KBAragger skrev:
Nomenia skrev:
OSkar000 skrev:
Hur kommer det sig att så många här är så anti till nyare bilar som i många fall är bättre anpassade för sin uppgift än vad äldre bilar är. Är det bara pengarna eller ett allmänt motstånd till att förnya sig? Eller bara en anledning till att få gnälla över något?
Finns det ens nån vettig människa som på allvar funderar på att åka 10 mil om dagen i en nästan 25 år gammal Nissan Micra som redan på den tiden var en livsfara i trafiken? Å andra sidan så hade väl Darwin rätt...
Även om man själv anser sig köra som en gud så finns det alltid andra i trafiken som är mindre skärpta och inte har nån större koll på vart de är. Bara det får mig att värdera en modern bil väldigt mycket högre än en äldre och billigt. Trots allt så har man bara ett liv så det gäller att ta till vara på det..
de låter nästan på dig som att alla skiter pengar i detta land?!?!
finns så otroligt många som inte tjänar många ören men måste åka bil till utbildningar/praktik platser pga att de inte finns möjlighet till kommunal trafik t.ex.
menar du då att dessa är ovettiga personer som riskerar sina egna och andras liv pga att dom inte har råd med nya bilar?
sen spelar de ingen roll om du sitter i en 2012as super säker bil så kommer de ändå bli ofantliga dödsolyckor pga just de du sa.. skärpta/mindre skärpta. de har inte med bilens ålder att göra utan personen bakom ratten. många gamla småbilar bli bara skit... men de blir även många nya småbilar.
går inte riktigt att diskutera på de sättet du gör.. just my case
precis, tror nog inte att tex smart som lyser med sina ncap stjärnor är så jävla säker när ''tuffe konny'' kör på smarten framifrån med sin höjda king cab -89

För 40år sedan hade förmodligen NASA skrattat åt den som påstod att deras samlade datorkraft i framtiden kommer rymmas i en liten bärbar låda som inte behöver sitt eget kraftverk, idag vet vi att detta är möjligt.
Euro Ncap anpassar visserligen sina prov efter den bil som står inför prövning, men det går inte att blunda för att även denna lilla modell generellt är mycket säkrare än även stora, äldre bilmodeller. Man har i motorvägsfart kört en Smart av förra generationen in i en betongbarriär utan att denna
"skrynklades ihop som en burk" och man har krockat en modern småbil med en stor tio-femton år äldre Volvo med resultatet att passagerarna i Volvon klarade sig betydligt sämre än dem i den moderna småbilen, för att ta två exempel som ett populärt brittiskt motorprogram genomfört.
Klart en stor modern bil är säkrare än en liten modern bil, men tror man inte att de senaste årens framsteg inom området inte gör någon skillnad då är man naiv. Jag tror Folksam´s statistik lurar många, dom påstår visserligen att en gammal SAAB 9000 är den säkraste bilmodellen men samma företag påstår också att en Mercedes E-klass 1999 bör undvikas för att den är farlig när en 80-tals Mitsubishi Colt fick betyget "Bra val, säkrare än medelbilen".
Skitsnack i bägge fallen. Sedan är det rätt att alla inte kan eller vill spendera mycket pengar på en bil, men att man gör det valet ger en inte rätt att förneka alla fördelar och även besparingar en modern bil kan innebära.