Roadtrip frågor!

Tryptofan Bi-Fuel
30 mars 2011 · 153 Inlägg

Tjena.

Jag och en kompis har haft lite funderingar på att göra en roadtrip från Malmö och genom Tyskland.

Precis som Top Gear tänkte vi köpa varsin "skit"-bil och bara köra. En så kallad "slit-och-släng-bil".
MEN frågan är om man köper en bil i Sverige och kör genom Tyskland kan jag åka till närmsta bilskrot där och bara skrota den som här i Sverige eller är det helt annorlunda där?
Blir det enklare om man köper en bil i Tyskland?

Nån måste ju ha gjort nåt liknande. smile

Sen till dom lite mer roliga frågorna.
Tips på ställen man måste se?
Nürburgring är ett måste. Div. bilfabriker också.

Tacksam för seriösa svar.

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år
Tryptofan Bi-Fuel
30 mars 2011 · 153 Inlägg

SaabIV skrev:
Har INGEN aning, men OM det går. Snälla skrota den på Die Ludolfs skrot tongue
Du kanske inte sett deras program på discovery dock, men skulle ju vara lite roligt.

Jo jag hade lite funderingar på det men vet inte vart dom bor.  smile

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år
UrPeppe Lastbilsbyggare
30 mars 2011 · 389 Inlägg

En kompis till mig köpte gamla slit o släng bilar här i sverige när han skulle hämta bilar i tyskland som han sedan skrotade i tyskland men det var flera år sedan så jag vet inte om det fungerar nu. Vad gäller det ställen att se så vill jag att åka ner till tyskland o besöka Nürburgring, Audi Ingolstadt o Auto & Technik MUSEUM SINSHEIM där det finns allt från flygplan som: Concorde o Tupolev TU-144(Concordski) till motorcyklar, lokomotiv, bilar m.m

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
30 mars 2011 · 350 Inlägg

De kan ju bli svårt att köra gemon tyskland p.g.a deras strikta miljöregler.. Du måste ju uppfylla vissa miljökrav för att få köra igenom många städer å på många av deras vägar..
Du kan läsa mer om de på intrenet.. har ingen adress just nu. Men ja kollade upp de förra månaden, för ja va sugen på att ta en tripp ner med min Compakt..

----------------Våga Vägra Volvo----------------
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2011 · 17 485 Inlägg

Om du tar "skrothögen" till en bilskrot i tyskland och lämnar den där (Förhoppningsvis får du en slant) samt skroten skriver nåt enkelt papper om att den har funnit sista vilan där och sen plockar du av skyltarna som du tar med dig hem.

Hemma skickar du in regbevis och skyltar samt kryssar i att bilen är skrotad och bifogar Tyskpappret så ska det nog inte vara något problem.

I södra Tyskland ligger en ort som heter Rothenburg Ob Der Tauber. Den är helt skonad från kriget med bara gamla hus och sevärd om ni passerar.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
attackhamster
31 mars 2011 · 475 Inlägg

i berlin som exempel så får din bil en klisterlapp en grön om den är miljö vänlig och kan åka runt överallt
sen finns det gul och röd.. som begränsar dig.

för ca 4år sen så rasade morsans kamrem i hennes volvo 740 i tyskland... då hon hade hel försökring så ringde vi ADAC för bärning etc.. dom skulle ha 8000kr!!! för byta kamrem skulle ta 2 dagar..
skulle vi skrota bilen skulle vi betala 5000kr!!!  vetej om det är omgjord nu eller om dom på verkstaden var fulla.. ( slutade med att vi tåg fly hem och åkte ner med bil och släp )

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
Tryptofan Bi-Fuel
31 mars 2011 · 153 Inlägg

Låter bra Dieselsmurfen. Får kanske ringa till Trafikstyrelsen och se så det är så fortfarande och dom kanske har lite mer info.

Tack för tipsen iaf. smile

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år
FordRSC Los geht's, Schumacher
31 mars 2011 · 1 510 Inlägg

Hur mkt skrotbil hade ni tänkt, har ni otur så tvärdör en av bilarna innan Hamburg.... Man blir kanske för sugen på att gasa på lite även om man vill så långt som till ringen.

Finns massvis med vackra städer och byar så vartän ni hamnar så kommer det bli fint big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Tryptofan Bi-Fuel
31 mars 2011 · 153 Inlägg

Ja det ska inte kännas allt för mycket när man ska "lämna" bilen men kanske max 5000kr. Tittade lite på Mobile.de nu och tycker det finns bättre bilar för pengarna i Hamburg än här i Sverige. smile

Men det beror ju helt på vår budget. Det kommer ju kosta en del att åka runt och då vill man kanske ha nåt bensinsnålt att köra. Nån liten Micra eller liknande vore ju optimalt men även det kan bli segt att köra så långt.

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år
Tryptofan Bi-Fuel
1 april 2011 · 153 Inlägg

På Transportstyrelsen stod lite om att skrota bilen utomlands och det är som Dieselsmurfan sa. Man ska ha ett papper från skroten med sig med en massa info på.  smile

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år
Rearmeister
2 april 2011 · 44 Inlägg

Då måste ni åka till München och kolla in BMW och sen avsluta med ett besök på Hofbräuhaus, Brutalaste Ölhävarstället! smile

Mercedes W210 E290TD "TaxiN" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang