2472
Sök

Erfarenheter av Mosconi, Massive Audio, B2 Audio och Hollywood slutsteg?.

1 058 Inlägg
7 juli 2011
omegaman1 skrev:
du kommer inte att bli besviken , det kan jag lova !

Nice smile det ligger här nu och väntar på att få brukas. har byggt låda till bilen idag, hämtar högtalaren imorgon! Dhl har kört ut basen två dagar i sträck nu, men låtit den komma tillbaka till göteborg igen :S så jag åker o hämtar den av dom istället. dom verkar ju helt blåsta..

can barely wait big_smile

PoLoud =D

1 129 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Har funderat en del på detta med slutsteg nu smile. Jag har sett att både Massive Audio och Mosconi har fått bra kritik och verkar va ett bra o prisvärt val inom finlir/välljud samt att de är relativt små i storleken. Och tycker att de är de mest intressanta slutstegen i nu läget. Men med tanke på att ja tänkte kosta på runt 10.000 på slutsteg som ja ska ha i nårra år så tänkte ja be lite mer om era åsikter big_smile.

Jag har 2 st Macaudio Fearless Two som har driver fram o baksystemen samt ett DLS CAD11 som driver basen/arna. Men är osäker på om ja ska köra samma stil eller om ja ska ska skaffa mig ett 4 kanals slutsteg som driver både bak o framsystem. Och om det är mer bättre o satsa på ett monoblock framför ett 2 kanals slutsteg till bas/arna.

De slutstegen som ja har tittat mest på är Mosconi AS100.4, AS100.2 och AS200.2. Massive Audio N3, N4, NX2 och NX4.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juli 2011
Ett Mosconi AS100.4 och ett AS200.2/AS300.2, då är du i hamn. :-) Dom låter MYCKET bra!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 129 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ett Mosconi AS100.4 och ett AS200.2/AS300.2, då är du i hamn. :-) Dom låter MYCKET bra!

Jo, AS100.4 och 200.2 ligger högst upp på listan än så länge. Men vet ju ex. inte i dagsläget vilka bas/ar  som ja kommer skaffa mig inom de framtida.

1 129 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Har blivit rekomenderad Stetsom ett antal gånger oxå. Men de kanske är mer rekomenderat till SPL än SQ smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juli 2011
Ja Stetsom är väl inte direkt välljudssteg, har visserligen inte lyssnat på nåt själv men enligt vad man läst om dom så är det rena SPL grejer ja. Mosconis AS-serie däremot är ren och skär SQ men med rejält med driv. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

219 Inlägg
22 juli 2011
stetsom är rena spl grejer utan tvekan. ja har kört med stetsom 6k och de va fan inte välljud de kan ja lova. dock så är de sjuk effekt i dom stegen. o ja menar verkligen sjuk effekt.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
22 juli 2011
per-kan skrev:
stetsom är rena spl grejer utan tvekan. ja har kört med stetsom 6k och de va fan inte välljud de kan ja lova. dock så är de sjuk effekt i dom stegen. o ja menar verkligen sjuk effekt.

Ja nog är den sjuk, för basarna brukar inte må så bra efter dem fått smaka lite från dem stegen. cool
Högt spelar det dock.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

219 Inlägg
22 juli 2011
Frippe_L skrev:
per-kan skrev:

Ja nog är den sjuk, för basarna brukar inte må så bra efter dem fått smaka lite från dem stegen. cool
Högt spelar det dock.

precis. ingen vidare fin signal/effekt men MYCKET effekt.smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juli 2011
Om vi nu ändå snackar fem kanaler och pris runt 10K så varför inte ett Audison LRx 5.1k? (Listar 12K)
Skippa baksystemet, köra framsystemet aktivt via stegets filter så har du ett steg som pressar ur det mesta ur ett system.
Nedsatt till 6K för tillfället:
http://www.ljudstudion.se/audison-lrx-5 … c-395.aspx

Har det plus lillebror SRx 5 (numera SR 5)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 129 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Jag har hört att ett stetsom 6k testades mot ett dd z2. Och tydligen så fick dd steget stryk av stetsom steget.

Vill inte ha nåt fem kanals steg. Vill gärna ha ett steg till varje system men tror att det blir för dyrt eller tar för mycke plats denna gången.

Jag har provat o bara kört med framsystem och tycker det blir för lite, så jag vill gärna ha rearfill oxå.

219 Inlägg
22 juli 2011
Palicuse skrev:
Jag har hört att ett stetsom 6k testades mot ett dd z2. Och tydligen så fick dd steget stryk av stetsom steget.

Vill inte ha nåt fem kanals steg. Vill gärna ha ett steg till varje system men tror att det blir för dyrt eller tar för mycke plats denna gången.

Jag har provat o bara kört med framsystem och tycker det blir för lite, så jag vill gärna ha rearfill oxå.

nja de där med att DD fick stryk vete fan. hehe. ja har haft både 6k och Z2 och ja tycker Z2 steget är hästlängder bättre. fast i rent db drag syfte så vinner kanske stetsom de vet ja inte. men vill du kunna lyssna på musik så rekomenderar ja inte stetsom. Z2 är överlägset där och just 6k serien från stetsom va de väldigt många som hade problem med att dom brann upp o paja lite här o där. hehe. men överhuvudtaget så skulle ja inte ens kolla på stetsom om du är ute efter vettig effekt som går att använda,

1 581 Inlägg
22 juli 2011
Lägger mig i lite då jag är ute efter slutsteg till mitt DLS Iridium 6.3i kit.
Hur står sig Audison LRX 2.9 mot Mosconi AS 200.2 alternativt 300.2? Välljud men med ös är det jag är ute efter! Ska inte tävla men vill ha bra scenbild och dynamik och ös!

4 693 Inlägg
22 juli 2011
Om du inte tycker at framsystemet räcker till så är det för klent helt enkelt.
Du ska inte höra bakhögtalarna om du byggt framsystemet rätt med bra grejer

Booyakasha!

1 129 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Softis skrev:
Om du inte tycker at framsystemet räcker till så är det för klent helt enkelt.
Du ska inte höra bakhögtalarna om du byggt framsystemet rätt med bra grejer

Har MB Quart reference 3 vägs kit fram o MB Quart's billigare 2 vägs kit bak. Visst kan ja klara mig med framsystemet men vill gärna ha nåt bak oxå smile.

1 129 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
per-kan skrev:
Palicuse skrev:

nja de där med att DD fick stryk vete fan. hehe. ja har haft både 6k och Z2 och ja tycker Z2 steget är hästlängder bättre. fast i rent db drag syfte så vinner kanske stetsom de vet ja inte. men vill du kunna lyssna på musik så rekomenderar ja inte stetsom. Z2 är överlägset där och just 6k serien från stetsom va de väldigt många som hade problem med att dom brann upp o paja lite här o där. hehe. men överhuvudtaget så skulle ja inte ens kolla på stetsom om du är ute efter vettig effekt som går att använda,

Har oxå hört stetsom flera gånger som flera ja känner har införskaffat. Och de stegena ger bra med kräm. Dock så har ljudet byggts mer för SPL då. DD hade en kille som ja tror hette Patrik om ja inte minns helt fel. Han jobbade med DD och hade monterat en DD anläggning hans vita v70 som han visade upp under en tävling i Arvika. Och det spelade bra vill ja lova.

Jag har hört mycke gott o ont om både Stetsom o DD, men det tror ja har en del med konkurrensen att göra oxå tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 juli 2011
Palicuse skrev:

Då är ett femkanals aldeles ypperligt wink

Palicuse skrev:

Till det räcker ett litet steg och de skall bara märkas, inte höras.
Fast jag anser att högtalare bak gör mer nytta i ett 5.1-system wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 129 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Lonefox skrev:
Palicuse skrev:

Då är ett femkanals aldeles ypperligt wink

Palicuse skrev:

Till det räcker ett litet steg och de skall bara märkas, inte höras.
Fast jag anser att högtalare bak gör mer nytta i ett 5.1-system wink

Jo visst blir säkert ett 5 kanals steg bra. Men ifall nåt händer med steget så måste ja klara mig utan allt ljud i bilen. Och köra bil utan att ha möjlighet o vrida upp volymen är inte nå positivt för min del tongue.

1 129 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
När det gäller stetsom så har jag faktiskt hört både gott o ont. Och mycket av de onda har kommit från konkurrenter big_smile.

Visst kan ja hålla med om att Stetsom tillverkar steg som ger gött om effekt. Dock anser ja att de inte borde komma så långt som de gör när de bygger stora anläggningar i en massa olika varianter i och på sina bilar som spelar fullrange ifall stegen inte passar till så mycke mer än dB.

Jag har letat efter oberoende tester på de stegen som ja tycker är intressanta. Men det har inte varit så lätt o hitta.

1 129 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Det var ett par år sen jag skapade denna tråden. Det har blivit förändring sen dess och jag undrar vad ni har för åsikter kring dessa slutstegen nu.

Sök