1850
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 april 2012
_XenoX_ skrev:
en bekant till mig tankade en del etanol i sin golf2 diesel. hur mycke det var vet jag inte men den skena nått så djuriskt. den höll bara en dag men den gick viss som satan själv :-P

med tanke på kompressionen i en diesel samt att dom inte har gasspjäll så är det inte så konstigt smile

961 Inlägg
16 april 2012
CHEEVA skrev:
tur de inte tänker blanda etanol i dieselen då smile

om jag har för mig rätt så löser etanolen upp dieselen ?!? kan va helt fel på de nu hmm

gör den? yikes måste jag tästa nån gång big_smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
16 april 2012
KBAragger skrev:
CHEEVA skrev:
tur de inte tänker blanda etanol i dieselen då smile

om jag har för mig rätt så löser etanolen upp dieselen ?!? kan va helt fel på de nu hmm

gör den? yikes måste jag tästa nån gång big_smile

kan ha fel tongue har för mig jag har hört de någonstans

118 Inlägg
16 april 2012
Jag har en bensinkombi och en liten ny dieselbil: dieselbilen kommer jag väldigt långt med 45L tank,ca 85 mil och 75 mil om jag kör mycket stadskörning.
Bensinbilen kommer jag som längst på 75L, ca 80mil långfärdsåkning annars endast 65 mil.

Men det jag har börjat göra är att inte köpa en massa onödigt godis,läsk och annat skit jag inte behöver för varje gång jag ska köpa läsk tänker jag på hur många lite bensin jag hade fått....korkat men så gör jag!
Jag åker mycket till skåne till familjen så de extra slantarna lägger jag på bensin! Jag menar vad ska man göra när det finns så mycket skatt på bensinpriset????!!!!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

1 938 Inlägg
16 april 2012
omegalover skrev:
Jag har en bensinkombi och en liten ny dieselbil: dieselbilen kommer jag väldigt långt med 45L tank,ca 85 mil och 75 mil om jag kör mycket stadskörning.
Bensinbilen kommer jag som längst på 75L, ca 80mil långfärdsåkning annars endast 65 mil.

Men det jag har börjat göra är att inte köpa en massa onödigt godis,läsk och annat skit jag inte behöver för varje gång jag ska köpa läsk tänker jag på hur många lite bensin jag hade fått....korkat men så gör jag!
Jag åker mycket till skåne till familjen så de extra slantarna lägger jag på bensin! Jag menar vad ska man göra när det finns så mycket skatt på bensinpriset????!!!!

Man förvandlas till Robin Hood och ger tillbaka skatten! big_smile

961 Inlägg
16 april 2012
omegalover skrev:

faktiskt rätt smart tänkt, det ska jag använda framöver! tongue och ja, visst är det hög skatt 60% om jag minns rätt.... det borde vara olagligt sad

-danskt ordspråk

Elektriker
718 Inlägg
17 april 2012
omegalover skrev:

Sen är det ju inte helt fel att du lever mer nyttigt?smile

Men frågan är ju om du inte går back på det? För lever du ett år längre hinner du ju köra upp alla dessa soppa pengar igen;)
Än om jag inte vet om man borde köra bil när man är 70+...tongue

Som att kasta vatten i sjön.

118 Inlägg
17 april 2012
Och det är inte helt fel att leva ett år längre:)

Kör ganska lugnt på fritiden då jag får leka av mig på jobbet!!!

Opel Vectra C 2.0T 2007'

724 Inlägg
17 april 2012
och det är ju jätte bra att vi ska anpassa oss och tänka igenom varje köp vi gör så vi har råd med soppa....snart kan alla bara sitta hemma efter jobbet då vi tänker att det kostar ca 100kr att köra barnen till sin träning, träffa polarna etc...nej det köper jag inte.
visst det är smart men fel!

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
jonnielahti skrev:
volvo-racer skrev:
och det är ju jätte bra att vi ska anpassa oss och tänka igenom varje köp vi gör så vi har råd med soppa....snart kan alla bara sitta hemma efter jobbet då vi tänker att det kostar ca 100kr att köra barnen till sin träning, träffa polarna etc...nej det köper jag inte.
visst det är smart men fel!

du är inne på rätt spår, sen har vi dem skyhöga förs. premierna också.

Varför har vi nu skatt på premien? För att premierna ska täcka sjukvårdskostnaderna för trafikolyckor tror jag det hette. Då ska fan allt i samhället beskattas i relation till negativa hälsoeffekter, allt från chips och godis till fet mat. Varje år ska du på läkarkontroll, och har du för mycket fett runt midjan ska du ha en högre skattesats. Cyklar ska beskattas, cykelolyckor kostar pengar.

Jag håller med, problemet blir att man överger annan konsumtion för att ha råd med bensin, och det är inte alls bra för samhällsekonomin och våra företag.

961 Inlägg
17 april 2012
jonnielahti skrev:
Andromeda skrev:
jonnielahti skrev:

du är inne på rätt spår, sen har vi dem skyhöga förs. premierna också.

Varför har vi nu skatt på premien? För att premierna ska täcka sjukvårdskostnaderna för trafikolyckor tror jag det hette. Då ska fan allt i samhället beskattas i relation till negativa hälsoeffekter, allt från chips och godis till fet mat. Varje år ska du på läkarkontroll, och har du för mycket fett runt midjan ska du ha en högre skattesats. Cyklar ska beskattas, cykelolyckor kostar pengar.

Jag håller med, problemet blir att man överger annan konsumtion för att ha råd med bensin, och det är inte alls bra för samhällsekonomin och våra företag.

cyklister, en grupp för sig, hjälp va nervös man är ibland, dem kommer ju fan fram överallt, helt plötsligt sitter cykeln i bilen, samma gäller mopeder, men allt är som vanligt ditt fel som bilist roll

jamen det är ju för att bilen är så stor roll nämen jag håller med dig, det borde vara den som orsakade olyckan som borde få skulden för den med, inte bara för att man är oskyddad. sedan så är det vissa mopedister som kör som galningar, gasar rätt ut i korsningar när andra bilar kör där osv. men däremot så finns det vissa som sköter sig också. men kommer någon till skada så är det bilisten som kunde varit lite försiktigare...

-danskt ordspråk

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
KBAragger skrev:
jonnielahti skrev:
Andromeda skrev:

cyklister, en grupp för sig, hjälp va nervös man är ibland, dem kommer ju fan fram överallt, helt plötsligt sitter cykeln i bilen, samma gäller mopeder, men allt är som vanligt ditt fel som bilist roll

jamen det är ju för att bilen är så stor roll nämen jag håller med dig, det borde vara den som orsakade olyckan som borde få skulden för den med, inte bara för att man är oskyddad. sedan så är det vissa mopedister som kör som galningar, gasar rätt ut i korsningar när andra bilar kör där osv. men däremot så finns det vissa som sköter sig också. men kommer någon till skada så är det bilisten som kunde varit lite försiktigare...

Visst kan cyklisten vara skyldig till en olycka, men bilisten åker alltid på att betala då cyklisten är oförsäkrad. Men man kan stämma cyklisten på pengarna man fått lägga ut i sin tur om cyklisten är skyldig. Men det vore så mycket enklare om även cykeln var försäkrad precis som en moped.

961 Inlägg
17 april 2012
Andromeda skrev:
KBAragger skrev:
jonnielahti skrev:

Visst kan cyklisten vara skyldig till en olycka, men bilisten åker alltid på att betala då cyklisten är oförsäkrad. Men man kan stämma cyklisten på pengarna man fått lägga ut i sin tur om cyklisten är skyldig. Men det vore så mycket enklare om även cykeln var försäkrad precis som en moped.

ja, det borde det, eller man inte behöver försäkring men är skyldig till att betala ändå.

-danskt ordspråk

Elektriker
718 Inlägg
18 april 2012
Nu kostar det ju sju helsikke mk mer att krocka med en bil å ställa till det helvettet än om du ramlar och bryter benet på cykeln. Eller hur?

Sen ska ni inte tro att det är nån jäkla rättighet att köra bil, inte i Sverige iaf. Däremot är läkarvård en rättighet. Alltså, skatten på premien går till att sanera, bärga, brandkår m.m. Skatten du betalar när du får lön är den som ser till att du får operera bort ratten från ditt huvud.

Eller ja, inget av detta är ju speciellt sant, för skatt får(om jag inte fattat helt fel) INTE öronmärkas. Utan allt hamnar alltså i samma pott och delas ut därefter=)

Heltenkelt, skatten på bilen, bensinen, huset, lönen, katten och maten. Allt hamnar i samma pott och delas sen ut där det behövs bäst.

Alltså kan man inte ta bilskatten och lägga direkt på vägen. Samma som att man inte kan göra en TV skatt och tro att den går direkt till SVT. Utan då måste man ha en sorts avgift.

Kommer dock att tänka på kyrkoskatten, och vet inte hur det funkar där? Nån som läser har säkert bättre koll på det här än mig dock?

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
Vad uppgår sjukvårdskostnaderna till för ett benbrott som behöver opereras?
En fenderbender med ett fast föremål i 15 km/h bryter jag som bilist inga ben på, men kör du på en cyklist i 15 knyck kan denne bryta benet, slå i huvudet och bli invalidiserad eller vad som helst.

Eller hur!?

wink
Senast redigerat av Andromeda (18 april 2012)

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
monno skrev:
Nu kostar det ju sju helsikke mk mer att krocka med en bil å ställa till det helvettet än om du ramlar och bryter benet på cykeln. Eller hur?

Sen ska ni inte tro att det är nån jäkla rättighet att köra bil, inte i Sverige iaf. Däremot är läkarvård en rättighet. Alltså, skatten på premien går till att sanera, bärga, brandkår m.m. Skatten du betalar när du får lön är den som ser till att du får operera bort ratten från ditt huvud.

Eller ja, inget av detta är ju speciellt sant, för skatt får(om jag inte fattat helt fel) INTE öronmärkas. Utan allt hamnar alltså i samma pott och delas ut därefter=)

Heltenkelt, skatten på bilen, bensinen, huset, lönen, katten och maten. Allt hamnar i samma pott och delas sen ut där det behövs bäst.

Alltså kan man inte ta bilskatten och lägga direkt på vägen. Samma som att man inte kan göra en TV skatt och tro att den går direkt till SVT. Utan då måste man ha en sorts avgift.

Kommer dock att tänka på kyrkoskatten, och vet inte hur det funkar där? Nån som läser har säkert bättre koll på det här än mig dock?

Nu motiverade ju dock regeringen Reinfeldt skatten på trafikförsäkringen (bärgning går på halvförsäkringen) med att sjukvårdskostnader för trafikolyckor skulle betala sig själva genom försäkringen. Det spelar ingen roll om man inte får öronmärka pengarna. Man vet ju ungefär hur mycket som går åt till sjukvård för trafikolyckor, så då vet man ungefär vilken skattesats man ska lägga på trafikförsäkringen. Sedan om de pengarna hamnar på socialkontot eller sjukvårdskontot är skitsamma, pengar in och pengar ut. Det är bara politiker som brukar motivera besluta att man har råd med en sak men inte en annan att det inte är ur samma budget. Vi andra förstår att det är samma budget, men skilda prioriteringar.

Elektriker
718 Inlägg
18 april 2012
Andromeda skrev:
En fenderbender med ett fast föremål i 15 km/h bryter jag som bilist inga ben på, men kör du på en cyklist i 15 knyck kan denne bryta benet, slå i huvudet och bli invalidiserad eller vad som helst.

Eller hur!?

wink

Sant;)

Ja när det gäller fördelning av pengar ska jag inte uttala mig allt för mkt.
Men vist kan man tycka det är konstigt när Anders Borg skryter över hur bra Sverige går, för att man dagen efter får höra att sjukvården inte kan få nå mer pengar än vad dom är tilldelade. Då undrar man ju hur Sverige kan gå bra när det inte finns nå mer pengar att ta av? Eller lägger dom undan på hög varje år?

Aja lite ot men.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
monno skrev:
Andromeda skrev:

Eller hur!?

wink

Sant;)

Ja när det gäller fördelning av pengar ska jag inte uttala mig allt för mkt.
Men vist kan man tycka det är konstigt när Anders Borg skryter över hur bra Sverige går, för att man dagen efter får höra att sjukvården inte kan få nå mer pengar än vad dom är tilldelade. Då undrar man ju hur Sverige kan gå bra när det inte finns nå mer pengar att ta av? Eller lägger dom undan på hög varje år?

Aja lite ot men.

Nej, ett lands ekonomi kan gå jättebra precis som en privatpersons, men ändå saknas det resurser. Det beror ju på vad man prioriterar. Gör man av med lika mycket eller t o m mer pengar än man får in och det på saker utan framtida avkastning såsom t ex arbetsmarknadsstimulering, då går det sämre trots att ekonomin är i balans. 60 000 nya somalier i år kommer inte att bidra till Sveriges välfärd i framtiden utan bara kosta t ex.

Sverige har klarat sig bra genom finanskrisen och har haft ett guldläge att skaffa sig ett försprång ekonomiskt på bekostnad av t ex USA men istället har man valt att bl a låna ut 100 miljarder till EU mot 0,0 % ränta samt att vara världsledande på mottagning av invandrare.

118 Inlägg
18 april 2012
Nu förstår jag inte inlägget "andromeda"...men kan säga att jag invandrade för ca 24år sen och jag har kostat samhället men kan säga att jag även bidragit och bidrar till Sveriges uppbyggnad och ekonomi! Så att somalier kommer och Sverige tar emot invandrare kan du nog snacka om i ett annat forum! Håll dig till bränslepriset och det som kommer därtill!
Senast redigerat av omegalover (18 april 2012)

Opel Vectra C 2.0T 2007'

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 april 2012
omegalover skrev:
Nu förstår jag inte inlägget "andromeda"...men kan säga att jag invandrade för ca 24år sen och jag har kostat samhället men kan säga att jag även bidragit och bidrar till Sveriges uppbyggnad och ekonomi! Så att somalier kommer och Sverige tar emot invandrare kan du nog snacka om i ett annat forum! Håll dig till bränslepriset och det som kommer därtill!

Ok, fair enough.

Sök