Bubblar i expansionskärlet

Duptrynet
26 april 2011 · 7 Inlägg

Jag har en cheva van 88 diesel 6.2 som har problem med kylaren och misstänker att topplocket eller topplockspackningen gett med sig efter att bilen kokat. Kokade 2 gånger förra sommaren då ja hade en dålig kylare. Nu har bilen stått hela vintern, och nu till våren är kylaren bytt.

Och när ja kör med den så bubblar det i expansionskärlet (har provat lufta och kört en bra bit utan kylarlocket i hopp om att det var luft i systemet utan resultat.)

Kan inte märka att det kommit vatten i oljan eller att den vitröker något. Kan det vara något annat eller är det bara börja riva och kolla packningen och topplocket?

Sen är problemet att jag kommer behöva åka med bilen innan jag hinner kolla allt. Märker inte av det så länge ja kör med locket till kylaren borta och fyller på vatten med jämna mellanrum.

Är det idiotiskt att åka så om man åker lugnt och inte allt för många mil åt gången?


tack på förhand

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april 2011 · 17 488 Inlägg

Vad säger tempmätaren? Att det bubblar i kärlet behöver inte betyda att toppen gått. Fast viss försiktighet skulle jag nog råda om... Försvinner vatten?

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Duptrynet
26 april 2011 · 7 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Vad säger tempmätaren? Att det bubblar i kärlet behöver inte betyda att toppen gått. Fast viss försiktighet skulle jag nog råda om... Försvinner vatten?

Mvh
Alexander

vatten försvinner för det mesta, men ibland minskar det inget trots  man kör på samma sätt och lika långt  som när det minskat. Så det är riktigt konstigt. Men i regel har ja fått fylla på.  tempmätaren visar inge hög värme utan den står som den ska.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 april 2011 · 17 488 Inlägg

Försvinner vatten utan läckage så är det inte så kul. Nånstans tar det ju vägen! Och via toppen och ut i avgaser känns ju tyvärr troligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ajonasson
26 april 2011 · 583 Inlägg

Jag måste hålla med Dieselsmurfen till viss del.

Att köra en bil som läcker internt många mil kan leda till att smörjoljan blir kontaminerad utav kylarvatten och då endast blir en tjockflytande gegga. Det leder då till att smörjoljan helt tappar sina smörjande egenskaper och motorn kommer att haverera i brist på smörjning. Finns dock endel folk som kör med sina bilar och nästan tankar kylarvatten som bensin.

Tempmätaren är det mest relevanta i din bil för tillfället så håll koll på den ifall du litar på den till fullo. Ha i åtanke på att bilen är 23år så ifall du tvivlar på instrumentering skaffa en backup.

Ifall inte bilen verkar läcka internet (förbränns i cylindrarna) eller externt (droppar på golvet) så kan det var att kylarsystemet ej är tätt. Ifall kylarsystemet ej är tätt så kommer vattnet att koka vid 100 grader. Alla bilkylarsystem är slutna system och har tryck i sig för att förhindra kokning. Detta kan bero just på att kylarlocket ej är tätt.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Aero T16
26 april 2011 · 1 327 Inlägg

Är det högt tryck på kylarslangarna eller inget tryck alls?

Om det inte är något övertryck i kylarslangarna så innebär det väl en läcka?

Kommer det bubblor även om du tittar i expansionskärlet med locket stängt/ öppet?

Blir det någon imma på insidan av rutorna? Kollat så att inte värmepaketet läcker?

Luktar glykolen avgaser?

Duptrynet
26 april 2011 · 7 Inlägg

Aero T16 skrev:
Är det högt tryck på kylarslangarna eller inget tryck alls?

Om det inte är något övertryck i kylarslangarna så innebär det väl en läcka?

Kommer det bubblor även om du tittar i expansionskärlet med locket stängt/ öppet?

Blir det någon imma på insidan av rutorna? Kollat så att inte värmepaketet läcker?

Luktar glykolen avgaser?

Har faktiskt inte kollat om det är något tryck på kylarslangarna.

Det bubblar ovavsett om expansionskärlet har lock eller inte.

Nej inte imma på rutorna heller.

Har försökt lukta mig till några avgaser, men kan inte känna något speciellt där heller tyvärr.

Men lämna den till en kille som har mätinstrument så han kan koppla på kylaren och se om det kommer avgaser eller om han kanske kan mäta upp något annat som kan leda till att man blir lite klokare. Får svar imorgon från han så sitter och håller tummarna är det inte är topplocket som gått iaf.

Simmpa940ltt
4 september 2022 · 1 Inlägg

Jag hade samma problem. Bytte topp-packningen då det bubblade och den tryckte ur sig allt vatten när man öppnade locket. Efter top-packnings bytet bubblade det inte men byggde ett rejält tryck och det sprutade ut kylarglykol från expansionskärlet. Fick ett nytt lock till expansionskärlet och det löste mitt problem. Antagligen funkade inte övertrycks grejen i locket / Volvo 940ltt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 september 2022 · 14 061 Inlägg

ajonasson skrev:
Jag måste hålla med Dieselsmurfen till viss del.

Att köra en bil som läcker internt många mil kan leda till att smörjoljan blir kontaminerad utav kylarvatten och då endast blir en tjockflytande gegga. Det leder då till att smörjoljan helt tappar sina smörjande egenskaper och motorn kommer att haverera i brist på smörjning. Finns dock endel folk som kör med sina bilar och nästan tankar kylarvatten som bensin.

Tempmätaren är det mest relevanta i din bil för tillfället så håll koll på den ifall du litar på den till fullo. Ha i åtanke på att bilen är 23år så ifall du tvivlar på instrumentering skaffa en backup.

Ifall inte bilen verkar läcka internet (förbränns i cylindrarna) eller externt (droppar på golvet) så kan det var att kylarsystemet ej är tätt. Ifall kylarsystemet ej är tätt så kommer vattnet att koka vid 100 grader. Alla bilkylarsystem är slutna system och har tryck i sig för att förhindra kokning. Detta kan bero just på att kylarlocket ej är tätt.

Mvh
Anders

Från 1988 fram till 2022 är det 34 år med mitt sätt att räkna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 september 2022 · 14 061 Inlägg

Duptrynet skrev:
Jag har en cheva van 88 diesel 6.2 som har problem med kylaren och misstänker att topplocket eller topplockspackningen gett med sig efter att bilen kokat. Kokade 2 gånger förra sommaren då ja hade en dålig kylare. Nu har bilen stått hela vintern, och nu till våren är kylaren bytt.

Och när ja kör med den så bubblar det i expansionskärlet (har provat lufta och kört en bra bit utan kylarlocket i hopp om att det var luft i systemet utan resultat.)

Kan inte märka att det kommit vatten i oljan eller att den vitröker något. Kan det vara något annat eller är det bara börja riva och kolla packningen och topplocket?

Sen är problemet att jag kommer behöva åka med bilen innan jag hinner kolla allt. Märker inte av det så länge ja kör med locket till kylaren borta och fyller på vatten med jämna mellanrum.

Är det idiotiskt att åka så om man åker lugnt och inte allt för många mil åt gången?


tack på förhand

Har du satt dit nytt lock på kylaren? Jag har haft detta problem på en av mina 350-motorer, efter bytet så blev det bra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
4 september 2022 · 26 157 Inlägg

Lägg gärna märke till att originalinlägget i tråden är från 2011..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 september 2022 · 14 061 Inlägg

Mack skrev:
Lägg gärna märke till att originalinlägget i tråden är från 2011..

Va dumt att inte titta efter när TS skrev detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
4 september 2022 · 26 157 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:
Lägg gärna märke till att originalinlägget i tråden är från 2011..

Va dumt att inte titta efter när TS skrev detta.

/Benny

Vet inte riktigt varför en del får för sig att göra sådana trådlyft ibland men det händer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 september 2022 · 14 061 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Mack skrev:
Lägg gärna märke till att originalinlägget i tråden är från 2011..

Va dumt att inte titta efter när TS skrev detta.

/Benny

Vet inte riktigt varför en del får för sig att göra sådana trådlyft ibland men det händer.

Jaa, det förklarar ju saken att bilen var 23 år när detta skrevs och inte 34 år som den skulle vara idag när jag skrev.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang