5934
Sök

Digital Registreringsskylt?

Meldem
4 137 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Hola !

Sökte, men hittade inget likadant ämne.

Satt och funderade på om det skulle på något sätt skulle gå att skapa en digital registreringsskylt?
Alltså att det är som en skärm som visar en bild på registreringsskylten. (inte att man då har tagit en bild på en regskylt och lagt in)
Nu menar jag inte att det är en helt vanlig skärm, utan som är anpassad till just det här ändamålet.

Eller skulle det vara i princip helt omöjligt att genomföra detta?
Pga att det skulle gå att "ändra" regnummret osv.
Om man nu skulle köra ifrån snuten, så är det ju bara ändra numret.

Vad tror ni?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
19 april 2011
Skapligt säker på att det klassas rätt upp-och-ner som olagligt, men vore ju i annat fall rätt snyggt på rätt bil.

"When innovation meets passion!"

Forummoderator
18 530 Inlägg
19 april 2011
http://www.garaget.org/?car=156017&image=1622006

Min dekal är olaglig men jag har klarat mig. En yngre och sladdglad kollega köpte en likadan och det blev anmärkning på den.

En LED-display skulle säkert ge maxböter för farbror blå kan nog lista ut arför du har en sån... Min Gubbil bryr de sig inte om för jag är ju upp i ålder.

1 758 Inlägg
19 april 2011
Finns flera olika typer av displayer/skärmar som skulle fungera till ändåmålet, men eftersom det endast är lagligt med skylt som är utfärdad av transportstyrelsen (tidigare vägverket) så spelar det ingen roll hur man än gör - det blir inte lagligt för det.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 april 2011
Om man helt frånser olagligheter som att byta reg. nummer, passera fartkameror etc. så undrar jag varför?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Meldem
4 137 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
http://www.garaget.org/?car=156017&image=1622006

Min dekal är olaglig men jag har klarat mig. En yngre och sladdglad kollega köpte en likadan och det blev anmärkning på den.

En LED-display skulle säkert ge maxböter för farbror blå kan nog lista ut arför du har en sån... Min Gubbil bryr de sig inte om för jag är ju upp i ålder.

Ligger faktiskt nåt i det du säger !

Meldem
4 137 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
Om man helt frånser olagligheter som att byta reg. nummer, passera fartkameror etc. så undrar jag varför?

Som jag skrev, en av anledningarna är om man skulle få snuten efter sig, så stämplar man fullt och "byter" regnumret innan dom hinner se.

7 606 Inlägg
20 april 2011
TouchOfRed skrev:
hotrodder skrev:

Som jag skrev, en av anledningarna är om man skulle få snuten efter sig, så stämplar man fullt och "byter" regnumret innan dom hinner se.

då kan du ju lika gärna ha en flippskylt,, som flippar ner istället,,

plus,, det är svårare att köra ifrån snuten än vad många tror smile
Senast redigerat av granadadr (20 april 2011)

1 758 Inlägg
20 april 2011
granadadr skrev:
TouchOfRed skrev:
hotrodder skrev:

Är nog det bättre alternativet, rent juridiskt. Köra med hemgjord skylt med felaktigt regnummer räknas väl som någon typ av förfalskning tror jag.
Köra med flipskylt som man har upp- eller nedfälld borde jämställas med att man kör utan skylt och då är det bara böter man får.

Meldem
4 137 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
granadadr skrev:
TouchOfRed skrev:
hotrodder skrev:

plus,, det är svårare att köra ifrån snuten än vad många tror smile

Jo jag vet. Men det är fränare att ha något som ingen annan har smile
Ja det vet jag också, själv hade jag inte att tänkt köra ifrån snuten, jag är inte sån tongue

Meldem
4 137 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
granadadr skrev:
TouchOfRed skrev:

Är nog det bättre alternativet, rent juridiskt. Köra med hemgjord skylt med felaktigt regnummer räknas väl som någon typ av förfalskning tror jag.
Köra med flipskylt som man har upp- eller nedfälld borde jämställas med att man kör utan skylt och då är det bara böter man får.

Så klart det är bättre med flipskylt, men om man kör helt lagligt i övrigt, och bara har en digital skylt?
Tror det skulle underlätt för polisen med att se regnumret också.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 april 2011
Det kommer digitala skyltar tids nog...O inte nog med att regnr visas på en LCD-skylt, utan skylten kommer säkert sända en signal som polisbilen kan snappa upp trots att de inte kan avläsa skylten, säkerheten/sekretessen löser de med diverse certifikat, kontrollsummor o allt som kan tänkas hittas på...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 april 2011
dawwe skrev:
Det kommer digitala skyltar tids nog...O inte nog med att regnr visas på en LCD-skylt, utan skylten kommer säkert sända en signal som polisbilen kan snappa upp trots att de inte kan avläsa skylten, säkerheten/sekretessen löser de med diverse certifikat, kontrollsummor o allt som kan tänkas hittas på...

Knappast däremot tror jag det bara är en tidsfråga innan vanliga bilar ligger online och uppkoplade via GPS (tekniken finns ju sedan flera år tillbaka) och då blir det en helt annan sak att försöka smita, åka anonymt förbi fartkameror etc.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
20 april 2011
fanns ju en motorcyckel på elmia förra året med sådan skylt...
Senast redigerat av Xoff (20 april 2011)

1 758 Inlägg
21 april 2011
Digitala regskyltar får vi nog inte se. Inte på väldigt, väldigt länge iaf!
Finns väl egentligen bara nackdelar:
Mer komplicerade (kan gå sönder), dyrare att tillverka, kan mixtras med, går inte att avläsa i soljus etc. etc.

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
21 april 2011
hotrodder skrev:
dawwe skrev:

Knappast däremot tror jag det bara är en tidsfråga innan vanliga bilar ligger online och uppkoplade via GPS (tekniken finns ju sedan flera år tillbaka) och då blir det en helt annan sak att försöka smita, åka anonymt förbi fartkameror etc.

det är tur det finns utrustning för att slå ut både gps signalen och annan signal om man så känner för det smile

i kina tillverkar dom mycket bra ha grejer smile

Kör fort så hinner inget hända...

Meldem
4 137 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Digitala regskyltar får vi nog inte se. Inte på väldigt, väldigt länge iaf!
Finns väl egentligen bara nackdelar:
Mer komplicerade (kan gå sönder), dyrare att tillverka, kan mixtras med, går inte att avläsa i soljus etc. etc.

Med dagens teknik tror jag att det går att göra det mesta, inklusive tillverka dom så att det går att läsa dom i slolljus. smile

Sök