Mikke_I skrev:
citat: "Aldrig någonsin kan en elektronisk räknemaskin ersätta Facits högkvalitativa mekaniska räknemaskiner" - Utvecklingschef på Facit
Resten (Facit) e historia....
Jag säger inte att det aldrig kan göra det. Men vi snackar ju ändå om bortåt 50 år innan den teknologin är så pass billig och välutvecklad att den helt kan ersätta förbränningsmotorn. Och då inte i alla lägen. Jag tror speciellt lastbilar kan få det svårt.
Felet ligger inte i motorn i sig. Det finns kraftiga och bra motorer som tål mycket. Elmotor i bil gör ju att du slipper både bromsar och växellåda. Och sätter motorn ute i naven så slipper du drivaxlar också. Elmotorn gör att du kan få sjukt snabb bil med tokmycket vridmoment ändå från botten.
Felet ligger just att vi inte har batterier/strömförsörgning som är effektiv nog att driva dem på ett tillräckligt bra sätt. Här måste det hända otroligt mycket, även om teknologin kan finnas inom ett 10 tal år så tror jag ändå att det kommer dröja väldigt länge innan den är så pass billig att gemene man har råd med den.
Ska man lyssna till media så behöver vi göra något nu och vi kan inte vänta i 50(typ) år på att teknologin ska hinna ikapp. Då får vi fixa ett bättre bränsle. Och i denna processen kanske vi hittar nått som gör att vi kan strunta i elbilen.
Jag menar elbilen måste ju ändå byggas, batterier måste tillverkas, en helt ny infrastruktur med laddstationer osv. Samt att all ström som går åt till att ladda bara hela sveriges vagnpark måste produceras. Och då behöver vi definitivt bygga fler kärnkraftverk. Och utveckla dem vi har.
Senast redigerat av AcesHigh666 (27 juni 2011)
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.