rickylicious skrev:
zemet skrev:
Köp den tråkigaste bilen du kan tänka dig om du vill ha en bil som rullar, någon gubbkörd japan är nog bilen för dig.
Annars kan du ju köpa en 7/900. Billiga i inköp och legendariskt stryktåliga motorer och bilar.
En 740 gl i helt ok skick får du för 5-6000. Skatten är 1800. Krocksäker och billig i inköp och delar samt väldigt lättmekat. Modeller efter 87 har dessutom väldigt bra rostskydd.
Du behöver inte heller åka långt för att hitta ett lämpligt exemplar för dom finns ju överallt och dessutom är dom krocksäkra och även den slöaste 740n är bakhjulsdriven så dom är roliga när det är blött ute eller snö:)
Nackdelar med dom är att dom drar ganska mkt bensin, det är svårt att komma under 0.8 samt att många tycker att dom är fula och att det bara är bönder som kör dom.
Utrustingsnivån på en gl är heller inte särskilt hög men vill du ha elhissar osv så finns det dock många som har det ändå och är du lite händig så plockar du lätt ifrån skroten och sätter in själv annars.
940 har trevligare inredning och oftast lite högre utrustningsnivå men dom kostar lite mer.
Tycker du verkligen att 740 är en bra bil i detta fallet? Den är ju varken billig att äga eller köra. Slö som tusan. Alla är faktiskt inte ute efter bakhjulsdrivna bilar heller. Tycker 740 låter som motsatsen till vad trådskaparen vill ha.
Jag TROR jag söker detta:
*En billig bil i inköp( 10 000 - 20 000 kr?
*En driftsäker bil som rullar i ur och skur.
*Billig att äga(service/reperationer/skatt/försäkring).
*Gärna någorlunda soppasnål men inge absolut krav(kommer inte köra så långt/år).'
Billig i inköp? Absolut, klarar sig lätt under budgetminimum.
Driftsäker? Ja den är väldigt driftsäker överlag men man kan såklart ha otur men det gäller väll vilken bil som helst i den prisklassen?
Billig att äga(service/reperationer/skatt/försäkring). Ja 740 är billig att äga och reparera/serva.
Gärna någorlunda soppasnål men inge absolut krav(kommer inte köra så långt/år). Nej den är inte bensinsnål men inte så jättetörstig heller och detta var ju inget prioriterat krav ändå.
Att den skulle vara slö är ju sant om man köper en gl men en 16ventil glt är ganska pigg och en turbo rör ju rätt bra på sig. Och både GLt och turbo kan han få ett fint exemplar av för under 20k.
Varför är 740 dyr att äga och köra? Jag håller verkligen inte med, om man ska pendla 10-20 mil om dagen så är den dyr pga bensinförbrukningen men om man tar bort förbrukningen som ändå inte är så farlig ur ekvationen eftersom bilen ändå inte skulle användas så mkt så undrar jag vad som är dyrt?
Så ja jag tycker 740 är ett bra val och håller TS med så kan han lätt hitta ett fint exemplar också.