Varför sitter så många ungdomar lutade innåt i bilen??

PLindblom
4 april 2011 · 1 200 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
Där jag bor kör alltid de volvoburna ungdomarna med ryggstödet fällt bakåt, lutande på ratten med en hand och volvokepsen pekande rätt upp i luften. Har aldrig förstått det där med att ha ryggstödet fällt och ändå luta sig så långt fram man kan....

Detta fenomen har jag alltid förundrats över. Antingen har de jävligt obekväma ryggstöd eller så vill de minimera avståndet till den airbag-lösa ratten vid eventuell krock. Det ser skitdumt ut och det är ohyggligt opraktiskt.

Gnomen Dope MF
4 april 2011 · 213 Inlägg

Finns dessa extremfall även här.. De flesta volvoraggarna här omkring har ryggstödet fällt bakåt så långt det bara går.. Ser bara luggen bakom ratten när de kommer farandes.. Jag tillskillnad har alltid haft rykstödet ganska rakt upp, eller bekvämt men endå såpass uppställt så att jag ser ordentligt framåt.

Men även jag är en såndär kille med kepsen på sne. Hängde lite halvt inåt bilen med armen på mittpanelen och högernäven (handleden) på växelspaksknoppen.. Var perfekt avstånd till stereon då i den gamla bilen.

I saaben nu så håller jag faktiskt i ratten med båda händerna och sitter rakt i stolen.. Finns lite mer pulver under huven nu så man måste ha ett bra grepp i ratten tongue

Skoda Octavia RS TDI "Bruksåsnan" (2011)
Volkswagen Golf 5 GTI "Missödet" (2005)
Saab 9-3 Aero "Brukisen" (2002)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
4 april 2011 · 1 594 Inlägg

Det är viktigare än många tycks förstå att man sitter rätt bakom ratten.
1, Rätt avstånd till pedaler = Trampa ner kopplingen till golvet utan att "ställa sig på tå"
2, Rätt avstånd till ratt = Håll ratten "ratten tio i två" då skall axlarna tryckas mot sätet.
Sitter du enligt ovan kan du hantera bilen rätt i en krisituation eller vid aktiv körning.

Senast redigerat av hotrodder (4 april 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 april 2011 · 14 058 Inlägg

hotrodder skrev:
Tror inte en sekund på att det beror på armstödets placering utan att "det är en stil" som kepslynglarna tycker e frän. Frugan har frågat ett antal gånger varför unga killar sitter mitt i bilen och kör, det ser ju oerhört fånigt ut. Jag frågade en av mina hyresgästers juniorer om varför han satt mitt i bilen och han sa bara att alla andra gör ju det + han pillade på stereon.

Edit; När jag var i USA så noterade jag att unga grabbar där helst skulle kunna se ut genom sidobakrutan och framförallt de som körde japanska bilar. Dom tippade alltså ner ryggstödet så att näsan var i höjd med sidorutornas nederkant, hur f*n dom såg nåt annat än himlen framåt är fortfarande för mig en gåta.

Jag brukar oxå undra om det bara är en stol i framsätet på kepsslynglarnas bilar och den verkar vara placerad i mitten!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
yoppe
4 april 2011 · 388 Inlägg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skolios trodde jag var orsaken verkar dock växa bort med åldern wink

DavidSan
4 april 2011 · 227 Inlägg

JapMax skrev:
Det är en attitydsgrej oftast tror jag.. alt att man hänger på armstödet.

Jag sitter aningen lutad inåt, men det är för att min stol är sne big_smile

Ni minns väl denna? big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 5789tu.jpg

HAHHAA
Klockren! Har inte sett denna innan.

Armstödet är skönt att vila på efter en arbtesdag så därför lutar jag lite till höger tongue

RD_87 Skrotsamlare
4 april 2011 · 4 031 Inlägg

hotrodder skrev:
Det är viktigare än många tycks förstå att man sitter rätt bakom ratten.
1, Rätt avstånd till pedaler = Trampa ner kopplingen till golvet utan att "ställa sig på tå"
2, Rätt avstånd till ratt = Håll ratten "ratten tio i två" då skall axlarna tryckas mot sätet.
Sitter du enligt ovan kan du hantera bilen rätt i en krisituation eller vid aktiv körning.

Synd bara att biltillverkarna envisas med att använda en tomtenisse som mall för stolens placering i förhållande till manöverdonen tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2011 · 17 485 Inlägg

RD_87 skrev:

hotrodder skrev:
Det är viktigare än många tycks förstå att man sitter rätt bakom ratten.
1, Rätt avstånd till pedaler = Trampa ner kopplingen till golvet utan att "ställa sig på tå"
2, Rätt avstånd till ratt = Håll ratten "ratten tio i två" då skall axlarna tryckas mot sätet.
Sitter du enligt ovan kan du hantera bilen rätt i en krisituation eller vid aktiv körning.

Synd bara att biltillverkarna envisas med att använda en tomtenisse som mall för stolens placering i förhållande till manöverdonen tongue

Italienarna brukar nog använda en Chimpans då sitter man bra vid ratten har man pedalstället i knät...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dahlens SÄNK MER!
4 april 2011 · 389 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

RD_87 skrev:

hotrodder skrev:
Det är viktigare än många tycks förstå att man sitter rätt bakom ratten.
1, Rätt avstånd till pedaler = Trampa ner kopplingen till golvet utan att "ställa sig på tå"
2, Rätt avstånd till ratt = Håll ratten "ratten tio i två" då skall axlarna tryckas mot sätet.
Sitter du enligt ovan kan du hantera bilen rätt i en krisituation eller vid aktiv körning.

Synd bara att biltillverkarna envisas med att använda en tomtenisse som mall för stolens placering i förhållande till manöverdonen tongue

Italienarna brukar nog använda en Chimpans då sitter man bra vid ratten har man pedalstället i knät...

haha den var bra smile

men ont: tycker inte det är något speciellt att fråga sig? alla tycker man sitter bra på olika sätt...

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 april 2011 · 13 744 Inlägg

hotrodder skrev:
Det är viktigare än många tycks förstå att man sitter rätt bakom ratten.
1, Rätt avstånd till pedaler = Trampa ner kopplingen till golvet utan att "ställa sig på tå"
2, Rätt avstånd till ratt = Håll ratten "ratten tio i två" då skall axlarna tryckas mot sätet.
Sitter du enligt ovan kan du hantera bilen rätt i en krisituation eller vid aktiv körning.

fast för att sitta så skulle jag behöva kapa benen under knäskålen

för att jag ska sitta bra med benen och sitta rätt med ratten måste jag luta stolen framåt
och jag är inte speciellt lång (183)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
CrilleD
4 april 2011 · 831 Inlägg

Jag ligger raklång ner och kör med fötterna jag...

Stefan Varberg Supraman
4 april 2011 · 2 300 Inlägg

Då kan man ta en följdfråga, kanske gäller yngre förmågor ofta i volvo.
Varför lutar ni er framåt när ni kör mer inspirerat? Tror ni att den ska släppa loss lättare? tongue
Nog för att man ska ha en upprät körställning men inte så att skärmen på kepsen sticker ut genom framrutan och snusen rinner ner över ratten. tongue

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Andromeda Rumpmas
4 april 2011 · 3 860 Inlägg

Gissar att det är "coolt" och "chill" och vad fan det heter *gammal och bitter* smile

Jag testade den körställningen en stund idag, och visst är inte A-stolparna lika mycket i vägen. Men när man inte ska svänga är ju inte de i vägen i alla fall. Men det blev lurigt att styra, och väldigt obekvämt för någon med bra hållning.

Jag är också 183 cm kort, och har långa ben i förhållande till armarna. Ska jag sitta perfekt med benen måste jag sträcka mig lite för att nå ratten och styrningen känns obekväm, så jag får sitta med sätesryggen ganska rakt i förhållande till andra har jag lagt märke till när jag kört andras bilar. Jag har dock inga problem att köra 50 mil bekvämt i den ställningen. Som nr 2 alltså på den där bilden.

Senast redigerat av Andromeda (5 april 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
5 april 2011 · 1 948 Inlägg

Jag sitter med som n2 på den där bilden. Jag måste ha stolen en bit bak för att få plats med benen, men då når jag inte ratten på ett bekvämt sätt. Så då måste jag sitta ganska rakt i ryggen för att nå ratten bra.

I min mazda finns det inget val, antingen sitter man så eller kapar man benen. För ska du få plats så är det sätet nästan så långt bak det går. Och för att ryggstödet inte ska ta i hyllan så måste man ha det ganska rakt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
schnauz
5 april 2011 · 1 758 Inlägg

Tycker oftast man ser detta fenomen på unga BMW-killar med sånna där med fyrkantiga fake-diamanter i öronen och väloljat hår.
Min teori är att de är akterskyttar som helt enkelt har ont i bajjan efter helgen.

Andromeda Rumpmas
5 april 2011 · 3 860 Inlägg

schnauz skrev:
Tycker oftast man ser detta fenomen på unga BMW-killar med sånna där med fyrkantiga fake-diamanter i öronen och väloljat hår.
Min teori är att de är akterskyttar som helt enkelt har ont i bajjan efter helgen.

lol

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 april 2011 · 14 058 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Då kan man ta en följdfråga, kanske gäller yngre förmågor ofta i volvo.
Varför lutar ni er framåt när ni kör mer inspirerat? Tror ni att den ska släppa loss lättare? tongue
Nog för att man ska ha en upprät körställning men inte så att skärmen på kepsen sticker ut genom framrutan och snusen rinner ner över ratten. tongue

Haha!! Den var bra! lol

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mreque89 Oturen själv
5 april 2011 · 593 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Då kan man ta en följdfråga, kanske gäller yngre förmågor ofta i volvo.
Varför lutar ni er framåt när ni kör mer inspirerat? Tror ni att den ska släppa loss lättare? tongue
Nog för att man ska ha en upprät körställning men inte så att skärmen på kepsen sticker ut genom framrutan och snusen rinner ner över ratten. tongue

Kanske skulle sluta dra alla över en kant bara för norrland och värmland e fullt av volvoraggare..

Kör själv volvo och sitter som en smäck uprätt och bra med sätet när jag buskör. Kör jag avslappnat så lutar jag mig mer bakåt med sätet och vilar högerarmen på andra sätet eller armstödet. Eventuellt om det inte finns armstöd i bilen jag kör, Lutar jag mig lite åt vänster med högerarmen längst upp på passagerarsätets ryggstöd och vänsterarmen mot rutan och håller i ratten såklart tongue

Men oftast blir de lite åt höger om ja kör längre sträckor. För att det är bekvämt inte för att va "Cool" eller vafan ni nu tror..  Släpp det hela "Volvoraggare" å "saabnördar" eller.. "Japsbögar"   Låt en ha vafan man vill för bil. Hade en daiwo eller w/e varit i min smak när ja skulle köpa hade ja skitit i att de inte va nån volvo tongue

Brum
Nitrometanskada Gött mos
5 april 2011 · 1 096 Inlägg

För att dagens ungdom är slappa o veka, trötta o svaga ryggar och orkar inte sitta på annat vis.. vi kan tacka bl.a facebook för detta.

Lite skämt, lite allvar smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Miklen
5 april 2011 ·

granadadr skrev:

Kmarcus skrev:
Vem vill inte luta åt höger?

bara om man har en söt tjej till höger wink

Ska inte hon luta sig åt vänster då? Toffligt annars! tongue

Inte ofta man ser folk sitta me huvudet mot sidorutan smile men man kör väl så man själv tycker är bekvämt, Luta sig på armstödet är gött ibland å då får man ju lite den posen.. Å ja lutar sätet rätt mycke eftersom ja har långa armar.. men resten vet ja inte om d e så bekvämt.. Å keps me oversize skärm på har ja ingen heller smile

E nog bara en hiphoppig trend eller nåt yoyoyo som hänger kvar .. lika coolt som det är att tjuvröka så kan man halvligga över mitten av bilen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang