2292
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

61 Inlägg
27 juni 2011
citat: "Aldrig någonsin kan en elektronisk räknemaskin ersätta Facits högkvalitativa mekaniska räknemaskiner" - Utvecklingschef på Facit

Resten (Facit) e historia....
Senast redigerat av Mikke_I (27 juni 2011)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 juni 2011
Mikke_I skrev:
citat: "Aldrig någonsin kan en elektronisk räknemaskin ersätta Facits högkvalitativa mekaniska räknemaskiner" - Utvecklingschef på Facit

Resten (Facit) e historia....

Jag säger inte att det aldrig kan göra det. Men vi snackar ju ändå om bortåt 50 år innan den teknologin är så pass billig och välutvecklad att den helt kan ersätta förbränningsmotorn. Och då inte i alla lägen. Jag tror speciellt lastbilar kan få det svårt.

Felet ligger inte i motorn i sig. Det finns kraftiga och bra motorer som tål mycket. Elmotor i bil gör ju att du slipper både bromsar och växellåda. Och sätter motorn ute i naven så slipper du drivaxlar också. Elmotorn gör att du kan få sjukt snabb bil med tokmycket vridmoment ändå från botten.

Felet ligger just att vi inte har batterier/strömförsörgning som är effektiv nog att driva dem på ett tillräckligt bra sätt. Här måste det hända otroligt mycket, även om teknologin kan finnas inom ett 10 tal år så tror jag ändå att det kommer dröja väldigt länge innan den är så pass billig att gemene man har råd med den.

Ska man lyssna till media så behöver vi göra något nu och vi kan inte vänta i 50(typ) år på att teknologin ska hinna ikapp. Då får vi fixa ett bättre bränsle. Och i denna processen kanske vi hittar nått som gör att vi kan strunta i elbilen.

Jag menar elbilen måste ju ändå byggas, batterier måste tillverkas, en helt ny infrastruktur med laddstationer osv. Samt att all ström som går åt till att ladda bara hela sveriges vagnpark måste produceras. Och då behöver vi definitivt bygga fler kärnkraftverk. Och utveckla dem vi har.
Senast redigerat av AcesHigh666 (27 juni 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 juni 2011
AcesHigh666 skrev:
Andromeda skrev:
AcesHigh666 skrev:
Visst det, men borde det samtidigt inte att göra desamma med etanolen fast på ett billigare sätt? Framställa det kemiskt, eller åtminstånde uppföra stora odlingar till de där plantorna man använder till e85? Odlingar som är väl på väl utvalda ställen för att inte sabotera ekosystemet?

HÅrda internationella regler på detta hade gjort att e85 hade gått att framställa på ett bra sätt det är jag övertygad om.

Anledningen till att jag är så kåt på just e85 är att det går att köra eller åtminstånde modifiera en de motorer vi har idag för bränslet. Bilismen och entusiasterna som verkligen gillar just förbränningsmotorer får en realtivt enkel omställning om man jämnför med att gå över till elbilar där i stort sett alla gamla bilar blir odugliga och måste skrotas, byggas om till el(dyrt) eller hamnar på museum.

Jag tror på förbränningsmotorn, den är här för att stanna, men det är just vad vi tankar den med som påstås vara ett stort problem.

Det är i princip bara Sverige som är kåta på E85, medan större delen av västvärlden ratar den. Varför inte biodiesel? Kan utvinnas ur jordbruksprodukter vi inte gör så mycket annat med, och har mycket högre verkningsgrad (lägre förbrukning) än etanol.

Det är ett fel med endast biodiesel. Det är Diesel, du kan väl inte köra bensinmotorer på den?

GIvetvis är en kombination av biodiesel och etanol en bra lösning. Oavsett om det är diesel eller bensin så är det förbränningsmotorn vi måste förlita oss på i minst 50 år till. Den kan driva mopeder/motorcyclar/bilar/lastbilar/båtar/fartyg/tåg om elspår inte finns/och en mängd maskiner som traktorer osv osv. 

Även elverk om det så skulle behövas ström mitt ute i ödemarken.

Säg den elmotor som kan driva en traktor en hel dag utan att dö ut? även om elmotorn idag går att driva en bil med en låg räckvidd i förhållande till laddningstid. Men folk tänker sällan på att det är en hel del maskiner och fordon förutom just personbilen, som faktiskt behöver en förbränningsmotor för att fungera bra.

Och var i helvete har jag föreslagit en elmotor? Det bästa kanske vore att med tiden fasa ut bensin till fördel för biodiesel, istället för att bygga upp ett helt macknät med E85, som ingen annan vill ha.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 juni 2011
Andromeda skrev:
AcesHigh666 skrev:
Andromeda skrev:

Det är i princip bara Sverige som är kåta på E85, medan större delen av västvärlden ratar den. Varför inte biodiesel? Kan utvinnas ur jordbruksprodukter vi inte gör så mycket annat med, och har mycket högre verkningsgrad (lägre förbrukning) än etanol.

Det är ett fel med endast biodiesel. Det är Diesel, du kan väl inte köra bensinmotorer på den?

GIvetvis är en kombination av biodiesel och etanol en bra lösning. Oavsett om det är diesel eller bensin så är det förbränningsmotorn vi måste förlita oss på i minst 50 år till. Den kan driva mopeder/motorcyclar/bilar/lastbilar/båtar/fartyg/tåg om elspår inte finns/och en mängd maskiner som traktorer osv osv. 

Även elverk om det så skulle behövas ström mitt ute i ödemarken.

Säg den elmotor som kan driva en traktor en hel dag utan att dö ut? även om elmotorn idag går att driva en bil med en låg räckvidd i förhållande till laddningstid. Men folk tänker sällan på att det är en hel del maskiner och fordon förutom just personbilen, som faktiskt behöver en förbränningsmotor för att fungera bra.

Och var i helvete har jag föreslagit en elmotor? Det bästa kanske vore att med tiden fasa ut bensin till fördel för biodiesel, istället för att bygga upp ett helt macknät med E85, som ingen annan vill ha.

Jag skrev inte att du hade sagt det heller.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

62 Inlägg
27 juni 2011
Masquerade skrev:
Confidence skrev:
DKn skrev:
Läs denna
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.24 … tt-ta-slut

Och fundera på varför priset höjs

Om det ändå vore så väl. Tyvärr så minskar oljeproduktionen i nästan alla världens länder. Så oavsett vad oljan kommer ifrån så verkar det inte räcka för att släcka världens oljetörst.

Hört talas om tillgång och efterfrågan? Minska oljeproduktionen så höjer man automatiskt priserna.

Det är precis vad jag försökte säga tidigare. Priserna kommer bara att stiga, tills de driver upp räntorna och skapar en ny finanskris. Dagens bensinpris kommer att kännas billigt om några år.

62 Inlägg
27 juni 2011
zovix skrev:
Visst är oljan på väg att ta slut... Eller inte... Oavsett så är det ett problem som går att lösa med kemi och teknik. Redan de gamma nazisterna kunde tillverka kemisk bensin och diesel så varför skulle inte vi klara det 60 år senare...

Mvh Magnus

Enligt fysikens lagar kan energi kan inte tillverkas, det kan bara omvandlas. Tyskarna omvandlade kol till syntetisk bensin. För att vi ska göra samma sak så måste vi ha något som innehåller energi att utgå ifrån.
Etanol är ett exempel där vi utnyttjar växter för att ta vara på solenergi som vi sedan omvandlar till drivmedel. Problemet är att nettoenergin är extremt låg i förhållande till oljan. Dvs det är dyrt och energikrävande. Etanol är bara billigt idag för att det används fossila bränslen i produktionen. När etanolen själv måste driva både jordbruksmaskinerna och transporterna så blir det en helt annan historia.
Senast redigerat av Confidence (27 juni 2011)

62 Inlägg
27 juni 2011
ronkinpeace skrev:
1EVOXIN1 skrev:
ronkinpeace skrev:
med tanke på dagens bränslepriser så är det egentligen inte så konstigt att folk slangar både bensin och diesel!
i mitt tycke så borde bränsle kostnaderna vara fasta på ca 10kr/l för det är en acceptabel summa!!

Tycker jag också, men tror du regeringen bryr sig om mig, dig och massor av andra bil-entusiaster?

nej dom lyssnar nog inte på bara oss entusiaster, men eftersom bränslepriserna drabbar i princip hela sveriges befolkning så borde dom ju bry sig lite grann iallafall om större delen av landet reagerade och sa ifrån!!

Befolkningen måste förstå var problemet ligger. Vi har byggt upp en ohållbar livsstil. Vi kommer inom några decennier inte kunna producera den mängd drivmedel som krävs för att upprätthålla dagens massbilism.

Enda lösningen är att minska bilismen och i den mån det går övergå till elfordon. Den lilla mängd biodrivmedel vi kan framställa måste i första hand gå till jordbruksmaskiner och tyngre fordon.

Ett högre pris nu är bara fördelaktigt eftersom det tvingar fram en omställning tidigare. Att ha en stor bensinberoende bilpark när bensinen är svindyr eller en bristvara är ingen höjdare. Då är det bättre att ha ett samhälle där behovet av bilen är väldigt litet.

535 Inlägg
27 juni 2011
I sånna här tider är det trist att köra en v8 och ha jättetung högrfot.

Men det är värt varenda krona, kan nöjjesköra upp en tank på bara 1 - 2 dagar smile

Bensinpriset ska upp rejält innan dom får mig att prioritera om och börja åka buss iaf, det kan jag säga.!
Senast redigerat av aha_100 (27 juni 2011)

Avstängd
10 388 Inlägg
27 juni 2011
Sen kan man ju konstatera att det inte riktigt räcker att lilla landet samvete...förlåt, Sverige har höga bensinpriser för att pressa fram en förändring

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
27 juni 2011
Men det sjuka med skatten är ju att den ska täcka underhållet av Sveriges vägar osv, men det är ju knappast så att underhållet blir markant dyrare när bensinpriset ökar. Därför borde skatten vara en fast summa per liter och inte procentuell som den är nu.

Om Sverige fick tummen ur arslet och började bygga Generation 4 kärnkraftverk så kan man spjälka väte samtidigt som man får en jävla massa el, allt detta ur vårt använda kärnbränsle som man vill gräva ner. Så istället för att tvinga alla att skaffa elbilar så kan man bara konvertera bensinbilarna till vätgasbilar. Detta tror jag är det enda hållbara. Då slipper vi vara beroende av olja och vi kan ändå njuta av bilar som låter som dom ska (fast med vattenånga som utsläpp). smile
Senast redigerat av FL3JM (27 juni 2011)

62 Inlägg
27 juni 2011
it_mutt skrev:
Sen kan man ju konstatera att det inte riktigt räcker att lilla landet samvete...förlåt, Sverige har höga bensinpriser för att pressa fram en förändring

Jo det är precis det vi gör. Vi ställer om vårt eget land så vi inte har ett högt oljeberoende när oljekrisen bryter ut på riktigt. I klimatfrågan kanske man kan resonera som du gör men inte när det gäller oljekrisen. Det är för vår egen ekonomis och välfärds skull vi måste lämna oljeberoendet.

62 Inlägg
27 juni 2011
FL3JM skrev:
Men det sjuka med skatten är ju att den ska täcka underhållet av Sveriges vägar osv, men det är ju knappast så att underhållet blir markant dyrare när bensinpriset ökar. Därför borde skatten vara en fast summa per liter och inte procentuell som den är nu.

Om Sverige fick tummen ur arslet och började bygga Generation 4 kärnkraftverk så kan man spjälka väte samtidigt som man får en jävla massa el, allt detta ur vårt använda kärnbränsle som man vill gräva ner. Så istället för att tvinga alla att skaffa elbilar så kan man bara konvertera bensinbilarna till vätgasbilar. Detta tror jag är det enda hållbara. Då slipper vi vara beroende av olja och vi kan ändå njuta av bilar som låter som dom ska (fast med vattenånga som utsläpp). smile

Skatten är både fast (punktskatten) och procentuell (momsen). Syftet med skatten är inte bara att bekosta underhållet av vägar, olyckor och annat utan även att pressa ned konsumtionen pga koldioxidutsläppen samt den annalkande bristen på olja.

Sen kan jag hålla med om att kärnkraften är något vi måste satsa på. Generation 4 hade varit här idag om det inte varit för miljömupparna. Sen är det inte säkert att dagens bensinare är det bästa, de är egentligen dåliga pga hög vikt (högre än EU-genomsnittet) och dålig aerodynamik. För att dagens bilflotta ska kunna drivas av vätgas behöver vi massvis med kärnkraftsreaktorer. Vi behöver energieffektivare fordon som tex VW XL1 eller Aptera typ-1.

62 Inlägg
27 juni 2011
aha_100 skrev:
I sånna här tider är det trist att köra en v8 och ha jättetung högrfot.

Men det är värt varenda krona, kan nöjjesköra upp en tank på bara 1 - 2 dagar smile

Bensinpriset ska upp rejält innan dom får mig att prioritera om och börja åka buss iaf, det kan jag säga.!

Risken finns att det blir ransonering och då får du inte köpa soppa hur som helst.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 juni 2011
Confidence skrev:
it_mutt skrev:

Jo det är precis det vi gör. Vi ställer om vårt eget land så vi inte har ett högt oljeberoende när oljekrisen bryter ut på riktigt. I klimatfrågan kanske man kan resonera som du gör men inte när det gäller oljekrisen. Det är för vår egen ekonomis och välfärds skull vi måste lämna oljeberoendet.

Ja, det jag menade var givetvis att lilla landet Samvete INTE kommer vara frampressande av utvecklingen av nya sätt att ta sig fram. Att Sverige har tokhöga bensinpriser, gör inte att de stora och ledande biltillverkarna kommer tänka "Oj, Sverige har höga priser på soppa, så folk vill nog köra med något annat". Framför allt inte när betydligt större länder har ett, i förhållande till vårt, löjligt lågt bensinpris.

Och, det är ju inte som så att SKATTEN gör att det kommer skyndas på. Hade bensinpriset, eller låt säga råoljepriset, dragit i höjden så hade det givetvis påverkat billtillverkarna bra mycket mer, än att man som i Sverige drar upp skatten

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 juni 2011
Confidence skrev:
FL3JM skrev:

Skatten är både fast (punktskatten) och procentuell (momsen). Syftet med skatten är inte bara att bekosta underhållet av vägar, olyckor och annat utan även att pressa ned konsumtionen pga koldioxidutsläppen samt den annalkande bristen på olja.

Sen kan jag hålla med om att kärnkraften är något vi måste satsa på. Generation 4 hade varit här idag om det inte varit för miljömupparna. Sen är det inte säkert att dagens bensinare är det bästa, de är egentligen dåliga pga hög vikt (högre än EU-genomsnittet) och dålig aerodynamik. För att dagens bilflotta ska kunna drivas av vätgas behöver vi massvis med kärnkraftsreaktorer. Vi behöver energieffektivare fordon som tex VW XL1 eller Aptera typ-1.

Själv prioriterar jag krocksäkerhet högre än ett par 1 dl mindre förbrukning, och det tror jag de flesta gör.

62 Inlägg
27 juni 2011
it_mutt skrev:
Confidence skrev:
it_mutt skrev:

Ja, det jag menade var givetvis att lilla landet Samvete INTE kommer vara frampressande av utvecklingen av nya sätt att ta sig fram. Att Sverige har tokhöga bensinpriser, gör inte att de stora och ledande biltillverkarna kommer tänka "Oj, Sverige har höga priser på soppa, så folk vill nog köra med något annat". Framför allt inte när betydligt större länder har ett, i förhållande till vårt, löjligt lågt bensinpris.

Och, det är ju inte som så att SKATTEN gör att det kommer skyndas på. Hade bensinpriset, eller låt säga råoljepriset, dragit i höjden så hade det givetvis påverkat billtillverkarna bra mycket mer, än att man som i Sverige drar upp skatten

En stor del av EU har bränslepriser på samma nivå som Sveriges. Sen handlar det inte bara om att hitta nya transporttekniker, det handlar mer om att bygga samhället så transportbehovet minskas. Dvs mindre behov av bilen. Energilagarna talar faktiskt emot att vi ska kunna fortsätta med massbilismen.

62 Inlägg
27 juni 2011
Andromeda skrev:
Confidence skrev:
FL3JM skrev:

Själv prioriterar jag krocksäkerhet högre än ett par 1 dl mindre förbrukning, och det tror jag de flesta gör.

När ett par deciliter innebär 40% högre pris så kan det ha stor betydelse om bensinpriset samtidigt är väldigt högt. Du kan fråga dig själv vad ett 40% högre bensinpris skulle kosta dig idag. Sen innebär inte lättare fordon automatiskt sämre krocksäkerhet. Faktum är att rörelseenergin i ett lättare fordon är lägre än i ett tyngre fordon. Det betyder att med lätta kompositmaterial kan man öka krocksäkerheten.
Senast redigerat av Confidence (27 juni 2011)

619 Inlägg
27 juni 2011
Hur kan bensinpriset vara så lågt som det är nu?? 13.58 är billigast på bra länge

Svetsare
3 150 Inlägg
27 juni 2011
juhaaan skrev:
Hur kan bensinpriset vara så lågt som det är nu?? 13.58 är billigast på bra länge

Undrar samma, höll på att köra av vägen igår då jag såg det priset och hakan föll ner på bromsen  tongue

Tänkte om det var någon "utförsäljning" först  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 juni 2011
Verkar ju som att alla är överens om att bensin ska vara ganska så dyrt, och jag håller med. Det stora felet ligger i den pissiga milersättningen, jag måste ha bil för mitt jobb och kan i princip aldrig åka kollektivt. Att då ge mig 18,50/mil känns nästan som ett hån, vilken bil går på 18,50 milen? Micra -92 kanske men så lågt kommer jag aldrig att sjunka. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök