Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Aero T16
28 april 2011 · 1 327 Inlägg

Nytt rekord på bensinpriset med 16.03 kr /litern för 95 oktan.

Priset blir bara högre och högre men ingen verkar ens diskutera detta på garaget.

Hur högt ska bensinpriset få bli innan folk börjar reagera?

Senast redigerat av Aero T16 (28 mars 2012)

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 april 2011 · 901 Inlägg

Aero T16 skrev:
Nytt rekord på bensinpriset idag med 14:78kr /litern.

Priset blir bara högre och högre men ingen verkar ens diskutera detta på garaget.

Hur högt ska bensinpriset få bli innan folk börjar reagera?

i Sverige man tar det alltid lungt!Skulle man bo Frankrike skulle ske revolution!
Men jag kan nämna det som hände i Tyskland( http://www.svd.se/naringsliv/nytt-tyskt … 116281.svd ) och att i Grekland kostar 1,74€-1,87€/lit.

Senast redigerat av gps18 (28 april 2011)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Evildan
28 april 2011 ·

Mig drabbar det inte, jag tankar alltid för en hundring

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 april 2011 · 901 Inlägg

Evildan skrev:
Mig drabbar det inte, jag tankar alltid för en hundring

hahaha!samma här!!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Evildan
28 april 2011 ·

gps18 skrev:

Evildan skrev:
Mig drabbar det inte, jag tankar alltid för en hundring

hahaha!samma här!!

Skämt åsido, med tanke på hur flertalet och så även jag själv på detta community använder våra fordon: nöjesåka och ofta med ett ganska okenomiskt körsätt så kan vi väl knappast anse att bensinen har nått sitt rätta värde ännu.
Jag skulle kunna cykla mina 6km till jobbet men väljer att ta bilen för att det är bekvämare och framförallt betydligt roligare, hade det varit ekonomiskt svidande hade jag givetvis cyklat och använt bilen när cykeln är utesluten som transportmedel.
Om vi dessutom ser hur Bilparken i vårt avlånga land ser ut kan vi dra slutsatsen att med så många stora törstiga bilar på våra gator är bränslet uppenbarligen för billigt.

Spetan
28 april 2011 · 245 Inlägg

kan säga att som studerande o köra ca 40 mil per vecka fram o tillbaka till skolan så e det ett rent helvette..

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 april 2011 · 901 Inlägg

Evildan skrev:

gps18 skrev:

Evildan skrev:
Mig drabbar det inte, jag tankar alltid för en hundring

hahaha!samma här!!

Skämt åsido, med tanke på hur flertalet och så även jag själv på detta community använder våra fordon: nöjesåka och ofta med ett ganska okenomiskt körsätt så kan vi väl knappast anse att bensinen har nått sitt rätta värde ännu.
Jag skulle kunna cykla mina 6km till jobbet men väljer att ta bilen för att det är bekvämare och framförallt betydligt roligare, hade det varit ekonomiskt svidande hade jag givetvis cyklat och använt bilen när cykeln är utesluten som transportmedel.
Om vi dessutom ser hur Bilparken i vårt avlånga land ser ut kan vi dra slutsatsen att med så många stora törstiga bilar på våra gator är bränslet uppenbarligen för billigt.

Jag håller med dig till ett par saker.Även för mig bilkörning är avkoppling,samt när jag kör,tänker på mina problem o hittar lösning.Men...jag kan inte pendla 6+6km dagligen.... Vidare än så när jag var i USA o Kanda såg jag verkligen törstiga bilar 5,7-60 lit med v8-v12 som folk kör 100m för att köpa en liter mjölk o deras tanke är "gas price is cheap"! (http://gasbuddy.com/ ) Pratar man där om soppsortering,de tittar på dig som om du kommer från en annan planet!
Våra bilar i Sverige är fantastiska med avancerade teknologi o låg bränsleförbrukning( tex http://www.garaget.org/?car=192526&image=2011420 om jag får lov)och även europeiska lastbilar drar mindre än amerikanska passagerarfordon.Nästan samma sak ske i arabländer som kör ihjäl sina däck o inte långfärd mm Gammal teknologi har även u-länder(mestadels).SKATTER är bensinprisets problem!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Tega Yrkesförare
28 april 2011 · 1 073 Inlägg

En sak kan man va säker på iaf. Billigare kommer det inte att bli, så njut av 14,78 kr/litern sålänge det går...

pontiacen
28 april 2011 · 1 080 Inlägg

Zydyz skrev:
kan säga att som studerande o köra ca 40 mil per vecka fram o tillbaka till skolan så e det ett rent helvette..

