Hur beter ni er nära övningskörare?

Nagli
3 maj 2011 · 104 Inlägg

Intressant o läsa alla svar och alltid kul med nya!

Senast jag övningskörde var igår, då låg de en saab så tätt inpå mig som ingen gjort förr, ja höll hastigheten som jag skulle på 30-väg och ville såå gärna bara tvärnita för o se hur han hade hanterat de.. Så skönt när de kommer såna som ligger lagom bit bakom och kör om vid bra tillfällen

Volkswagen Golf R "Pebban" (2017)
AD_ Biltokig ingenjör
3 maj 2011 · 1 159 Inlägg

Alltid kul att se hur vissa reagerar när de blir omkörda av mig med skylt.

Ex. nån ligger i 80 på 100 väg, kör om i laglig hastighet. Många med körkort har kört om och när jag väl kommer om han får den se skylten. Då jävlar blir det fart lol
Personen kör om, sen helt plötsligt kan han vara nere i 90-85 igen roll

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Uttelito Kung
3 maj 2011 · 603 Inlägg

AD_ skrev:
Alltid kul att se hur vissa reagerar när de blir omkörda av mig med skylt.

Ex. nån ligger i 80 på 100 väg, kör om i laglig hastighet. Många med körkort har kört om och när jag väl kommer om han får den se skylten. Då jävlar blir det fart lol
Personen kör om, sen helt plötsligt kan han vara nere i 90-85 igen roll

Jätte bra träning för dig, då lär du dig köra om andra big_smile

Folk som ligger och sniffar röv är bara allmänt störda, oavsätt om det gäller övningskörare eller vad det nu kan vara, man kommer inte fram snabbare för att man ligger tätt inpå bilen framför, och har man otur kommer farbror blå och tar en för att man ligger för nära bilen framför, har för mig om att dom kan dra körkortet på grund utav det.

Det bästa är att behandla alla med respekt och ge fan i att ligga i fel fil för att klämma sig in i kön längre fram och på så sätt spara ett par sekunder...

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
bamw
5 maj 2011 · 87 Inlägg

Så skönt att se att de flesta inte stressar övningskörare, helt rätt. smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
OmegaCoffe Dumpersförare.
20 maj 2011 · 970 Inlägg

för ett tag sedan körde jag på e22 det var kö som fan kröp som en snigel. en idiot i en saab låg ett par cm ifrån röven på mig. brydde mig inte om det. men det började rulla på körde i 50 bilarna framför panikbromsade av en anledning. det fick jag med göra. idioten var jävligt nära att krocka med mig. för att han slickade röven på mig. inte fan slutade han upp med att ligga när för det. detta är ju inte om övningskörae men ändå. vissa får fan skaffa sig vett

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Sheba Certifierad besserwisser
20 maj 2011 · 308 Inlägg

opelcoffe skrev:
för ett tag sedan körde jag på e22 det var kö som fan kröp som en snigel. en idiot i en saab låg ett par cm ifrån röven på mig. brydde mig inte om det. men det började rulla på körde i 50 bilarna framför panikbromsade av en anledning. det fick jag med göra. idioten var jävligt nära att krocka med mig. för att han slickade röven på mig. inte fan slutade han upp med att ligga när för det. detta är ju inte om övningskörae men ändå. vissa får fan skaffa sig vett

Jag tycker alltid att det är otroligt lustigt att folk alltid blir arga på just bilen framför när det är lång kö.

Senast redigerat av Sheba (20 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
OmegaCoffe Dumpersförare.
29 maj 2011 · 970 Inlägg

tror inte han var förbannad bara jävligt korkad det är ett vägbygge just där som ibland får trafiken att stå still. men alla ska ha såå jävla brått när det är såhär

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Marticus Meldem
6 juni 2011 · 917 Inlägg

här är ett annat perspektiv:

kom upp bakom en övningskörare med röd skyllt (trafikskola) förra veckan, han låg och puttrade i 35 på 50-väg, inge störningsmoment eller dålig väg eller nått sånt som var grunden till den låga hastigheten, helt vanlig 50-väg utan faror. Tänkte flera gånger "håll dig lugn, håll dig lugn, respektera, tänk på hur det var för dig då" etc etc, sen kommer en kurva, ingen skarp men ändå, DÅ BROMSAR FANSKAPET. Då brast det för mig, la i 2:an och brännde om. Vid ett trafikljus ett par 100 meter längre fram blev det rött och övningsköraren kom ikapp och la sig  --->      <--- så nära bakom (lovar att det var läraren som sa att han bromsar in), blinkar me helljusen och viftar me händerna, jag ignorerade det fullständigt.

min poäng, kan man inte köra i laglig hastighet så har man inte på vägen att göra. Det finns situationer där man bör anpassa hastigheten efter, det respekterar jag och tillämpar själv. men att göra som han gjorde är väll lika olagligt som att köra för fort. Dåligt av övningsläraren att inte gasa på.

Tillbaka till grusplanen.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Muttley
6 juni 2011 ·

Marticus skrev:
här är ett annat perspektiv:

kom upp bakom en övningskörare med röd skyllt (trafikskola) förra veckan, han låg och puttrade i 35 på 50-väg, inge störningsmoment eller dålig väg eller nått sånt som var grunden till den låga hastigheten, helt vanlig 50-väg utan faror. Tänkte flera gånger "håll dig lugn, håll dig lugn, respektera, tänk på hur det var för dig då" etc etc, sen kommer en kurva, ingen skarp men ändå, DÅ BROMSAR FANSKAPET. Då brast det för mig, la i 2:an och brännde om. Vid ett trafikljus ett par 100 meter längre fram blev det rött och övningsköraren kom ikapp och la sig  --->      <--- så nära bakom (lovar att det var läraren som sa att han bromsar in), blinkar me helljusen och viftar me händerna, jag ignorerade det fullständigt.

min poäng, kan man inte köra i laglig hastighet så har man inte på vägen att göra. Det finns situationer där man bör anpassa hastigheten efter, det respekterar jag och tillämpar själv. men att göra som han gjorde är väll lika olagligt som att köra för fort. Dåligt av övningsläraren att inte gasa på.

Tillbaka till grusplanen.

Kanske var första gången någonsin för den eleven ute på allmän väg. Vissa är osäkra när de övningskör. Då kan inte läraren gasa på.
Men då är de rätt att man får köra om.

Marticus Meldem
6 juni 2011 · 917 Inlägg

tkd_rille skrev:

Marticus skrev:
här är ett annat perspektiv:

kom upp bakom en övningskörare med röd skyllt (trafikskola) förra veckan, han låg och puttrade i 35 på 50-väg, inge störningsmoment eller dålig väg eller nått sånt som var grunden till den låga hastigheten, helt vanlig 50-väg utan faror. Tänkte flera gånger "håll dig lugn, håll dig lugn, respektera, tänk på hur det var för dig då" etc etc, sen kommer en kurva, ingen skarp men ändå, DÅ BROMSAR FANSKAPET. Då brast det för mig, la i 2:an och brännde om. Vid ett trafikljus ett par 100 meter längre fram blev det rött och övningsköraren kom ikapp och la sig  --->      <--- så nära bakom (lovar att det var läraren som sa att han bromsar in), blinkar me helljusen och viftar me händerna, jag ignorerade det fullständigt.

min poäng, kan man inte köra i laglig hastighet så har man inte på vägen att göra. Det finns situationer där man bör anpassa hastigheten efter, det respekterar jag och tillämpar själv. men att göra som han gjorde är väll lika olagligt som att köra för fort. Dåligt av övningsläraren att inte gasa på.

Tillbaka till grusplanen.

Kanske var första gången någonsin för den eleven ute på allmän väg. Vissa är osäkra när de övningskör. Då kan inte läraren gasa på.
Men då är de rätt att man får köra om.

Ja självklart var det nog så, det var därför jag respekterade och höll avstånd till den punkten då han bromsade ner till 20. Jag vart mer less på övningsköraren när han gjorde så, men förbannad på läraren vid trafikljuset. Jag respekterar övningskörare idag, känner mig "som en duktig medtraffikant" när jag hjälper dem numera, hysterin "att va elak mot dem" va väll mer när jag precis fått kortet.. men den gången jag skrev om var droppen.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Marticus Meldem
6 juni 2011 · 917 Inlägg

tkr jag nog tongue

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
blixtn
6 juni 2011 · 214 Inlägg

Ingen vill ligga bakom en övningskörare. Spelar ingen roll hur fort övningsköraren kör så ska folk alltid om. Varför? Jo, för att många är helt oberäknerliga i vissa lägen. Följer inte trafikrytmen, tvärnitar saktar ner 1 km innan dom ska svänga. Det är läskigt att ligga bakom en sån, mycket kan också bero på att dom skyltar med att dom är nya i trafiken

grillchips
6 juni 2011 · 462 Inlägg

tog körkortet för en vecka sedan och folk håller helt plötsligt avståndet. Måste vara skylten som gjorde det

Mercedes 320e "strögarN" (1995)
OmegaCoffe Dumpersförare.
7 juni 2011 · 970 Inlägg

Marticus skrev:
här är ett annat perspektiv:

kom upp bakom en övningskörare med röd skyllt (trafikskola) förra veckan, han låg och puttrade i 35 på 50-väg, inge störningsmoment eller dålig väg eller nått sånt som var grunden till den låga hastigheten, helt vanlig 50-väg utan faror. Tänkte flera gånger "håll dig lugn, håll dig lugn, respektera, tänk på hur det var för dig då" etc etc, sen kommer en kurva, ingen skarp men ändå, DÅ BROMSAR FANSKAPET. Då brast det för mig, la i 2:an och brännde om. Vid ett trafikljus ett par 100 meter längre fram blev det rött och övningsköraren kom ikapp och la sig  --->      <--- så nära bakom (lovar att det var läraren som sa att han bromsar in), blinkar me helljusen och viftar me händerna, jag ignorerade det fullständigt.

min poäng, kan man inte köra i laglig hastighet så har man inte på vägen att göra. Det finns situationer där man bör anpassa hastigheten efter, det respekterar jag och tillämpar själv. men att göra som han gjorde är väll lika olagligt som att köra för fort. Dåligt av övningsläraren att inte gasa på.

Tillbaka till grusplanen.

Kan jag hålla med om. fattar inte varför många ska bromsa istället för att motorbromsa. men vid 50 i en kurva. Nej då behöver man fan inte bromsa, man kan tro att dom tror att bilen ska välta. detta är off topic men jag vet inte hur många gånger jag nästan har blivit påkörd av en gammal gubbe eller kärring. bara för att de inte ser.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
monno Elektriker
7 juni 2011 · 718 Inlägg

Man kanske skulle göra en tråd om gamla gubbar/tanter också?tongue

Som att kasta vatten i sjön.
5E
7 juni 2011 · 92 Inlägg

Hur beter ni er nära övningskörare? Som jag beter mig mot alla andra trafikkanter skulle jag vilja påstå.

OmegaCoffe Dumpersförare.
7 juni 2011 · 970 Inlägg

monno skrev:
Man kanske skulle göra en tråd om gamla gubbar/tanter också?tongue

tror att den tråden alldrig hade slutats diskuterats i. haha

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
7 juni 2011 · 970 Inlägg

5E skrev:
Hur beter ni er nära övningskörare? Som jag beter mig mot alla andra trafikkanter skulle jag vilja påstå.

jag ligger inte dom i röva iaf. men dom får ju se hur det är i real life.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
bamw
7 juni 2011 · 87 Inlägg

opelcoffe skrev:

monno skrev:
Man kanske skulle göra en tråd om gamla gubbar/tanter också?tongue

tror att den tråden alldrig hade slutats diskuterats i. haha

Haha, håller med dig. Kolla bara in min tråd om ett gammalt par som körde in i en avfart på motsatt fil (jag ska upp från avfarten och de ska köra ner där jag kommer upp från).

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
OmegaCoffe Dumpersförare.
7 juni 2011 · 970 Inlägg

bamw skrev:

opelcoffe skrev:

monno skrev:
Man kanske skulle göra en tråd om gamla gubbar/tanter också?tongue

tror att den tråden alldrig hade slutats diskuterats i. haha

Haha, håller med dig. Kolla bara in min tråd om ett gammalt par som körde in i en avfart på motsatt fil (jag ska upp från avfarten och de ska köra ner där jag kommer upp från).

JISSES för fan. nä dom ska inte sitta bakom ratten vid en viss ålder.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang