2853
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Evildan
6 mars 2012
mrmax skrev:
Evildan skrev:
gps18 skrev:
medan det diskutteras om bensinpriset, bensinpriset går upp dag per dag......
De som anser att det är ok med priset nu kan skicka lite pengar till mig som jag anser är dyrare än vad som skulle kosta,eller vad min lön säger till!

nope, jag behåller mina pengar och häller några i bilen.
fyllde S60 i em, 14,98kr, 61.58liter gick det i, 922,47kr varav en rätt stor del gick till studerande, arbetslösa, förtidspensionärer samt personer som behöver ekonomisk hjälp av staten eller kommun, känns som rena socialarbetet att kunna stötta dessa ekonomiskt.

alternativt kan ni som tycker bränslet är för dyrt välja snålare bilar istället för exempelvis köra "motorstarka" turbobilar, turbomatade kombibilar med 4wd, kombis med stora V6 motoralternativet, större tyngre bilar än ni kanske egentligen behöver och så vidare, då sänker ni er bränslekostnad och miljöpåverkan.

Jag har en turbomatad 4wd kombibil... Den drar 0.57l per mil !!!

precis, åka dieselbil är ett förbrukningsmässigt snålt alternativ, men så gnäller du inte heller högljutt över bränslepriset då du gjort ett medvetet bränsleekonomiskt val.

Evildan
6 mars 2012
cheffer skrev:
Evildan skrev:
gps18 skrev:
medan det diskutteras om bensinpriset, bensinpriset går upp dag per dag......
De som anser att det är ok med priset nu kan skicka lite pengar till mig som jag anser är dyrare än vad som skulle kosta,eller vad min lön säger till!

nope, jag behåller mina pengar och häller några i bilen.
fyllde S60 i em, 14,98kr, 61.58liter gick det i, 922,47kr varav en rätt stor del gick till studerande, arbetslösa, förtidspensionärer samt personer som behöver ekonomisk hjälp av staten eller kommun, känns som rena socialarbetet att kunna stötta dessa ekonomiskt.

alternativt kan ni som tycker bränslet är för dyrt välja snålare bilar istället för exempelvis köra "motorstarka" turbobilar, turbomatade kombibilar med 4wd, kombis med stora V6 motoralternativet, större tyngre bilar än ni kanske egentligen behöver och så vidare, då sänker ni er bränslekostnad och miljöpåverkan.

Kanske inte rätt ställe att rekommendera miljöbilar på ett forum för motorentusiaster... Det är en hobby. Kan säga att det var jävligt jobbigt att tanka bilen när jag fick ut runt 10k varje månad på en heltidsanställning med 3 års utbildning bakom. Men tänker inte sälja bilen för det då det är mitt allra största intresse så då investerar jag i den och njuter så länge det varar.

Varför inte? Alla motorentusiaster är inte miljösvin, däremot är många gnälliga över att deras hobby kostar pengar, "mätta munnen efter kappsäcken" finns det ett gammalt ordspråk som säger, börja istället med något annat om det är för dyrt. Återuppta fordonshobbyn när ekonomin tillåter, eller prioritera om övriga utgifter, såsom ev tobak, sprit, krogrundor, hämtmat, dyra kläder osv.
Jag har oxå varit ung och haft en klenare plånbok, alltd haft bilar som hobby (köpte 1a bilen när jag gick var 11år och har "lekt" med bilar ända sedan dess) så jag vet att det kan vara en tung utgift speciellt om man pluggar eller inte har ett välbetalt arbete, följdaktligen åkte jag inte heller runt i bilar som dödade min ekonomi eller som jag inte hade råd att försäkra i eget namn utan valde sådant jag kunde tanka utan att bli ruinerad.

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
7 mars 2012
Tycker bara att de snackas så jävla mkt i sverige och man låter sig bli förtryckt. Finns det någon som e sugen på initiativ pma mig för ja ställer upp!

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Pim_Pim
7 mars 2012
Nu skulle man ha varit med på färgfemman och vunnit gratis bensin smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
7 mars 2012
Drfrasse skrev:
Tycker bara att de snackas så jävla mkt i sverige och man låter sig bli förtryckt. Finns det någon som e sugen på initiativ pma mig för ja ställer upp!

Flytta då, det finns säker andra länder som är grisbra.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

420 Inlägg
7 mars 2012
discokapten skrev:
Drfrasse skrev:

Flytta då, det finns säker andra länder som är grisbra.

