2630
Sök

Ska jag få Körkortsåterkallelse?

Muttley
7 april 2011
Iallafall jag har letat lite . Enda jag kan hitta är just att man inte bedöms hårdare med prövotiden.

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … fakta2.htm

Men de hoppas jag att alla lär sig, för annars vettifan vad de lär ut längre på trafikskolor.

5 198 Inlägg
7 april 2011
tkd_rille skrev:
Iallafall jag har letat lite . Enda jag kan hitta är just att man inte bedöms hårdare med prövotiden.

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … fakta2.htm

Men de hoppas jag att alla lär sig, för annars vettifan vad de lär ut längre på trafikskolor.

Det kommer säkert en ny tråd nästa vecka om prötider och återkallelse

335 Inlägg
7 april 2011
Spelar ingen roll vad ni säger, jag säger endast vad som hände mig.. tänk lite, vad tusan skulle jag tjäna på att tala osanning?

Detta var 2005, fortkörningen var i maj 2005, brevet bör ha kommit i slutet av juni, eller juli, minns inte till 100%. Jag vet hur snacket går angående prövotider och återkallelser osv, men det handlar ju inte riktigt om det?

brevet är long gone, det hoppas jag att ni förstår, ändå sex år sedan snart, men tro mig..   det hände!

Ring och fråga vettja! ring till polismyndigheten eller länsstyrelsen i ert län och fråga!

(ursäkta om jag skrev landstinget, det var ett litet misstag) men jag tror ni förstod vad jag menade i alla fall.

Vad som jag aldrig gjorde är att kontrollera OM min prövotid blev förlängd i två år, dvs jag ringde aldrig och kollade upp,och åkte aldrig mer dit för något trafikbrott, men jag litar på det brevet jag fick wink Det gör man om det kommer ett brev från länsstyrelsen där det står just detta..

Jag skrev samma sak i en mycket gammal tråd här, angående fortkörningar..   jag ska se om jag hittar den...

edit; tråden är borta, deletad nån gång i tiden.. men jag fick detta PM efter jag skrivit på forumet
:

008-09-07 23:54:42
Mulder83
Medlem
Från: Arvidsjaur
Registrerad: 2008-09-05
E-post  PM
gjorde samma sak fast körde 139 på 110 väg.. då blev det också två år till... tråkigt men bättre så än inget kort kvar
Svara | Radera | Citera

Så inte helt ensam då..
Senast redigerat av tobbe456 (7 april 2011)

9 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Om ingen kan svara exakt hur det blir? Då kan ni svara mig om hur länge det tar ungefär att återkallese eller beslut skickas hem till mig? Hichic... jag inte vill förlusta mitt körkort.

5 198 Inlägg
7 april 2011
whiteblack skrev:
Om ingen kan svara exakt hur det blir? Då kan ni svara mig om hur länge det tar ungefär att återkallese eller beslut skickas hem till mig? Hichic... jag inte vill förlusta mitt körkort.

Körkortet ska inte återkalls om det är under 30km/h för fort Och de hittar inte på egna regler hur som helt,,oavsett prövotid eller inte,,,,Min son körde om på heldraget och 100 på 70 sträcka,va dessutom traffipax som han körde om.. han fick bara böter

Men vad som händer i ditt fall vet ingen tyärr..

335 Inlägg
7 april 2011
whiteblack skrev:

Eftersom det verkar vara helvetiskt ovanligt det som drabbat mig, så skulle jag inte vara orolig wink oavsett så tror jag det skulle krävas nått fördjävligt för att de skulle återkalla ditt KK i efterhand, så i värsta fall får du ett litet påslag av prövotid, men det är inte de värsta som kan hända wink

ÄÄh, va lugn, du har antagligen lärt dig något.. de gjorde ja :p  (turligt nog va böterna lägre på min tid, alltid något iaf tongue)

* Voff voff *
10 936 Inlägg
7 april 2011
whiteblack skrev:

Ditt körkort kommer sannolikt inte dras in om den info du gett oss här är korrekt!

Körkortet dras normalt vid 31 km/h (eller mer) för fort på vägar med den hastighetsgränsen du angett och du har skrivit att du endast körde 30 km/h för fort!

Något som skulle kunna påverka och eventuellt ge en indragning är om du har upprepade förseelser sedan tidigare (måste inte vara fortkörning)! Men är du helt ostraffad så är det lugnt!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (7 april 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

* Voff voff *
10 936 Inlägg
7 april 2011
gamlingen skrev:
den skrönan har funnits i 10 år och lär finnas mitt liv ut..

Den fanns redan 1996 när jag skulle börja övningsköra! Så minst 15 år härikring iaf... smile

Verkar vara en äkta vandringssägen!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 436 Inlägg
7 april 2011
tobbe456 skrev:
whiteblack skrev:

Eftersom det verkar vara helvetiskt ovanligt det som drabbat mig, så skulle jag inte vara orolig wink oavsett så tror jag det skulle krävas nått fördjävligt för att de skulle återkalla ditt KK i efterhand, så i värsta fall får du ett litet påslag av prövotid, men det är inte de värsta som kan hända wink

ÄÄh, va lugn, du har antagligen lärt dig något.. de gjorde ja :p  (turligt nog va böterna lägre på min tid, alltid något iaf tongue)

Ja, det är helvetiskt ovanligt. Men det finns laga stöd i Körkortslag 1998:488 5 kap 3 paragrafen, att dra in körkortet om föraren anses som en fara för andra, t ex genom upprepade brott, misstanke om sjukdom eller oroväckande alkoholvanor etc. Kontentan är i alla fall att en körkortsåterkallelse är aldrig för att straffa den som blir av med kortet utan för att skydda samhället mot den fara personen i fråga utgör när den kör.

Lag: https://lagen.nu/1998:488

Hittar tyvärr inte transportstyrelsens riktlinjer. Som jag har förstått det har transportstyrelsen tagit över körkortsfrågorna från länsstyrelsen.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

772 Inlägg
7 april 2011
tobbe456 skrev:
Spelar ingen roll vad ni säger, jag säger endast vad som hände mig.. tänk lite, vad tusan skulle jag tjäna på att tala osanning?

Detta var 2005, fortkörningen var i maj 2005, brevet bör ha kommit i slutet av juni, eller juli, minns inte till 100%. Jag vet hur snacket går angående prövotider och återkallelser osv, men det handlar ju inte riktigt om det?

brevet är long gone, det hoppas jag att ni förstår, ändå sex år sedan snart, men tro mig..   det hände!

Ring och fråga vettja! ring till polismyndigheten eller länsstyrelsen i ert län och fråga!

(ursäkta om jag skrev landstinget, det var ett litet misstag) men jag tror ni förstod vad jag menade i alla fall.

Vad som jag aldrig gjorde är att kontrollera OM min prövotid blev förlängd i två år, dvs jag ringde aldrig och kollade upp,och åkte aldrig mer dit för något trafikbrott, men jag litar på det brevet jag fick wink Det gör man om det kommer ett brev från länsstyrelsen där det står just detta..

Jag skrev samma sak i en mycket gammal tråd här, angående fortkörningar..   jag ska se om jag hittar den...

edit; tråden är borta, deletad nån gång i tiden.. men jag fick detta PM efter jag skrivit på forumet
:

Mulder83
Medlem
E-post  PM
gjorde samma sak fast körde 139 på 110 väg.. då blev det också två år till... tråkigt men bättre så än inget kort kvar
Svara | Radera | Citera

Så inte helt ensam då..

Borde dom inte tvingas skriva ut ett nytt körkort då eftersom prövotiden står på körkortet oxå, och om den tiden ändras så borde väll ett nytt körkort behövas där rätt information står?

5 198 Inlägg
8 april 2011
PoulZen skrev:
tobbe456 skrev:

:

Mulder83
Medlem
E-post  PM
Svara | Radera | Citera

Så inte helt ensam då..

Borde dom inte tvingas skriva ut ett nytt körkort då eftersom prövotiden står på körkortet oxå, och om den tiden ändras så borde väll ett nytt körkort behövas där rätt information står?

Borde dom göra,,,

335 Inlägg
8 april 2011
Jag fick då aldrig nått nytt KK, som sagt testade jag heller inte att bryta något mer mot lagen under min prövotid, kollade aldrig upp den ev påbackningen som jag fick. Men enl brevet fick jag två år till...   (2+2 då va? 2004 var de väl två års prövotid urspungligen..)
Poängen är väl att polismannen såg en ung kille med nytaget kk som körde åt helvete för fort, jag hade tur som behöll kortet, men dom ville statuera exempel. Helt enl lagen smile
inte mer än rätt, jag tog mitt straff och såg glad ut

9 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
Brådhis skrev:
whiteblack skrev:

Ditt körkort kommer sannolikt inte dras in om den info du gett oss här är korrekt!

Körkortet dras normalt vid 31 km/h (eller mer) för fort på vägar med den hastighetsgränsen du angett och du har skrivit att du endast körde 30 km/h för fort!

Något som skulle kunna påverka och eventuellt ge en indragning är om du har upprepade förseelser sedan tidigare (måste inte vara fortkörning)! Men är du helt ostraffad så är det lugnt!

//Brådhis

Jag har inte haft nåt böter eller fortkörning eller förseelse förut. Det var fösta gång som jag fick en ordningsbot (- . -)

1 319 Inlägg
8 april 2011
tobbe456 skrev:
Jag fick då aldrig nått nytt KK, som sagt testade jag heller inte att bryta något mer mot lagen under min prövotid, kollade aldrig upp den ev påbackningen som jag fick. Men enl brevet fick jag två år till...   (2+2 då va? 2004 var de väl två års prövotid urspungligen..)
Poängen är väl att polismannen såg en ung kille med nytaget kk som körde åt helvete för fort, jag hade tur som behöll kortet, men dom ville statuera exempel. Helt enl lagen smile

inte så att polismannen skrev brevet själv och  skickade till dig, för att skrämmas? roll

_----------'

5 198 Inlägg
9 april 2011
sleepyoh skrev:
tobbe456 skrev:

inte så att polismannen skrev brevet själv och  skickade till dig, för att skrämmas? roll

Prövotiden SKALL ju stå på körkortet.

1 468 Inlägg
9 april 2011
tobbe456 skrev:

:

Mulder83
Medlem
E-post  PM
Svara | Radera | Citera

Så inte helt ensam då..

polisen har ingenting med prövotider att göra över huvudet taget.
Och hade inte då du fick "förlängd prövotid"  heller.

Pratade med polisen själv för 5 minuter sen nämligen och frågade.

Så dom jävlades nog bara med dig.

roll

335 Inlägg
9 april 2011
amen vafan, nu har ni inte ens läst tråden.. så less jag blir.

Nej, det var inte polisen som själv skickade brevet, NEJ dom jävlades inte bara med mig, om polismannen vill kan han anmäla dig vidare, till högre instanser, om det är så att han tycker att DU ska få ett straff för din körstil, ÄVEN fast du vid fortkörningstillfället klarade dig med några km/h. Det är det enda jag kan tänka mig hände för mig i alla fall.

Polisen har inget med prövotiden att göra nej, det var inte POLISEN som förlängde prövotiden och utredde mig vidare, det var LÄNSSTYRELSEN!

På den tiden var det länsstyrelsen i ditt län som skötte sådant, idag är det kanske transportstyrelsen som någon sade?  Vete fasen..

Jävlar, att folk bara inte kan lita på vad man säger??? "Nää, du har feeeeel, för det har jag aldrig hört talas om tidigare... "

1 468 Inlägg
9 april 2011
haha ursäkta mig då herr surbulle =P.
ja läste men missuppfattade en delen med polisen.

Så ta o tagga ner lite nu o skaffa lite parragrafer ist tycker jag låter som en bra idé för att få bort alla dom lögnaktiga anklagelserna eller hur du nu vill uttrycka dig.

Men polisen (varken dom sköter det eller inte) tyckte det lät konstigt med 2 extra år på prövotiden.
men vem vet. under har ju skett förut.

men kan hålla med om att OM det är sant så vet jag att styrelsen kan vara väldigt udda beroende på person i fråga och beroende på vilket humör dom är på.

Vet hur det låter men så är det.

Har själv varit i kontakt med dom mycket då jag är körkortsinnehavande epileptiker roll
Senast redigerat av Leo86 (9 april 2011)

5 198 Inlägg
9 april 2011
JAg skulle vilja veta vilken lagparagraf dom hänvisade till,, för dom kan ju inte bara skriva * Du har fått 2 år yterligare prövningstid*

772 Inlägg
11 april 2011
tobbe456 skrev:
amen vafan, nu har ni inte ens läst tråden.. så less jag blir.

Nej, det var inte polisen som själv skickade brevet, NEJ dom jävlades inte bara med mig, om polismannen vill kan han anmäla dig vidare, till högre instanser, om det är så att han tycker att DU ska få ett straff för din körstil, ÄVEN fast du vid fortkörningstillfället klarade dig med några km/h. Det är det enda jag kan tänka mig hände för mig i alla fall.

Polisen har inget med prövotiden att göra nej, det var inte POLISEN som förlängde prövotiden och utredde mig vidare, det var LÄNSSTYRELSEN!

På den tiden var det länsstyrelsen i ditt län som skötte sådant, idag är det kanske transportstyrelsen som någon sade?  Vete fasen..

Jävlar, att folk bara inte kan lita på vad man säger??? "Nää, du har feeeeel, för det har jag aldrig hört talas om tidigare... "

Om man ska diskutera vem som läst tråden eller ej, så har inte du gjort det heller, eftersom det inte ens var dig det handlade om. smile

Javisst, polis kan skicka åtalet vidare om denne anser det nödvändigt.

Och nej, folk kan inte lita på vad någon säger. Om du läser många av trådarna här så kan säkert hälften strykas för att det inte stämmer. Det hittas på mycket själv, och det hörs mycket av kompisens flickväns farsas klasskompis...

Ett konkrekt bevis är alltid det bästa när man kommer med något som ingen annan har upplevt, och i det här fallet så har ingen annan upplevt en förlängd prövotid.
Däremot om du har blivit av med ditt körkort under din prövotid, och tvingas göra om uppkörningen, då får du ny prövotid. Men då handlar det om ett nytt körkort i stort sett.

Sök