2269
Sök

Volvo V70N D5 -04 (Lätt styling Projekt)

Detta är ett rullande projekt vars mening är att greja lite eftersom man får råd och tid, har kommit en liten bit på vägen hittills.

320 498 Visningar
Uppdaterades senast 4 augusti 2014
818 Inlägg
21 oktober 2012
Vart någonstans bor du?

3 292 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
rasurbo skrev:
Vart någonstans bor du?

Jämtland

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 151 Inlägg
22 oktober 2012
Jag trodde du bodde i Sundsvall... Nåväl, välkommen hit då! smile

3 292 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Jag trodde du bodde i Sundsvall... Nåväl, välkommen hit då! smile

cool

3 292 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Så har man ju besiktat om bilen ang det föreläggande jag fick av polisen för ungefär 4 veckor sen, nämligen för att jag hade Xenon i halvljuset i mina devil eyes med projektorlinsar..

Nu är det ju så här att det är ju många som converterar på olagligt sätt och det är ju en stor del av dessa bilar som är av äldre modeller som blir grymt bländande med xenon och borde tämligen bötfällas med 5 tusen eller nåt om dom ertappas med xenon monterat. Vanliga reflektorer är INTE byggda för xenon, många slänger på xenon på sin Volvo 240/740/940 eller liknande och tror det är skit coolt, ja visst men dom tänker dock inte på att dom kan skicka nån annan stackare in i döden för att lyset är så grymt bländande.

Nu tycker jag så här, bilar som inte är reggade med Xenon MEN som har projektorlins samt manuell nivåreglering borde tämligen ligga under ett undantag för dom rådande reglerna kring xenonconvertering, Xenon med projektorlins kan visst bli bländande men bara om lyset står för högt justerat ELLER om lampan sitter felmonterad. Xenon ger många gånger bättre ljus än Halogen och jag tror säkerligen att xenon räddar en del liv faktiskt i och med att man ser så mycket bättre, ja även i snöfall ser man ju bättre har jag märkt, iaf om man har en aning blått i färgen, tex 6000k eller 8000k.

Tanken med att bilen med projektorlins MÅSTE ha manuell nivåreglering är för att om man hänger på en släpkärra så måste man kunna justera ner så det inte blir bländande. Detta är mina tankar om detta, varför i helvette ska man bli bötfälld och få ombesiktning för att man värnar om sitt liv och att min bil faktiskt inte bländade nåt och att ljusbilden faktiskt var hur bra som helst precis som det är på dom flesta som har korrekt monterat xenon och projektorlins.. det är ju inte rimligt.. MEN sätt åt dom andra som kör med reflektor och bländar alla dom möter, ge dom 5000:- i böter vett ja.. har mött ett antal sånna och dom fattar tydligen inte alls att man lätt kan köra av vägen när man får 35 watt (som motsvarar ca 60 riktiga watt) rakt i ögonen..

Xenon till folket, iaf om du har projektorlins och manuell nivåreglering, säkrare körning i mörkt väglag. Det finns ju en orsak till varför dom allra flesta bilarna numer har Xenon, jo för att det är bättre och säkrare...

Vad tycker ni ?

3 151 Inlägg
15 november 2012
Jag håller faktiskt med, men förstår också att man måste dra gränsen någonstans. Det borde dock vara godkänt att konvertera så länge som man har motsvarande utrustning som en bil med originalxenon har. Men nej, vi lever i EU så det är inte heller godkänt... Suck! Ibland blir man bra less på alla regler och lagar i detta land!

Nåväl... Gick besiktningen bra?

3 292 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Jag håller faktiskt med, men förstår också att man måste dra gränsen någonstans. Det borde dock vara godkänt att konvertera så länge som man har motsvarande utrustning som en bil med originalxenon har. Men nej, vi lever i EU så det är inte heller godkänt... Suck! Ibland blir man bra less på alla regler och lagar i detta land!

Nåväl... Gick besiktningen bra?

Besiktningen gick bra, monterade ju på Halogen innan, ska sätta tillbaka Xenon nu i helgen. Jag ser det som en billig livförsäkring och jag har svårt att tro att man blir stoppas speciellt ofta, alltså även om man skulle ha otur och bli stoppad två gånger om år så är det ju värt det endå, livet värderar jag högt och jag är bombsäker på att mina Xenon inte bländar dessutom.. big_smile Ljusbilden är exakt som med Halogen.. inga förändringar alls.

3 151 Inlägg
15 november 2012
Ja, det är ju en billig försäkring... Men lyser det inte bra mycket längre, och bredare, än med halogen?

3 292 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Ja, det är ju en billig försäkring... Men lyser det inte bra mycket längre, och bredare, än med halogen?

Jo det lyser ju satans mycket bättre och längre och gredare.. men jag menade att sätter man en sån där ljudbildstestare som bilprovningen har framför lyset så är ljusbilden precis lika som med halogen, alltså inte bländande eller nåt felaktigt i inställningarna.. big_smile

3 151 Inlägg
15 november 2012
Ah, så du menade... smile Ja, men kör på med det, så länge ingen stör sig så är det ju lugnt. Värre om folk skulle blinka hej vilt och man körde så ändå, hehe..

3 292 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Ah, så du menade... smile Ja, men kör på med det, så länge ingen stör sig så är det ju lugnt. Värre om folk skulle blinka hej vilt och man körde så ändå, hehe..

Japp.. så är det, jag är jävligt nöjd med mitt Xenon och dom nya Devil Eyes lyktorna än så länge, har inte tagit in nåt vatten eller fukt...

Lite mer problem med helljuset bara, får se hur jag ska lösa det, har ju tre Bosch Big Knick blue med sånna där Philips Blue Vision 55watt i som jag är missnöjd med, lyser för dåligt, måste hitta nån annan lösning där, vette faan om man ska sätta i 100 watt H3 rallye eller satsa på Xenon 4300k.. ?... förslag ?

3 151 Inlägg
15 november 2012
Blåa "xenonlook"-lampor brukar ge sämre ljus än andra halogenlampor, så det förvånar mig inte att du är missnöjd... hehe.

Xenon 4300K ger ju överlägset bäst lyse, så om du har tillräckligt med pengar tycker jag att du ska köpa 75W xenon från Merljus.se, eller Humanhabit. Tror att Humanhabit har rea nu, men Merljus är billigare ändå. Blir du missnöjd efter det så är du kräsen på riktigt. lol roll

3 292 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Blåa "xenonlook"-lampor brukar ge sämre ljus än andra halogenlampor, så det förvånar mig inte att du är missnöjd... hehe.

Xenon 4300K ger ju överlägset bäst lyse, så om du har tillräckligt med pengar tycker jag att du ska köpa 75W xenon från Merljus.se, eller Humanhabit. Tror att Humanhabit har rea nu, men Merljus är billigare ändå. Blir du missnöjd efter det så är du kräsen på riktigt. lol roll

Riktigt bra priser på merljus.se faktiskt, kollade på 55 watt som man kan få för ca 1300:- och 75 watt för några hundringar till, det är ju helt klart värt 75 watt i sånna fall...

MEN jag har ju då lite problem med var man ska få plats med balaserna, det är riktigt trångt alltså, hehe, och dom där sladdarna mellan lampa och balast är ju inte direkt långa..:S får ta en titt till helgen när jag byter till Xenon på halvljuset och se var man kan tänkas placera balaserna för helljuset.. och vad jag vet så måste man ta upp hålet i lampan för kontakten ska ju in så den kan sättas fast på lampan.. har ingen direkt lust att kapa upp hålet på extraljusen. :S

3 151 Inlägg
15 november 2012
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:

Riktigt bra priser på merljus.se faktiskt, kollade på 55 watt som man kan få för ca 1300:- och 75 watt för några hundringar till, det är ju helt klart värt 75 watt i sånna fall...

MEN jag har ju då lite problem med var man ska få plats med balaserna, det är riktigt trångt alltså, hehe, och dom där sladdarna mellan lampa och balast är ju inte direkt långa..:S får ta en titt till helgen när jag byter till Xenon på halvljuset och se var man kan tänkas placera balaserna för helljuset.. och vad jag vet så måste man ta upp hålet i lampan för kontakten ska ju in så den kan sättas fast på lampan.. har ingen direkt lust att kapa upp hålet på extraljusen. :S

Ja visst.. Angående placeringen så ska det ju finnas plats under balken om jag inte minns fel. Du kan ju alltid fråga i Extraljustråden var folk har placerat sina ballaster.
A
ngående kabeln så kan du ju beställa förlängningskablar. Tror dem finns upp till 100 cm extra.

Slutligen, angående hålet till lampans kabel; jag tror du måste borra upp hålet enbart om du vill att gummitätningen ska vara korrekt placerad. I många fall går det bra att strunta i gummitätningen, kontakterna bör du få igenom hålet som är nu. Dock vore ju det bästa att kapa upp hålet till rätt dimension, men det är ju inget måste.

3 292 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Danne_1977 skrev:
Mervolic skrev:

Ja visst.. Angående placeringen så ska det ju finnas plats under balken om jag inte minns fel. Du kan ju alltid fråga i Extraljustråden var folk har placerat sina ballaster.
A
ngående kabeln så kan du ju beställa förlängningskablar. Tror dem finns upp till 100 cm extra.

Slutligen, angående hålet till lampans kabel; jag tror du måste borra upp hålet enbart om du vill att gummitätningen ska vara korrekt placerad. I många fall går det bra att strunta i gummitätningen, kontakterna bör du få igenom hålet som är nu. Dock vore ju det bästa att kapa upp hålet till rätt dimension, men det är ju inget måste.

Ska kolla  upp lite hur det ser ut, vill helst inte riva hela fronten på bilen, kanske går det placera balasterna innanför grillen fast längre ner typ bakom balken eller nåt som du säger, funderade ett tag på att köra SIM extraljus, typ 5 stycken och sätta i 100 watt halogen i varje, men tror inte det blir bättre än 3 Big Knick med xenon...och så blir det mer pengar åxå, och tiden till att montera på skiten har jag inte, får bli nån smidig lösning typ xenon i dom tre som sitter på bilen redan.

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
15 november 2012
Jag hade 3 extraljus med xenon i på min s60 och man bör ju skaffa förlängningskablar eller skarva själv.. men det finns Gott om utrymme bakom fronten om man orkar plocka bort den! Jag satta mina ballaster luftburken och bredvid databoxen men då krävdes ju förlängning

3 292 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Mog1 skrev:
Jag hade 3 extraljus med xenon i på min s60 och man bör ju skaffa förlängningskablar eller skarva själv.. men det finns Gott om utrymme bakom fronten om man orkar plocka bort den! Jag satta mina ballaster luftburken och bredvid databoxen men då krävdes ju förlängning

Precis.. men mina balaster och Canbus balasterna är placerade bredvid luftburken och lika på andra sidan så det är precis proppfullt där för halvljuset.

Har ingen lust att plocka bort fronten då jag inte har nåt vidare varmgarage och det börjar bli rätt kallt ute nu, blir det för mycket att modda för att få dit Xenon så får det vara, då blir det tre 100 wattare H3 istället...trist nog.. hehe

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
15 november 2012
Danne_1977 skrev:
Mog1 skrev:

Precis.. men mina balaster och Canbus balasterna är placerade bredvid luftburken och lika på andra sidan så det är precis proppfullt där för halvljuset.

Har ingen lust att plocka bort fronten då jag inte har nåt vidare varmgarage och det börjar bli rätt kallt ute nu, blir det för mycket att modda för att få dit Xenon så får det vara, då blir det tre 100 wattare H3 istället...trist nog.. hehe

Nu är du negativ smile jag hade sammanlagt 7 ballaster big_smile hel halv och extraljus, Om du öppnar locket vid databoxen får det plats 2 balaster där i också! där har jag lagt i 2 st iaf. sen 3 st på luftburkssidan och 2 bredvid "databox" lådan. EDIT!

Köper du dessutom SLIM ballaster så blir det betydligt bättre utrymme.. jag körde med 3 stora ballaster och 4 slim smile
Senast redigerat av Mog1 (15 november 2012)

3 151 Inlägg
15 november 2012
Skulle det bli aktuellt med halogen så kan jag tipsa om att Skruvat.se har billiga halogenlampor. Har dessvärre inte haft möjlighet att prova dessa.
Senast redigerat av Mervolic (15 november 2012)

3 292 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Mog1 skrev:
Danne_1977 skrev:
Mog1 skrev:

Nu är du negativ smile jag hade sammanlagt 7 ballaster big_smile hel halv och extraljus, Om du öppnar locket vid databoxen får det plats 2 balaster där i också! där har jag lagt i 2 st iaf. sen 3 st på luftburkssidan och 2 bredvid "databox" lådan. EDIT!

Köper du dessutom SLIM ballaster så blir det betydligt bättre utrymme.. jag körde med 3 stora ballaster och 4 slim smile

Ja det funkar kanske rätt så bra.. upplevde det som riktigt trångt med dom 4 balaster jag hade för halvljuset, ja alltså två är ju inte balaster utan det är canbus grejer som ser ut som balaster.

Ska ta mig en titt faktiskt nu när du säger att det finns plats, nej jag är inte negativ, jag får höra nästan varje dag att jag är överdrivet positiv.. big_smile hahaha

Sök