Hjulen sitter fast! :(

carazide
25 mars 2011 · 9 Inlägg

Ja, nu är det vår, och jag tänkte att jag skulle festa till det lite med att sätta på sommardäcken.

Men nu visar det sig att hjulen sitter ohjälpligt fast, även fast alla muttrar är bortplockade wink

Är det någon som vet något tips hur man kan få av dem? Jag har provat: Rycka/Dra, WD40, Dra, Rycka, slå lite på metallen i mitten & såklart rycka och dra.

Nu letar jag inte efter något svar som " Höhö, du skulle gjort såhär och såhär innan ". Det var INTE jag som valde däck och det var inte jag som satte på dem. Vill gärna ha tips om förebyggade åtgärder inför nästa år, men du gärna i kombination med mitt nuvarande problem.

Jag har övervägt att värma lite med en gasolbrännare för att få metallen att utvidga sig, men jag vet inte om det är någon bra idé.

Hjälp!

DanneJ
25 mars 2011 · 642 Inlägg

Fyra alternativ:

1. Skruva lös muttrarna så att de inte sitter fast så hårt, ut med bilen och kör lite cirklar och gasa på lite och se om det släpper.

2. Ta fram storsläggan och dänga till på däckets ena sidan för att se ifall lossnar.

3. Lyft upp bilen och sätt pallbockar under och se till att bilen står stadigt, lägg dig under bilen och sparka på däckets insida, se till så att ingenting ömtåligt står i närheten av däcket ifall du skulle sparka loss det.

4. Stå upp och kör hästsparkar på däckets sida tills det lossnar.

Alternativ 3. och 4. fungerade bäst för mig när jag råkat ut för samma sak, se sedan till att tvätta rent naven från all skit, eventuellt slipa ner lite och kör med lite fett så kommer det gå galant nästa gång.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 mars 2011 · 6 170 Inlägg

Antar att det är plåtfälgar du ska ha av ??

Har dom bara rostat fast under vintern brukar man kunna slå av dom ganska lätt om man bankar lite nätt längs hjulkanten runtom...

Man brukar väl säga att man ska olja hjulbultarna/hjulmuttrarna och sen lite kopparpasta mellan nav och fälg ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Fillefilmjolk
25 mars 2011 · 156 Inlägg

Om du vågar ta i och banka med någon stor gummi hammare skulle jag fortsätta göra det. Den kommer till slut lossna. Om du tvekar på att värma upp den skulle jag köra med kylspray. Funkar lika bra som värme, eftersom värmen expanderar metallen och kylan drar ihop den. Rosten lossnar oavsätt vilken håll det drar åt smile En tredje lösning skulle vara att försiktigt ställa ner bilen på marken med bulltarna borta. Vikten av bilen lär knäcka rosten, men detta är såklart inget jag rekomenderar eftersom blir det för mycket vikt, och det brister, så kanske nått skadas av det snabba fallet hmm

För nästa däckbyte rekomenderar jag koppar pasta för kontaktytan. Även för gängorna.

Lycka Till!! smile

Aero T16
25 mars 2011 · 1 327 Inlägg

Sitter alla fyra hjul fast?

Värmepistol är nog mer skonsamt är en gasolbrännare.

Det är nog bara att slå mer tills det lossnar.

Använda kopparpasta nästa gång du ska montera fast dem. Då fastnar det inte fast, samma sak på låsbultarna.

Senast redigerat av Aero T16 (25 mars 2011)

NeXz
25 mars 2011 · 236 Inlägg

ta ett spett bakom hjulet o bänd bara tongue

FordRSC Los geht's, Schumacher
25 mars 2011 · 1 510 Inlägg

Hade samma problem med mina framhjul, gjorde som DanneJ tipsat i nummer 1. Körde fram ca 2 m och rattade på som en psykopat, sedan backa och ratta, sen kom de av hur lätt som hällst! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Krist
25 mars 2011 · 716 Inlägg

Har du ingen slägga så kan du svinga ett av sommarhjulen mot den som sitter fast. Så gör jag om de sitter fast tongue

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
A_Karlsson
25 mars 2011 · 537 Inlägg

Skruva i en hjulbult och ta något tillhygge att slå med tex en träpåk eller gummiklubba, och slå på insidan av fälgen så ska du se att det lossnar. när du ska ha på sommarfälgarna så gör du rent navet ordentligt och ha på aluminiumpasta på navet och bultarna så blir det mkt lättare att få lös det sen smile

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
carazide
25 mars 2011 · 9 Inlägg

Tack för alla snabba svar! Skall köra och köpa lite koppar/zink/alupasta nu (vilket är bäst egentligen?)

Och sedan skall vinterdäcken få se på annat, haha big_smile

Tack!

A_Karlsson
25 mars 2011 · 537 Inlägg

carazide skrev:
Tack för alla snabba svar! Skall köra och köpa lite koppar/zink/alupasta nu (vilket är bäst egentligen?)

Och sedan skall vinterdäcken få se på annat, haha big_smile

Tack!

Antar att du har alufälgar som sommarfälgar så då ska du ha aluminiumpasta är det plåtisar så ska du ha kopparpasta smile

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
carazide
25 mars 2011 · 9 Inlägg

Hm, nu har jag sparkat, rattat, dratt, och använt för mycket WD40, och plåtfälgarna sitter ohjälpligt fast. Antar att det blir till att hitta någon med en lyft och en ordentlig slägga? sad

DanneJ
25 mars 2011 · 642 Inlägg

Provade du att lägga dig under bilen på rygg och sparka järnet på däcken med både på fötterna (Ungefär som en galen bebis som skriker) tongue Tog mig ett tag att få loss mina men efter man "dampat" ur ordentligt så var alla loss till slut. Påminner dock återigen om pallbockar och att bilen ska stå stadigt så inte bilen välter tongue

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
azid Det som inte dödar gör ont
25 mars 2011 · 2 668 Inlägg

DanneJ skrev:
Provade du att lägga dig under bilen på rygg och sparka järnet på däcken med både på fötterna (Ungefär som en galen bebis som skriker) tongue Tog mig ett tag att få loss mina men efter man "dampat" ur ordentligt så var alla loss till slut. Påminner dock återigen om pallbockar och att bilen ska stå stadigt så inte bilen välter tongue

Att lägga sig under bilen och sparka på däcken är inget jag skulle rekomendera någon.

2slow
Janneutanb
25 mars 2011 · 7 272 Inlägg

azid skrev:

DanneJ skrev:
Provade du att lägga dig under bilen på rygg och sparka järnet på däcken med både på fötterna (Ungefär som en galen bebis som skriker) tongue Tog mig ett tag att få loss mina men efter man "dampat" ur ordentligt så var alla loss till slut. Påminner dock återigen om pallbockar och att bilen ska stå stadigt så inte bilen välter tongue

Att lägga sig under bilen och sparka på däcken är inget jag skulle rekomendera någon.

Man får väl se till att lära sig använda pallbockar först.

DanneJ
25 mars 2011 · 642 Inlägg

azid skrev:

DanneJ skrev:
Provade du att lägga dig under bilen på rygg och sparka järnet på däcken med både på fötterna (Ungefär som en galen bebis som skriker) tongue Tog mig ett tag att få loss mina men efter man "dampat" ur ordentligt så var alla loss till slut. Påminner dock återigen om pallbockar och att bilen ska stå stadigt så inte bilen välter tongue

Att lägga sig under bilen och sparka på däcken är inget jag skulle rekomendera någon.

Självklart ska det ske med sunt förnuft så att man inte utsätter sig själv för någon slags fara eller så att man inte tar sönder bilen, då är det bättre att låta en verkstad göra det.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
azid Det som inte dödar gör ont
25 mars 2011 · 2 668 Inlägg

Brains skrev:

azid skrev:

DanneJ skrev:
Provade du att lägga dig under bilen på rygg och sparka järnet på däcken med både på fötterna (Ungefär som en galen bebis som skriker) tongue Tog mig ett tag att få loss mina men efter man "dampat" ur ordentligt så var alla loss till slut. Påminner dock återigen om pallbockar och att bilen ska stå stadigt så inte bilen välter tongue

Att lägga sig under bilen och sparka på däcken är inget jag skulle rekomendera någon.

Man får väl se till att lära sig använda pallbockar först.

Så man rekomenderar en kille som inte vet hur han ska få lös däcken att palla upp den och lägga sig att sparka. Som gjort för att det ska bli pankaka,bokstavligen

2slow
azid Det som inte dödar gör ont
25 mars 2011 · 2 668 Inlägg

DanneJ skrev:

azid skrev:

DanneJ skrev:
Provade du att lägga dig under bilen på rygg och sparka järnet på däcken med både på fötterna (Ungefär som en galen bebis som skriker) tongue Tog mig ett tag att få loss mina men efter man "dampat" ur ordentligt så var alla loss till slut. Påminner dock återigen om pallbockar och att bilen ska stå stadigt så inte bilen välter tongue

Att lägga sig under bilen och sparka på däcken är inget jag skulle rekomendera någon.

Självklart ska det ske med sunt förnuft så att man inte utsätter sig själv för någon slags fara eller så att man inte tar sönder bilen, då är det bättre att låta en verkstad göra det.

Finns tillochmed mekaniker som jobbar i massor med år som får bilar över sig nu och då, Så att ge rådet till en lekman känns sådär. Även om tanken är god och meningen är att hjälpa så kan det gå förbannat illa.

2slow
Janneutanb
25 mars 2011 · 7 272 Inlägg

azid skrev:

Brains skrev:

azid skrev:

Att lägga sig under bilen och sparka på däcken är inget jag skulle rekomendera någon.

Man får väl se till att lära sig använda pallbockar först.

Så man rekomenderar en kille som inte vet hur han ska få lös däcken att palla upp den och lägga sig att sparka. Som gjort för att det ska bli pankaka,bokstavligen

Ja?
Palla upp bilen stadigt och sparka.
Killen lyckades skruva bort hjulbultar, då borde han ha förnuft nog att förstå om bilen står stadigt eller inte i luften.

azid Det som inte dödar gör ont
25 mars 2011 · 2 668 Inlägg

Brains skrev:

azid skrev:

Brains skrev:
Man får väl se till att lära sig använda pallbockar först.

Så man rekomenderar en kille som inte vet hur han ska få lös däcken att palla upp den och lägga sig att sparka. Som gjort för att det ska bli pankaka,bokstavligen

Ja?
Palla upp bilen stadigt och sparka.
Killen lyckades skruva bort hjulbultar, då borde han ha förnuft nog att förstå om bilen står stadigt eller inte i luften.

Den kanske står stadigt dom 10 första sparkarna och sen rasar det. Palla upp en bil och knuffa sen till den ordentligt några gånger och se om den är lika stadig.

Att skruva lös bultarna till däcken klarar min sambo av men skulle nog inte vilja att hon pallade upp bilen och kröp under. hmm

Senast redigerat av azid (25 mars 2011)

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang