2041
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

529 Inlägg
15 april 2012
opel_vectra_gts skrev:
som jag förstått så har dom blandat E10 i 95 nu?  hur som helst, senast förra lördagen tog vi en tur till halland,från karlstad. bilen gick kanon fint så länge han gick på V-power, men snabbt insåg föraren att det började bli ont om bensin så vi tankade 95 i brist på 98 och ingen V-power mack såklart efter vägen. jag kan lova att efter ca 3mil så känner man av vad orklös bilen blev, kunde lätt göra omkörningar i 6an efter detta knappt så han orka i 4.

motorn började låta mycket mer och gå lite ojämt , kompressorn gav ingen "respons" , efter en liten felsökning så gav han fel på "bränsle sprutning" eller något liknande , med andra, så kommer återigen inte min bil kunna klara av E10? det gjorde inte han förra sommaren i Frankrike heller. samma symptom , klarade inte mer än 110km/h

Hur fan ska det gå för dessa bilar? tänker regeringen seriöst med röven?

Hur ligger det till med diesel bilar? kommer dom blanda i mycket sånt miljö-bögs propaganda bränsle? (ursäkta uttrycket)

funderar starkt på diesel bil framöver.

ska tillägga att vi tanka V-power så fort vi hitta en mack, fulltank på det och varva lite efter en stund så gick bilfan som om den vore ny! tyst och jämt , och BILLIGT! han låg på 0.9 med "E10" 0.6 med V-power .

E10 kommer först 2014 så det var nog vanlig 95 med 5% etanol som ni hade tankat.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

1 938 Inlägg
15 april 2012
Tråden borde raderas för deprimerande betende. sad

1 327 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Från och med 1 maj (2011) kommer vanlig 95-oktanig bensin att försvinna i Sverige. Den ersätts av E10 som är bensin med en högre inblandning etanol, nämligen tio procent. Förbrukningen i bensinbilar väntas öka, men utsläppen av koldioxid blir i stället lägre.

http://www.teknikensvarld.se/2011/02/16 … 5-oktanig/

95 oktan finns inte längre? Det är väl redan e10 i alla pumpar?
Senast redigerat av Aero T16 (15 april 2012)

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 april 2012
Aero T16 skrev:
Från och med 1 maj (2011) kommer vanlig 95-oktanig bensin att försvinna i Sverige. Den ersätts av E10 som är bensin med en högre inblandning etanol, nämligen tio procent. Förbrukningen i bensinbilar väntas öka, men utsläppen av koldioxid blir i stället lägre.

Det är BF95 i de pumpar det står 95 på. Är det E10 i pumparna måste det också stå det. Det finns väl bara några enstaka mackar i landet som infört E10 än så länge. Det blev tillåtet med E10 förra året, inte obligatoriskt.
Senast redigerat av Andromeda (15 april 2012)

Dumpersförare.
970 Inlägg
15 april 2012
Aero T16 skrev:

Men för helvete det står iaf 95 på pumparna här nere. och att det innehåller 5% etanol.
E10 finns inte. kom med bevis istället.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

420 Inlägg
15 april 2012
Glesmark skrev:
Tycker det är helt hjärndött att vi i Gbg ska få trängselavgift på en del av e6an, en väg som alla måste passera genom Göteborg om man kör e6an.
Förstår inte heller varför utländska bilar skall slippa betala trängselskatt, bara vi svenskar som skall belastas ekonomiskt? big_smile

Det är så vi lever. Vi är slavar och ska då inte ha pengar över till något annat.

420 Inlägg
15 april 2012
Aero T16 skrev:

E10 är försenat. Statoil skulle fått in det för längesen.

961 Inlägg
15 april 2012
Aero T16 skrev:

tur man redan kör på 98 då smile men jag har en moppe också det stod inte i länken om de tål e10, någon som vet? en peugeot speedfight 2 wrc 206 byggd innan 2002 orginal..... kanske dags att gå tillbaka till tsr tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

st200_timpa
15 april 2012
Konstigt att de är olagligt att tanka e85 i vanliga bilar. alt blanda 95 el e85.
och att bilarnas bränsle ledningar å div skulle gå sönder.

Men nu verka de vara okey och inga som helst problem då?

961 Inlägg
15 april 2012
kom just på en sak, om 98 ersätts med e10, har den troligtvis samma pris och samma andel skatt, det stog att bilarna skulle väntas dra mer om då bilarna drar mer kommer staten få in ennu mer pengar! och vi blir av med ennu mer pengar!

-danskt ordspråk

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 april 2012
KBAragger skrev:
Aero T16 skrev:

tur man redan kör på 98 då smile men jag har en moppe också det stod inte i länken om de tål e10, någon som vet? en peugeot speedfight 2 wrc 206 byggd innan 2002 orginal..... kanske dags att gå tillbaka till tsr tongue

Artikeln handlade om en motion om att även 98 oktan och V-Power och vad det mer finns för sorts bensin måste innehålla 10% etanol. Då kommer man inte undan med 98 oktan heller. Jag drabbas ju inte själv, men jag tycker synd om alla som har GDI och TSI-motorer. Det är ju rätt nya bilar som blir värdelösa över en natt utan rätt kostsamma konverteringar.

961 Inlägg
15 april 2012
Andromeda skrev:
KBAragger skrev:
Aero T16 skrev:

Artikeln handlade om en motion om att även 98 oktan och V-Power och vad det mer finns för sorts bensin måste innehålla 10% etanol. Då kommer man inte undan med 98 oktan heller. Jag drabbas ju inte själv, men jag tycker synd om alla som har GDI och TSI-motorer. Det är ju rätt nya bilar som blir värdelösa över en natt utan rätt kostsamma konverteringar.

ja, men de får köra på 98 så länge som den finns kvar sad

-danskt ordspråk

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 april 2012
KBAragger skrev:
Andromeda skrev:
KBAragger skrev:

2013-2014 då om förslaget går igenom? En fullutrustad Audi A6 2,0 TFSI MY2011 som kostade 600-700k? ny lär ju bli rätt billig på Blocket...
Senast redigerat av Andromeda (15 april 2012)

961 Inlägg
15 april 2012
Andromeda skrev:
KBAragger skrev:
Andromeda skrev:

2013-2014 då om förslaget går igenom? En fullutrustad Audi A6 2,0 TFSI MY2011 som kostade 600-700k? ny lär ju bli rätt billig på Blocket...

som fan du, bara för att få in lite mer pengar till stads kassan.... de borde skämmas sad

-danskt ordspråk

Tekniker
221 Inlägg
15 april 2012
st200_timpa skrev:
Konstigt att de är olagligt att tanka e85 i vanliga bilar. alt blanda 95 el e85.
och att bilarnas bränsle ledningar å div skulle gå sönder.

Men nu verka de vara okey och inga som helst problem då?

Jag har kört E85 i min 244 88 i 3 år och inget har hänt. Säger inte att det funkar för alla men kvalitén i slangarna i volvon tål det utan problem. Mycke har varit lite skrämsel från folk som inte riktigt har testat det i verkligheten =P

Varför det är olagligt att tanka E85 är för att det finns en regel som gör att det blir olagligt. Att byta motor å regga som Diesel är ok, för dom flesta bilar finns redan det alternativet från början. Så teoretiskt skulle man kunna ta en saab 93 diesel å regga om den med saabs BioPower motor. Alltså finns inte det bränslealternativet som tillval så får man inte heller regga om det**. konstigt nog, fastän att det är mer ekonomiskt och miljövänligare. Regeringen talar lite i mot sig själva.

** kanske om modellen inte är för ny, kom jag att tänka på =P

198 Inlägg
15 april 2012
Andromeda skrev:
KBAragger skrev:
Andromeda skrev:

De nyare (~2007 och framåt) går bra även på E10 så vad är problemet? Troligen skulle det inte vara några problem även med större etanolinblandning (uppåt 15-20%) enligt de jag pratade med vid senaste bilbytet.

De motorerna från VW/Audi som har problem med etanol och lågt oktantal är FSI-motorerna utan turbo. Dock går dessa att etanolkonvertera med ganska bra resultat, något som dock inte är tillåtet.

Ljud freak !
928 Inlägg
15 april 2012
Twin_Cam och jag har etanolkonverterat hans volvo 940 turbo ! Kört slut på en full tank å den drog 1,4l milen ! Då va de rätt hårt körning i mellan åt ! Och den enda man kan klaga på är att den är svår startad ! annars funkar det kanon !! Och detta är då en gammal röd blockare som vi inte bytt något på förutom BTRen till en justerbar !

Elektriker
718 Inlägg
16 april 2012
Waahlvik skrev:
ska dom he i mer etanol i dieseln eller vad??? snart blire spillolje sesång och som tur är ska jag bunkra upp då!

Dieseln behöver du inte oroa dig för (etanol kommer dom inte he i, funkar som dåligt).

Sen funkar som jag fattat det raps dieseln rätt ok, lite problemet att de kan blir skit i tanken eller dylikt som täpper igen tror jag? Sen finns ju redan nu nån "miljödiesel" som farsan kör på och den funkar faktiskt riktigt bra=)

Som att kasta vatten i sjön.

Tekniker
221 Inlägg
16 april 2012
en bekant till mig tankade en del etanol i sin golf2 diesel. hur mycke det var vet jag inte men den skena nått så djuriskt. den höll bara en dag men den gick viss som satan själv :-P

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
16 april 2012
tur de inte tänker blanda etanol i dieselen då smile

om jag har för mig rätt så löser etanolen upp dieselen ?!? kan va helt fel på de nu hmm

Sök