1729
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

961 Inlägg
7 september 2012
Anton_m skrev:
Betalar 1.98€/liter, wohoo smile

tänkte först fan va lite, sedan tänkte jag fast nä, så då räknade jag på det, blev i nuläget exakt 16,82802 kr tongue (euron är värd 8,499kr)

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
7 september 2012
Etanolen är upp i 10:89kr/litern här nu också... Tankade för 9:19kr/liter i våras...

74 Inlägg
7 september 2012
skit dåligt för nån vecka sedan kostade 95an 14:94 eller nåt....

1 213 Inlägg
7 september 2012
JsoooN skrev:
Jag har för mig att priserna brukar ligga ganska högt på sommarn, troligtvis pga att folk åker på semester osv så efterfrågan blir mycket större.

Precis. Många som inte kör på vintern, då blir det lägre pris på vintern än på sommaren.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

148 Inlägg
7 september 2012
Det är sjukt vad dyrt det är, körde förbi idag och såg priset: 15,68 kr för 95. Och jag som brukar tanka v-power 99 som nästan är en krona dyrare, det svider i plånboken sad

Kasta inte bäver i trähus
265 Inlägg
7 september 2012
F1LL3 skrev:
Det är sjukt vad dyrt det är, körde förbi idag och såg priset: 15,68 kr för 95. Och jag som brukar tanka v-power 99 som nästan är en krona dyrare, det svider i plånboken sad

Fyfan, V-power är inte roligt att tanka. Men man får tänka att det förhoppningsvis gör bilen gladare smile

Vad vore en bil utan turbo?

388 Inlägg
7 september 2012
Det är lite tur att man gått över till diesel iaf, visst är skatten dyrare men det är ju när man väl står vid pumparna det svider mest med att äga bil i Sverige (Enligt mig).

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
8 september 2012
jonnielahti skrev:
Echonator skrev:
Etanolen är upp i 10:89kr/litern här nu också... Tankade för 9:19kr/liter i våras...

sluta klaga tongue jag konvertera precis tillbaks till bf 95 för att jag inte orkar installera motorvärmare lol bilen går _mycket_ finare på bf 95 än e85 big_smile då betalar jag fan den 5an extra per liter för att slippa köra med e85an, de va ingen rolig erfarenhet mad

va de inte du som hyllade e85 innan ? tongue

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
8 september 2012
jonnielahti skrev:
Echonator skrev:

sluta klaga tongue jag konvertera precis tillbaks till bf 95 för att jag inte orkar installera motorvärmare lol bilen går _mycket_ finare på bf 95 än e85 big_smile då betalar jag fan den 5an extra per liter för att slippa köra med e85an, de va ingen rolig erfarenhet mad

Jag betalar gärna någon spänn extra (den dagen det inträffar) för att köra på E85. Min motor går bättre och har ett förändrat effekt och vridregister.

Såg att jag skrev fel, 10:98 kr/l såg jag, detta på bemannad station. Snart kommer ju vinterspriten också och då blir det väl 11:35 som gäller...

818 Inlägg
8 september 2012
jonnielahti skrev:
Echonator skrev:

Det drar ju mer soppa när man kör på e85, det verkar inte som det lönar sig att köra på det nu

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 september 2012
rasurbo skrev:
jonnielahti skrev:
Echonator skrev:

Det drar ju mer soppa när man kör på e85, det verkar inte som det lönar sig att köra på det nu

precis lönar sig inte äns med riktiga etanol bilarna heller förutom lägre årsskatt.
på Flexifuel bilarna dricker de cirka 30% mer soppa än etanol minskar ungefär 20 mil per tank. cirka
så tanka för 4-5 kr mer per liter och man slipper tanka 2 gånger per vecka är ju stortsett  +-0 bara istället för och tanka 2 gånger blire 1

1 283 Inlägg
8 september 2012
Min gamla 740 drog bara ca 15-20% mer när jag körde på ethanol. Jag gjorde ingen konvertering av nått slag på den utan tankade bara i E85 o körde smile
Senast redigerat av Vita_Vargen (8 september 2012)

1 422 Inlägg
8 september 2012
Vita_Vargen skrev:
Min gamla 740 drog bara ca 15-20% mer när jag körde på ethanol. Jag gjorde ingen konvertering av nått slag på den utan tankade bara i E85 o körde smile

Men då gick den snålt och hade felaktigt lambdavärde istället för originalboxen inte kunde styra om tillräckligt förmodligen smile Etanolens AFR är ~30% lägre än bensin så det behövs lite drygt 30% mer för att den ska gå helt korrekt för bästa förbränning. Under låglast går det ju iofs att snåla lite utan att det blir samma värmeökning och spikningstendenser än på bensin men inte mycket och behöver nödvändigtvis inte komma upp i riktigt 30-35% ökning utan kanske bara 20-25% under låglast vid konstantfart. Snällast för motorns livslängd och även för effektkurvan att optimera motorn för det, dvs mappa ev etanolchip till de modeller som har såna färdiga smile

Än så länge lönar det sig ju att tanka etanol då bensinpriset är 1,5 gånger dyrare. 10 vs 15 kr överslagsräkning då. Räknar man då på att en bil drar 1 liter milen på bensin så kommer du upp i 1,3 på etanol och sparar då 2kr/mil. Ungefär då alltså, bara för att göra en simpel uträkning smile

1 283 Inlägg
8 september 2012
cheffer skrev:
Vita_Vargen skrev:

Men då gick den snålt och hade felaktigt lambdavärde istället för originalboxen inte kunde styra om tillräckligt förmodligen smile Etanolens AFR är ~30% lägre än bensin så det behövs lite drygt 30% mer för att den ska gå helt korrekt för bästa förbränning. Under låglast går det ju iofs att snåla lite utan att det blir samma värmeökning och spikningstendenser än på bensin men inte mycket och behöver nödvändigtvis inte komma upp i riktigt 30-35% ökning utan kanske bara 20-25% under låglast vid konstantfart. Snällast för motorns livslängd och även för effektkurvan att optimera motorn för det, dvs mappa ev etanolchip till de modeller som har såna färdiga smile

Än så länge lönar det sig ju att tanka etanol då bensinpriset är 1,5 gånger dyrare. 10 vs 15 kr överslagsräkning då. Räknar man då på att en bil drar 1 liter milen på bensin så kommer du upp i 1,3 på etanol och sparar då 2kr/mil. Ungefär då alltså, bara för att göra en simpel uträkning smile

Var ingen lambda eller kat på den smile
Men ethanol höjer väll verkningsgraden på motorn? Är inte så insatt men har hört det smile

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
9 september 2012
MrEricsson skrev:
rasurbo skrev:
jonnielahti skrev:

precis lönar sig inte äns med riktiga etanol bilarna heller förutom lägre årsskatt.
på Flexifuel bilarna dricker de cirka 30% mer soppa än etanol minskar ungefär 20 mil per tank. cirka
så tanka för 4-5 kr mer per liter och man slipper tanka 2 gånger per vecka är ju stortsett  +-0 bara istället för och tanka 2 gånger blire 1

Inte lönar sig? Jag vet inte hur din världsbild ser ut, men går jag 2kr mindre back per liter så är det en besparing på 4000kr/år kontra om jag kört på bf95. Det anser iaf jag vara att löna sig.

Skulle jag köra på bf98 eller V-power så blir det ju ännu mer besparing. Iom att E85 har 104 oktan så känns det ju dumt att jämföra med bf95...då känns ju den lite mer högoktaniga soppan mer relevant att jämföra med.

Men om vi nu jämför med Bf95 eftersom att det är vad folk tankar överlag så måste E85 upp i 12:64 kr/l och Bf95 vara oförändrat på 15:80 för att det skall bli dött lopp mellan de olika bränslena.

Sen visst det tillkommer ju tätare serviceintervall, men jag servar alla bilar jag äger var 1000:e mil eller tidigare oavsett om de går på bensin eller E85. Men jag kan ju förstå idioterna som envisas med att lämna in bilen på firma för att byta olja och filter....då kostar det, men då blir man ju å andra sidan inte smutsig om fingrarna smile Det kanske är samma människor som tycker det är besvärande jobbigt att tanka 5 gånger i stället för 4 gånger i månaden....för det är ju trots allt ganska jobbigt att behöva kliva ur bilen den där extra gången.

Självklart är det ju upp till var och en hur man vill göra, men jag vill iaf spara pengar samtidigt som jag får en roligare motorkaraktär och mer effekt smile
Senast redigerat av Echonator (9 september 2012)

3 235 Inlägg
9 september 2012
Kan inte folk hålla sig till ämnet?

961 Inlägg
9 september 2012
engolf skrev:
Kan inte folk hålla sig till ämnet?

om folk håller sig till ämnet dör tråden big_smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Självlärd
3 083 Inlägg
9 september 2012
Såg idag att det kostade 15:43:- här. Sen vilken typ det var reflekterade jag inte över. Men tror det var 95okt

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Pim_Pim
9 september 2012
Volvo142_73a skrev:
Såg idag att det kostade 15:43:- här. Sen vilken typ det var reflekterade jag inte över. Men tror det var 95okt

Vilket klipp, bare tanka fullt direkt ! cool

JFfoto
9 september 2012
16:30 kr för 98oktan här i Norberg.

Sök