Påstod han att landet i sig suger? Nej. Han påstod däremot att folk i Sverige är så jävla mesiga, vilket dom flesta är.

64 Inlägg
7 mars 2012
Är priset verkligen så högt då?

Om man räknar med att att vi tjänar mer och att kronan blivit starkare, förstår ni vad jag menar?
Finns det någon uträkning på detta..?

Tanka måste man ju alltid göra, så man har ju inget val direkt..

Elektriker
718 Inlägg
7 mars 2012
Anderholm skrev:
på dig går det kanske 50-100 personer som inte har det så varför ens skriva ut hur mycket du har i lön? är det kul att skryta? eller vill du bli rånad?

Du frågade ju? Han svarade att han har, han skrev aldrig vad han tjänade. Vrf kritiserar du då han när han svarar på DIN fråga???

En vanlig sketen installationselektriker med gymnasieutbildning tjänar runt 30k här uppe iaf. Har du ackord så mer.

Själv har man börjat som "konstruktör" så är provanställning å lägre lön som gäller nu. Men man måste inte va Doktor för att tjäna 30k.

TORBO: Det var lite det jag försökte komma fram till i några inlägg tidigare, om du år en eller två sidor bakåt så finns det lite tankar om det:) Allt är väl iofs avhandlat 1000ggr om i denna tråd, men aja:P

Som att kasta vatten i sjön.

613 Inlägg
7 mars 2012
Torbo skrev:

Om man räknar med att att vi tjänar mer och att kronan blivit starkare, förstår ni vad jag menar?

men alla tjänar ju för fan inte mer vissa lever fortfarande med under 10 lök i månaden efter skatt

2 982 Inlägg
7 mars 2012
Anderholm skrev:
Torbo skrev:

men alla tjänar ju för fan inte mer vissa lever fortfarande med under 10 lök i månaden efter skatt

man kanske ska ta och utbilda sig och skaffa ett jobb som ger mer än 10lax? - bara en tanke liksom

613 Inlägg
7 mars 2012
monno skrev:
Anderholm skrev:
på dig går det kanske 50-100 personer som inte har det så varför ens skriva ut hur mycket du har i lön? är det kul att skryta? eller vill du bli rånad?

Du frågade ju? Han svarade att han har, han skrev aldrig vad han tjänade. Vrf kritiserar du då han när han svarar på DIN fråga???

En vanlig sketen installationselektriker med gymnasieutbildning tjänar runt 30k här uppe iaf. Har du ackord så mer.

Själv har man börjat som "konstruktör" så är provanställning å lägre lön som gäller nu. Men man måste inte va Doktor för att tjäna 30k.

TORBO: Det var lite det jag försökte komma fram till i några inlägg tidigare, om du år en eller två sidor bakåt så finns det lite tankar om det:) Allt är väl iofs avhandlat 1000ggr om i denna tråd, men aja:P

okej vad bra för dig att du tjänar så sjukt bra med pengar jag hoppas verkligen att du kommer fortsätta med det hoppas att du aldrig blir sjuk eller dylikt för då har du under 5 lök att leva på varje månad det skulle nog vara förödande för dig men är vardag för många...

613 Inlägg
7 mars 2012
Rock-Star skrev:
Anderholm skrev:
Torbo skrev:

man kanske ska ta och utbilda sig och skaffa ett jobb som ger mer än 10lax? - bara en tanke liksom

jag förstår fan inte vilken värld folk som du lever i utbilda sig idag kostar sjukt mycket och när man är klar finns det inga jobb när jag slipade golv på olika företag vi mötte nästan aldrig en svensk byggjobbare bara polska lettiska och tjecker de jobbar för nudlar och lever som råttor hur fan ska man konkurrera med det?

då svara du Utbilda dig jag utbildade mig till lastbilschaffis de skrek efter dessa när jag började gymnasiet när vi slutade gymnasiet fanns det fler än vad som behövdes varför? jo polacker och balter kör för 30% av vad vi får i lön vad tror du själv anställa en svensk med krav på rättigheter eller 2-3 polacker på samma lön som lever som råttor? inga krav alls bara att de får den lilla skitlön de vill ha?

Elektriker
718 Inlägg
7 mars 2012
Ok? Asså jag menar inget personligt emot dig om du menar det?
Sen vet jag inte vart jag skrev att jag tjänar sjukt bra med pengar?tongue Tjänar just nu 23k innan skatt, varken bra eller dåligt anser jag. Men att jag ska lyckas få en lön över 30k ser jag som givet, annars kan jag som sagt börja som elektriker igen.

Klart man hoppas på få bra lön och vara frisk resten av livet, det hoppas jag åt alla å jag tror alla hoppas det själv också.
Tkr det är förjävligt med dessa "låglönejobb", att varje arbetsgivare utnyttjar så bra dom bara kan med allt vad det innebär.

Under 5k ska man ju ha oflyt med F-kassan m.m. för att få känns de som? Vet inte vad deras minimum är nu för tiden men?
Och kan säga att om det inte vore för hyran hade jag inte haft nå störra problem att leva på 5k i månaden. Framförallt då jag itne haft nå jobb å köra till så jag inte haft nå bensin kostnader.

Men varför vi disskuterar detta vet jag inte riktigt?

Som att kasta vatten i sjön.

613 Inlägg
7 mars 2012
monno skrev:
Ok? Asså jag menar inget personligt emot dig om du menar det?
Sen vet jag inte vart jag skrev att jag tjänar sjukt bra med pengar?tongue Tjänar just nu 23k innan skatt, varken bra eller dåligt anser jag. Men att jag ska lyckas få en lön över 30k ser jag som givet, annars kan jag som sagt börja som elektriker igen.

Klart man hoppas på få bra lön och vara frisk resten av livet, det hoppas jag åt alla å jag tror alla hoppas det själv också.
Tkr det är förjävligt med dessa "låglönejobb", att varje arbetsgivare utnyttjar så bra dom bara kan med allt vad det innebär.

Under 5k ska man ju ha oflyt med F-kassan m.m. för att få känns de som? Vet inte vad deras minimum är nu för tiden men?
Och kan säga att om det inte vore för hyran hade jag inte haft nå störra problem att leva på 5k i månaden. Framförallt då jag itne haft nå jobb å köra till så jag inte haft nå bensin kostnader.

Men varför vi disskuterar detta vet jag inte riktigt?

just diskussionen är att alla med tydligen bra jobb tycker att bensinpriset inte spelar någon roll för ni har det ju redan på det torra med vi som faktiskt inte har dessa bra jobb får sjuka bakslag i kassan pga höga bensinkostnader och resemilen till och från jobbet men slutar man jobba finns det bara 2 alternativ

1 gå på sociala medel MEN vem fan vill inte dra ihop sina pengar själv varför ska man leva som en parasit på andra om det verkligen inte behövs?

2 börja stjäla och varför ska man det? jo det finns tydligen folk som blivit kriminella istället för att jobba för att det inte gick ihop sig =/ det är inte bra för den klicken i smahället ruinerar ALLA inte bara de som får sina saker stulna utan även för hela samhället då de kostar att ha inlåsta många rättegånger osv.

om någon med 30lök i månaden blir av med en kompressor för 2000 slår det inte lika hårt som för en person med kanske 5000 i månade som sparat jättelänge för att kunna köpa denna kompressor för att kunna greja med bil mm.. förstår du hur jag tänker?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
7 mars 2012
Anderholm skrev:
Torbo skrev:

Då har man för det första inte heltid (frivilligt eller ofrivilligt) eller en riktigt anställning (praktik, lärling eller motsvarande) Jobbar du heltid så har du fan mer än 10k

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
7 mars 2012
discokapten skrev:
Anderholm skrev:
Torbo skrev:

Då har man för det första inte heltid (frivilligt eller ofrivilligt) eller en riktigt anställning (praktik, lärling eller motsvarande) Jobbar du heltid så har du fan mer än 10k

vad tror du tjänar en städärska eller en vårdbiträde i Malmö??

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

???
661 Inlägg
7 mars 2012
handlar tråden om vad ni tjänar eller bensinpriset??  coolcoolcool
Senast redigerat av _Tony_ (7 mars 2012)

Pim_Pim
7 mars 2012
_Tony_ skrev:
handlar tråden om vad ni tjänar eller bensinpriset??  coolcoolcool

Tråden handlar väl om hur högt ska bensinpriset kan nå innan folk börjar reagera?

8 894 Inlägg
7 mars 2012
Nu blir det sista tillsägelsen om OT sedan låser jag tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Aldrig nöjd
804 Inlägg
7 mars 2012
Verkar nästan som att OK/Q8 har gått om Statoil prismässigt på senare tid. De ligger alltid 10-20 öre över konkurrenterna här i Göteborg. Någon som noterat samma sak?

Livet är för kort för att äga Volvo.

Sök