Vet hur det känns, har fått bli bussen sad

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2011 · 17 380 Inlägg

Jag kommer alltid runt 70 mil på en tank. Oavsett hur de höjer och bär sig åt.

Mvh
smile Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Spetan
28 april 2011 · 245 Inlägg

pontiacen skrev:

Zydyz skrev:
kan säga att som studerande o köra ca 40 mil per vecka fram o tillbaka till skolan så e det ett rent helvette..

Vet hur det känns, har fått bli bussen sad

skönt o ha de valet ändå! ja har bara bilen de suger

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Evildan
28 april 2011 ·

gps18 skrev:

Evildan skrev:

gps18 skrev:
hahaha!samma här!!

Skämt åsido, med tanke på hur flertalet och så även jag själv på detta community använder våra fordon: nöjesåka och ofta med ett ganska okenomiskt körsätt så kan vi väl knappast anse att bensinen har nått sitt rätta värde ännu.
Jag skulle kunna cykla mina 6km till jobbet men väljer att ta bilen för att det är bekvämare och framförallt betydligt roligare, hade det varit ekonomiskt svidande hade jag givetvis cyklat och använt bilen när cykeln är utesluten som transportmedel.
Om vi dessutom ser hur Bilparken i vårt avlånga land ser ut kan vi dra slutsatsen att med så många stora törstiga bilar på våra gator är bränslet uppenbarligen för billigt.

Jag håller med dig till ett par saker.Även för mig bilkörning är avkoppling,samt när jag kör,tänker på mina problem o hittar lösning.Men...jag kan inte pendla 6+6km dagligen.... Vidare än så när jag var i USA o Kanda såg jag verkligen törstiga bilar 5,7-60 lit med v8-v12 som folk kör 100m för att köpa en liter mjölk o deras tanke är "gas price is cheap"! (http://gasbuddy.com/ ) Pratar man där om soppsortering,de tittar på dig som om du kommer från en annan planet!
Våra bilar i Sverige är fantastiska med avancerade teknologi o låg bränsleförbrukning( tex http://www.garaget.org/?car=192526&image=2011420 om jag får lov)och även europeiska lastbilar drar mindre än amerikanska passagerarfordon.Nästan samma sak ske i arabländer som kör ihjäl sina däck o inte långfärd mm Gammal teknologi har även u-länder(mestadels).SKATTER är bensinprisets problem!

Nä, jag har oxå haft längre till jobbet, 82km enkel resa så jag vet hur kul det är att fylla bilen återkommande, så då åkte jag självklart en bensinsnål bil, man måste givetvis anpassa sitt fordonsinnehav efter omständigheterna, man kan rimligtvis inte vara så korkad att man sitter och pendlar med en törstig bil.
Det jag syftar på är just det beteendet du refererade till från USA att okynnesåka, om många drar ned på just den biten skulle det inte svida lika mkt i lädret.

Att svenska bilar är så särskilt snåla kan jag inte riktigt hålla med om, en stor bensindriven volvo kombi: amazon, 145, 245, 745, 945, V70har tagit runt litern i 50år, det tycker inte jag är imponerande.

Jo, vi har ju moms på skatten när det gäller bränslepriserna, det är helt vansinnigt.

Senast redigerat av Evildan (28 april 2011)

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 april 2011 · 901 Inlägg

Evildan skrev:

gps18 skrev:

Evildan skrev:
Skämt åsido, med tanke på hur flertalet och så även jag själv på detta community använder våra fordon: nöjesåka och ofta med ett ganska okenomiskt körsätt så kan vi väl knappast anse att bensinen har nått sitt rätta värde ännu.
Jag skulle kunna cykla mina 6km till jobbet men väljer att ta bilen för att det är bekvämare och framförallt betydligt roligare, hade det varit ekonomiskt svidande hade jag givetvis cyklat och använt bilen när cykeln är utesluten som transportmedel.
Om vi dessutom ser hur Bilparken i vårt avlånga land ser ut kan vi dra slutsatsen att med så många stora törstiga bilar på våra gator är bränslet uppenbarligen för billigt.

Jag håller med dig till ett par saker.Även för mig bilkörning är avkoppling,samt när jag kör,tänker på mina problem o hittar lösning.Men...jag kan inte pendla 6+6km dagligen.... Vidare än så när jag var i USA o Kanda såg jag verkligen törstiga bilar 5,7-60 lit med v8-v12 som folk kör 100m för att köpa en liter mjölk o deras tanke är "gas price is cheap"! (http://gasbuddy.com/ ) Pratar man där om soppsortering,de tittar på dig som om du kommer från en annan planet!
Våra bilar i Sverige är fantastiska med avancerade teknologi o låg bränsleförbrukning( tex http://www.garaget.org/?car=192526&image=2011420 om jag får lov)och även europeiska lastbilar drar mindre än amerikanska passagerarfordon.Nästan samma sak ske i arabländer som kör ihjäl sina däck o inte långfärd mm Gammal teknologi har även u-länder(mestadels).SKATTER är bensinprisets problem!

Nä, jag har oxå haft längre till jobbet, 82km enkel resa så jag vet hur kul det är att fylla bilen återkommande, det jag syftar på är just det beteendet du refererade till från USA att okynnesåka, om många drar ned på just den biten skulle det inte svida lika mkt i lädret.

Att svenska bilar är så särskilt snåla kan jag inte riktigt hålla med om, en stor bensindriven volvo kombi: amazon, 145, 245, 745, 945, V70har tagit runt litern i 50år, det tycker inte jag är imponerande.

Jo, vi har ju moms på skatten när det gäller bränslepriserna, det är helt vansinnigt.

Jag refererade till 90tals o nyare bilar som är den största andelen av bilar i Sverige.Man ser inte så ofta volvo amazon,eller 145 nu förtiden....Min 270hk saab drar 0,8 blandat. Men tar man bort SKATTER och moms då blir det bensin betydligt billigare.Ha kanske max som skatt 1kr/lit,det förstår jag.Men nu är det för mycket! http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensinskatt USA mm har jag nämt pga jag tror att det finns värre körvanor/antiekonomiska bilar än här. :-) Jag tror att generellt väst Europa ligger topp i den fråga.Tack :-)

Senast redigerat av gps18 (28 april 2011)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

Hur kan det vara lagligt att momsbeskatta skatt?

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 april 2011 · 901 Inlägg

Fellow skrev:
Hur kan det vara lagligt att momsbeskatta skatt?

Allt för att konsumenter ska betala högre summor....
samma händer med elräkningen!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

gps18 skrev:

Fellow skrev:
Hur kan det vara lagligt att momsbeskatta skatt?

Allt för att konsumenter ska betala högre summor....
samma händer med elräkningen!

Jo verkar som det. Här är ett mail som jag skickade till finansutskottets Fredrik Schulte.

Hejsan!
Jag är en kille på 23 år som inte kan sluta förvånas över priset på
drivmedeln vi har idag.
Med tanke på Sveriges extremt låga del i koldioxidutsläpp speciellt räknat
från biltrafiken förstår jag inte hur beskattningen motiveras?
Är det ett krav att bo i Stockholms innerstad för att inte behöva betala
3-5000 kr i månaden för att ta sig till arbetet? Pengar som man förvisso
får tillbaka en marginell del i reseersättningar och avdrag men som man
måste ligga ute med under hela året.
1.8 miljoner invånare har skrivit på bensinskatteuppror.se namnlista om
sänkt drivmedelsskatt men det känns som att vi bilister blir spottade på
med ännu högre kostnader.
Jag bodde tidigare ca 3.5 mil utanför Norrtälje med ca 5-6 bussar om dagen
med 3 timmars mellanrum vilket omöjliggör för mig att ta buss vilket har
lett till 2-3000 kr i månaden i för att ta mig till staden för diverse
aktiviteter utanför arbetet.

Jag skulle bara vilja ha förklaringen till hur skattesatsen är berrättigad
från eran sida när det är folk som får lägga 1/3 utav sin inkomst på att ta
sig till och från arbetet?
Ska resor till vänner och familj vara ett privilegium och inte en självklar
rättighet? Idag bor jag i Karlskoga och mina föräldrar bor 34 mil enkel resa bort.
Räknar jag på 14 kr
litern så kostar det mig 700 kr att ta mig fram och tillbaka med min bil
med en resetid på 3 timmar.
Skulle jag nu ta kollektivtrafik skulle kostnaden ligga på ungefär 550 kr
med en restid på ca 5 1/2 timme enkel resa. Skulle vi nu åka 2 personer
vilket vi självklart gör jag och min sambo skulle det alltså kosta 1000 kr
för oss att ta kollektivtrafiken till mina föräldrar så du ser så gynnar
sig inte den alls för våran del och samtidigt straffas vi med höga priser
för att vi inte har andra val.

Senast redigerat av Fellow (1 maj 2011)

Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

Svaret;
Hej!

Jag har full förståelse för din irritation. Däremot delar jag inte din
slutsats.

Grundproblemet är att skatterna är för höga och att människor har för små
marginaler. Hur skatten sedan tas in, om det sker via bensinskatt, skatt på
arbete, moms osv är mer av en teknisk fråga om vad som är mest effektivt
och minst skadligt för ekonomin enligt min uppfattning. Ur det perspektivet
är bensinskatten en "bra" skattebas (samt att det finns viktiga
miljöaspekter). Om bensinskatten höjs men det kompenseras av att tex
jobbskatteavdraget höjs så att nettoeffekten blir att skattenivån inte
förändras (eller tom sänks) har jag inga principiella invändningar mot det.


Självklart är det sedan så att landsbygden drabbas värre av bensinskatten
än storstadsregioner. Delvis kompenseras detta precis som du skriver av
reseavdraget. Samtidigt betalar människor i storstaden mer skatt och har
högre kostnader i andra hänseenden (högre levnadskostander, högre
boendeskatter och boendekostander osv). Jag tror att det är SEB som gör en
årlig sammanställning över hur mycket pengar människor i olika kommuner har
att röra sig med efter alla nödvändiga kostnader och skatter är betalda.
Det är inte alls så att storstadsborna är förfördelade. Tvärtom!

Samtidigt har jag som sagt full förståelse för irritationen. Självklart
inser jag att det kan bli så att landsbygden straffas ut av för höga
drivmedelsskatter. Min berömlig nu är dock inte att detta är fallet idag
sett till helheten. Det grundläggande problemet är dock att den generella
skattenivån är för hög och att människor därmed har för små marginaler.

Mvh
Fredrik

Fellow
28 april 2011 · 1 581 Inlägg

Kan ju meddela att bensinen är billigare i Stockholm än i Karlskoga.

Att han nu påstår att marginalerna är för små är ju bullshit. Skulle folk slippa betala 3-5000 kr i månaden för att ta sig till och från jobbet så skulle vi ha den marginalen han är ute efter.

Senast redigerat av Fellow (28 april 2011)

mulleina
28 april 2011 · 715 Inlägg

gps18 skrev:

Evildan skrev:

gps18 skrev:

Jag håller med dig till ett par saker.Även för mig bilkörning är avkoppling,samt när jag kör,tänker på mina problem o hittar lösning.Men...jag kan inte pendla 6+6km dagligen.... Vidare än så när jag var i USA o Kanda såg jag verkligen törstiga bilar 5,7-60 lit med v8-v12 som folk kör 100m för att köpa en liter mjölk o deras tanke är "gas price is cheap"! (http://gasbuddy.com/ ) Pratar man där om soppsortering,de tittar på dig som om du kommer från en annan planet!
Våra bilar i Sverige är fantastiska med avancerade teknologi o låg bränsleförbrukning( tex http://www.garaget.org/?car=192526&image=2011420 om jag får lov)och även europeiska lastbilar drar mindre än amerikanska passagerarfordon.Nästan samma sak ske i arabländer som kör ihjäl sina däck o inte långfärd mm Gammal teknologi har även u-länder(mestadels).SKATTER är bensinprisets problem!

Nä, jag har oxå haft längre till jobbet, 82km enkel resa så jag vet hur kul det är att fylla bilen återkommande, det jag syftar på är just det beteendet du refererade till från USA att okynnesåka, om många drar ned på just den biten skulle det inte svida lika mkt i lädret.

Att svenska bilar är så särskilt snåla kan jag inte riktigt hålla med om, en stor bensindriven volvo kombi: amazon, 145, 245, 745, 945, V70har tagit runt litern i 50år, det tycker inte jag är imponerande.

Jo, vi har ju moms på skatten när det gäller bränslepriserna, det är helt vansinnigt.

Jag refererade till 90tals o nyare bilar som är den största andelen av bilar i Sverige.Man ser inte så ofta volvo amazon,eller 145 nu förtiden....Min 270hk saab drar 0,8 blandat. Men tar man bort SKATTER och moms då blir det bensin betydligt billigare.Ha kanske max som skatt 1kr/lit,det förstår jag.Men nu är det för mycket! http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensinskatt USA mm har jag nämt pga jag tror att det finns värre körvanor/antiekonomiska bilar än här. :-) Jag tror att generellt väst Europa ligger topp i den fråga.Tack :-)

Man kanske inte ska säga max skatt en krona då värdena förändras, men en max procent kunde man ha haft. Det är väl några 100% i skatt nu

RD_87 Skrotsamlare
28 april 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har länge funderat på om man kanske skulle kunna bli drivmedelsterrorist? Eller göra som fransmännen och sätta upp barrikader? När en fulltank kostar 1000-1500, milersättningen är löjligt låg och hela jävla landet är glesbygd, då har det väl fan gått för långt!? Om någon organiserar nån form av bra protestaktion så ska jag fan delta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang