Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
18 maj 2018 · 1 128 Inlägg

SportPilot skrev:

Muttley skrev:

SportPilot skrev:
Precis som om entusiasters nöjesåkande skulle vara en avgörande faktor... Vi har tidigare sett att ett högre pris inte gör att vi kör mindre, det enda man gör med ett högre pris är att bestraffa en redan utarmad landsbygd.

Den ökade skatten på drivmedel är nästan lika löjlig som kemikalieskatten som infördes förra året, båda dessa är tätt följda av den absurda flygskatten. Det är så sossarna gör när de inte lyckas få ihop en budget, man höjer skatten "lite" bara.

Det mest absurda med flyget är att jag kan flyga billigare ner till spanien än de kostar att ta mig till stockholm eller högre upp med tåg.
Du kan till och med hitta flyg billigare än tågbiljetten kstad-cph ToR.   Det är vidrigt.

Jag kör mindre, har inte behov av nöjeskörning. Samåker i den mån det går, för varför i helskotta ska vi köra flera bilar från samma destination till samma mål?

Landsbygden (ja jag bor per definition på landsbygden) blomstrar här.  Fler och fler flyttar ut från sunkstäderna.

Det är väl alldeles fantastiskt att vi kan resa billigt ! Det är mer vidrigt att det kostar skjortan att ta tåget till Stockholm, ett tåg som allt som oftast är försenat dessutom.

Att du inte finner något nöje med att köra bil behöver inte innebära att andra inte gör det, vi har en ganska stor mängd med människor som är bilintresserade, tro det eller ej men många finns här på forumet.

Att högre bensinpriser påverkar landsbygden i större utsträckning är väl ändå inget att diskutera, det klarar ett barn i förskolan räkna ut.

Vad gör ens Muttley här dag ut och in, har han inte skaffat sig något att göra än? Det är ingen nyhet att han inte gillar nöjeskörning men att fortsätta skriva det i varje inlägg på en sida som heter garaget.org är fascinerande.

För att hålla mig till topic så kan jag meddela att idag tankade jag gammbilen för över 16 kr litern. Sveriges skatter börjar verkligen bli helt galna, inte för att det är en slump men. Nog vet de flesta vad det beror på.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (18 maj 2018)

Nöjeskör närproducerat
Muttley
18 maj 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

SportPilot skrev:

Muttley skrev:
Det mest absurda med flyget är att jag kan flyga billigare ner till spanien än de kostar att ta mig till stockholm eller högre upp med tåg.
Du kan till och med hitta flyg billigare än tågbiljetten kstad-cph ToR.   Det är vidrigt.

Jag kör mindre, har inte behov av nöjeskörning. Samåker i den mån det går, för varför i helskotta ska vi köra flera bilar från samma destination till samma mål?

Landsbygden (ja jag bor per definition på landsbygden) blomstrar här.  Fler och fler flyttar ut från sunkstäderna.

Det är väl alldeles fantastiskt att vi kan resa billigt ! Det är mer vidrigt att det kostar skjortan att ta tåget till Stockholm, ett tåg som allt som oftast är försenat dessutom.

Att du inte finner något nöje med att köra bil behöver inte innebära att andra inte gör det, vi har en ganska stor mängd med människor som är bilintresserade, tro det eller ej men många finns här på forumet.

Att högre bensinpriser påverkar landsbygden i större utsträckning är väl ändå inget att diskutera, det klarar ett barn i förskolan räkna ut.

Vad gör ens Muttley här dag ut och in, har han inte skaffat sig något att göra än? Det är ingen nyhet att han inte gillar nöjeskörning men att fortsätta skriva det i varje inlägg på en sida som heter garaget.org är fascinerande.

För att hålla mig till topic så kan jag meddela att idag tankade jag gammbilen för över 16 kr litern. Sveriges skatter börjar verkligen bli helt galna, inte för att det är en slump men. Nog vet de flesta vad det beror på.

Å nej. Har du vaknat till liv igen.  Jag har arbetat idag,  sprungit en mil. Och skall laga mat nu.   Tänkte jobba lite i helgen för att dra in pengar till brödet. Klippa gräset och rensa lite ogräs och springa en mil till.  Bilen den får nog stå känns det som.   Så nu har du det redovisat.

Det är ingen nyhet att du hugger hela tiden.

Senast redigerat av Muttley (18 maj 2018)

Presidento Of World
18 maj 2018 · 3 329 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

SportPilot skrev:

Muttley skrev:

Det mest absurda med flyget är att jag kan flyga billigare ner till spanien än de kostar att ta mig till stockholm eller högre upp med tåg.
Du kan till och med hitta flyg billigare än tågbiljetten kstad-cph ToR.   Det är vidrigt.

Jag kör mindre, har inte behov av nöjeskörning. Samåker i den mån det går, för varför i helskotta ska vi köra flera bilar från samma destination till samma mål?

Landsbygden (ja jag bor per definition på landsbygden) blomstrar här.  Fler och fler flyttar ut från sunkstäderna.

Det är väl alldeles fantastiskt att vi kan resa billigt ! Det är mer vidrigt att det kostar skjortan att ta tåget till Stockholm, ett tåg som allt som oftast är försenat dessutom.

Att du inte finner något nöje med att köra bil behöver inte innebära att andra inte gör det, vi har en ganska stor mängd med människor som är bilintresserade, tro det eller ej men många finns här på forumet.

Att högre bensinpriser påverkar landsbygden i större utsträckning är väl ändå inget att diskutera, det klarar ett barn i förskolan räkna ut.

Vad gör ens Muttley här dag ut och in, har han inte skaffat sig något att göra än? Det är ingen nyhet att han inte gillar nöjeskörning men att fortsätta skriva det i varje inlägg på en sida som heter garaget.org är fascinerande.

För att hålla mig till topic så kan jag meddela att idag tankade jag gammbilen för över 16 kr litern. Sveriges skatter börjar verkligen bli helt galna, inte för att det är en slump men. Nog vet de flesta vad det beror på.

Berätta, vad beror det på? (Du som verkar veta allt och har en lösning till allt och alla i varenda jäkla tråd som har med detta att göra..)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
18 maj 2018 · 1 128 Inlägg

Presidento skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

SportPilot skrev:

Det är väl alldeles fantastiskt att vi kan resa billigt ! Det är mer vidrigt att det kostar skjortan att ta tåget till Stockholm, ett tåg som allt som oftast är försenat dessutom.

Att du inte finner något nöje med att köra bil behöver inte innebära att andra inte gör det, vi har en ganska stor mängd med människor som är bilintresserade, tro det eller ej men många finns här på forumet.

Att högre bensinpriser påverkar landsbygden i större utsträckning är väl ändå inget att diskutera, det klarar ett barn i förskolan räkna ut.

Vad gör ens Muttley här dag ut och in, har han inte skaffat sig något att göra än? Det är ingen nyhet att han inte gillar nöjeskörning men att fortsätta skriva det i varje inlägg på en sida som heter garaget.org är fascinerande.

För att hålla mig till topic så kan jag meddela att idag tankade jag gammbilen för över 16 kr litern. Sveriges skatter börjar verkligen bli helt galna, inte för att det är en slump men. Nog vet de flesta vad det beror på.

Berätta, vad beror det på? (Du som verkar veta allt och har en lösning till allt och alla i varenda jäkla tråd som har med detta att göra..)

För att Stefan Rö..ursäkta Löfvén behöver högre lön, visste inte du det?

Nöjeskör närproducerat
Mack Forum- och sitemoderator
18 maj 2018 · 26 151 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Presidento skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Vad gör ens Muttley här dag ut och in, har han inte skaffat sig något att göra än? Det är ingen nyhet att han inte gillar nöjeskörning men att fortsätta skriva det i varje inlägg på en sida som heter garaget.org är fascinerande.

För att hålla mig till topic så kan jag meddela att idag tankade jag gammbilen för över 16 kr litern. Sveriges skatter börjar verkligen bli helt galna, inte för att det är en slump men. Nog vet de flesta vad det beror på.

Berätta, vad beror det på? (Du som verkar veta allt och har en lösning till allt och alla i varenda jäkla tråd som har med detta att göra..)

För att Stefan Rö..ursäkta Löfvén behöver högre lön, visste inte du det?

Och DÄR släpper vi den diskussionen.
Punkt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Mycken ilska över priset förvisso..
Men man undrar när det brakar loss på allvar..
Jag minns när man var en liten pys, då man kunde tanka för 1,98 litern på texaco och shell och gulf!
Det var tider det!
Men det dröjde minst 10 år innan man hade 4 hjul undet sätet, och då hade priset stigit rejält..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
18 maj 2018 ·

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

Evildan skrev:
Jag betalar samma bränslekostnad per mil i nuläget som för 20år sedan. Vad är problemet likssssm?

Det är meningen att saker och ting skall utvecklas mot det bättre, på tjugo år skall vi inte stå kvar på samma plats och stampa...

Fast det är väl det Dr Evil menar. Hans bil idag drar någon deciliter per mil och inte som för 20 år sedan. Förövrigt tror jag kronan var värd så mycket mer då att det egentligen blir billigare idag.

Precis så.
1998 kostade en 1liter ca 8kr vilket gör att jag får revidera detta lite eftersom den Corolla jag då hade, en 1980 KE 70 Wagon förbrukade ca 0.65/ mil och den Prius plug-in jag kör i dagsläget de senaste 84 milen har förbrukat 0.19/ mil.
8×0.65 = 5.20kr.
16×0.19= 3.04kr.
En ny Prius IV förbrukar däremot 0.3
16×0.3 = 4.80kr.

Svårare än så är det inte!

Muttley
18 maj 2018 ·

chanstagarn skrev:
Mycken ilska över priset förvisso..
Men man undrar när det brakar loss på allvar..
Jag minns när man var en liten pys, då man kunde tanka för 1,98 litern på texaco och shell och gulf!
Det var tider det!
Men det dröjde minst 10 år innan man hade 4 hjul undet sätet, och då hade priset stigit rejält..sad

Och vad tjänade då dina föräldrar i veckan då?

Man måste ju jämföra korrekt.
Bara för att man betala 1,98 då betyder ju att man hade långt ifrån mellan 16-40 tusen ut på kontot då som idag.

Min lön höjs iallafall nu varje år sen jag lämnade slavbranshen (taxi) med ändå ett par tusenlappar varje år.

Evildan
18 maj 2018 ·

Muttley skrev:

chanstagarn skrev:
Mycken ilska över priset förvisso..
Men man undrar när det brakar loss på allvar..
Jag minns när man var en liten pys, då man kunde tanka för 1,98 litern på texaco och shell och gulf!
Det var tider det!
Men det dröjde minst 10 år innan man hade 4 hjul undet sätet, och då hade priset stigit rejält..sad

Och vad tjänade då dina föräldrar i veckan då?

Man måste ju jämföra korrekt.
Bara för att man betala 1,98 då betyder ju att man hade långt ifrån mellan 16-40 tusen ut på kontot då som idag.

Min lön höjs iallafall nu varje år sen jag lämnade slavbranshen (taxi) med ändå ett par tusenlappar varje år.

Http://www.privataaffarer.se/nyheter/fa … 2005-41596

Enligt uppgifter från SPI (Svenska Petroleum Institutet) har prisutvecklingen för 95-oktanig bensin i 2004 års penningvärde varit följande:

år    pris
1981    8,66
1982    8,85
1983    8,57
1984    8,08
1985    8,30
1986    6,98
1987    6,74
1988    6,77
1989    6,82
1990    8,45
1991    7,93
1992    7,53
1993    8,81
1994    8,45
1995    8,29
1996    8,59
1997    8,97
1998    8,81
1999    9,09
2000    10,24
2001    9,95
2002    9,58
2003    9,50
2004    10,05
2005    11,14

Muttley
18 maj 2018 ·

Evildan skrev:

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:

Det är meningen att saker och ting skall utvecklas mot det bättre, på tjugo år skall vi inte stå kvar på samma plats och stampa...

Fast det är väl det Dr Evil menar. Hans bil idag drar någon deciliter per mil och inte som för 20 år sedan. Förövrigt tror jag kronan var värd så mycket mer då att det egentligen blir billigare idag.

Precis så.
1998 kostade en 1liter ca 8kr vilket gör att jag får revidera detta lite eftersom den Corolla jag då hade, en 1980 KE 70 Wagon förbrukade ca 0.65/ mil och den Prius plug-in jag kör i dagsläget de senaste 84 milen har förbrukat 0.19/ mil.
8×0.65 = 5.20kr.
16×0.19= 3.04kr.
En ny Prius IV förbrukar däremot 0.3
16×0.3 = 4.80kr.

Svårare än så är det inte!

Sitter jag själv i bilen och kör lugnt så blir min ekvation   0,39x16= 6,24.  Jag känner mig så fruktansvärt ruinerad mot förra veckans 14,89x0,39=5,81   6,24-5,81=43 hela jävla rövören mer per mil.   Tror jag får ställa in grillen och spara på kolet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2018 · 4 917 Inlägg

1.98 var i slutet på 50talet och man satt i baksätet och såg macken med GULFmärket och blev alldeles salig..
Ut kom en snubbe direkt och frågade hur mycket det skulle vara i tanken, och mossan svarade alltid " 20 liter ".
Oljan kollades och ibland fick recorden en halv liter nonameolja och vindrutan rengjordes utan snack medans pumpen gick..
Den servicen har ni inte idag, grabbar..smile

Senast redigerat av chanstagarn (18 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
18 maj 2018 ·

chanstagarn skrev:
1.98 var i slutet på 50talet och man satt i baksätet och såg macken med GULFmärket och blev alldeles salig..
Ut kom en snubbe direkt och frågade hur mycket det skulle vara i tanken, och mossan svarade alltid " 20 liter ".
Oljan kollades och ibland fick recorden en halv liter nonameolja och vindrutan rengjordes utan snack medans pumpen gick..
Den servicen har ni inte idag, grabbar..smile

Den hade jag för 15 år sen. Idag orkar och klarar man det själv smile

Evildan
18 maj 2018 ·

Snittpriser på bensin 
1951 0:56
1952 0:56
1953 0:57
1954 0:58
1955 0:60
1956 0:62
1957 0:67
1958 0:71
1959 0:73
1960 0:73
1961 0:72
1962 0:78
1963 0:75
1964 0:74
1965 0:77
1966 0:85
1967 0:88
1968 0:88
1969 0:86
1970 0:84
1971 0:94
1972 0:96
1973 1:04
1974 1:33
1975 1:37
1976 1:55
1977 1:59
1978 1:81
1979 2:14
1980 2:88
1981 3:48
1982 3:86
1983 4:07
1984 4:14
1985 4:57
1986 4:01
1987 4:02
1988 4:28
1989 4:59
1990 6:29
1991 6:44
1992 6:26
1993 7:67
1994 7:52
1995 7:57
1996 7:86
1997 8:27
1998 8:10
1999 8:39
2000 9:56
2001 9:52
2002 9:36
2003 9:45
2004 10:02
2005 11:14
2006 11:55
2007 11:64
Källa: Motormännens Riksförbund. (TT)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Det undrar jag verkligen om det stämmer..
För jag minns såväl priset, p gr av att det uppstod diskussioner redan då om och när priset skulle överstiga 2 kr..
Kan det vara så att aviserade priser är indexerade på något vis?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
18 maj 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:

caromania skrev:
Nja. Till Priusen kostar de väl under 20k, och håller hur många mil som helst. Det argumentet håller inte.

Näe kanske inte. Men det är fortfarande en fulbil med förbränningsmotor, oljor och servicebehov som alla andra bilar. Förutom att Priuåkarna behöver hörselskydd gjorda av fulplast. Det är olja det också.

Men det påverkar inte bensinpriset utan ägarens betydligt lägre utgifter kvarstår till trots.

Och som sagt. Om VW hade varit med i matchen på 90talet kanske din Tiguan hade dragit 0.2l/mil?

Min Tiguan drar faktiskt ingenting. När den står parkerad medan ni andra hämtar era fruar från vaxtanten och åker till Shell och dagshandlar varmkorv och ostbågar.
Jag har klimatkompenserat varje dag i 8 år med kommunala resor till och från jobbet men jag blir fan så less på alla taxiresor varje år som SL betalar när kollektivtrafiken inte fungerar. Det räcker nu.

Senast redigerat av Soulman (18 maj 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
18 maj 2018 ·

chanstagarn skrev:
Det undrar jag verkligen om det stämmer..
För jag minns såväl priset, p gr av att det uppstod diskussioner redan då om och när priset skulle överstiga 2 kr..
Kan det vara så att aviserade priser är indexerade på något vis?

Ja det stämmer och antingen minns du fel eller så tankade ni på den dyraste tappen som kunde uppbringas, alternativt var det en tillfällig höjning pga någon kris.
Jag minns när priset klev över 2kr och jag är betydligt yngre än dig.
Jag minns även att farsan (f-53) berättade att när han tog sitt körkort klev priset strax efteråt över 1kr/ litern. Mycket irriterande tyckte han.

Evildan
18 maj 2018 ·

Soulman skrev:

caromania skrev:

Soulman skrev:

Näe kanske inte. Men det är fortfarande en fulbil med förbränningsmotor, oljor och servicebehov som alla andra bilar. Förutom att Priuåkarna behöver hörselskydd gjorda av fulplast. Det är olja det också.

Men det påverkar inte bensinpriset utan ägarens betydligt lägre utgifter kvarstår till trots.

Och som sagt. Om VW hade varit med i matchen på 90talet kanske din Tiguan hade dragit 0.2l/mil?

Min Tiguan drar faktiskt ingenting. När den står parkerad medan ni andra hämtar era fruar från vaxtanten och åker till Shell och dagshandlar varmkorv och ostbågar.

Du och jag kör ungefär ganska precis lika långt på ett år med våra 1000mil.
En Tiguan förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle och släpper då flerfalt ut mer skräp på dessa mil enbart ur förbrukningsaspekten. Tiguanen har dessutom bredare större däck vilket innebär fler partiklar samt slitage vid förflyttning. Den har även en betydligt större andel petroleumbaserade polymerer. Därutöver har tillverkningen av den 1840kg tunga 4wd bilen släppt ut mer skräp vid tillverkningen än en 1515kg tung 2wd bil. Nu skriker säkert någon "men hybridbatterierna då!!?" Javisst dom släpper ut skräp dom också precis som tillverkningen av generator, startmotor, partikelfilter, fördelningslåda, kopplingslameller, kardanaxel, en extra slutväxel, drivaxlar och annat som finns på Tiguanen men saknas på Priusen.
En Tiguan nöter även ned bromsbeläggen snabbare då en lättare Prius till stor del bromsas genom bromskraftåtervinning.
Den nämnda åtgången polymerer till nämnda hörselkåpor är en droppe i havet jämfört med alla plastshok som ramar in Tiguanens hjulhus och trösklar samt dörrar på det vis som är modernt nuförtiden på en låtsasterrängbil.

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

...topic please...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
18 maj 2018 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:

Soulman skrev:

caromania skrev:

Men det påverkar inte bensinpriset utan ägarens betydligt lägre utgifter kvarstår till trots.

Och som sagt. Om VW hade varit med i matchen på 90talet kanske din Tiguan hade dragit 0.2l/mil?

Min Tiguan drar faktiskt ingenting. När den står parkerad medan ni andra hämtar era fruar från vaxtanten och åker till Shell och dagshandlar varmkorv och ostbågar.

Du och jag kör ungefär ganska precis lika långt på ett år med våra 1000mil.
En Tiguan förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle och släpper då flerfalt ut mer skräp på dessa mil enbart ur förbrukningsaspekten. Tiguanen har dessutom bredare större däck vilket innebär fler partiklar samt slitage vid förflyttning. Den har även en betydligt större andel petroleumbaserade polymerer. Därutöver har tillverkningen av den 1840kg tunga 4wd bilen släppt ut mer skräp vid tillverkningen än en 1515kg tung 2wd bil. Nu skriker säkert någon "men hybridbatterierna då!!?" Javisst dom släpper ut skräp dom också precis som tillverkningen av generator, startmotor, partikelfilter, fördelningslåda, kopplingslameller, kardanaxel, en extra slutväxel, drivaxlar och annat som finns på Tiguanen men saknas på Priusen.
En Tiguan nöter även ned bromsbeläggen snabbare då en lättare Prius till stor del bromsas genom bromskraftåtervinning.
Den nämnda åtgången polymerer till nämnda hörselkåpor är en droppe i havet jämfört med alla plastshok som ramar in Tiguanens hjulhus och trösklar samt dörrar på det vis som är modernt nuförtiden på en låtsasterrängbil.

Hur orkat du ens argumentera med din regelbundet kallstartande motor som därför släpper ut tusenfalt mer bajs än min varma urearenade diesel?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
18 maj 2018 ·

Soulman skrev:

Evildan skrev:

Soulman skrev:

Min Tiguan drar faktiskt ingenting. När den står parkerad medan ni andra hämtar era fruar från vaxtanten och åker till Shell och dagshandlar varmkorv och ostbågar.

Du och jag kör ungefär ganska precis lika långt på ett år med våra 1000mil.
En Tiguan förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle och släpper då flerfalt ut mer skräp på dessa mil enbart ur förbrukningsaspekten. Tiguanen har dessutom bredare större däck vilket innebär fler partiklar samt slitage vid förflyttning. Den har även en betydligt större andel petroleumbaserade polymerer. Därutöver har tillverkningen av den 1840kg tunga 4wd bilen släppt ut mer skräp vid tillverkningen än en 1515kg tung 2wd bil. Nu skriker säkert någon "men hybridbatterierna då!!?" Javisst dom släpper ut skräp dom också precis som tillverkningen av generator, startmotor, partikelfilter, fördelningslåda, kopplingslameller, kardanaxel, en extra slutväxel, drivaxlar och annat som finns på Tiguanen men saknas på Priusen.
En Tiguan nöter även ned bromsbeläggen snabbare då en lättare Prius till stor del bromsas genom bromskraftåtervinning.
Den nämnda åtgången polymerer till nämnda hörselkåpor är en droppe i havet jämfört med alla plastshok som ramar in Tiguanens hjulhus och trösklar samt dörrar på det vis som är modernt nuförtiden på en låtsasterrängbil.

Hur orkat du ens argumentera med din regelbundet kallstartande motor som därför släpper ut tusenfalt mer bajs än min varma urearenade diesel?

Det finner jag intressant.  Hur kan hans bil släppa ut mer om han kan köra enorma mängder mil innan han ens behöver fylla på?  Trots en kall motor.   Partikelmaskinen förpestar ju från man trycker på start.  Min gör likadant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang