Bromsskivor fram blir skeva

gnidde66
4 april 2011 · 46 Inlägg

Jag har en VW Caddy -99:a.
Bromsskivorna fram blir skeva efter ca 3-400 mils körning.
Jag har precis besiktat bilen. Trodde att jag då skulle se om det var något fel på bromsarna vid bromsprovning men det var helt ok.
Har bytt ut en hel del bromsvätska efter ett tips men det vart inte bättre för det.
Nu är jag inne på mitt tredje byte.
Provade till och med slitsade racingskivor men dom vart också skeva efter ett tag.
Någon som har tips på vad jag ska göra?

driftking199
4 april 2011 · 322 Inlägg

sitter de glidkolvsok fram?

heltsonika Rebel with a cause
4 april 2011 · 224 Inlägg

Har du monterat nya belägg också?
Har du panikbromsat för att testa skivorna?
Ett tips är att inte sitta kvar med foten på bromsen om du har bromsat hårt då beläggen kyler skivorna snabbare just där beläggen ligger emot med vinda skivor som följd.

Men det låter märkligt att du lyckats kassera så många skivor. De ska ju hålla nästan 10k mil på en standardbil.

gnidde66
4 april 2011 · 46 Inlägg

Ja, det är glidkolvsok fram. Jag har rengjort från rost på alla gliddelar och haft på kopparpasta där.

gnidde66
4 april 2011 · 46 Inlägg

Byter alltid belägg när jag satt dit nya skivor.

Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2011 · 26 149 Inlägg

Då återstår väl frågan - hur kör du in skivorna egentligen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
gnidde66
4 april 2011 · 46 Inlägg

Kör in? Ska man köra in dom? Man bromsar väl som vanligt eller ska man göra något annat??

Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2011 · 26 149 Inlägg

gnidde66 skrev:
Kör in? Ska man köra in dom? Man bromsar väl som vanligt eller ska man göra något annat??

Man ska undvika att bromsa hårt dem första 20 milen. Minst 20. Det är vad jag har läst mig till, men finns nog dom som rekommenderar mer mil också.

Tror nog det är här felet sitter..

Senast redigerat av AirOne (4 april 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
gnidde66
4 april 2011 · 46 Inlägg

Kör mest med handbromsen och motorbroms för att det ska ta längre tid innan jag måste byta igen. Så någon hård inbromsning har det inte blivit.
Har garanterat kört mer än 20 mil med sparsamt bromsande.
Kanske hjälper.

heltsonika Rebel with a cause
4 april 2011 · 224 Inlägg

Är du säker på att det är skivorna och inget annat som skapar vibrationer vid inbromsning?

Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2011 · 26 149 Inlägg

gnidde66 skrev:
Kör mest med handbromsen och motorbroms för att det ska ta längre tid innan jag måste byta igen. Så någon hård inbromsning har det inte blivit.
Har garanterat kört mer än 20 mil med sparsamt bromsande.
Kanske hjälper.

Handbromsen? Kör du och bromsar med handbromsen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
gnidde66
4 april 2011 · 46 Inlägg

Planerar körningen så att jag motorbromsar i möjligaste mån och sen handbromsen. Då använder jag inte fotbromsen i onödan i början.

gnidde66
4 april 2011 · 46 Inlägg

Vibrationerna försvinner så fort jag satt dit nya skivor och belägg. Så det är garanterat dom som det är fel på.

heltsonika Rebel with a cause
4 april 2011 · 224 Inlägg

Att använda handbromsen bör man ju inte göra... Kör som vanligt men se till att tvätta skivorna rena efter montering.

Jag misstänker dock att det är något annat fel än skivorna.

gnidde66
4 april 2011 · 46 Inlägg

Jag tvättade av skivorna med ättiksprit innan jag monterade dom.
Jag tror också att det inte är något fel på skivorna.

driftking199
4 april 2011 · 322 Inlägg

skivor blir lätt skeva på glidkolvsok då de aldrig bromsar lika hårt på båda sidor om skivan

heltsonika Rebel with a cause
4 april 2011 · 224 Inlägg

Då kan man nästan anklaga oken som förövare i det här fallet. Gå hårt på dom eller byt!

Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2011 · 26 149 Inlägg

gnidde66 skrev:
Vibrationerna försvinner så fort jag satt dit nya skivor och belägg. Så det är garanterat dom som det är fel på.

Jag misstänker dock att det är något annat fel än skivorna.

Hur ska du ha det? Haha.

Oddsen för att det ska ha varit fel på alla skivor du har bytt, är ganska små. Så nåt annat känns det ju som att det är. Oken kan mycket väl vara bovarna i dramat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
gnidde66
5 april 2011 · 46 Inlägg

Jag måste tydligen förklara lite vad jag menar.
Klart det är fel på bromsskivorna när det försvinner så fort jag byter dom.
Men ANLEDNINGEN till att dom är blir skeva är såklart något annat.

Berna Mr s13 of Sweden
5 april 2011 · 180 Inlägg

Mät upp naven med en indikatorklocka garanterat dom som inte är rak.

Lite för mkt är precis lagom.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang