2195
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

961 Inlägg
22 mars 2012
p12 skrev:
KBAragger skrev:
p12 skrev:

Vilken fråga svarade du på chefen?

det kan väll knappast bara vara 14 grader eller? på sommarn har vi ju minst 20 grader, vart bor du? nordpolen? (du behöver inte säga vart du bor) och 14 grader det är ju i kalla sverige, i öknen är det väll 40-50 grader varmt roll

Medeltemperatur på jorden är +14-15º. punkt slut. Fakta.

ookay, bra att veta, nu tillbaks till bränsle priserna big_smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

551 Inlägg
22 mars 2012
KBAragger skrev:
JsoooN skrev:
KBAragger skrev:
det kan väll knappast bara vara 14 grader eller? på sommarn har vi ju minst 20 grader, vart bor du? nordpolen? (du behöver inte säga vart du bor) och 14 grader det är ju i kalla sverige, i öknen är det väll 40-50 grader varmt roll

Nej, den globala medeltemperaturen ligger på runt 14 grader.

va? vad är det för nåt då?

Underbara människa! lol Älskar dig <3

Haters gonna hate.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
22 mars 2012
p12 skrev:
KBAragger skrev:
p12 skrev:

Vilken fråga svarade du på chefen?

Utan växthuseffekten hade den legat på cirka minus 18!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

1 062 Inlägg
22 mars 2012
Nu skrattar man o höjer lite varje dag, Svensken accepterar ju o protesterar inte......

"You Go, we go!"

551 Inlägg
22 mars 2012
TLO skrev:
Nu skrattar man o höjer lite varje dag, Svensken accepterar ju o protesterar inte......

Hade tysken gjort det? Finnen? Kinesen? Tror inte det hade varit någon skillnad. Och vem är det som höjer? Inte är det staten i alla fall, som sitter varje dag och uppdaterar priserna. Gå och slå på mackägaren i stället.

Haters gonna hate.

1 062 Inlägg
22 mars 2012
p12 skrev:
TLO skrev:

Hade tysken gjort det? Finnen? Kinesen? Tror inte det hade varit någon skillnad. Och vem är det som höjer? Inte är det staten i alla fall, som sitter varje dag och uppdaterar priserna. Gå och slå på mackägaren i stället.

Mackägarna går knappt runt då de inte tjänar något på soppan. Deras vinst kommer från varmkorvarna och kaffet numera, så varför attackerar du dem?. Den kriminella dubbelskattningen som utgör över halva priset däremot är vad som ifrågasätts med all rätt.

"You Go, we go!"

551 Inlägg
22 mars 2012
TLO skrev:
p12 skrev:
TLO skrev:

Mackägarna går knappt runt då de inte tjänar något på soppan. Deras vinst kommer från varmkorvarna och kaffet numera, så varför attackerar du dem?. Den kriminella dubbelskattningen som utgör över halva priset däremot är vad som ifrågasätts med all rätt.

Okay, då tolkade jag dig fel, men att priset har gått från 15,50 till över 16 är inte statens fel. Var just "höjer varje dag" som jag kritiserade.

Haters gonna hate.

Designer.
1 260 Inlägg
23 mars 2012
FordRSC skrev:
p12 skrev:
KBAragger skrev:

Utan växthuseffekten hade den legat på cirka minus 18!

Ja, det är bra att ha en atmosfär ibland.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

508 Inlägg
23 mars 2012
Vad handlar den här tråden om då om man får fråga ? Hehe

Trodde den handla om att bensinpriset är för högt och vad en liter kostar men tydligen inte smile

Jag tycker priset är för dyrt och snart får man börja jobba extra för att man ska ha råd att ta sig till jobbet.

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 mars 2012
Anderholm skrev:
Andromeda skrev:
Anderholm skrev:

du fattar tydligen inte vinken med det men du kanske är för dum för att LÄSA TEORI
om vi fortfarande inte kan få indien kina usa ryssland att tänka om så spelar våra små utsläpp ingen större roll eller hur

Japp, det är jag som är dum roll

Du hjälper knappast till att verka för sänkta bensinskatter genom att koppla samman folk som vill ha sänkta bränsleskatter med virriga teorier. Du gör den saken en lika stor björntjänst som rasister gör för SD, nämligen ger "vanligt folk" uppfattningen att anhängare av frågan är enkelspåriga bönder utan fakta men med virriga hemmasnickrade teorier att backa upp sina påståenden med.

Nej, nu åker jag till jobbet och släpper ut några tusen bilars årsutsläpp av CO2 helt skattefritt. Vill du några vetenskapligt belagda teser av mig får du vänta tills imorgon.

poängen med både terion och uttalet är att om vi inte får med land som ryssland kina indie och usa så spelar det fan ingen roll hur jävla lite utsläpp vi har i detta landet förlika mycket utsläpp vi har på kanske 5-10 år gör dessa länder på 1 månad och slutar inte ´de stora länderna spelar det ingen roll. deras arme släpper ut lika mycket på 1 timme i mobilisering som alla våra bilar gör på 1 år liksom vafan är det då för ide att vi ska ha höga bränslepriser miljöskatter mm? eller hur?

Här har du rätt bra vad jag tycker:

Andromeda skrev:
Nu är vi där igen. För väldigt många går det helt enkelt inte att pendla kollektivt, inte ens om man måste. Bara för att det faktiskt fungerade och dessutom gick fortare att pendla för din fru betyder det inte att resten av befolkningen som tar bilen har något annat val, eller hur? Försöker du bara provocera, eller tror du verkligen att alla kan åka kollektivt? Troll eller ignorant?

Hur ska jag komma hem från jobbet ~22 ikväll om jag inte tar bilen? Jag får vänta tills skolbussen går klockan 07.00 imorgon. Det är även för sent att åka buss dit fastän jag börjar klockan 14.00. Men om jag sparar 1-1,5 liter bensin offrar jag ju gärna några timmar på klimatsmarthetens altare...

Vad jag gör för Indiens floder? Indierna skitar ned Indiens floder. De är för många på för liten yta och de bedriver industri med miljöteknik från början av förra sekelskiftet i bästa fall. Åk dit och missionera. Det, att hjälpa andra länder att komma ikapp Sverige i miljöhänseende inom industri, skulle göra en stor skillnad för CO2-utsläppen globalt.

Kina smäller upp ett kolkraftverk i veckan. Ett av deras stålverk ensamt täcker 19 kvm2, och förbrukar nästan mer el än Sverige. Men men, jag ska cykla till jobbet i ösregnet så blir allt bra. Stoppa huvudet i sanden och sila mygg och svälj kameler så ordnar sig allt.

Jag förstår inte hur du lyckas få min kritik av din rappakalja till teori till att jag är för höga bränsleskatter. Din teori sänker trovärdigheten till faktakunskaper hos motståndare till höga bränslepriser och flyttar fokus från frågan till huruvida bränsleskattmotståndarna är obildade höns.

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 mars 2012
p12 skrev:
TLO skrev:
p12 skrev:

Okay, då tolkade jag dig fel, men att priset har gått från 15,50 till över 16 är inte statens fel. Var just "höjer varje dag" som jag kritiserade.

Nej, indirekt är det vi väljare som är att skylla. Det är vi gemensamt som röstat fram riksdagspartier som sedan röstat igenom att 57% av bensinpriset ska utgöras av skatter. För varje 25-öring världsmarknaden får bensinpriset att stiga stiger det tack vare oss väljare över 50 öre vid de svenska pumparna.

5 198 Inlägg
23 mars 2012
p12 skrev:
TLO skrev:
p12 skrev:

Det är ju dock inte mackarna som höjer utan det är oljebolagen. mackarnas förtjänst står still vid några ören.

551 Inlägg
23 mars 2012
Andromeda skrev:
p12 skrev:
TLO skrev:

Nej, indirekt är det vi väljare som är att skylla. Det är vi gemensamt som röstat fram riksdagspartier som sedan röstat igenom att 57% av bensinpriset ska utgöras av skatter. För varje 25-öring världsmarknaden får bensinpriset att stiga stiger det tack vare oss väljare över 50 öre vid de svenska pumparna.

Du misstolkar mig. Det är själva direkta beslutet till höjning jag syftar på.

Haters gonna hate.

Race For Fun!
379 Inlägg
23 mars 2012
sluta gnäll, ni får väl löneökning som alla andra!!!!

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

5 198 Inlägg
23 mars 2012
race skrev:

Nope.. sänkning med 35%, ,men inte fan gnäller jag för det hmm

3 235 Inlägg
23 mars 2012
race skrev:

Bensinpriset har fördubblats på 10 år. Har också din lön gjort det=grattis!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
23 mars 2012
engolf skrev:
race skrev:

Bensinpriset har fördubblats på 10 år. Har också din lön gjort det=grattis!

Lite gamal artikel, men ändå! http://www.bilsport.se/news.php?id=58667
Inte så svårt att räkna ut att det knappast har fördubblats på 10 år! lol

Hittade en annan tabell, omräknat till dagens penningvärde:
1990 9:53 kr/liter
1995 9:35 kr/liter
2000 11:54 kr/liter
2005 12:50 kr/liter
2010 13:46 kr/liter
2012 15:78 kr/liter

Visst har det stigit en del den senaste tiden, men "bara" med 6kr på 22 år...
Senast redigerat av FordRSC (23 mars 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

3 235 Inlägg
23 mars 2012
Jag köpte min första bil i 2001, då kostade en liter diesel ca 6.70-6.80 kr.

551 Inlägg
23 mars 2012
engolf skrev:
Jag köpte min första bil i 2001, då kostade en liter diesel ca 6.70-6.80 kr.

Vilket är 8 kr i nuvarande penningvärde. Och med tanke på att efterfrågan på diesel har ökat väldigt mycket på senaste tiden så är det inte så konstigt att priset ökat, speciellt om det har lagts på mer skatt.

Haters gonna hate.

56 Inlägg
23 mars 2012
Sverige har blivit rikare... alla får högre lön och allt blir dyrare! även bensinen! Bensinen är dyrare, men man får mer i lön och då går det ju ändå i hop sig? så det har ju egentligen inte blivit dyrare!
Senast redigerat av mattsson1993 (23 mars 2012)

Sök