3534
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

1 581 Inlägg
1 maj 2011
Mailade återigen Fredrik Schulte;

Hej igen!
Sen en tanke med nya E10 bensinen som är på tal. Ska ni blanda i 10% etanol i soppan så kommer bilarna dra 5-10% mer per mil. Kommer ni fortsätta ha samma drivmedelspris så folk får tanka ännu oftare? Tanken med blandningen är väl att sänka utsläppen vilket borde betyda att koldioxidskatten ska minskas? Eller är jag helt ute och cyklar?

Du är varmt välkommen att diskutera saken på (länk hit)
där diskussionen är het och viktig för många!

Forummoderator
26 471 Inlägg
1 maj 2011
Fellow skrev:
Mailade återigen Fredrik Schulte;

Hej igen!
Sen en tanke med nya E10 bensinen som är på tal. Ska ni blanda i 10% etanol i soppan så kommer bilarna dra 5-10% mer per mil. Kommer ni fortsätta ha samma drivmedelspris så folk får tanka ännu oftare? Tanken med blandningen är väl att sänka utsläppen vilket borde betyda att koldioxidskatten ska minskas? Eller är jag helt ute och cyklar?

Du är varmt välkommen att diskutera saken på (länk hit)
där diskussionen är het och viktig för många!

Bra gjort!
..inte för att personen kommer att orka skriva här men..ändå.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

930 Inlägg
1 maj 2011
Audi_powah skrev:
E85 Konverterade bilar drar väl lite mer än vanliga bensinare?? Då lönar det sig inte alls att konvertera, man tjänar inte alls mycket på det..

Har du en bil som drar 0.7 på bensin och bensinen kostar 14.78kr/litern
Tar du samma bil och konverterar den så drar den kanske 0.9 med likadan körning fast då kostar det 9.90/litern

räkna ut vad det blir per mil:

14.78x0.7=10.34
Bensin 10.34kr/milen

9.90x0.9=8.91
E85 8.91kr/milen

Vi säger att tanken rymmer 65liter då blir det 960.70 kr för en hel tank bensin och 643.50 kr för en hel tank E85 och det var 1.43kr billigare milen att köra på E85.
och kör du mycket med bilen så blir det en rejäl slant!

Du tjänar på att köra E85 i dagsläget, dessutom så behöver inte bilen dra mer för att du kör på E85

Såg nu att etanolen kostar 9,29 och bensinen 14.79 här i hudiksvall så det blir änu billigare med e85!
Senast redigerat av Kamulen (1 maj 2011)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 515 Inlägg
1 maj 2011
Kamulen skrev:
Audi_powah skrev:
E85 Konverterade bilar drar väl lite mer än vanliga bensinare?? Då lönar det sig inte alls att konvertera, man tjänar inte alls mycket på det..

Har du en bil som drar 0.7 på bensin och bensinen kostar 14.78kr/litern
Tar du samma bil och konverterar den så drar den kanske 0.9 med likadan körning fast då kostar det 9.90/litern

räkna ut vad det blir per mil:

14.78x0.7=10.34
Bensin 10.34kr/milen

9.90x0.9=8.91
E85 8.91kr/milen

Vi säger att tanken rymmer 65liter då blir det 960.70 kr för en hel tank bensin och 643.50 kr för en hel tank E85 och det var 1.43kr billigare milen att köra på E85.
och kör du mycket med bilen så blir det en rejäl slant!

Du tjänar på att köra E85 i dagsläget, dessutom så behöver inte bilen dra mer för att du kör på E85

- Jaa, men bilen drar ju mer oavsett...dvs att du behöver tanka OFTARE vilket resulterar i ungefärlig samma slut-summa månadsvis.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

930 Inlägg
1 maj 2011
Ja? men det är ju ändå samma pris per mil?

930 Inlägg
1 maj 2011
Ja, och vi säger att du åker 2000 mil/år så blir det i dagsläget

2000x10.34=20680 på bensin
2000x8.91=17820 på E85

då sparar man 2860kr/året på E85 och det är pengar jag kan har jävligt mkt roligare för än att tanka bilen för.

(om jag inte är helt ute och cyklar)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 maj 2011
Hur många mil måste man köra för att spara in kostnaden för konverteringen då?
Vissa köper en bensinsnål bil och säljer sin nuvarande med en mellanskillnad på 100-200 000kr, men de pengarna tar ju ett par decennier att köra in men det tänker man inte på tongue

Designer.
1 260 Inlägg
1 maj 2011
Kamulen skrev:
Ja, och vi säger att du åker 2000 mil/år så blir det i dagsläget

2000x10.34=20680 på bensin
2000x8.91=17820 på E85

då sparar man 2860kr/året på E85 och det är pengar jag kan har jävligt mkt roligare för än att tanka bilen för.

(om jag inte är helt ute och cyklar)

Går inte riktigt räkna att på ett helt år med e85 eftersom etanolen är dyrare på vintern då det är mer bensin i den = mer skatt på den.

På vintrarna brukar man tjäna på att tanka bensin istället för etanol?
Aldrig testat själv, bara nått jag hört från andra.
Senast redigerat av MIKK0 (1 maj 2011)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 maj 2011
AcesHigh666 skrev:
Fellow skrev:
Det bästa är att man kan välja att inte bo i Stockholm. Ser inga fördelar med det och jag ser inget problem att skaffa jobb utanför heller. Bensinen borde vara dyrare i städerna men så är inte heller fallet konstigt nog.

I storstäderna borde den kosta MYCKET mer, eftersom att det är lättare o ta sig fram utan bil där.

Varit i GBG 3 ggr och i stockholm 1 gång. Blir alltid imponerad och slagen av hur ofta lokaltrafiken går där, och framförallt hur svinbilligt det är att åka runt.. 90 minuters fri åkning för 10 spänn(gbg), får byta hur många gånger jag vill.

Här kostar det 20 spänn att åka en sträcka som tar 10 min med bil, man måste pröjsa igen om man byter buss. Resan tar 35min med buss, 10 med bil och ca 20-25 med cykel.

Kostar 25kr att åka i GBG, inga 10kr, de var många år sen.
Västtrafik höjer priserna snabbare än bensinbolagen numera.
Sedan, eftersom du inte har så bra uppfattning av GBG:s kollektivtrafik, så ska jag sammanfatta den kort:

Förseningar är vardagsmat, framförallt på spårvagnar, det finns inte en utan flera knutpunkter där en spårvagn som får problem kan försena tiotals andra på bara ett par minuter. Minsta väderomslag skapar problem, SJ är ingenting i jämförelse.

Den går inte i närheten av överallt på ett smidigt sätt. Vad detta innebär är att du får vänta på din försenade anslutning, hoppas att du hinner i tid till bytet på nästa plats och eventuellt något/några byten till. Inga saker klaffar. Bor du utanför gbg, t.ex. Stenungsund och vill åka till Mölndal, så åker du först in till GBG City och byter för att få åka vidare söderut, istället för linjer som går omedelbart söderut utan att man måste byta.

Stölder och fyllon är inte ovanliga. Tyvärr kan du råka sätta dig på ett urinindränkt säte på vagnen, eller bredvid en sådan herre. Vilket känns underbart då du lagt ett par hundra i månaden på din resa och han inte ett jota. Sedan dyker kontrollanten upp som fått samma häfte som Gestapo fick, med Västtrafik skrivet istället för Gestapo där de mobbar resenärerna...riktigt otrevliga.
Minns ett par gånger jag åkte till skolan, på den tiden jag inte hade bil, där pundare som var nypåtända sprang runt och drog i alla snören, tryckte på alla knappar och trodde de var förföljda, jätteskoj.
Stölder är inte ovanliga, vissa får sin datorväska tagen och springer av vagnen, ficktjuvarnas paradis vid rusningstid.

Musiker har börjat infilitrera, de kallar sig det iaf, fast det är förklädda tiggare. Jätteroligt att bli störd av dragspelare och flöjtar rakt i örat kl 07.30, förutom de andra elementen.

Att hoppa på med utrustning värd över 30 000kr och där vi måste kunna flytta oss mellan siter snabbt i vissa fall, känns då inte så lockande.

Blir rätt förbannad på sådana som dig som bevisar min poäng perfekt, att vi i storstan ska betala allt och de på landet ska ha allting serverat, för det är så synd om att de lagt 2-3 miljoner mindre på sitt boende...buhu

677 Inlägg
1 maj 2011
BMWgrabben skrev:
gps18 skrev:
MIKK0 skrev:

Syftade på att man inte får diskutera politik på Garaget.

Vi diskuterar BENSINPRISET o BENSINSKATTER som påverkas av politiken!

Påstår du att det är sossarnas fel att bensinpriset är nu på knappa 15kr/litern?? Vi har haft högerstyrd regering i snart 5 år... Got ur answer? smile

Anders Borg jublar över att soppan blir dyrare o dyrare för var dag som går, han får ju mera pengar att leka med! wink

Är du trög? skatten har varit orförändrat men pga att oljepriset gått upp så blir det blivit så mycket dyrare, och ja det är SOSSARNA fel det var de som införde den CP höga skatten. Moderaterna höjde ialf inte skatten som Rögröna ville......

Men ialf, räknar med 17 kr litern nu blir kul o se hur mycket slangning det blir framöver

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 maj 2011
Bergkuist skrev:
BMWgrabben skrev:
gps18 skrev:

Vi diskuterar BENSINPRISET o BENSINSKATTER som påverkas av politiken!

Påstår du att det är sossarnas fel att bensinpriset är nu på knappa 15kr/litern?? Vi har haft högerstyrd regering i snart 5 år... Got ur answer? smile

Anders Borg jublar över att soppan blir dyrare o dyrare för var dag som går, han får ju mera pengar att leka med! wink

Är du trög? skatten har varit orförändrat men pga att oljepriset gått upp så blir det blivit så mycket dyrare, och ja det är SOSSARNA fel det var de som införde den CP höga skatten. Moderaterna höjde ialf inte skatten som Rögröna ville......

Men ialf, räknar med 17 kr litern nu blir kul o se hur mycket slangning det blir framöver

Moderaterna har höjt skatten på drivmedel vid 2 tillfällen under sina 5 år....for your information

677 Inlägg
1 maj 2011
Mortalis skrev:
Bergkuist skrev:
BMWgrabben skrev:

Moderaterna har höjt skatten på drivmedel vid 2 tillfällen under sina 5 år....for your information

Nej... fortfarande inte moderaterna som höjde skatten.....
Det var ett samlat beslut som togs av riksdagen och alla partier röstade för.... for your information

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 maj 2011
Och de som röstade och la fram förslaget var de som var i majoritet. Svårt att få igenom beslut utan majoritetsregering, vilket visar sig nu...men det är ju den folkliga moderatens väg: Skyll ALLT på socialdemokratin och alla andra, stå ALDRIG för egna beslut som går åt skogen.
Detta har de stått för helt själva, de enda som var emot höjning var KD men vek sig snabbt.
Vill inte prata politik, men rätt ska vara rätt. Moderaterna drev igenom detta två gånger på diesel och en gång på bensin, säg inget annat för det är lögn...

677 Inlägg
1 maj 2011
Mortalis skrev:
Och de som röstade och la fram förslaget var de som var i majoritet. Svårt att få igenom beslut utan majoritetsregering, vilket visar sig nu...men det är ju den folkliga moderatens väg: Skyll ALLT på socialdemokratin och alla andra, stå ALDRIG för egna beslut som går åt skogen.
Detta har de stått för helt själva, de enda som var emot höjning var KD men vek sig snabbt.
Vill inte prata politik, men rätt ska vara rätt. Moderaterna drev igenom detta två gånger på diesel och en gång på bensin, säg inget annat för det är lögn...

Vet inte hur länge du levt men socialdemokratin har styrt sverige i många många årtionden, det är typiskt sossar att skylla allt på "moderater". Det var fortfarande Socialdemokratin som skapade denna idiotiska bensinskatten inte moderaterna. Senast jag kollade så har Moderaterna gjort mycket bra saker men också dåliga.
Angående bensinskatten så var det en proposition som kom från någon Allians snubbe som senare röstade igenom och alla partiet var för den..... Det var inget som moderaterna gjorde, går vi endast efter propositioner/motioner av partiet vet jag flera idiotiska som rödgröna försökt mygla igenom men inte gått så nej jag ljuger inte...

Men nog om politik vi har skilda uppfattningar

Forummoderator
26 471 Inlägg
1 maj 2011
Om nu moderaterna är så otroligt jävla bra som du säger "Bergkuist", så torde väl Moderaterna kunna styra upp det här och helt enkelt ta bort bensinskatten då?
Eller vänta nu..det ger en massa pengar. Det kan dom ju inte göra i och med att dom sitter på en guldgruva..

677 Inlägg
1 maj 2011
AirOne skrev:
Om nu moderaterna är så otroligt jävla bra som du säger "Bergkuist", så torde väl Moderaterna kunna styra upp det här och helt enkelt ta bort bensinskatten då?
Eller vänta nu..det ger en massa pengar. Det kan dom ju inte göra i och med att dom sitter på en guldgruva..

Moderaterna sänker skatterna, jobbskatteavdraget mm... fixar miljöbilspremier, sänker arbetsgivareavgifter. Sen jag tycker inte Moderaterna är bra, tvärtom. Jag ser mig själv mer som en Konservativ liberal med hjärta i kapitalism och privat ägande.

Men vi ska inte diskutera politik, har du problem med något angående "moderaterna" så ta det via PM ingen lust att bli bannad över en sådan skit sak

1 422 Inlägg
1 maj 2011
Ska man se ekonimisk vinst med etanol får man ju räkna med tätare oljebyten också och själva konverteringskostnaden och sedan slå ut hur mycket det egentligen lönar sig.

huh?
10 427 Inlägg
1 maj 2011
Bergkuist skrev:
Mortalis skrev:
Bergkuist skrev:

Det var ett samlat beslut som togs av riksdagen och alla partier röstade för.... for your information

Lite gamla nyheter:

-> http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reger … 379978.svd
-> http://www.bike.se/nyheter/regeringen-h … atten-2534
-> http://www.expressen.se/nyheter/1.11731 … ensinskatt

"- Bensinskatten höjdes med 17 öre i förra budgeten. Orsaken är att klimatfrågan hamnat i fokus på ett helt annat sätt än läget i valrörelsen. Vi i Alliansen är helt överens om att priset på fossila bränslen måste öka för att minska onödigt bilåkande."

-> http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=1469956

"Redan nästa år kan regeringen komma att höga bensinskatten. En höjning av skatten är en av delarna i ett kommande regeringsförslag, om att minska påverkan på miljön. Det säger miljöminister Andreas Carlgren till Ekot. "

"Enligt Statens Institut för Kommunikationsanalys måste bensinpriset gå upp till över 20 kronor per liter om regeringen ska klara sitt miljömål, att minska utsläppen av koldioxid med 20 procent fram till år 2020. Det skriver Dagens Nyheter."

677 Inlägg
1 maj 2011
steifan skrev:
Bergkuist skrev:
Mortalis skrev:

Lite gamla nyheter:

-> http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reger … 379978.svd
-> http://www.bike.se/nyheter/regeringen-h … atten-2534
-> http://www.expressen.se/nyheter/1.11731 … ensinskatt

"- Bensinskatten höjdes med 17 öre i förra budgeten. Orsaken är att klimatfrågan hamnat i fokus på ett helt annat sätt än läget i valrörelsen. Vi i Alliansen är helt överens om att priset på fossila bränslen måste öka för att minska onödigt bilåkande."

-> http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=1469956

"Redan nästa år kan regeringen komma att höga bensinskatten. En höjning av skatten är en av delarna i ett kommande regeringsförslag, om att minska påverkan på miljön. Det säger miljöminister Andreas Carlgren till Ekot. "

"Enligt Statens Institut för Kommunikationsanalys måste bensinpriset gå upp till över 20 kronor per liter om regeringen ska klara sitt miljömål, att minska utsläppen av koldioxid med 20 procent fram till år 2020. Det skriver Dagens Nyheter."

Läs det jag skrev tidigare så är det förtydligat. Handlar om Motioner/propositioner.
Ta det via PM om missförstånd

Forummoderator
26 471 Inlägg
1 maj 2011
Bergkuist skrev:
AirOne skrev:

Moderaterna sänker skatterna, jobbskatteavdraget mm... fixar miljöbilspremier, sänker arbetsgivareavgifter. Sen jag tycker inte Moderaterna är bra, tvärtom. Jag ser mig själv mer som en Konservativ liberal med hjärta i kapitalism och privat ägande.

Men vi ska inte diskutera politik, har du problem med något angående "moderaterna" så ta det via PM ingen lust att bli bannad över en sådan skit sak

Dom gör mycket ja, och mycket gör dom i skymundan. Det de gör i skymundan märks sen för de extra drabbade, tex de arbetslösa eller svårt sjuka.

Men jag ska inte prata politik. Tycker bara att det är ett enda stort skämt. En våldtäkt på samhället.

Är förmodligen ensam om att minnas vad bland det första de gjorde när de kom till makten, när de hade lovat nåt vi alla ville ha och fortfarande vill ha. (och ja, det har med topic att göra..)

Sök