2321
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

420 Inlägg
3 april 2012
#2081
OpelP1 skrev:
Det är väl en smaksak helt enkelt.

Har haft några nyare bilar och det är inte min grej riktigt, framförallt inte såna där småbilar under 4,5m.
Åker just nu en 5,6m lång bil på 2250kg från -69 som bruksbil för att jag gillar det.

Den är tillräckligt gammal för att jag ska gilla den + att den har dom suveräna ventilationsrutorna och är bältesbefriad.


Men jag vet också att majoriteten vill ha nya bilar så jag vet att jag är udda.  smile

Varför skulle det vara positivt att en bil är bältesbefriad?

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
3 april 2012
#2082
Echonator skrev:
Nu har man börjat gå över från E75 till E85...priset ner med 55 öre på spriten! 9:50kr/liter!

Bensinen är ju som sagt fortsatt sorgligt dyr....och lär ju stiga ju närmare sommaren vi kommer.
9:50 vs 16:03....jag vet ju vad jag kommer fortsätta tanka!

förstår dig helt och hållet... tror lite på att de är en strategi att få folk att välja alternativt bränsle genom att chock höja bensinen. sen att dom gör de för att utesluta dessa oljeschejker för att få billigare pris på rå oljan är väl oxå ett faktum.
funderar själv att konvertera till e85

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 april 2012
#2083
Nomenia skrev:
OSkar000 skrev:
Hur kommer det sig att så många här är så anti till nyare bilar som i många fall är bättre anpassade för sin uppgift än vad äldre bilar är. Är det bara pengarna eller ett allmänt motstånd till att förnya sig? Eller bara en anledning till att få gnälla över något?

Finns det ens nån vettig människa som på allvar funderar på att åka 10 mil om dagen i en nästan 25 år gammal Nissan Micra som redan på den tiden var en livsfara i trafiken? Å andra sidan så hade väl Darwin rätt...

Även om man själv anser sig köra som en gud så finns det alltid andra i trafiken som är mindre skärpta och inte har nån större koll på vart de är. Bara det får mig att värdera en modern bil väldigt mycket högre än en äldre och billigt. Trots allt så har man bara ett liv så det gäller att ta till vara på det..

de låter nästan på dig som att alla skiter pengar i detta land?!?!
finns så otroligt många som inte tjänar många ören men måste åka bil till utbildningar/praktik platser pga att de inte finns möjlighet till kommunal trafik t.ex.
menar du då att dessa är ovettiga personer som riskerar sina egna och andras liv pga att dom inte har råd med nya bilar?

sen spelar de ingen roll om du sitter i en 2012as super säker bil så kommer de ändå bli ofantliga dödsolyckor pga just de du sa.. skärpta/mindre skärpta. de har inte med bilens ålder att göra utan personen bakom ratten. många gamla småbilar bli bara skit... men de blir även många nya småbilar.
går inte riktigt att diskutera på de sättet du gör.. just my case

+1

Vissa verkar inte ha någon förståelse för att alla inte har råd att knalla in och köpa den splitternya bilen de vill ha.


ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
3 april 2012
#2084
Andromeda skrev:
Nomenia skrev:
OSkar000 skrev:
Hur kommer det sig att så många här är så anti till nyare bilar som i många fall är bättre anpassade för sin uppgift än vad äldre bilar är. Är det bara pengarna eller ett allmänt motstånd till att förnya sig? Eller bara en anledning till att få gnälla över något?

Finns det ens nån vettig människa som på allvar funderar på att åka 10 mil om dagen i en nästan 25 år gammal Nissan Micra som redan på den tiden var en livsfara i trafiken? Å andra sidan så hade väl Darwin rätt...

Även om man själv anser sig köra som en gud så finns det alltid andra i trafiken som är mindre skärpta och inte har nån större koll på vart de är. Bara det får mig att värdera en modern bil väldigt mycket högre än en äldre och billigt. Trots allt så har man bara ett liv så det gäller att ta till vara på det..

de låter nästan på dig som att alla skiter pengar i detta land?!?!
finns så otroligt många som inte tjänar många ören men måste åka bil till utbildningar/praktik platser pga att de inte finns möjlighet till kommunal trafik t.ex.
menar du då att dessa är ovettiga personer som riskerar sina egna och andras liv pga att dom inte har råd med nya bilar?

sen spelar de ingen roll om du sitter i en 2012as super säker bil så kommer de ändå bli ofantliga dödsolyckor pga just de du sa.. skärpta/mindre skärpta. de har inte med bilens ålder att göra utan personen bakom ratten. många gamla småbilar bli bara skit... men de blir även många nya småbilar.
går inte riktigt att diskutera på de sättet du gör.. just my case

+1

Vissa verkar inte ha någon förståelse för att alla inte har råd att knalla in och köpa den splitternya bilen de vill ha.

nä verkligen inte.. ovetande rikemansbarn med guldskeden i mun från födseln. klart de bara är att handla när mamma och pappa betalar.. och man kanske slipper spara i 5-6 år för att köpa sig en vettig bil. been there done that. min skyline är 16 å gammal och inte fan är jag rädd pga att de är en trafikfara. samma med dina saabar. bland dom säkraste bilarna.. age aint everything

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

198 Inlägg
3 april 2012
#2085
Andromeda skrev:
Nomenia skrev:
OSkar000 skrev:
Hur kommer det sig att så många här är så anti till nyare bilar som i många fall är bättre anpassade för sin uppgift än vad äldre bilar är. Är det bara pengarna eller ett allmänt motstånd till att förnya sig? Eller bara en anledning till att få gnälla över något?

Finns det ens nån vettig människa som på allvar funderar på att åka 10 mil om dagen i en nästan 25 år gammal Nissan Micra som redan på den tiden var en livsfara i trafiken? Å andra sidan så hade väl Darwin rätt...

Även om man själv anser sig köra som en gud så finns det alltid andra i trafiken som är mindre skärpta och inte har nån större koll på vart de är. Bara det får mig att värdera en modern bil väldigt mycket högre än en äldre och billigt. Trots allt så har man bara ett liv så det gäller att ta till vara på det..

de låter nästan på dig som att alla skiter pengar i detta land?!?!
finns så otroligt många som inte tjänar många ören men måste åka bil till utbildningar/praktik platser pga att de inte finns möjlighet till kommunal trafik t.ex.
menar du då att dessa är ovettiga personer som riskerar sina egna och andras liv pga att dom inte har råd med nya bilar?

sen spelar de ingen roll om du sitter i en 2012as super säker bil så kommer de ändå bli ofantliga dödsolyckor pga just de du sa.. skärpta/mindre skärpta. de har inte med bilens ålder att göra utan personen bakom ratten. många gamla småbilar bli bara skit... men de blir även många nya småbilar.
går inte riktigt att diskutera på de sättet du gör.. just my case

+1

Vissa verkar inte ha någon förståelse för att alla inte har råd att knalla in och köpa den splitternya bilen de vill ha.

Det jag inte kan förstå är hur man hårdnackat kan försvara ett inköp av en gammal, osäker och oekonomisk bil som har passerat hela sin ekonomiska livslängd och som måste lagas med mer eller mindre fula metoder och fuskas genom besiktningen. Den logiken kommer för mig aldrig att gå ihop.

Vad det gäller olyckor som andra har orsakat så sitter jag bra mycket hellre i en modern och säker bil den dagen som Agda 95 missar stopplikten och kör rakt in i mig. Eller den dagen nån smäller rakt in i baken på min bil vid ett trafikljus. Det är värt ganska många tusenlappar om året att minska risken att dö eller bli invalidiserad i trafiken även om det bara är med några procent.

Vad det gäller den ekonomiska biten så borde i stort sett vem som helst som är fullt arbetsför kunna plocka ut en ny bil inom ett tiotal år. Dock verkar folk i allmänhet inte vara så sugna på att spara pengar för framtida bruk utan det är roligare att tömma kontot varje gång det har varit lön.

961 Inlägg
3 april 2012
#2086
Nomenia skrev:
OSkar000 skrev:
Hur kommer det sig att så många här är så anti till nyare bilar som i många fall är bättre anpassade för sin uppgift än vad äldre bilar är. Är det bara pengarna eller ett allmänt motstånd till att förnya sig? Eller bara en anledning till att få gnälla över något?

Finns det ens nån vettig människa som på allvar funderar på att åka 10 mil om dagen i en nästan 25 år gammal Nissan Micra som redan på den tiden var en livsfara i trafiken? Å andra sidan så hade väl Darwin rätt...

Även om man själv anser sig köra som en gud så finns det alltid andra i trafiken som är mindre skärpta och inte har nån större koll på vart de är. Bara det får mig att värdera en modern bil väldigt mycket högre än en äldre och billigt. Trots allt så har man bara ett liv så det gäller att ta till vara på det..

de låter nästan på dig som att alla skiter pengar i detta land?!?!
finns så otroligt många som inte tjänar många ören men måste åka bil till utbildningar/praktik platser pga att de inte finns möjlighet till kommunal trafik t.ex.
menar du då att dessa är ovettiga personer som riskerar sina egna och andras liv pga att dom inte har råd med nya bilar?

sen spelar de ingen roll om du sitter i en 2012as super säker bil så kommer de ändå bli ofantliga dödsolyckor pga just de du sa.. skärpta/mindre skärpta. de har inte med bilens ålder att göra utan personen bakom ratten. många gamla småbilar bli bara skit... men de blir även många nya småbilar.
går inte riktigt att diskutera på de sättet du gör.. just my case

precis, tror nog inte att tex smart som lyser med sina ncap stjärnor är så jävla säker när ''tuffe konny'' kör på smarten framifrån med sin höjda king cab -89 tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

198 Inlägg
3 april 2012
#2087
Nomenia skrev:
Andromeda skrev:
Nomenia skrev:

de låter nästan på dig som att alla skiter pengar i detta land?!?!
finns så otroligt många som inte tjänar många ören men måste åka bil till utbildningar/praktik platser pga att de inte finns möjlighet till kommunal trafik t.ex.
menar du då att dessa är ovettiga personer som riskerar sina egna och andras liv pga att dom inte har råd med nya bilar?

sen spelar de ingen roll om du sitter i en 2012as super säker bil så kommer de ändå bli ofantliga dödsolyckor pga just de du sa.. skärpta/mindre skärpta. de har inte med bilens ålder att göra utan personen bakom ratten. många gamla småbilar bli bara skit... men de blir även många nya småbilar.
går inte riktigt att diskutera på de sättet du gör.. just my case

+1

Vissa verkar inte ha någon förståelse för att alla inte har råd att knalla in och köpa den splitternya bilen de vill ha.

nä verkligen inte.. ovetande rikemansbarn med guldskeden i mun från födseln. klart de bara är att handla när mamma och pappa betalar.. och man kanske slipper spara i 5-6 år för att köpa sig en vettig bil. been there done that. min skyline är 16 å gammal och inte
fan är jag rädd pga att de är en trafikfara. samma med dina saabar. bland dom säkraste bilarna.. age aint everything

Kan förresten tillägga att jag inte är född med varken guldtackor eller silverskedar och bilarna jag har och har haft har jag fått betala varenda öre på själv. 

Alla har många val att göra i livet, vart man gör av sina pengar är ett av de större. Det går att leva jäkligt billigt om verkligen vill. Jag valde att bo billigt, äta billigt, i stort sett inga dyra nöjen och cykelavstånd till jobbet. Två år räckte för att få råd med en bra bil och då var jag ändå arbetslös en period och lönen innan var inget att skryta med.

961 Inlägg
3 april 2012
#2088
OSkar000 skrev:
Nomenia skrev:
Andromeda skrev:

+1

Vissa verkar inte ha någon förståelse för att alla inte har råd att knalla in och köpa den splitternya bilen de vill ha.

nä verkligen inte.. ovetande rikemansbarn med guldskeden i mun från födseln. klart de bara är att handla när mamma och pappa betalar.. och man kanske slipper spara i 5-6 år för att köpa sig en vettig bil. been there done that. min skyline är 16 å gammal och inte
fan är jag rädd pga att de är en trafikfara. samma med dina saabar. bland dom säkraste bilarna.. age aint everything

Kan förresten tillägga att jag inte är född med varken guldtackor eller silverskedar och bilarna jag har och har haft har jag fått betala varenda öre på själv. 

Alla har många val att göra i livet, vart man gör av sina pengar är ett av de större. Det går att leva jäkligt billigt om verkligen vill. Jag valde att bo billigt, äta billigt, i stort sett inga dyra nöjen och cykelavstånd till jobbet. Två år räckte för att få råd med en bra bil och då var jag ändå arbetslös en period och lönen innan var inget att skryta med.

eeeh.... varför'? hade jag gjort så skulle jag nog inte köpt en mindre lyxig ny bil, utan ae riktigt lyxig gammal bil, tex en gammal rolls roys kan man ju få billigare än en helt ny volvo eller BMW och då är ju rollsen att föredra hmm

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

5 111 Inlägg
3 april 2012
#2089
...var det liksom inte bensinpris den här tråden skulle handla om?


961 Inlägg
3 april 2012
#2090
Volvo544special65 skrev:
...var det liksom inte bensinpris den här tråden skulle handla om?

jo, men vi pratar ju om bästa sätt att undvika att bli pank på bensin priset och hur man gör för att få upp det igen smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

5 111 Inlägg
3 april 2012
#2091
Det har väl ungefär nada att göra med om en 1982 Rolls är bättre än en 2012 Suzuki Alto eller om man gillar gröna bilar bättre än röda eller vad diskussionen nu tycks gälla. wink


961 Inlägg
3 april 2012
#2092
Volvo544special65 skrev:
Det har väl ungefär nada att göra med om en 1982 Rolls är bättre än en 2012 Suzuki Alto eller om man gillar gröna bilar bättre än röda eller vad diskussionen nu tycks gälla. wink

allt runt bensin och pris kanske wink

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
3 april 2012
#2093
KBAragger skrev:
Volvo544special65 skrev:
Det har väl ungefär nada att göra med om en 1982 Rolls är bättre än en 2012 Suzuki Alto eller om man gillar gröna bilar bättre än röda eller vad diskussionen nu tycks gälla. wink

allt runt bensin och pris kanske wink

bensin ftw! priser ftp!

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

961 Inlägg
3 april 2012
#2094
Nomenia skrev:
KBAragger skrev:
Volvo544special65 skrev:
Det har väl ungefär nada att göra med om en 1982 Rolls är bättre än en 2012 Suzuki Alto eller om man gillar gröna bilar bättre än röda eller vad diskussionen nu tycks gälla. wink

allt runt bensin och pris kanske wink

bensin ftw! priser ftp!

haha den kommentaren var oväntad lol

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 april 2012
#2095
KBAragger skrev:
Nomenia skrev:
OSkar000 skrev:
Hur kommer det sig att så många här är så anti till nyare bilar som i många fall är bättre anpassade för sin uppgift än vad äldre bilar är. Är det bara pengarna eller ett allmänt motstånd till att förnya sig? Eller bara en anledning till att få gnälla över något?

Finns det ens nån vettig människa som på allvar funderar på att åka 10 mil om dagen i en nästan 25 år gammal Nissan Micra som redan på den tiden var en livsfara i trafiken? Å andra sidan så hade väl Darwin rätt...

Även om man själv anser sig köra som en gud så finns det alltid andra i trafiken som är mindre skärpta och inte har nån större koll på vart de är. Bara det får mig att värdera en modern bil väldigt mycket högre än en äldre och billigt. Trots allt så har man bara ett liv så det gäller att ta till vara på det..

de låter nästan på dig som att alla skiter pengar i detta land?!?!
finns så otroligt många som inte tjänar många ören men måste åka bil till utbildningar/praktik platser pga att de inte finns möjlighet till kommunal trafik t.ex.
menar du då att dessa är ovettiga personer som riskerar sina egna och andras liv pga att dom inte har råd med nya bilar?

sen spelar de ingen roll om du sitter i en 2012as super säker bil så kommer de ändå bli ofantliga dödsolyckor pga just de du sa.. skärpta/mindre skärpta. de har inte med bilens ålder att göra utan personen bakom ratten. många gamla småbilar bli bara skit... men de blir även många nya småbilar.
går inte riktigt att diskutera på de sättet du gör.. just my case

precis, tror nog inte att tex smart som lyser med sina ncap stjärnor är så jävla säker när ''tuffe konny'' kör på smarten framifrån med sin höjda king cab -89 tongue

För 40år sedan hade förmodligen NASA skrattat åt den som påstod att deras samlade datorkraft i framtiden kommer rymmas i en liten bärbar låda som inte behöver sitt eget kraftverk, idag vet vi att detta är möjligt.

Euro Ncap anpassar visserligen sina prov efter den bil som står inför prövning, men det går inte att blunda för att även denna lilla modell generellt är mycket säkrare än även stora, äldre bilmodeller. Man har i motorvägsfart kört en Smart av förra generationen in i en betongbarriär utan att denna "skrynklades ihop som en burk" och man har krockat en modern småbil med en stor tio-femton år äldre Volvo med resultatet att passagerarna i Volvon klarade sig betydligt sämre än dem i den moderna småbilen, för att ta två exempel som ett populärt brittiskt motorprogram genomfört.

Klart en stor modern bil är säkrare än en liten modern bil, men tror man inte att de senaste årens framsteg inom området inte gör någon skillnad då är man naiv. Jag tror Folksam´s statistik lurar många, dom påstår visserligen att en gammal SAAB 9000 är den säkraste bilmodellen men samma företag påstår också att en Mercedes E-klass 1999 bör undvikas för att den är farlig när en 80-tals Mitsubishi Colt fick betyget "Bra val, säkrare än medelbilen".

Skitsnack i bägge fallen. Sedan är det rätt att alla inte kan eller vill spendera mycket pengar på en bil, men att man gör det valet ger en inte rätt att förneka alla fördelar och även besparingar en modern bil kan innebära.
Senast redigerat av Rquired (3 april 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
3 april 2012
#2096
Rquired skrev:
KBAragger skrev:
Nomenia skrev:

de låter nästan på dig som att alla skiter pengar i detta land?!?!
finns så otroligt många som inte tjänar många ören men måste åka bil till utbildningar/praktik platser pga att de inte finns möjlighet till kommunal trafik t.ex.
menar du då att dessa är ovettiga personer som riskerar sina egna och andras liv pga att dom inte har råd med nya bilar?

sen spelar de ingen roll om du sitter i en 2012as super säker bil så kommer de ändå bli ofantliga dödsolyckor pga just de du sa.. skärpta/mindre skärpta. de har inte med bilens ålder att göra utan personen bakom ratten. många gamla småbilar bli bara skit... men de blir även många nya småbilar.
går inte riktigt att diskutera på de sättet du gör.. just my case

precis, tror nog inte att tex smart som lyser med sina ncap stjärnor är så jävla säker när ''tuffe konny'' kör på smarten framifrån med sin höjda king cab -89 tongue

För 40år sedan hade förmodligen NASA skrattat åt den som påstod att deras samlade datorkraft i framtiden kommer rymmas i en liten bärbar låda som inte behöver sitt eget kraftverk, idag vet vi att detta är möjligt.

Euro Ncap anpassar visserligen sina prov efter den bil som står inför prövning, men det går inte att blunda för att även denna lilla modell generellt är mycket säkrare än även stora, äldre bilmodeller. Man har i motorvägsfart kört en Smart av förra generationen in i en betongbarriär utan att denna "skrynklades ihop som en burk" och man har krockat en modern småbil med en stor tio-femton år äldre Volvo med resultatet att passagerarna i Volvon klarade sig betydligt sämre än dem i den moderna småbilen, för att ta två exempel som ett populärt brittiskt motorprogram genomfört.

Klart en stor modern bil är säkrare än en liten modern bil, men tror man inte att de senaste årens framsteg inom området inte gör någon skillnad då är man naiv. Jag tror Folksam´s statistik lurar många, dom påstår visserligen att en gammal SAAB 9000 är den säkraste bilmodellen men samma företag påstår också att en Mercedes E-klass 1999 bör undvikas för att den är farlig när en 80-tals Mitsubishi Colt fick betyget "Bra val, säkrare än medelbilen".

Skitsnack i bägge fallen. Sedan är det rätt att alla inte kan eller vill spendera mycket pengar på en bil, men att man gör det valet ger en inte rätt att förneka alla fördelar och även besparingar en modern bil kan innebära.

vill och kan är 2 olika saker.. jag kan men vill inte spendera massa pengar på en bil bara för att den är super säker. jag köper den bil jag vill ha och thats it big_smile  sen är de mkt fördelar ja.. men de är inte alltid allt

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

43 Inlägg
3 april 2012
#2097
Nomenia skrev:
Rquired skrev:
KBAragger skrev:

precis, tror nog inte att tex smart som lyser med sina ncap stjärnor är så jävla säker när ''tuffe konny'' kör på smarten framifrån med sin höjda king cab -89 tongue

För 40år sedan hade förmodligen NASA skrattat åt den som påstod att deras samlade datorkraft i framtiden kommer rymmas i en liten bärbar låda som inte behöver sitt eget kraftverk, idag vet vi att detta är möjligt.

Euro Ncap anpassar visserligen sina prov efter den bil som står inför prövning, men det går inte att blunda för att även denna lilla modell generellt är mycket säkrare än även stora, äldre bilmodeller. Man har i motorvägsfart kört en Smart av förra generationen in i en betongbarriär utan att denna "skrynklades ihop som en burk" och man har krockat en modern småbil med en stor tio-femton år äldre Volvo med resultatet att passagerarna i Volvon klarade sig betydligt sämre än dem i den moderna småbilen, för att ta två exempel som ett populärt brittiskt motorprogram genomfört.

Klart en stor modern bil är säkrare än en liten modern bil, men tror man inte att de senaste årens framsteg inom området inte gör någon skillnad då är man naiv. Jag tror Folksam´s statistik lurar många, dom påstår visserligen att en gammal SAAB 9000 är den säkraste bilmodellen men samma företag påstår också att en Mercedes E-klass 1999 bör undvikas för att den är farlig när en 80-tals Mitsubishi Colt fick betyget "Bra val, säkrare än medelbilen".

Skitsnack i bägge fallen. Sedan är det rätt att alla inte kan eller vill spendera mycket pengar på en bil, men att man gör det valet ger en inte rätt att förneka alla fördelar och även besparingar en modern bil kan innebära.

vill och kan är 2 olika saker.. jag kan men vill inte spendera massa pengar på en bil bara för att den är super säker. jag köper den bil jag vill ha och thats it big_smile  sen är de mkt fördelar ja.. men de är inte alltid allt

Helt sant  kvittar ju hur ny och säker och bränslesnål bilen är om man inte gillar modellen alls ju .


961 Inlägg
3 april 2012
#2098
Rquired skrev:
KBAragger skrev:
Nomenia skrev:

de låter nästan på dig som att alla skiter pengar i detta land?!?!
finns så otroligt många som inte tjänar många ören men måste åka bil till utbildningar/praktik platser pga att de inte finns möjlighet till kommunal trafik t.ex.
menar du då att dessa är ovettiga personer som riskerar sina egna och andras liv pga att dom inte har råd med nya bilar?

sen spelar de ingen roll om du sitter i en 2012as super säker bil så kommer de ändå bli ofantliga dödsolyckor pga just de du sa.. skärpta/mindre skärpta. de har inte med bilens ålder att göra utan personen bakom ratten. många gamla småbilar bli bara skit... men de blir även många nya småbilar.
går inte riktigt att diskutera på de sättet du gör.. just my case

precis, tror nog inte att tex smart som lyser med sina ncap stjärnor är så jävla säker när ''tuffe konny'' kör på smarten framifrån med sin höjda king cab -89 tongue

För 40år sedan hade förmodligen NASA skrattat åt den som påstod att deras samlade datorkraft i framtiden kommer rymmas i en liten bärbar låda som inte behöver sitt eget kraftverk, idag vet vi att detta är möjligt.

Euro Ncap anpassar visserligen sina prov efter den bil som står inför prövning, men det går inte att blunda för att även denna lilla modell generellt är mycket säkrare än även stora, äldre bilmodeller. Man har i motorvägsfart kört en Smart av förra generationen in i en betongbarriär utan att denna "skrynklades ihop som en burk" och man har krockat en modern småbil med en stor tio-femton år äldre Volvo med resultatet att passagerarna i Volvon klarade sig betydligt sämre än dem i den moderna småbilen, för att ta två exempel som ett populärt brittiskt motorprogram genomfört.

Klart en stor modern bil är säkrare än en liten modern bil, men tror man inte att de senaste årens framsteg inom området inte gör någon skillnad då är man naiv. Jag tror Folksam´s statistik lurar många, dom påstår visserligen att en gammal SAAB 9000 är den säkraste bilmodellen men samma företag påstår också att en Mercedes E-klass 1999 bör undvikas för att den är farlig när en 80-tals Mitsubishi Colt fick betyget "Bra val, säkrare än medelbilen".

Skitsnack i bägge fallen. Sedan är det rätt att alla inte kan eller vill spendera mycket pengar på en bil, men att man gör det valet ger en inte rätt att förneka alla fördelar och även besparingar en modern bil kan innebära.

nämen du svarade inte på det jag skrev riktigt smile för om man blir påkörd av en lite extra hög bil betyder det att den troligtvis träffar vindrutan med tanke på den lilla fronten, vad händer då tror du? jag tror ''tuffe konny'' överlever fast king caben är säkert trasig medans smart förarn har säkert en front i huvudet hmm det dem provar på ncap är ju med jäkla block som åker på ett stativ i samma höjd som bilen, andra företag försöker ju få sina bilar så säkra som möjligt mot mindre bilar, men om då ägarn höjer bilen betyder det att den inte träffar där den ska träffa. tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 april 2012
#2099
KBAragger skrev:
Rquired skrev:
KBAragger skrev:

precis, tror nog inte att tex smart som lyser med sina ncap stjärnor är så jävla säker när ''tuffe konny'' kör på smarten framifrån med sin höjda king cab -89 tongue

För 40år sedan hade förmodligen NASA skrattat åt den som påstod att deras samlade datorkraft i framtiden kommer rymmas i en liten bärbar låda som inte behöver sitt eget kraftverk, idag vet vi att detta är möjligt.

Euro Ncap anpassar visserligen sina prov efter den bil som står inför prövning, men det går inte att blunda för att även denna lilla modell generellt är mycket säkrare än även stora, äldre bilmodeller. Man har i motorvägsfart kört en Smart av förra generationen in i en betongbarriär utan att denna "skrynklades ihop som en burk" och man har krockat en modern småbil med en stor tio-femton år äldre Volvo med resultatet att passagerarna i Volvon klarade sig betydligt sämre än dem i den moderna småbilen, för att ta två exempel som ett populärt brittiskt motorprogram genomfört.

Klart en stor modern bil är säkrare än en liten modern bil, men tror man inte att de senaste årens framsteg inom området inte gör någon skillnad då är man naiv. Jag tror Folksam´s statistik lurar många, dom påstår visserligen att en gammal SAAB 9000 är den säkraste bilmodellen men samma företag påstår också att en Mercedes E-klass 1999 bör undvikas för att den är farlig när en 80-tals Mitsubishi Colt fick betyget "Bra val, säkrare än medelbilen".

Skitsnack i bägge fallen. Sedan är det rätt att alla inte kan eller vill spendera mycket pengar på en bil, men att man gör det valet ger en inte rätt att förneka alla fördelar och även besparingar en modern bil kan innebära.

nämen du svarade inte på det jag skrev riktigt smile för om man blir påkörd av en lite extra hög bil betyder det att den troligtvis träffar vindrutan med tanke på den lilla fronten, vad händer då tror du? jag tror ''tuffe konny'' överlever fast king caben är säkert trasig medans smart förarn har säkert en front i huvudet hmm det dem provar på ncap är ju med jäkla block som åker på ett stativ i samma höjd som bilen, andra företag försöker ju få sina bilar så säkra som möjligt mot mindre bilar, men om då ägarn höjer bilen betyder det att den inte träffar där den ska träffa. tongue

Men det är väl ett jävla dumt argument? Sist jag var hem till skogen så åkta alla fortfarande klapplåga bondsänkta 30 år gamla bilar, gör väl lika ont att få en kingcab som är höjd, i huvudet i en smart som en 140:ia?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

961 Inlägg
3 april 2012
#2100
discokapten skrev:
KBAragger skrev:
Rquired skrev:

För 40år sedan hade förmodligen NASA skrattat åt den som påstod att deras samlade datorkraft i framtiden kommer rymmas i en liten bärbar låda som inte behöver sitt eget kraftverk, idag vet vi att detta är möjligt.

Euro Ncap anpassar visserligen sina prov efter den bil som står inför prövning, men det går inte att blunda för att även denna lilla modell generellt är mycket säkrare än även stora, äldre bilmodeller. Man har i motorvägsfart kört en Smart av förra generationen in i en betongbarriär utan att denna "skrynklades ihop som en burk" och man har krockat en modern småbil med en stor tio-femton år äldre Volvo med resultatet att passagerarna i Volvon klarade sig betydligt sämre än dem i den moderna småbilen, för att ta två exempel som ett populärt brittiskt motorprogram genomfört.

Klart en stor modern bil är säkrare än en liten modern bil, men tror man inte att de senaste årens framsteg inom området inte gör någon skillnad då är man naiv. Jag tror Folksam´s statistik lurar många, dom påstår visserligen att en gammal SAAB 9000 är den säkraste bilmodellen men samma företag påstår också att en Mercedes E-klass 1999 bör undvikas för att den är farlig när en 80-tals Mitsubishi Colt fick betyget "Bra val, säkrare än medelbilen".

Skitsnack i bägge fallen. Sedan är det rätt att alla inte kan eller vill spendera mycket pengar på en bil, men att man gör det valet ger en inte rätt att förneka alla fördelar och även besparingar en modern bil kan innebära.

nämen du svarade inte på det jag skrev riktigt smile för om man blir påkörd av en lite extra hög bil betyder det att den troligtvis träffar vindrutan med tanke på den lilla fronten, vad händer då tror du? jag tror ''tuffe konny'' överlever fast king caben är säkert trasig medans smart förarn har säkert en front i huvudet hmm det dem provar på ncap är ju med jäkla block som åker på ett stativ i samma höjd som bilen, andra företag försöker ju få sina bilar så säkra som möjligt mot mindre bilar, men om då ägarn höjer bilen betyder det att den inte träffar där den ska träffa. tongue

Men det är väl ett jävla dumt argument? Sist jag var hem till skogen så åkta alla fortfarande klapplåga bondsänkta 30 år gamla bilar, gör väl lika ont att få en kingcab som är höjd, i huvudet i en smart som en 140:ia?

nämen vi pratade ju om nya småbilar, 140 är ju varken ny eller småbil hmm +tog bara smart som exempel för att de har så många stjärnor på ncap men de är ju fortfarande inget mot en större bil. visst det kunde ju ha varit en club car och en volvo 740 med 40'' däck på men nu tog jag det exemplet jag tog.

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk


Sök