Fortkörning = förlängd prövotid?

BonziE Besserwisser
24 mars 2011 · 59 Inlägg

Nuni!
Här har jag en spännande fråga inte ens konstapeln i fråga kunde svara riktigt på.
Jag har 6 dagar kvar på min prövotid, (hade?)
Fick civilen i häcken vid en omkörning och han mätte mig till 26 km/h över angiven hastighet.
Detta innebär alltså 3200:- i böter och jag har kortet i behåll, vilket jag är på det torra med.

Han upplyste mig också att om jag inom det närmaste året kör över 25 km/h över angivet
Så kan de ta lappen ifrån mig också.
Detta känner jag också till, 2 stycken fortkörningar över 25 km/h över 2 år kan innebära indraget kort.
Samma sak gäller 3 st fortkörningar oavsätt hur fort under ett års tid.

MEN!
Han kunde inte svara på om detta skulle påverka min prövotid på något vis.
Har försökt söka mig till det också utan framgång.
Alltså, om jag nu om säg ett halvår, kör såpass fort att de tar kortet ifrån mig.
Kommer jag fortfarande behöva ta om körkortet eller behöver jag bara vänta ut tiden och få det tillbaka?
Eftersom min ursprungliga prövotid passerats.

Hoppas ni förstår min fråga, blir lite luddigt.
Hört olika meningar om dethär men inget säkert svar, fann det lite intressant att inte heller konstapeln visste.

Tack på förhand!
Mvh: Niklas big_smile

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
CarpeDiem German Engineering
24 mars 2011 · 9 081 Inlägg

Vid prövotid blir man av med kortet och får ta om det. Om du inte hade prövotid och begått samma brott, får du tillbaka körkortet efter en spärrtid (beror på hur lång den är)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
BonziE Besserwisser
24 mars 2011 · 59 Inlägg

Jodå, hur prövotiden fungerar vet jag om, det var inte min fråga.
Försök läsa igen smile

Jag har ju kvar mitt kort nu, innan prövotid, men påverkar denna fortkörningen min prövotid på något sätt

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
TS_quattro fyrkrafsare
24 mars 2011 · 1 443 Inlägg

Då det är transportstyrelsen som numera utfärdar körkort så borde de kunna svara på vad som gäller för prövotiden. Så ett tips är ju att skicka ett mail till dem och fråga? Dock så tror jag personligen att prövotiden är den tid som står tryckt på ditt körkort, blir du av med kortet inom denna tid så får du ta om det, blir du av med det efter så kommer det tillbaks i postlådan efter spärrtiden. Har aldrig hört talas som förlängd prövotid...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
BonziE Besserwisser
24 mars 2011 · 59 Inlägg

Nej det är precis det jag tror, jag är safe sålänge jag inte blir av med det.
Sen kan jag bli av med det efter prövotiden gått ut och det är precis som vanligt
Vare sig jag fått fortkörningsböter innan prövotidens slut eller inte.

Du förstår hur jag tänker? smile

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
BonziE Besserwisser
24 mars 2011 · 59 Inlägg

Toppen! Tacksam för svaren, nu känns min dag plötsligt mycket bättre! smile
3200:- svider väl. Men ingenting mot vad det hade varit att ha längre prövotid!

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
BonziE Besserwisser
24 mars 2011 · 59 Inlägg

precis, men det är fanimej ödets ironi, 6 dagar utan böter för NÅTT
Är nere i sälen by från jobbet 1 gång denhär månaden.
Och då hugger de jävlarna ^^

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang