Eran första bil - berätta om den!

SportPilot Ubåtsingenjör
22 februari 2012 · 7 232 Inlägg

Ja det var ju för 2 år sen smile Jag hade varit med om en bil olycka ca 2 år tidigare, efter denna olycka fick jag ett fint ärr... Fick sedan ca 30 000 utav försäkringsbolaget för detta ! Dessa pengarna kom jävligt lägligt då jag precis fyllt 18, fick till och med in pengarna samma dag på kontot ! Bestämde mig direkt för att köpa bil, satt och kollade ett tag och kom fram till att jag ville ha en Corrado.
Jag kollade mest efter g60 modellen då den var lättare att trimma, men far min övertalade mig till att skita i den då det endast var en "4 cylindrig prutt prutt" som han kallar det hehe. Det blev självklart en vr6a då ! ångrar inte en sekund att jag valde bort g60in !

Hur som så hade jag inget körkort men var kör kåt so få, så jag drog ut på vägarna som en dåre... körde så i ca 6 månader på helger och kvällar, ändan tills motorn rasade sad

Bilen står just nu utan inredning, motor, växellåda osv... tanken är att renovera bilen för att kunna ha den som finbil sedan, men det är dyrt att hålla på med bilar har jag kommit på hehe så det får ta den tid det tar.

efter detta tog jag ganska omgående körkort och fick utav mina morföräldrar en cittra berlingo family 1,4 wink Körde med den bilen ett tag och hade otroligt nog jävligt roligt med den !! Bästa brukisen man kan ha.
Efter den blev det en bmw sen en till bmw sen en golf och nu subban. En opel har man också lyckats köpa till sig, men den fick gå till skroten efter jag kört i sönder den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59683/59683-fedfcfd24b56c68c6c7ffab46e8e9259.jpg

bild på pärlan smile tagen under slaktens gång

Senast redigerat av CHEEVA (22 februari 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Berglund_89
22 februari 2012 · 1 476 Inlägg

Haha ujujuj, första bilen ja... tongue

Det hela började en sommardag år 2006, jag hade precis sålt min EU-moped och fick syn på denna (för mig) underbara skapelse!

Det hela rörde sig om en Volvo 244 GL -84.

Bilen var pimpad precis i mitt tycke DÅ, när jag var 17, men nu kan man ju börja fundera.. Haha.

Stor vinge á la Biltema, samt huvscoop! Och ICKE att förglömma; stupröret jag hade som ändrör! (4" snedskuret, dånade på bra.) tusan vilka minnen jag har med den bilen! Alla roliga förgasarknallar som gjorde att dom gamla tanterna bredvid vägen flög upp en meter i luften!

Jaja, nog tjatat, här kommer en bild på "pärlan"!

http://cdn06.dayviews.com/17/_u1/_u2/_u5/_u0/_u4/_u1/u1250411/12682_1218891180.jpg
fin va? wink

Efter det har jag nog ägt ett 60-tal bilar... skulle vara kul att minnas alla jäkla registreringsnummer men, får väl sätta mig någon dag o gå igenom alla gamla bilder jag har sparade tongue

Tack för mig, riktigt trevlig läsning so far!

Senast redigerat av OscarSkold (22 februari 2012)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
rickylicious Webbutvecklare
22 februari 2012 · 2 369 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/33/32632/107742/107742-1041160.jpg

Min första egna bil som jag köpte själv var min gamla Audi A3 1.8T. Riktigt skön bil att köra men den kostade en hel del att äga. Runt 13-14 000 om året i försäkring när jag var 19 år nånting + att förbrukningen inte alltid var eco-driving... När LMM och lambdasond la av samtidigt som jag blev arbetslös så fick det bli försäljning. Inte långt där efter fick jag mail från nya ägaren som bytt det mesta i motorn och satt i större turbo m.m. och fått upp effekten en hel del. Ännu några månader efter det så ägdes den av en bildemonteringsfirma och var skrotad... Tråkigt men sant.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
SylvesterStallone
22 februari 2012 · 1 433 Inlägg

rickylicious skrev:
http://www1.garaget.org/archive/33/3263 … 041160.jpg

Min första egna bil som jag köpte själv var min gamla Audi A3 1.8T. Riktigt skön bil att köra men den kostade en hel del att äga. Runt 13-14 000 om året i försäkring när jag var 19 år nånting + att förbrukningen inte alltid var eco-driving... När LMM och lambdasond la av samtidigt som jag blev arbetslös så fick det bli försäljning. Inte långt där efter fick jag mail från nya ägaren som bytt det mesta i motorn och satt i större turbo m.m. och fått upp effekten en hel del. Ännu några månader efter det så ägdes den av en bildemonteringsfirma och var skrotad... Tråkigt men sant.

haha ajdå han kanske inte bytte bromsarna big_smile

BMW 730D (2005)
rickylicious Webbutvecklare
22 februari 2012 · 2 369 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

rickylicious skrev:
http://www1.garaget.org/archive/33/3263 … 041160.jpg

Min första egna bil som jag köpte själv var min gamla Audi A3 1.8T. Riktigt skön bil att köra men den kostade en hel del att äga. Runt 13-14 000 om året i försäkring när jag var 19 år nånting + att förbrukningen inte alltid var eco-driving... När LMM och lambdasond la av samtidigt som jag blev arbetslös så fick det bli försäljning. Inte långt där efter fick jag mail från nya ägaren som bytt det mesta i motorn och satt i större turbo m.m. och fått upp effekten en hel del. Ännu några månader efter det så ägdes den av en bildemonteringsfirma och var skrotad... Tråkigt men sant.

haha ajdå han kanske inte bytte bromsarna big_smile

Haha kan vara så enkelt big_smile Men nu några bilar senare så åker jag VR6 (tyvärr ingen turbo) så jag är glad ändå wink

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
SportPilot Ubåtsingenjör
22 februari 2012 · 7 232 Inlägg

rickylicious skrev:

SylvesterStallone skrev:

rickylicious skrev:
http://www1.garaget.org/archive/33/3263 … 041160.jpg

Min första egna bil som jag köpte själv var min gamla Audi A3 1.8T. Riktigt skön bil att köra men den kostade en hel del att äga. Runt 13-14 000 om året i försäkring när jag var 19 år nånting + att förbrukningen inte alltid var eco-driving... När LMM och lambdasond la av samtidigt som jag blev arbetslös så fick det bli försäljning. Inte långt där efter fick jag mail från nya ägaren som bytt det mesta i motorn och satt i större turbo m.m. och fått upp effekten en hel del. Ännu några månader efter det så ägdes den av en bildemonteringsfirma och var skrotad... Tråkigt men sant.

haha ajdå han kanske inte bytte bromsarna big_smile

Haha kan vara så enkelt big_smile Men nu några bilar senare så åker jag VR6 (tyvärr ingen turbo) så jag är glad ändå wink

vr6 skare va !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
focuz
22 februari 2012 · 95 Inlägg

Min nuvarande A3 är min förstabil. Blev den efter mycket letande.
Fick pengar av min farfar som bestämde att barnbarnen skulle få en viss summa, detta var i slutet av hans liv.

Är grymt nöjd med bilen och den går som en klocka.
Dock kan den vara lite dyr, men man får vad man betalar för!

I och med hur det gick till när jag fick råd till bilen så betyder den en hel del.

MikaelMaki
22 februari 2012 · 54 Inlägg

Min första bil är min nuvarande BMW M3 som finns att beskåda i min profil. Efter mycket jobb och sparande så hade man råd att köpa sin drömbil. Minns första gången jag såg henne. Jag blev förälskad. Vi har haft många roliga stunder ihop och fler kommer det att bli. Kan inte säga annat än att jag längtar efter sommaren! smile

BMW M5 "E60" (2005)
prokid
22 februari 2012 · 87 Inlägg

Min första bil blev grannarnas 740 tic -86, som jag hade gått och dreglat över i ett år(hade garaget jämte)
En vacker dag när jag va i garaget och pulade så rullade grannarna in med sin 740. Vi började småprata lite och det visade sig att dom skulle byta bil, dom skulle köpa en Merca A-klass med 740:in som inbyte. Jag nämnde att jag va intresserad av den och jag blev erbjuden att köpa den för inbytespriset på bilfirman. Så för 5000 blev den min, en 740 tic -86 med fungerande ac, beige halvskinn 4x elhissar och det mesta man kan tänkas behöva. Men det va ju en 86:a så rost fanns där ju.
Men jag körde med den och va glad, tills mitt i vintern när kupeéfläkten gav upp. Någon vecka senare började den gå alldeles för fett och rök svart (vilket va rätt roligt då jag hade en dieselkrök på den). Detta orkade inte jag fixa (antagligen va det bara kallstartsventilen eller nån sensor i toppen) så jag köpte mig en 360 -85 och hade oerhört roligt med smile. Senare sålde jag 740:in till någon snubbe nere i skåne för 9000:-

740:in är den som finns upplagd på min profil. Ångrar verkligen att jag sålde den, men samtidigt så va 360:in fan så mycket roligare att sladda med.

Jaserru Blästermäster
22 februari 2012 · 112 Inlägg

Min första bil. Inköpt 1998 och har den fortfarande kvar. Mest för att skruva på och prova lite dumma ideér som dyker upp i skallen.  smile

http://www.garaget.org/?car=1435

-Akerfeldt-
22 februari 2012 · 2 638 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/59/58914/53646/53646-1500373.jpg

Min första bil var en s40 2,0T -03:a. Köpte bilen i augusti 2006 och tog körkortet samma år i december.

När jag köpte bilen var den helt original, men hade bilen i 3 år ganska precis och lade ner både mycket tid och pengar på bilen, blev som på bilen ovan.

Bytte in den mot min s60 som jag har nu, och självklart saknar man sin första bil då och då roll

OUTLAW1
22 februari 2012 ·

Hmmm minnen...
Min första bil var en silverfärgad Volvo 242 Turbo som gått som provbil hos Volvo Torslanda.
Låga 8000mil hade den gått.Ägd av en äldre ingenjör på Volvo som sålde den till min granne som hade den i 2år sedan köpte jag den.
25 000:- gav jag för den kommer jag ihåg.
Motorn var toktrevlig att köra med.
Allt original inkl svart innertak.
Motorn byttes mot en fabriksny original motor 6månader inna jag köpte den.
Den hade även 1031 alu bakaxel(diffad) 5 vxl manuell låda,ljus plyschinredning,usa front,el taklucka,elspeglar mm mm den hade ALLT o lite till.
Så jävla fin...rena utställningsbilen.

Efter ca 1 år så fick jag problem med otrevliga typer i den "undre delen av samhället" och bytte bort bilen till en annan god vän mot en påse pengar och en Pegga 205gti.

Efter en minst sagt otrevlig olycka skrotades Volvon efter att ha voltat rakt in i en stooor sten o sedan fastnat brinnande uppe mellan 3 träd i skogen....Föraren klarade sig pga att han inte hade bältet på sig plus att takluckan var öppen(han flög ut genom den).

Glömmer ALDRIG den bilen...ALDRIG...

Pim_Pim
22 februari 2012 ·

OUTLAW1 skrev:
Hmmm minnen...
Min första bil var en silverfärgad Volvo 242 Turbo som gått som provbil hos Volvo Torslanda.
Låga 8000mil hade den gått.Ägd av en äldre ingenjör på Volvo som sålde den till min granne som hade den i 2år sedan köpte jag den.
25 000:- gav jag för den kommer jag ihåg.
Motorn var toktrevlig att köra med.
Allt original inkl svart innertak.
Motorn byttes mot en fabriksny original motor 6månader inna jag köpte den.
Den hade även 1031 alu bakaxel(diffad) 5 vxl manuell låda,ljus plyschinredning,usa front,el taklucka,elspeglar mm mm den hade ALLT o lite till.
Så jävla fin...rena utställningsbilen.

Efter ca 1 år så fick jag problem med otrevliga typer i den "undre delen av samhället" och bytte bort bilen till en annan god vän mot en påse pengar och en Pegga 205gti.

Efter en minst sagt otrevlig olycka skrotades Volvon efter att ha voltat rakt in i en stooor sten o sedan fastnat brinnande uppe mellan 3 träd i skogen....Föraren klarade sig pga att han inte hade bältet på sig plus att takluckan var öppen(han flög ut genom den).

Glömmer ALDRIG den bilen...ALDRIG...

Förstår att du aldrig glömmer den, en 2dörrars som dessutom var en turbo med usa front. kan väl knappast bli bättre ?

OUTLAW1
22 februari 2012 ·

Pim_Pim skrev:

OUTLAW1 skrev:
Hmmm minnen...
Min första bil var en silverfärgad Volvo 242 Turbo som gått som provbil hos Volvo Torslanda.
Låga 8000mil hade den gått.Ägd av en äldre ingenjör på Volvo som sålde den till min granne som hade den i 2år sedan köpte jag den.
25 000:- gav jag för den kommer jag ihåg.
Motorn var toktrevlig att köra med.
Allt original inkl svart innertak.
Motorn byttes mot en fabriksny original motor 6månader inna jag köpte den.
Den hade även 1031 alu bakaxel(diffad) 5 vxl manuell låda,ljus plyschinredning,usa front,el taklucka,elspeglar mm mm den hade ALLT o lite till.
Så jävla fin...rena utställningsbilen.

Efter ca 1 år så fick jag problem med otrevliga typer i den "undre delen av samhället" och bytte bort bilen till en annan god vän mot en påse pengar och en Pegga 205gti.

Efter en minst sagt otrevlig olycka skrotades Volvon efter att ha voltat rakt in i en stooor sten o sedan fastnat brinnande uppe mellan 3 träd i skogen....Föraren klarade sig pga att han inte hade bältet på sig plus att takluckan var öppen(han flög ut genom den).

Glömmer ALDRIG den bilen...ALDRIG...

Förstår att du aldrig glömmer den, en 2dörrars som dessutom var en turbo med usa front. kan väl knappast bli bättre ?

För att inte prata om hur ovanlig den är!!

Har förresten lyckats kvadda 4st Volvo 240 GT också...snacka om att det är skottpengar på mig!!

Putteliten
22 februari 2012 · 9 079 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

Pim_Pim skrev:

OUTLAW1 skrev:
Hmmm minnen...
Min första bil var en silverfärgad Volvo 242 Turbo som gått som provbil hos Volvo Torslanda.
Låga 8000mil hade den gått.Ägd av en äldre ingenjör på Volvo som sålde den till min granne som hade den i 2år sedan köpte jag den.
25 000:- gav jag för den kommer jag ihåg.
Motorn var toktrevlig att köra med.
Allt original inkl svart innertak.
Motorn byttes mot en fabriksny original motor 6månader inna jag köpte den.
Den hade även 1031 alu bakaxel(diffad) 5 vxl manuell låda,ljus plyschinredning,usa front,el taklucka,elspeglar mm mm den hade ALLT o lite till.
Så jävla fin...rena utställningsbilen.

Efter ca 1 år så fick jag problem med otrevliga typer i den "undre delen av samhället" och bytte bort bilen till en annan god vän mot en påse pengar och en Pegga 205gti.

Efter en minst sagt otrevlig olycka skrotades Volvon efter att ha voltat rakt in i en stooor sten o sedan fastnat brinnande uppe mellan 3 träd i skogen....Föraren klarade sig pga att han inte hade bältet på sig plus att takluckan var öppen(han flög ut genom den).

Glömmer ALDRIG den bilen...ALDRIG...

Förstår att du aldrig glömmer den, en 2dörrars som dessutom var en turbo med usa front. kan väl knappast bli bättre ?

För att inte prata om hur ovanlig den är!!

Har förresten lyckats kvadda 4st Volvo 240 GT också...snacka om att det är skottpengar på mig!!

Haha, Inte konstigt att du har problem med "otrevliga typer i undre världen" tongue

Senast redigerat av Putteliten (22 februari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang