6270
Sök

Köpråd - Billig vardagsbil(extrabil)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 april 2011
Det finns en hel del hyggliga E36 tycker jag, visst är många slitna men tex. är Touring mer sällan ägda av ungdomar eller folk som enbart köper en rolig bil. Det viktigaste med en äldre BMW skulle jag säga är tecken på hård körning: Är bakvagnen ok (Glapp)? Hur känns växellådan, är motorn ok eller låter den illa?

Sedan är det nog få såpass gamla bilar som fortfarande har en komplett servicebok, men något som är viktigt på en BMW är service. Det är inte som på en gammal Volvo där det är snudd på en traktorkonstruktion (Som tål nästan vilken misshandel som helst) utan en BMW är avancerad och kräver service. Sköter man underhållet är det grova dimensioner och sakerna håller, sköter man inte bilen finns det mycket som kan ta skada.

Men så länge man sköter dem rullar de långt, 40.000mil är ingenting för en BMW om man bara utför normalt underhåll och således är inte 20-25.000mil något att reagera på om allting stämmer. En dåligt skött och hårt körd E36 kan dock vara slut innan 20.000mil...

En värdefull källa för Bmw-ägare eller blivande sådana är www.autopower.se, under "begagnatguiden" hittar du fliken "E36". Här är modellens svagheter samlande, saker som ofta förekommer helt enkelt.

Som du säger är det dumt att titta på de billigaste bilarna i ett segment, istället för en E46 Compact för 40´ hade jag personligen letat efter en E46 sedan eller en riktigt fin E34 (5-serie) eller E36 för samma pengar.

Angående min bil så ljuger bilder en del, något man alltid skall tänka på när man hittat en annons man är sugen på! Men det viktiga är att bilen är frisk under ytan, min är kärnfrisk och det är nog inte så vanligt tyvärr. wink
Senast redigerat av Rquired (14 april 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 287 Inlägg
14 april 2011
Köp den tråkigaste bilen du kan tänka dig om du vill ha en bil som rullar, någon gubbkörd japan är nog bilen för dig.

Annars kan du ju köpa en 7/900. Billiga i inköp och legendariskt stryktåliga motorer och bilar.

En 740 gl i helt ok skick får du för 5-6000. Skatten är 1800. Krocksäker och billig i inköp och delar samt väldigt lättmekat. Modeller efter 87 har dessutom väldigt bra rostskydd.

Du behöver inte heller åka långt för att hitta ett lämpligt exemplar för dom finns ju överallt och dessutom är dom krocksäkra och även den slöaste 740n är bakhjulsdriven så dom är roliga när det är blött ute eller snö:)

Nackdelar med dom är att dom drar ganska mkt bensin, det är svårt att komma under 0.8 samt att många tycker att dom är fula och att det bara är bönder som kör dom.

Utrustingsnivån på en gl är heller inte särskilt hög men vill du ha elhissar osv så finns det dock många som har det ändå och är du lite händig så plockar du lätt ifrån skroten och sätter in själv annars.

940 har trevligare inredning och oftast lite högre utrustningsnivå men dom kostar lite mer.

Forummoderator
18 379 Inlägg
14 april 2011
Som Rquired säger: Hittar du en frisk E36 så köp! Touring var ingen dum idé! Slår lätt både 940 och W124 på fingrarna! Har man dock inte kunskaperna så kan det vara svårt! En Volvo eller Mersa rullar på trots tidigare ägares misshandel. Ungdomar vill ju gärna ha E36 för det är riktigt roliga att köra. En 940 eller MB 200 Automat är ofta gubbkörda rätt mycket. Mindre risk för den oinvigda. BMW:n drar mindre.

Har själv en 320 (lilla sexan) -95 på gång. Misskött å det grövsta de senaste 2-3 åren (sålde den själv till tjejen) men inte buskörd. Hoppas på den!

Mvh
Alexander

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
14 april 2011
zemet skrev:
Köp den tråkigaste bilen du kan tänka dig om du vill ha en bil som rullar, någon gubbkörd japan är nog bilen för dig.

Annars kan du ju köpa en 7/900. Billiga i inköp och legendariskt stryktåliga motorer och bilar.

En 740 gl i helt ok skick får du för 5-6000. Skatten är 1800. Krocksäker och billig i inköp och delar samt väldigt lättmekat. Modeller efter 87 har dessutom väldigt bra rostskydd.

Du behöver inte heller åka långt för att hitta ett lämpligt exemplar för dom finns ju överallt och dessutom är dom krocksäkra och även den slöaste 740n är bakhjulsdriven så dom är roliga när det är blött ute eller snö:)

Nackdelar med dom är att dom drar ganska mkt bensin, det är svårt att komma under 0.8 samt att många tycker att dom är fula och att det bara är bönder som kör dom.

Utrustingsnivån på en gl är heller inte särskilt hög men vill du ha elhissar osv så finns det dock många som har det ändå och är du lite händig så plockar du lätt ifrån skroten och sätter in själv annars.

940 har trevligare inredning och oftast lite högre utrustningsnivå men dom kostar lite mer.

Tycker du verkligen att 740 är en bra bil i detta fallet? Den är ju varken billig att äga eller köra. Slö som tusan. Alla är faktiskt inte ute efter bakhjulsdrivna bilar heller. Tycker 740 låter som motsatsen till vad trådskaparen vill ha.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

4 287 Inlägg
14 april 2011
rickylicious skrev:
zemet skrev:

Tycker du verkligen att 740 är en bra bil i detta fallet? Den är ju varken billig att äga eller köra. Slö som tusan. Alla är faktiskt inte ute efter bakhjulsdrivna bilar heller. Tycker 740 låter som motsatsen till vad trådskaparen vill ha.

Jag TROR jag söker detta:
*En billig bil i inköp( 10 000 - 20 000 kr?
*En driftsäker bil som rullar i ur och skur.
*Billig att äga(service/reperationer/skatt/försäkring).
*Gärna någorlunda soppasnål men inge absolut krav(kommer inte köra så långt/år).'

Billig i inköp? Absolut, klarar sig lätt under budgetminimum.

Driftsäker? Ja den är väldigt driftsäker överlag men man kan såklart ha otur men det gäller väll vilken bil som helst i den prisklassen?

Billig att äga(service/reperationer/skatt/försäkring). Ja 740 är billig att äga och reparera/serva.

Gärna någorlunda soppasnål men inge absolut krav(kommer inte köra så långt/år). Nej den är inte bensinsnål men inte så jättetörstig heller och detta var ju inget prioriterat krav ändå.

Att den skulle vara slö är ju sant om man köper en gl men en 16ventil glt är ganska pigg och en turbo rör ju rätt bra på sig. Och både GLt och turbo kan han få ett fint exemplar av för under 20k.

Varför är 740 dyr att äga och köra? Jag håller verkligen inte med, om man ska pendla 10-20 mil om dagen så är den dyr pga bensinförbrukningen men om man tar bort förbrukningen som ändå inte är så farlig ur ekvationen eftersom bilen ändå inte skulle användas så mkt så undrar jag vad som är dyrt?

Så ja jag tycker 740 är ett bra val och håller TS med så kan han lätt hitta ett fint exemplar också.
Senast redigerat av zemet (14 april 2011)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
14 april 2011
zemet skrev:
rickylicious skrev:
zemet skrev:

*Gärna någorlunda soppasnål men inge absolut krav(kommer inte köra så långt/år).'

Driftsäker? Ja den är väldigt driftsäker överlag men man kan såklart ha otur men det gäller väll vilken bil som helst i den prisklassen?

Billig att äga(service/reperationer/skatt/försäkring). Ja 740 är billig att äga och reparera/serva.

Gärna någorlunda soppasnål men inge absolut krav(kommer inte köra så långt/år). Nej den är inte bensinsnål men inte så jättetörstig heller och detta var ju inget prioriterat krav ändå.

Att den skulle vara slö är ju sant om man köper en gl men en 16ventil glt är ganska pigg och en turbo rör ju rätt bra på sig. Och både GLt och turbo kan han få ett fint exemplar av för under 20k.

Varför är 740 dyr att äga och köra? Jag håller verkligen inte med, om man ska pendla 10-20 mil om dagen så är den dyr pga bensinförbrukningen men om man tar bort förbrukningen som ändå inte är så farlig ur ekvationen eftersom bilen ändå inte skulle användas så mkt så undrar jag vad som är dyrt?

Så ja jag tycker 740 är ett bra val och håller TS med så kan han lätt hitta ett fint exemplar också.

Dom flesta bilar i samma klass är väl minst lika driftsäkra? Tycker 740 är överskattade där. Har många kompisar som kör väldigt blandade bilar och tycker dom som har 740 skruvar minst lika ofta. smile Jag hade en 740 i fint skick och det är den bilen jag har fått skruva mest med. Delarna var lika "dyra" som dom var till min gamla Golf i samma prisklass och årsmodell.

1800 i skatt för en bil som man inte ska köra så mycket med är mycket pengar då det finns betydligt billigare bilar.

Vet inte vad en 740 kostar i service jämfört med andra bilar av samma årsmodell, men gissar att det rör sig om ungefär samma pengar? Då räknar jag inte med att väldigt många 740 drar en del olja som behöver fyllas på med betydligt jämnare mellanrum än fabrikspapprena tycker smile

16 GLT är ju lite piggare (dock fortfarande inte kvicka på något sätt) men då växer även problemen med att dom motorerna krånglar mer, drar mer och oftast är lite misshandlade.

Det är ju just då som det är dyrt, när man inte köra många mil. Då behöver man inte en stor 740 som drar mer bränsle och kostar mer att skatta och försäkra än en lite smidigare bil.

Jag själv pendlar 7 mil om dagen så jag fick sälja min 740 som jag annars var nöjd med. Och jag skulle rekommendera 740 till en person som mig, 24 år och som gärna sladdar lite när det har regnat. Men jag fick uppfattningen om att jag inte är som trådskaparen, därav kände jag att det inte var ett bra tips. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
15 april 2011
honda civic ! eller varför inte en golf 2 ? eller 3a men de rostar lite mer...

4 287 Inlägg
15 april 2011
rickylicious skrev:
zemet skrev:
rickylicious skrev:

Dom flesta bilar i samma klass är väl minst lika driftsäkra? Tycker 740 är överskattade där. Har många kompisar som kör väldigt blandade bilar och tycker dom som har 740 skruvar minst lika ofta. :) Jag hade en 740 i fint skick och det är den bilen jag har fått skruva mest med. Delarna var lika "dyra" som dom var till min gamla Golf i samma prisklass och årsmodell.

1800 i skatt för en bil som man inte ska köra så mycket med är mycket pengar då det finns betydligt billigare bilar.

Vet inte vad en 740 kostar i service jämfört med andra bilar av samma årsmodell, men gissar att det rör sig om ungefär samma pengar? Då räknar jag inte med att väldigt många 740 drar en del olja som behöver fyllas på med betydligt jämnare mellanrum än fabrikspapprena tycker :)

16 GLT är ju lite piggare (dock fortfarande inte kvicka på något sätt) men då växer även problemen med att dom motorerna krånglar mer, drar mer och oftast är lite misshandlade.

Det är ju just då som det är dyrt, när man inte köra många mil. Då behöver man inte en stor 740 som drar mer bränsle och kostar mer att skatta och försäkra än en lite smidigare bil.

Jag själv pendlar 7 mil om dagen så jag fick sälja min 740 som jag annars var nöjd med. Och jag skulle rekommendera 740 till en person som mig, 24 år och som gärna sladdar lite när det har regnat. Men jag fick uppfattningen om att jag inte är som trådskaparen, därav kände jag att det inte var ett bra tips. :)

Du har en viss poäng men hur mkt skiljer det i skatt mellan en 740 och tex en golf? Och om man köper en 740 så kör man väll bara trafikförsäkring  på så den borde vara samma? Men om man vill ha hel/halv på den är det så mkt dyrare än en golf då?

Service har jag ingen aning om vad det kostar för jag har aldrig ens tänkt tanken att lämna in den på något sånt men det borde ju vara ungeför samma pengar om man väljer att göra det. Annars är det biltema olja och filter för 200 kr om det är en slit och släng bil.

Gör man allt själv och är någorlunda händig så är ju 740 en billig bil, men det gäller väll dom flesta bilarna i den prisklassen.

Att dom är lika driftsäkra som andra bilar i den prisklassen kan jag väll hålla med om, det är ju alltid något som jävlas med gamla bilar MEN b230 motorn är troligen inte det som ger upp och som gör att du behöver skrota bilen. Inga jävla kamremmar som går av och skapar ventilsallad eller att topplockspackningen går om bilen blir lite varm...

Jag är själv 23 år och älskar att sladda runt i regnet med min bil och kommer aldrig köpa något framhjulsdrivet. Men som du sa så är inte alla som oss och det var därför jag började mitt inlägg med : Köp den tråkigaste bilen du kan tänka dig om du vill ha en bil som rullar, någon gubbkörd japan är nog bilen för dig.

Mitt 740 förslag är det jag hade gjort och jag tycker fortfarande det är ett bra förslag:)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 april 2011
Jag håller med om analysen på 740, alla Rwd Volvo är srtyktåliga och billiga i delar. Däremot har dom inga andra direkta förtjänster. Men om man ska ner kring 10-20K är Volvo bra men tråkiga bilar, "tanten" har en 245 som gått hela vintern utan större bekymmer för 4K. Jag fick visserligen byta huvudcylinder men 400:- på biltema känns helt ok. Om man ska komma billigt undan så är en bil som finns med i Biltema-katalogen ett krav, Volvo & VAG helt enkelt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

sparren
9 juni 2011
Trådstartare
Ber om ursäkt om jag bumpar den egna tråden men det här med bil har legat lite på hyllan. Dock har jag tok-tröttnat på att inte ha någon farkost att ta mig fram med, speciellt när man bor på landet!

Tanken är väl likt tidigare att hitta en riktigt billig bil i inköp men som ändå håller ihop någorlunda. Hade gärna tagit en BMW e36 (ej hottad ska påpekas) i hyfsat originalutförande, men det verkar finnas väldigt få av dessa utan att de ser ut som stryk. Det tenderar att dra iväg i pris.

Annars vet jag inte, 240 känns jävligt ute egentligen, dock kanske det är en sådan bil man bör ha om man ska ha en driftsäker bil med billiga reservdelar?

Ett annat alternativ är väl en Golf II eller III, vad tror ni om det?

Finns som sagt mycket aber när det gäller detta. Vet inte riktigt vilken häst man ska satsa på då jag är dålig på bilar...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juni 2011
Som sagt, passa dig för sönderkörda busbilar & läs biltemakatalogen. smile

sparren
9 juni 2011
Trådstartare
Är det typ hugget som stucket mellan en 240/740 och en Golf när det gäller driftsäkerhet o reservdelar osv?

Vilka volvomodeller är att föredra? Är det bättre med en lite nyare 940?

Aldrig nöjd
804 Inlägg
9 juni 2011
För de pengarna hade jag satsat på en Honda CRX (83-91).

Livet är för kort för att äga Volvo.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juni 2011
sparren skrev:
Är det typ hugget som stucket mellan en 240/740 och en Golf när det gäller driftsäkerhet o reservdelar osv?

Vilka volvomodeller är att föredra? Är det bättre med en lite nyare 940?

De enda VW jag erfarenhet av är Jetta MK2, så jag är fel kille för att svara på VW-frågor. Tips är att köpa en sen 740 eller en 940 då de knappt rostar nåt, drivlinan är ungefär densamma mellan -75 & -95. Visst skiljer det lite i prestanda men det är samma block & grundkonstruktion.

sparren
9 juni 2011
Trådstartare
Ja det är minsann inte lätt det här. Är det någon skillnad på att meka med bmw, nissan, volvo, golf exempelvis?

Kanske inte fixar det helt själv i vilket fall men med lite hjälp av någon bekant så..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juni 2011
sparren skrev:
Ja det är minsann inte lätt det här. Är det någon skillnad på att meka med bmw, nissan, volvo, golf exempelvis?

Kanske inte fixar det helt själv i vilket fall men med lite hjälp av någon bekant så..

Jag måste påstå att det är i den grenen Volvon är en vinnare, det är bland det mest lättmeckade som finns, undantaget T-ford tongue
BMW & Golf är även dom skapligt lättmeckade om vi håller oss före ca 95-98, mer elektronik betyder svårare felsökning så är det bara. Nissan och många andra japs brukar kunna vara ett mörker, längre tillbaka så hade du vidriga mängder vakumslang, kunde vara ett helvete att få ordning på, men jag är inte japskännare. Japs efter -91 har jag överhuvudtaget inte rört så där kan jag inte säga något.
Bmw med M20 & M30 motorerna är lättjobbade, dvs BMW E23-24-28-30-32 och i viss mån E34, den senare M50 motorn har ganska gott rykte men jag har ingen större erfarenhet i ämnet.
2-7-940 är troligen det mest lättjobbade som finns tillverkat efter katalysatorkraven 1988.

sparren
9 juni 2011
Trådstartare
En annan kärra jag kikat på. Skoda Felicia eller fabia, vad säger ni om de bilarna?

Klåpare
36 Inlägg
9 juni 2011
Jag har ägt följande utav dessa bilar:

SAAB 9000: Väldigt bra bil, generellt ska man se till att hitta en manuell och jag skulle välja 2.0L och inte 2.3 min var törstig. ABS bromsen var det som tog den bilen, hade kostat för mycket att laga annars hade jag svårt att hitta en bil som man åkte så skönt i för dom pengarna. Enormt bagage smile

Audi 80: Många har haft bra ex jag hade det inte, många elfel och framvagnen i dessa är väääldigt dåliga. Bromsanläggning, parkeringsbromsar och generelt ojämn bromsverkan. Detta bör du titta på.

Mitsubishi Galant: En riktig pärla, lite ovanlig men ofta väldigt bra utrustade bilar och har är pålitliga som solen. köpte en 89 för 8000:- 2003 och den gick i 3 år och jag bytte bara olja.. fantastisk bil. Väldigt bekväm, dock är den lite guppig.

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn

sparren
9 juni 2011
Trådstartare
Nu har jag bokat in ett möte på en Skoda Felicia 1,3
Följande uppgifter:
-99 års modell.
12 000 mil.
Sommar o vinterdäck.
Ingen rost vad damen kunde säga på rak arm.
1 ägare(tjejkörd).
Besiktigad i mars.
Tror även skatten är betald.

Det jag hajade till på var att hon sa att servicen sköttes bra till en början men att det senare inte följt boken helt. "men jag har inte misskött den, det kan jag inte säga". Så frågan är om hon typ gått igenom den ibland om hon ändå haft inne o lagat nåt osv. Svårt o säga, oxå svårt o veta vad detta påverkar? Är det en deal breaker med en gång eller vad säger ni? Det är väl även svårt o kolla en sådan sak vad jag kan förstå? Om något har farit illa dvs.

Tacksam för snabb hjälp då jag ska kika på den redan imorgon:)!

Klåpare
36 Inlägg
9 juni 2011
sparren skrev:
Nu har jag bokat in ett möte på en Skoda Felicia 1,3
Följande uppgifter:
-99 års modell.
12 000 mil.
Sommar o vinterdäck.
Ingen rost vad damen kunde säga på rak arm.
1 ägare(tjejkörd).
Besiktigad i mars.
Tror även skatten är betald.

Det jag hajade till på var att hon sa att servicen sköttes bra till en början men att det senare inte följt boken helt. "men jag har inte misskött den, det kan jag inte säga". Så frågan är om hon typ gått igenom den ibland om hon ändå haft inne o lagat nåt osv. Svårt o säga, oxå svårt o veta vad detta påverkar? Är det en deal breaker med en gång eller vad säger ni? Det är väl även svårt o kolla en sådan sak vad jag kan förstå? Om något har farit illa dvs.

Tacksam för snabb hjälp då jag ska kika på den redan imorgon:)!

På bilar som Skoda och Seat ska man kolla när kammen är bytt, det är möjligt att den är dags nu om inte för ett tag sen isåfall smile

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn

Sök