Hur beter ni er nära övningskörare?

Plymouth_Plaza
29 april 2011 · 162 Inlägg

Lägger mig två decimeter bakom, blinkar med hellyset och varvar upp motorn så in i helvete när jag ser en övningskörare.





Nja, skojar bara. Skulle vilja göra så nån gång.

Muttley
29 april 2011 ·

Plymouth_Plaza skrev:
Lägger mig två decimeter bakom, blinkar med hellyset och varvar upp motorn så in i helvete när jag ser en övningskörare.





Nja, skojar bara. Skulle vilja göra så nån gång.

Men de är ju onödigt och slösa på helljuset om du ligger så nära wink

monno Elektriker
29 april 2011 · 718 Inlägg

Fattar överlag inte varför folk har en så jävla förkärlek till denna tuta?
Så fort det är nånting ska de tutas.. Så fort man ser nån man känner ska de tutas..

Själv körde man sitt första år en 740 utan tuta, så jag  är helt utan tut reflex. Vilket gör att jag inte ens tutar om nån håller på köra in i mig eller dylikt. Om det är smart? Ingen aning, men tyst å lugnt iaf=)
Framförallt hatar jag folk som åker med en som ska sträcka sig å tuta när dom ser nån dom känner, ge fan i min tuta!

Angående övningskörare så höll dom alltid på träna dragläge å backa runt hörn på vägen till där ja bodde förut, ö-viks "san fransisco" backar. Dom har kostat min koppling många mil då dem bums skulle stå helt still i varje korsning uppför..

Som att kasta vatten i sjön.
bamw
29 april 2011 · 87 Inlägg

Plymouth_Plaza skrev:
Lägger mig två decimeter bakom, blinkar med hellyset och varvar upp motorn så in i helvete när jag ser en övningskörare.





Nja, skojar bara. Skulle vilja göra så nån gång.

Snälla, gör inte det, riktigt jobbigt, (been there)

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
Sushikocken Sleeper
29 april 2011 · 3 084 Inlägg

monno skrev:
Fattar överlag inte varför folk har en så jävla förkärlek till denna tuta?
Så fort det är nånting ska de tutas.. Så fort man ser nån man känner ska de tutas..

Själv körde man sitt första år en 740 utan tuta, så jag  är helt utan tut reflex. Vilket gör att jag inte ens tutar om nån håller på köra in i mig eller dylikt. Om det är smart? Ingen aning, men tyst å lugnt iaf=)
Framförallt hatar jag folk som åker med en som ska sträcka sig å tuta när dom ser nån dom känner, ge fan i min tuta!

Angående övningskörare så höll dom alltid på träna dragläge å backa runt hörn på vägen till där ja bodde förut, ö-viks "san fransisco" backar. Dom har kostat min koppling många mil då dem bums skulle stå helt still i varje korsning uppför..

Det finns ju något som kallas "färdbroms" också prova den wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
monno Elektriker
29 april 2011 · 718 Inlägg

Jo men måste ju ändå slira på kopplingen när jag åker iväg? Annars brukar man ge fan i å stanna så man får lite flyt uppför backen het enkelt, men körskole bilarna ska ju bums stanna...

Som att kasta vatten i sjön.
Muttley
29 april 2011 ·

monno skrev:
Jo men måste ju ändå slira på kopplingen när jag åker iväg? Annars brukar man ge fan i å stanna så man får lite flyt uppför backen het enkelt, men körskole bilarna ska ju bums stanna...

Lär dig dragläget så sliter du knappt på kopplingen, man behöver inte slira på den.

monno Elektriker
29 april 2011 · 718 Inlägg

Men herregud... de där tar jag som en förolämpning. Uppvuxen på jordbruk å kört fordon sen jag va 10 så kom inte å snacka om att ja inte skulle duga till å hitta dragläge.

Sen inte för att göra dig besviken men i dragläge är precis de man göra att, ja vadå? Jo slira på kopplingen!
När jag säger slira på kopplingen menar jag ju inte att stå tills de ryker å luktar. Utan att när du har dragläge slirar man ju lite på kopplingen, eller hur?
Men klart, jag kan ju dumpa kopplingen, men man få hålla så förbaskat höga varv åsso blir de så ryckigt..

Aja passar väl på å förklara mig på riktigt då.
När man kom förut i de branta backarna så är det högerregel, för att slippa nöta på koppling och dra massa onödig soppa så försökte jag hålla iaf lite fart igenom, inte så fort så man inte hinner stanna om de kommer nån bil utan lagom så man får lite flyt. Dessa körskolebilar gjorde det omöjligt att ha nå flyt då dem jämt skulle stå still i varenda korsning(å nä gick inte att köra så sakta så dom han börja köra alla gånger, för de gick seeeegt för  dem), vilket  gör att man måste stanna mitt i en rätt brant backe 3 gånger, och när man då kör iväg så måste man såklart slira lite på kopplingen för att bilen ska orka iväg då jag har en rätt bottensvag saab och ingen 740.
Och om det inte framgått eller framgick innan så snackar vi inte sjukt mycket slirning, eller att det ens är ett allvarligt störningsmoment. Utan försökte bara berätta en historia, men hade för dåligt med detaljer tydligen, men nu äre fixat!big_smile

Som att kasta vatten i sjön.
Muttley
29 april 2011 ·

monno skrev:
Men herregud... de där tar jag som en förolämpning. Uppvuxen på jordbruk å kört fordon sen jag va 10 så kom inte å snacka om att ja inte skulle duga till å hitta dragläge.

Sen inte för att göra dig besviken men i dragläge är precis de man göra att, ja vadå? Jo slira på kopplingen!
När jag säger slira på kopplingen menar jag ju inte att stå tills de ryker å luktar. Utan att när du har dragläge slirar man ju lite på kopplingen, eller hur?
Men klart, jag kan ju dumpa kopplingen, men man få hålla så förbaskat höga varv åsso blir de så ryckigt..

Aja passar väl på å förklara mig på riktigt då.
När man kom förut i de branta backarna så är det högerregel, för att slippa nöta på koppling och dra massa onödig soppa så försökte jag hålla iaf lite fart igenom, inte så fort så man inte hinner stanna om de kommer nån bil utan lagom så man får lite flyt. Dessa körskolebilar gjorde det omöjligt att ha nå flyt då dem jämt skulle stå still i varenda korsning(å nä gick inte att köra så sakta så dom han börja köra alla gånger, för de gick seeeegt för  dem), vilket  gör att man måste stanna mitt i en rätt brant backe 3 gånger, och när man då kör iväg så måste man såklart slira lite på kopplingen för att bilen ska orka iväg då jag har en rätt bottensvag saab och ingen 740.
Och om det inte framgått eller framgick innan så snackar vi inte sjukt mycket slirning, eller att det ens är ett allvarligt störningsmoment. Utan försökte bara berätta en historia, men hade för dåligt med detaljer tydligen, men nu äre fixat!big_smile

haha de var inget illa menat smile men förstod exakt vad du menar att de är irriterande med att de ska va just i dem backarna wink. Men de är ju perfekt för de att slita ut sina bilar nått extremt hehe.

grillchips
2 maj 2011 · 462 Inlägg

Är ute och övningskör en hel del (uppkörning om ett par veckor) och det dröjer inte lång tid innan man har någon 1 meter bakom sig, kör förövrigt nästan aldrig under hastighetsbegränsningen. Blir heller aldrig stressad av att dom gör så big_smile kul när man kommer till en rondell och dom ska ut på samma ställe då får mammas turbo jobba!! big_smile sen är dom långt borta och jag hoppas alltid att dom är förvånade wink

Mercedes 320e "strögarN" (1995)
careau
2 maj 2011 · 1 624 Inlägg

Stressar dem inte, hjälper dem hellre. Tutar aldrig och håller bra med avstånd, ska jag köra om kör jag om när det är säkert.

careau
2 maj 2011 · 1 624 Inlägg

getaman skrev:

grillchips skrev:
Är ute och övningskör en hel del (uppkörning om ett par veckor) och det dröjer inte lång tid innan man har någon 1 meter bakom sig, kör förövrigt nästan aldrig under hastighetsbegränsningen. Blir heller aldrig stressad av att dom gör så big_smile kul när man kommer till en rondell och dom ska ut på samma ställe då får mammas turbo jobba!! big_smile sen är dom långt borta och jag hoppas alltid att dom är förvånade wink

Låter som en väldigt dålig körskollärare du har. Jag trodde du införstått poängen med hastighetsbegränsningar att du ska hålla max siffran som står på skylten när du nu kommit så långt i körskolan...

careau skrev:
Stressar dem inte, hjälper dem hellre. Tutar aldrig och håller bra med avstånd, ska jag köra om kör jag om när det är säkert.

Det var ett bättre beteende. Ibland får jag bara för mig att en del tycks reta sig som f*n på den där skylten och måste om till varje pris.

Man vet ju själv hur det var att vara övningskörare smile

careau
2 maj 2011 · 1 624 Inlägg

getaman skrev:

careau skrev:

getaman skrev:

grillchips skrev:
Är ute och övningskör en hel del (uppkörning om ett par veckor) och det dröjer inte lång tid innan man har någon 1 meter bakom sig, kör förövrigt nästan aldrig under hastighetsbegränsningen. Blir heller aldrig stressad av att dom gör så big_smile kul när man kommer till en rondell och dom ska ut på samma ställe då får mammas turbo jobba!! big_smile sen är dom långt borta och jag hoppas alltid att dom är förvånade wink

Låter som en väldigt dålig körskollärare du har. Jag trodde du införstått poängen med hastighetsbegränsningar att du ska hålla max siffran som står på skylten när du nu kommit så långt i körskolan...


Det var ett bättre beteende. Ibland får jag bara för mig att en del tycks reta sig som f*n på den där skylten och måste om till varje pris.

Man vet ju själv hur det var att vara övningskörare smile

Ja exakt. "Behandla andra som du själv vill bli behandlad". Ibland är det dock som om alla hämningar släpper så fort de fått sitt körkort, då har de smörat nog för släkt, trafikinspektör och körlärare, då är det bara att tuta och köra som de själva behagar.

Mja, tyvärr är det så.

Sheba Certifierad besserwisser
2 maj 2011 · 308 Inlägg

Problemet är att många yngre killar beter sig illa mot folk som övningskör. Har aldrig haft en flickvän eller tjejkompis som har betett sig så, men en hel del av mina manliga vänner, inklusive jag själv, har betett sig ganska omoget kring folk som övningskör när vi var yngre. Numera så är jag och de ovannämnda runt 30, så det är skillnad nu. De flesta växer väl ur det. Tyvärr är det en reflektion av hur resten av samhället ser ut, tror jag.

Men on topic så försöker jag ge dem rum och håller avstånd. När jag hade nytaget körkort hände det att jag stressade dem lite extra för att jävlas genom att ligga för nära eller våldsamt köra om.

Senast redigerat av Sheba (2 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
monno Elektriker
2 maj 2011 · 718 Inlägg

getaman skrev:

careau skrev:

getaman skrev:

grillchips skrev:
Är ute och övningskör en hel del (uppkörning om ett par veckor) och det dröjer inte lång tid innan man har någon 1 meter bakom sig, kör förövrigt nästan aldrig under hastighetsbegränsningen. Blir heller aldrig stressad av att dom gör så big_smile kul när man kommer till en rondell och dom ska ut på samma ställe då får mammas turbo jobba!! big_smile sen är dom långt borta och jag hoppas alltid att dom är förvånade wink

Låter som en väldigt dålig körskollärare du har. Jag trodde du införstått poängen med hastighetsbegränsningar att du ska hålla max siffran som står på skylten när du nu kommit så långt i körskolan...


Det var ett bättre beteende. Ibland får jag bara för mig att en del tycks reta sig som f*n på den där skylten och måste om till varje pris.

Man vet ju själv hur det var att vara övningskörare smile

Ja exakt. "Behandla andra som du själv vill bli behandlad". Ibland är det dock som om alla hämningar släpper så fort de fått sitt körkort, då har de smörat nog för släkt, trafikinspektör och körlärare, då är det bara att tuta och köra som de själva behagar.

Måste ju va bäst å behandla folk som dom själv vill bli behandlade?wink
Skulle jag va fakir eller nått så tror jag inte du vill bli behandlad på samma sätt som jag vill!yikestongue

Som att kasta vatten i sjön.
grillchips
2 maj 2011 · 462 Inlägg

getaman skrev:

grillchips skrev:
Är ute och övningskör en hel del (uppkörning om ett par veckor) och det dröjer inte lång tid innan man har någon 1 meter bakom sig, kör förövrigt nästan aldrig under hastighetsbegränsningen. Blir heller aldrig stressad av att dom gör så big_smile kul när man kommer till en rondell och dom ska ut på samma ställe då får mammas turbo jobba!! big_smile sen är dom långt borta och jag hoppas alltid att dom är förvånade wink

Låter som en väldigt dålig körskollärare du har. Jag trodde du införstått poängen med hastighetsbegränsningar att du ska hålla max siffran som står på skylten när du nu kommit så långt i körskolan...

careau skrev:
Stressar dem inte, hjälper dem hellre. Tutar aldrig och håller bra med avstånd, ska jag köra om kör jag om när det är säkert.

Det var ett bättre beteende. Ibland får jag bara för mig att en del tycks reta sig som f*n på den där skylten och måste om till varje pris.

Men kör aldrig så mycket över heller jag anpassar farten till vad som är lämpligt i situationen (och nej inte 170 på en tom och lång raka) smile

Mercedes 320e "strögarN" (1995)
Krille_Fox FOX Galning!
2 maj 2011 · 313 Inlägg

Hatar skylten asså, folk ska om en till villket pris som hellst, spelar ingen roll om man ligger 20-30km/h över tillåten hastighet,(inte för att jag gör de..) men folk ska bannemeförbi ändå...men ibland är det bara kul när man ligger på ex en 50 väg å får nån bak i röven, så retas man lite å saktar ner lite extra big_smile

Även kul å dra "ungdommar å andra som tror "dom e nått" i ex tvåfiliga rödljus
när dom ofc ska lägga sig iomkörningsfilen, men saaben går bättre än va många tror big_smile

Måste tyvärr ha skylten på i ca 7mån till sad

Kommer visa övningskörare "respekt" sen när man själv har kortet...

Senast redigerat av Krille_Fox (2 maj 2011)

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Sheba Certifierad besserwisser
2 maj 2011 · 308 Inlägg

Tillåter verkligen handledare att deras elever eller familjemedlemmar kör över hastighetsgränsen och ger sig in i rödljusrace? I så fall så gör de inget speciellt bra jobb...

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Krille_Fox FOX Galning!
2 maj 2011 · 313 Inlägg

Sheba skrev:
Tillåter verkligen handledare att deras elever eller familjemedlemmar kör över hastighetsgränsen och ger sig in i rödljusrace? I så fall så gör de inget speciellt bra jobb...

Om de e mig du syftar på så skrev jag att jag håller hastighetsgränsen..Och även om man blir trött på alla som ska försöka köra om en helatiden i rödljus så bara för jag "drar dom" betyder ju inte de att jag överskrider hastighetsgärnsen?...smile

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Sheba Certifierad besserwisser
2 maj 2011 · 308 Inlägg

Krille_Fox skrev:

Sheba skrev:
Tillåter verkligen handledare att deras elever eller familjemedlemmar kör över hastighetsgränsen och ger sig in i rödljusrace? I så fall så gör de inget speciellt bra jobb...

Om de e mig du syftar på så skrev jag att jag håller hastighetsgränsen..Och även om man blir trött på alla som ska försöka köra om en helatiden i rödljus så bara för jag "drar dom" betyder ju inte de att jag överskrider hastighetsgärnsen?...smile

Syftade inte bara på dig. Har bara upptäckt att många som övningskör skryter vitt och brett om att de kör för fort, kör rödljusrace och burnar däck. Jag tror egentligen att 95% är skrythistorier som saknar förankring i verkligheten, men ibland blir man lite mörkrädd för om det vore sant.

Vad du menar med "drar dom" vet jag inte. Förhoppningsvis menar du inte att du kör race med dem eller låter dem stressa dig till att accelerera då du i så fall begår ett fel i trafiken, något som din handledare inte bör tillåta. Jaja, jag ska inte låta som någon gammal moralgubbe, men jag tycker inte att folk utan körkort ska tro att de är helt hundra bakom ratten. Vad gör du om du under en stunds bristande fokus kör på ett barn som springer ut på gatan?

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang