Rost i baklucka 200sx s13.

luuundh CLASSIFIED
5 april 2011 · 646 Inlägg

Hej!

Håller på och snyggar till bilen, tog bort vingen och fann ganska mycket rost. Undrar om man kan få till det bra med endast spackel eller liknande? Eller måste man svetsa dit ny plåt? Har ingen svets hemma så skulle helst vilja slippa det. Har några bilder på skadorna: https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-3a4d1f48417e515b4fad52eb39f5fe44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-de1ba21579791ce23d77f26cbdf7eb9f.jpg

Tack på förhand!

//Markus

anton_200sx
5 april 2011 · 21 Inlägg

om jag va du så skulle jag kapa bort den rostiga plåten och svetsa dit ny, det är det bästa.. men det går att lägga glasfiberspackel över hålen men då måste all rost bort först. men det bästa är att byta ut plåten som sagt smile

BMW E39 525i "Speedhunter" (2002)
Volvo 945 ltt "Vinterbilen" (1996)
Nissan 200sx RS13 "SR20DET" (1989)
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
5 april 2011 · 273 Inlägg

Ta på rostätare och se hur stort hålet blir smile

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
luuundh CLASSIFIED
5 april 2011 · 646 Inlägg

Okej, provar nog med glasfiberspackelet först. Annars blir det väl till att hitta en svetsare.. smile

D_Ohlsson
5 april 2011 · 487 Inlägg

Spackla inte över rost, använd rostätare som Wolle sa!

BMW 635CSi E24 "Burgundrot" (1984)
Nissan 200sx s13 "Gcorporation" (1992)
luuundh CLASSIFIED
5 april 2011 · 646 Inlägg

Okej, då provar vi med det! smile

anton_200sx
5 april 2011 · 21 Inlägg

okej men vad jag vet, ( som håller på att utbildar mig ) så e rostätare bara skit.. det bildar bara ett lager uppepå rosten så att det ser ut som att det inte är nån rost kvar. då e det bättre att slipa bort precis all rost, med t.ex en stålkrats ( typ stålborste fast man sätter den på borrmaskinen ) eftersom en sån kommer ner i dom små groparna som blir när det rostar.. och sen spakla på skadan smile

Nissan 200sx RS13 "SR20DET" (1989)
BMW E39 525i "Speedhunter" (2002)
Volvo 945 ltt "Vinterbilen" (1996)
luuundh CLASSIFIED
5 april 2011 · 646 Inlägg

Okej, nu blev det lite jobbigt.. tongue

D_Ohlsson
5 april 2011 · 487 Inlägg

Ja, det bästa är att slipa ner all rost... Men rostätaren fungerar även som en primer, som man sen kan måla/lacka på. Vid oxidering avges elektroner, för att stoppa oxideringen använder man ett reduktionsmedel som avger elektroner till metallen som korriderar. Reduktionsmedel består av en ädlare metall än den som behandlas, därför är t.ex. zinkspray en bra rostskyddsprimer till plåt eftersom zink är ädlare...

Rostätare ska reagera med rosten och bilda ett "pulver" som sen kan putsas bort.

Hoppas du nu förstår hur oxidering funkar och hur man motverkar det. Jag skulle slipa ner rosten och använda typ zinkspray som primer, annars är rostätare en snabb lösning!

luuundh CLASSIFIED
6 april 2011 · 646 Inlägg

Okej, hade inte tänkt att göra en superseriös lagning, kommer nog ändå att byta lucka i framtiden. Bara det ser bra ut och inte börjar rosta efter direkt så är jag nöjd. Testar nog rostätare och glasfiberspackel, så får vi se hur länge det håller. smile Tack för alla tips!

/Markus

g0rra
15 april 2011 · 113 Inlägg

Min bagage lucka var lagad med hönsnät och spackel, måste säga att det satt förvånansvärt bra trotts att det hade suttit i något år plus att hålen var cirka 7x7cm. Jag valde dock att kapa bort all rost härjad plåt och ersätta med ny och fräsch, så visst det funkar ju:)

luuundh CLASSIFIED
15 april 2011 · 646 Inlägg

Då är min lucka lagad på liknande sätt som din var... Ser riktigt dåligt ut på undersidan. Ska ta ett ryck till helgen så lägger jag upp bilder på hur det blev sen. smile

g0rra
16 april 2011 · 113 Inlägg

Bara att du monterar tillbaka inredningen på luckan så syns det ju inte:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang