2348
Sök

Volvo V70N D5 -04 (Lätt styling Projekt)

Detta är ett rullande projekt vars mening är att greja lite eftersom man får råd och tid, har kommit en liten bit på vägen hittills.

320 452 Visningar
Uppdaterades senast 4 augusti 2014
2 266 Inlägg
26 juni 2011
Danne_1977 skrev:
Har ställt denna frågan förr i min tråd här.. men inte fått nåt svar..

Idag är det regnigt och ca 5-7 grader ute.. när jag startar bilen så går dieselvärmaren igång... detta skapar ett stort problem om jag vill ha bilen på tomgång med sitta kvar inne i bilen... alla avgaserna från dieselvärmaren kommer nämligen in i kupén....

Har lust läst det jag kan hitta om detta men inte fattat varför den där ska starta utan att jag själv har valt att den ska vara på...

Nån som har nån aning.. ?

Den står i läge AV i inställningarna.

har du fått ordning på de? finns en programmering i datorn som man kan ställa in dieselvärmaren om den ska starta per automatik över 5 plus. volvo kan ändra de med sin dator så de måste vara minst 5 grader kallt ute, så är de på sambon v70 diesel fast de är gamla värmaren

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
Har ställt denna frågan förr i min tråd här.. men inte fått nåt svar..

Idag är det regnigt och ca 5-7 grader ute.. när jag startar bilen så går dieselvärmaren igång... detta skapar ett stort problem om jag vill ha bilen på tomgång med sitta kvar inne i bilen... alla avgaserna från dieselvärmaren kommer nämligen in i kupén....

Har lust läst det jag kan hitta om detta men inte fattat varför den där ska starta utan att jag själv har valt att den ska vara på...

Nån som har nån aning.. ?

Den står i läge AV i inställningarna.

har du fått ordning på de? finns en programmering i datorn som man kan ställa in dieselvärmaren om den ska starta per automatik över 5 plus. volvo kan ändra de med sin dator så de måste vara minst 5 grader kallt ute, så är de på sambon v70 diesel fast de är gamla värmaren

Nej men det som var konstigt är att när jag startade bilen och satt på tomgången så startade även dieselvärmaren.. innan jag startade bilen så var heller inte dieselvärmaren igång,  om jag hade bilen igång 5 minuter... och så stängde jag av den så gick dieselvärmaren ca 1 minut efter att jag stängt av bilen..

Nu när det är sommar så går den inte alls.. detta var före sommaren när det var lite kallare ute.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
26 juni 2011
Datorn tyckte väl att de var kallt ute, den startar ju automatiskt för få motorn i driftstemp så fort som möjligt sen går bränslevämaren lite längre dels för att hålla värmen och att göra slut på de bränsle som finns i värmaren för att den inte ska svämma över vid korta körningar

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Datorn tyckte väl att de var kallt ute, den startar ju automatiskt för få motorn i driftstemp så fort som möjligt sen går bränslevämaren lite längre dels för att hålla värmen och att göra slut på de bränsle som finns i värmaren för att den inte ska svämma över vid korta körningar

Jo jag anade nog att det var nåt sånt.. problemet var bara det att avgaserna från dieselvärmaren kommer in i kupén... det var alltså det som var problemet.. :S  haha

2 266 Inlägg
26 juni 2011
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:

Jo jag anade nog att det var nåt sånt.. problemet var bara det att avgaserna från dieselvärmaren kommer in i kupén... det var alltså det som var problemet.. :S  haha

De problemet upplevde aldrig jag hur mår avgasröret till värmaren?

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Jag har inte kollat avgasröret ännu... men ska göra det och se om det kan vara så att det är trasigt...

2 266 Inlägg
26 juni 2011
ja för i såna fall borde avgaserna dra in under huven och upp i bakkant mot kupen

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
ja för i såna fall borde avgaserna dra in under huven och upp i bakkant mot kupen

Ja nåt sånt måste det vara.. för avgaserna kommer in i bilen ... :S

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Lindh skrev:
Danne_1977 skrev:
Så du menar att jag ska köra riktigt xenon i dimljusen då.. ? ett sånt kit för runt 1000 lappen eller nåt.. ?

Men hur blev det nu med dina Devil Eyes... fick du några felkoder i displayen efter att du monterat dom ? eller funkar allt fin fint.. ?  du har ju dessutom xenon i både halvljus, helljus och dimljus va ?

Och hur blev det med nivåregleringen på ljuset.. det man reglerar för att inte blända i förhållande till vilken last man har... funkar det även på Devil Eyesen som ni monterade.. ?

Ja precis, men de finns bra speedstarter-kit för 500:- , kolla humanhabit.se  smile

Devileyes lysena funkar kanon nu, dock har jag felmeddelande på hellyset, men vi tror de beror på att någon av ballasterna är knas tongue
Yes, halvljuset och dim är också xenon, även x-ljusen.
Nivåregleringen behöver vi inte tänka på för vi har nivåregl i dämparna.. så även när den är nedlastad så stiger bilen upp till utsprungsläget, var till SBP och fick besked att det räcker gott smile

//Lindh

Har kollat lite.. verkar som jag skulle vilja ha 8000 eller 10000 då.. sistnämnda ska ju vara rätt så blå om jag inte är helt fel ute.. tänkte mig ett sånt kit för 500:- i dimljusen och så vanliga glassockel i parkeringsljuset (samma värde som i dimljusen om det finns att få tag på)..

Låter det vettigt.. ?

1 064 Inlägg
26 juni 2011
Danne_1977 skrev:
Har kollat lite.. verkar som jag skulle vilja ha 8000 eller 10000 då.. sistnämnda ska ju vara rätt så blå om jag inte är helt fel ute.. tänkte mig ett sånt kit för 500:- i dimljusen och så vanliga glassockel i parkeringsljuset (samma värde som i dimljusen om det finns att få tag på)..

Låter det vettigt.. ?

Okey, ja det är bara o välja kelvintal, de man tycker blir bra smile
Jag kör det kittet och 6000K.

Låter vettigt, men kan som sagt rekomendera de från diodhuset.se annars för dom gav ett riktigt bra sken om man vill ha något som samtidigt lyser men "liknar xenon" smile

Lycka till smile

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

3 292 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Lindh skrev:
Danne_1977 skrev:

Låter det vettigt.. ?

Okey, ja det är bara o välja kelvintal, de man tycker blir bra smile
Jag kör det kittet och 6000K.

Låter vettigt, men kan som sagt rekomendera de från diodhuset.se annars för dom gav ett riktigt bra sken om man vill ha något som samtidigt lyser men "liknar xenon" smile

Lycka till smile

//Lindh

Ja precis.. men sen verkar det som att diod H1 som passar till dimljuset kostade över 300:- per kit.. och är inte ens i närheten av ljus som ett 35w xenonkit för 500:- som det billigaste kostar..kanske värt att lägga den lilla pengen för att få xenon i dimljuset istället för LED.. ?

Men i parkeringsljuset går jag nog på den från diodhuset tror jag.. ser ut att vara rätt många leds på den och tror den kan ge ett snyggt ljus åxå.. lite blått kanske.. big_smile

1 064 Inlägg
10 september 2011
Hänt något mer med bilen sedan sist då? Fixat xenonet ? wink

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

2 266 Inlägg
10 september 2011
Danne_1977 skrev:
Lindh skrev:
Danne_1977 skrev:
Så du menar att jag ska köra riktigt xenon i dimljusen då.. ? ett sånt kit för runt 1000 lappen eller nåt.. ?

Men hur blev det nu med dina Devil Eyes... fick du några felkoder i displayen efter att du monterat dom ? eller funkar allt fin fint.. ?  du har ju dessutom xenon i både halvljus, helljus och dimljus va ?

Och hur blev det med nivåregleringen på ljuset.. det man reglerar för att inte blända i förhållande till vilken last man har... funkar det även på Devil Eyesen som ni monterade.. ?

Ja precis, men de finns bra speedstarter-kit för 500:- , kolla humanhabit.se  smile

Devileyes lysena funkar kanon nu, dock har jag felmeddelande på hellyset, men vi tror de beror på att någon av ballasterna är knas tongue
Yes, halvljuset och dim är också xenon, även x-ljusen.
Nivåregleringen behöver vi inte tänka på för vi har nivåregl i dämparna.. så även när den är nedlastad så stiger bilen upp till utsprungsläget, var till SBP och fick besked att det räcker gott smile

//Lindh

Låter det vettigt.. ?

Hade 10000k i vita v70n på dom första bilderna med 18 tums däck så ser du lite hur blått de blir helt värdelöst att ha på lyste svagt grön blått på väg banan. Kör på 6000k i halv och dim helljus monterar du 4300k
Senast redigerat av PMPerformance (10 september 2011)

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Ett tag sen jag skrev här.. haft fullt upp med flytt och allt vad det innebär..  nu har jag beställt bromsgrejerna till bak där det måste bytas, funderar på var jag får tag på ett bromskolvsverktyg så jag på ett vettigt sätt kan skruva in kolven i oket..  har för mig det är så bak på alla nyare volvo.. eller.. ?

3 292 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Nej jag tror föresten inte att man ska skruva in kolven i ok:et på V70n bak.. tror den bara är att trycka in, förutsatt att kolven inte totalt rostat fast, då har man ett problem som ofta är återkommande på dom flesta bilar med dålig kolvrörelse bak..

1 777 Inlägg
28 september 2011
Inget skruvande på V70 , bara att trycka in och ta gärna hjälp av någon o passa på att motionera upp kolven, tryck in o ut ca 10ggr.

// Skåne

3 292 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
ts007 skrev:
Inget skruvande på V70 , bara att trycka in och ta gärna hjälp av någon o passa på att motionera upp kolven, tryck in o ut ca 10ggr.

// Skåne

Som jag misstänkte.. big_smile  ja det ska jag göra.. så rörligheten blir lite bättre.. big_smile Hoppas bara inte kolvarna har rostat fast allt för mycket...neutral

3 292 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
Nu börjar vintern närma sig.. dags att uppgradera till Xenon till halvljuset, var på en långresa till Norrköping och blev mycket mörkerkörning och ljuset suger verkligen.. speciellt halvljuset..

Några rekommendationer till mig.. har sökt och sökt.. can-bus, HID, bi xenon.. ja vad ska jag ha till min V70n -04 ?

Så tänkte jag smacka på 3 stycken Hella 3003 extraljus åxå.. dock inte xenon men lär ge betydligt bättre ljus på helljuset än orginal big_smile

Några tips till mig om detta.. ? 

Tacksam för svar

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
26 november 2011
i min s60 har jag xenonkit från vvme.com billiga som fan och håller jävligt bra kvalite + relativt snabb frakt smile en vecka ungefär.. du behöver h7 till halvljusen och 9003 till helljusen smile

3 292 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
Ok.. big_smile

Jag undrar ju åxå om man ska ha tex 6000k eller 8000k... ?  har hört att många kör med dom två

Eller vad är bäst.. ?

Sök