4905
Sök

Köpråd - Billig vardagsbil(extrabil)

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
10 juni 2011
köp volvo ... de är mitt tips om det ska vara billigt. Att renovera en volvo motor kostar kaffepengar ! tänker på röd blocken då

4 257 Inlägg
10 juni 2011
Michaeldahlkvist skrev:
sparren skrev:
Nu har jag bokat in ett möte på en Skoda Felicia 1,3
Följande uppgifter:
-99 års modell.
12 000 mil.
Sommar o vinterdäck.
Ingen rost vad damen kunde säga på rak arm.
1 ägare(tjejkörd).
Besiktigad i mars.
Tror även skatten är betald.

Det jag hajade till på var att hon sa att servicen sköttes bra till en början men att det senare inte följt boken helt. "men jag har inte misskött den, det kan jag inte säga". Så frågan är om hon typ gått igenom den ibland om hon ändå haft inne o lagat nåt osv. Svårt o säga, oxå svårt o veta vad detta påverkar? Är det en deal breaker med en gång eller vad säger ni? Det är väl även svårt o kolla en sådan sak vad jag kan förstå? Om något har farit illa dvs.

Tacksam för snabb hjälp då jag ska kika på den redan imorgon:)!

På bilar som Skoda och Seat ska man kolla när kammen är bytt, det är möjligt att den är dags nu om inte för ett tag sen isåfall smile

Precis! kolla kamremmen! annars ska det nog inte vara några problem, en tråkigare bil får du nog leta efter men den är nog pålitlig iallafall:)   Det mest lättmekade du kan hitta är volvo 2/7/9 serie och det är också dom det är lättast att få tag på delar till. Men vill du bara ha en pålitlig och snål bil så är skodan ett bra val tror jag, tråkig bil som fan dock....

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 juni 2011
zemet skrev:
Michaeldahlkvist skrev:
sparren skrev:
Nu har jag bokat in ett möte på en Skoda Felicia 1,3
Följande uppgifter:
-99 års modell.
12 000 mil.
Sommar o vinterdäck.
Ingen rost vad damen kunde säga på rak arm.
1 ägare(tjejkörd).
Besiktigad i mars.
Tror även skatten är betald.

Det jag hajade till på var att hon sa att servicen sköttes bra till en början men att det senare inte följt boken helt. "men jag har inte misskött den, det kan jag inte säga". Så frågan är om hon typ gått igenom den ibland om hon ändå haft inne o lagat nåt osv. Svårt o säga, oxå svårt o veta vad detta påverkar? Är det en deal breaker med en gång eller vad säger ni? Det är väl även svårt o kolla en sådan sak vad jag kan förstå? Om något har farit illa dvs.

Tacksam för snabb hjälp då jag ska kika på den redan imorgon:)!

På bilar som Skoda och Seat ska man kolla när kammen är bytt, det är möjligt att den är dags nu om inte för ett tag sen isåfall smile

Precis! kolla kamremmen! annars ska det nog inte vara några problem, en tråkigare bil får du nog leta efter men den är nog pålitlig iallafall:)   Det mest lättmekade du kan hitta är volvo 2/7/9 serie och det är också dom det är lättast att få tag på delar till. Men vill du bara ha en pålitlig och snål bil så är skodan ett bra val tror jag, tråkig bil som fan dock....

Oroa dig inte över remmen då det är en stötstångsmotor! Enda problemet är att dom är slöa, bullriga och annat som man förknippar med en småbil. Svärmor har en sån och den är inte så tokig, den vanligaste rosten är i hjulhus bak, baklucka och i trösklarnas framkant. Andra vanliga fel är helljusomkopplare & ljusknapp, mao kolla att det verkligen lyser.
Tjejkörd är dessutom absolut inte ett försäljningsargument. roll

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
okej, men service i stort? Verkar som hon skippat det så gott som helt. Kan väl inte vara nyttigt för en bil om filter o olja osv inte är rätt skött?

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Har försökt o söka på blocket som en stolle i dagarna men tycker det är svårt o hitta någon bil som verkligen ser ok ut för typ 10-20 tkr. Exempelvis hade det varit skoj med en BMW e36 men verkar stört omöjligt o få tag i någon lämplig.
Finns några 240 som sett ok ut men de kostar nästan 20 tkr. Tycker jag känns rätt mycket för en så gammal bil?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 juni 2011
sparren skrev:
Har försökt o söka på blocket som en stolle i dagarna men tycker det är svårt o hitta någon bil som verkligen ser ok ut för typ 10-20 tkr. Exempelvis hade det varit skoj med en BMW e36 men verkar stört omöjligt o få tag i någon lämplig.
Finns några 240 som sett ok ut men de kostar nästan 20 tkr. Tycker jag känns rätt mycket för en så gammal bil?

Det låter som att du har höga krav på utseende? https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-6332981db7f8c6fe4508456a584b6f80.jpg Den här köpte jag för 4K, den behövde visserligen en ny huvudbromscylinder men det är ju inga problem. Jag ska åka in & besikta den vilken dag som helst nu, sen ska den bort. Men som sagt, man brukar ju kunna köpa jävligt fina bilar för under 20K, jag tror knappt att jag köpt en enda över 20. smile

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Ja, det har väl lite med kunnighet oxå kanske:)! Man kan såklart inte räkna med tipp topp skick för den prisklassen men man vill ju inte ha en som ser jävligare ut än andra;)

Men är det värt att köpa en 240 som kostar typ 17 000 kr? Kan väl bara säga pang en dag så ryker något, det kommer massa rost lr liknande så har man väl snart halverat det värdet på en så gammal bil?

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Alternativet är ju om man istället letar efter modeller från kanske -04 o runt där och tar en bil som gått långt o är välservad. Blir väl lite mer pengar men samtidigt en modernare bil.

Grejen är att jag inte har så långt till jobbet o kör inte vansinigt mycket privat så känns dumt att ha en bil som bara står o kostar iform av värdeminskning.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 juni 2011
När jag hade nära till jobbet och låga mil åkte jag -70 Amazon, pålitlig, lättmeckad, vettig förbrukning, pisslåg försäkring, skattefri & utan värdeminskning. smile

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
grejen är att jag inte är så bra på o greja med bilar, rättare sagt helt kass. Kankse inte är nåogt alternativ o leta i den prisklassen?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 juni 2011
sparren skrev:
grejen är att jag inte är så bra på o greja med bilar, rättare sagt helt kass. Kankse inte är nåogt alternativ o leta i den prisklassen?

Nja, problemet är ju att dom liksom alla andra bilar rostar. Hur pålitliga dom än är så måsta man ju vårda dom och sköta det löpande underhållet, och det måste man klara själv annars faller själva fördelen. Så har man inget garage så är det knappast något förstahandsval, men annars är det jävligt ekonomiskt. smile

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Ja precis.

Men frågan är om det är någon större skillnad om man köper en "skottsäker" volvo 240/740 för ca 10 tkr eller köper en annan bil för 30-40 tkr? Det är väl fortfarande en gammal bil som kan krångla minst lika mycket förmodligen?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 juni 2011
http://www.blocket.se/stockholm/Extremt … 11&w=1
Trist men pålitlig.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 11&w=1

Den hade jag köpt.

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_6 … 11&w=1

det är visserligen bara i sthlm, jag vet inte vart du bor, men nog finns det väl bilar där också?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Jag bor några mil söder om borås kan man säga. Så det är lite fel håll för min del tyvärr! Men det kanske är något sådant man skulle sikta in sig på.

Eller ska man liksom bara ta o pynta in en 30-40 tusen och sedan ta ett lån o köpa sig en BMW 116 som har typ 10 000 mil på nacken? Är det en bil som håller o funkar bra? Känner att det är riskabelt om man får ett riktigt måndagsexemplar på halsen;)

4 257 Inlägg
10 juni 2011
Det finns inget som säger att en bil för 30-40 tusen skulle hålla mkt bättre än en som kostar 10. Men skodan du pratade om är nog en bra ide om du bara vill kunna färdas från a till b. Annars tycker jag att en 7/940 är en bra bil för dig.

Ingen värdeminsking på en 740 och dom är lättmekade, och även om du inte kan meka med den själv så kan alla  hobby och hemma mekaniker det och då kan dom göra jobben svart för dig vilket gör att det blir extremt mkt billigare för dig.

Sen så kör du ju bara trafikförsäkring på en gammal volvo också så där spar du mkt pengar.

Skatten är inte så jätte blodig, 1800 kr betalade jag sist tror jag.

För 20000 kan du lätt hitta en fin 740. Fina exemplar brukar gå för runt 15000. 20-25 om du vill ha en välskött turbo.

Du behöver ju inte heller låna pengar för att köpa en 740 så där slipper du ännu en kostnad. 

Sen så är 740 en mycket bekvämare och framför allt säkrare bil än en liten skitbil som skoda och det är ju ett stort argument för en volvo tycker jag.

Anledningen att du ska köpa 740 istället för 240 är att 240 har sämre rostskydd. Dom kanske har återgärdat  det på dom senare årsmodellerna men vad jag har hört så rostar 240 mer än 740.

Ointresserad.
936 Inlägg
10 juni 2011
Det här med soppaförbrukning på gamla bilar är lite av en "myt". Eller "plausible" om någon sett Mythbusters.

Polarns volvo 745 med drygt 40k mil på mätarn snittar 0,87 blandad körning.

Annars rekommenderar jag mitt eget nuvarande åk, Toyota Corolla-00 VVTi.

Riktigt billig bil i drift, inte fasligt dyra heller.

Teabag appreciation club.

4 257 Inlägg
10 juni 2011
Snitch skrev:
Det här med soppaförbrukning på gamla bilar är lite av en "myt". Eller "plausible" om någon sett Mythbusters.

Polarns volvo 745 med drygt 40k mil på mätarn snittar 0,87 blandad körning.

Annars rekommenderar jag mitt eget nuvarande åk, Toyota Corolla-00 VVTi.

Riktigt billig bil i drift, inte fasligt dyra heller.

Helt sant, mamma kör sin 740 gl på 0.8 och jag kör min 740 tic på 1.3 liter milen. Det mesta beror på körsättet.

4 257 Inlägg
10 juni 2011
Detta exemplaret kostar 19000 och är perfekt för dig. Du kan dock komma undan några tusenlappar billigare. http://www.blocket.se/halland/Volvo_740 … 15&w=3

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Tack alla för bra svar! Skönt med lite råd i den här djungeln!smile

Jag funderar ju lite på det här angående ny vs gammal bil osv. Har ju ca 0,5m till jobbet bara. Sen jobbar damen skift så varannan vecka är jag utan bil helt. Så det är kanske lite onödigt o ha en dyr bil som står belånad o har en jäkla värdeminskning. O andra sidan så har jag inte lust o ha en bil som står o skrotar eftersom den går sönder hela tiden, då jag inte kan laga den själv.

Ni förstår mitt problem kanske;) Inget unikt men det känns som det är lite halvbra vilket det än blir.

Ska försöka leta lite efter en 740 då. Hittade faktiskt en 745:a som ligger relativt nära för en billig peng. Såg inte så snygg ut kanske men borde fungera. får kanske kika på den. Kanske dum fråga men dricker kombin mer än sedan modellen? Är nog inte fel med en kombi då vår nuvarande bil är en liten rackare.

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Absolut den verkar ju kanon. Ska kontakta honom. Är det något speciellt man behöver veta om 740? Speciella problem eller om rostksydd är bättre på senare modeller osv?

Tycker ni priset är ok eller borde det gå att få ner till typ... 15?

Fyll gärna på med andra saker som kan vara bra o veta:)!

Sök