dumpventil? ha eller inte ha?

BERNI
4 augusti 2006 · 252 Inlägg

Jag har haft min dumpventil ända sen jag köpte min bil för ca 3månader sen då den satt på när jag köpte bilen. Jag tyckte att det var coolt som fan och älskade pysljudet. man växlade gärna ner när man åkte genom någon tunnel bara för att höra det där ljudet.
Men till det tråkiga, jag har fått utstå en massa kommentarer om dumpventilen och dess pys-ljud.
Jag har fått höra att det är: bonnigt, töntig, onödigt, tattigt, kasst, irriterande, fjortis, pinsamt osv. osv.
Allt detta från familj, vänner, bekanta, okända människor på gatan och tom. flickvännen.
Igår fick jag nog och med en tår i ögat tog jag bort den och monterade tillbaka orginalventilen, Det skumma nu är att efter det så känns det inte lika kul att köra bilen, den går ju lika bra men den känns inte lika "rejsig" som förut. Jag saknar ljudet av dumpventilen på morgonen när man åker till jobbet. Förut så längtade man tills det blev morgon för man visste att man skulle åka till jobbet och man hoppades nästan på att få rödljus i korsningarna så att man fick höra pysljudet när man gasade på när det blev grönt..... detta gällde i stort sett alla korsningar, man stannade vid övergångställen och släppte över folk trots att man hade hunnit köra innan de kom till övergångstället, allt detta för att få höra motorn varva och dumpventilen pysa.
Jag saknar fan min dumpventil men det blev för jobbigt med all kritik man fick för att man hade den.
Är det någon här som har varit med om en liknande situation?
Frågan är,
SKA MAN ELLER SKA MAN INTE HA DUMPVENTIL?

vad är den allmänna inställningen om dumpventiler här?

Senast redigerat av BERNI (4 augusti 2006)

Got vtec?
Honda S2000 "Den röda." (2003)
TobLju Fartglad
4 augusti 2006 · 336 Inlägg

Klart du ska ha dumpventil, speciellt om DU älskar den så mycket! Jag själv har ingen men jag vill ha. smile

Tänk efter, är det du som ska gilla DIN bil eller andra? wink

Power without Quattro is useless!
Audi S4 "Galne Gunnar" (1992)
Imon Väghållningsvåldtagen
4 augusti 2006 · 195 Inlägg

Alla dom som tycket att det var bonnigt, töntigt, barnsligt etc. får väl tycka det.... Vad kör dom själv för tattar merca då? De flesta vet troligtvis inte ens vad det är som låter...

Nä! Skit i vad andra säger och gör som du vill... (Ps. Du kan prova säga åt flickvännen att det säkert finns nån annan söt flicka som uppskattar ljudet mer, så ska du se det blir annat ljud i skällan wink)

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40
Volvo S40 (1996)
Honda Civic "Type-R" (2003)
ErskPersk Svindåre
4 augusti 2006 · 1 433 Inlägg

skälvklart ska du ha dumpventil! tycker de e asballt!

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
Cascade
4 augusti 2006 · 264 Inlägg

Fall aldrig för grupptryck, du måste alltid va stark å gå din egen väg.. Tex. innan jag köpte mina nya fälgar så tyckte en del att dom såg "volvo" ut å inte va ngt att ha, men jag gillade dom å köpte dom ändå. Och nu har jag inte fått en enda negativ kommentar å många avgudar dom 8) .. men du vet väll att det bara e döda fiskar som flyter med strömmen (?)

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa
jonTe
4 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Min åsikt är att det är OK så länge det inte gör avkall på funktionen (tex dump på en LMM-bil) vilket det inte gör på din bil.

Men visst kan man bli lite trött på att det är så "hypat"....finns inget värre än när det kommer på tal att man kör turbobil och första frågan blir:
-Har du sån där dumpventi? .....suck....

MVH Jonas
..............
Ostsåsen
4 augusti 2006 · 173 Inlägg

BERNI skrev:
Jag har haft min dumpventil ända sen jag köpte min bil för ca 3månader sen då den satt på när jag köpte bilen. Jag tyckte att det var coolt som fan och älskade pysljudet. man växlade gärna ner när man åkte genom någon tunnel bara för att höra det där ljudet.
Men till det tråkiga, jag har fått utstå en massa kommentarer om dumpventilen och dess pys-ljud.
Jag har fått höra att det är: bonnigt, töntig, onödigt, tattigt, kasst, irriterande, fjortis, pinsamt osv. osv.
Allt detta från familj, vänner, bekanta, okända människor på gatan och tom. flickvännen.
Igår fick jag nog och med en tår i ögat tog jag bort den och monterade tillbaka orginalventilen, Det skumma nu är att efter det så känns det inte lika kul att köra bilen, den går ju lika bra men den känns inte lika "rejsig" som förut. Jag saknar ljudet av dumpventilen på morgonen när man åker till jobbet. Förut så längtade man tills det blev morgon för man visste att man skulle åka till jobbet och man hoppades nästan på att få rödljus i korsningarna så att man fick höra pysljudet när man gasade på när det blev grönt..... detta gällde i stort sett alla korsningar, man stannade vid övergångställen och släppte över folk trots att man hade hunnit köra innan de kom till övergångstället, allt detta för att få höra motorn varva och dumpventilen pysa.
Jag saknar fan min dumpventil men det blev för jobbigt med all kritik man fick för att man hade den.
Är det någon här som har varit med om en liknande situation?
Frågan är,
SKA MAN ELLER SKA MAN INTE HA DUMPVENTIL?

vad är den allmänna inställningen om dumpventiler här?

Tycker som jonTe - Så länge det inte försämrar bilen på något sätt är det väll som vilken vanlig fåfänga som helst. Om man däremot prioriterar denna fåfänga framför funktion, som i exemplet med LMM bilar, anser jag att det är löjligt.

Varför vill vi klä oss snyggt? Varför vill vi att bilen ska se bra ut? Varför kan vi betala hur mycket som helst för att ha ett vackert hus, bil, utseende av oss själva o.s.v.?
Och slutligen, varför vill du ha din dumpventil?

På alla dessa frågor finns ett gemensamt svar som lyder följande : DÄRFÖR ATT JAG VILL DET!

Nu går du genast ut och monterar tillbaka din dump! smile

mvh Fredric

_JoCCeV TVT Member
4 augusti 2006 · 377 Inlägg

Ostsåsen skrev:

BERNI skrev:
Jag har haft min dumpventil ända sen jag köpte min bil för ca 3månader sen då den satt på när jag köpte bilen. Jag tyckte att det var coolt som fan och älskade pysljudet. man växlade gärna ner när man åkte genom någon tunnel bara för att höra det där ljudet.
Men till det tråkiga, jag har fått utstå en massa kommentarer om dumpventilen och dess pys-ljud.
Jag har fått höra att det är: bonnigt, töntig, onödigt, tattigt, kasst, irriterande, fjortis, pinsamt osv. osv.
Allt detta från familj, vänner, bekanta, okända människor på gatan och tom. flickvännen.
Igår fick jag nog och med en tår i ögat tog jag bort den och monterade tillbaka orginalventilen, Det skumma nu är att efter det så känns det inte lika kul att köra bilen, den går ju lika bra men den känns inte lika "rejsig" som förut. Jag saknar ljudet av dumpventilen på morgonen när man åker till jobbet. Förut så längtade man tills det blev morgon för man visste att man skulle åka till jobbet och man hoppades nästan på att få rödljus i korsningarna så att man fick höra pysljudet när man gasade på när det blev grönt..... detta gällde i stort sett alla korsningar, man stannade vid övergångställen och släppte över folk trots att man hade hunnit köra innan de kom till övergångstället, allt detta för att få höra motorn varva och dumpventilen pysa.
Jag saknar fan min dumpventil men det blev för jobbigt med all kritik man fick för att man hade den.
Är det någon här som har varit med om en liknande situation?
Frågan är,
SKA MAN ELLER SKA MAN INTE HA DUMPVENTIL?

vad är den allmänna inställningen om dumpventiler här?

Tycker som jonTe - Så länge det inte försämrar bilen på något sätt är det väll som vilken vanlig fåfänga som helst. Om man däremot prioriterar denna fåfänga framför funktion, som i exemplet med LMM bilar, anser jag att det är löjligt.

Varför vill vi klä oss snyggt? Varför vill vi att bilen ska se bra ut? Varför kan vi betala hur mycket som helst för att ha ett vackert hus, bil, utseende av oss själva o.s.v.?
Och slutligen, varför vill du ha din dumpventil?

På alla dessa frågor finns ett gemensamt svar som lyder följande : DÄRFÖR ATT JAG VILL DET!

Nu går du genast ut och monterar tillbaka din dump! smile

mvh Fredric

Håller helt och hållet med där... skruva dit dumpventilen igen så att du kan njuta av den... smile det är ju, som sagts tidigare, DIN bil, och vill du ha Dumpventil så ska du ha dumpventil...
De som tycker att det är töntigt, bonnigt, fjortis o allt möjligt vet förmodligen inte ens vad dumpventilen gör/fungerar och fyller för funktion.... gillar inte personer som ska påpeka sånt de inte förstår... tongue // mvh Jocke

BERNI
4 augusti 2006 · 252 Inlägg

jonTe skrev:
Min åsikt är att det är OK så länge det inte gör avkall på funktionen (tex dump på en LMM-bil) vilket det inte gör på din bil.

Men visst kan man bli lite trött på att det är så "hypat"....finns inget värre än när det kommer på tal att man kör turbobil och första frågan blir:
-Har du sån där dumpventi? .....suck....

Jag fattar inte varför de flesta (som inte redan har dumpventil) trackar ner på en bara för att man har det?
Det känns nästan som mobbing.
t.ex. Om man sitter på en förfest och snackar lite och som vanligt brukar bilar komma på tal och någon påminner en om att man har dumpventil och alla börjar skratta och snacka skit om ens bil.
Jag tror att jag har fått höra att jag har en töntig ungdomsbil ca. 300 gånger......
jag blev så less att jag tog bort den.

Fyller dumpventilen någon vital funktion på bilen eller kan man lika gärna köra utan?
Ifall den gör det kan man ju säga att den måste sitta där pga.....................

Got vtec?
Honda S2000 "Den röda." (2003)
Spelis
4 augusti 2006 · 1 926 Inlägg

Gå och montera tillbaks dumpen om du gillar den..som alla andra säger, det är DIN bil och DU gillar den. Och alla andra som gnäller är avonsjuka (stavning?) !! fråga vad dom åker runt i för skitbil från skroten med styling från lidl ?

Montera tillbaks ! wink

puff
4 augusti 2006 ·

Själv så tog jag bort min för några dagar sen, tycker att den låter nästan skönare med bara öppet luftfilter. Men det är min åsikt.
När man skaffa mer motor så då kasnke man sätter tillbaka den wink
Mvh

Stavve
4 augusti 2006 · 65 Inlägg

Klart du ska ha det om du tycker om det! Med 99% säkerhet är det ren avundsjuka. Om de inte är wannabe 50-åriga puritaner som menar att allt ska vara original.

Stå på dig!

BMW 325iA Cabriolet "M-technic" (1994)
Saab 9000 "Griffin" (1994)
jonTe
4 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

BERNI skrev:
Fyller dumpventilen någon vital funktion på bilen eller kan man lika gärna köra utan?
Ifall den gör det kan man ju säga att den måste sitta där pga.....................

Att köra HELT utan avlastning är inge vidare, däremot finns det igentligen ingen anledning att investera i en dyr fläskig eftermarknadsvariant då originalet gör sitt jobb aldeles utmärkt.
Enda anledningen är om man börjar dansa på laddtryck över 1.5bar då originalet börjar få kort hållbarhet (membranet går sönder)

Så tyvärr, du kan bara motivera det med att du gillar ljudet wink

Men _JoCCeV  sa ju nått.....har dina polare någon teknisk kunskap om vad en avlastningsventil/dump gör och varför den sitter där?
Läs på denna > http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329 riktigt hårt och nästa gång de tjötar så ställ en motfråga om de verkligen vet vad den gör för jobb.
Vet de inte det så är det bara:

-Nä men håll käften då!

Kunskap är bra! wink

MVH Jonas
..............
Hamilton
4 augusti 2006 · 8 864 Inlägg

BERNI skrev:
Jag har haft min dumpventil ända sen jag köpte min bil för ca 3månader sen då den satt på när jag köpte bilen. Jag tyckte att det var coolt som fan och älskade pysljudet. man växlade gärna ner när man åkte genom någon tunnel bara för att höra det där ljudet.
Men till det tråkiga, jag har fått utstå en massa kommentarer om dumpventilen och dess pys-ljud.
Jag har fått höra att det är: bonnigt, töntig, onödigt, tattigt, kasst, irriterande, fjortis, pinsamt osv. osv.
Allt detta från familj, vänner, bekanta, okända människor på gatan och tom. flickvännen.
Igår fick jag nog och med en tår i ögat tog jag bort den och monterade tillbaka orginalventilen, Det skumma nu är att efter det så känns det inte lika kul att köra bilen, den går ju lika bra men den känns inte lika "rejsig" som förut. Jag saknar ljudet av dumpventilen på morgonen när man åker till jobbet. Förut så längtade man tills det blev morgon för man visste att man skulle åka till jobbet och man hoppades nästan på att få rödljus i korsningarna så att man fick höra pysljudet när man gasade på när det blev grönt..... detta gällde i stort sett alla korsningar, man stannade vid övergångställen och släppte över folk trots att man hade hunnit köra innan de kom till övergångstället, allt detta för att få höra motorn varva och dumpventilen pysa.
Jag saknar fan min dumpventil men det blev för jobbigt med all kritik man fick för att man hade den.
Är det någon här som har varit med om en liknande situation?
Frågan är,
SKA MAN ELLER SKA MAN INTE HA DUMPVENTIL?

vad är den allmänna inställningen om dumpventiler här?

Dumpventil eller avlastningsventil som det heter sitter ju redan som original på din bil, så då är det ganska självklart att du skall ha den kvar.

Sen hur man monterar den är en annan femma. Vill du ha ljudet ska du givetvis ha det, med alla dom risker det medför. Om och när du börjar plocka ur mera hk ur motorn så har du "pysljudet" vare sig du vill eller inte.

Fotograf på tierpidag.se
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
4 augusti 2006 · 1 781 Inlägg

det är väl du som ska ha bilen och ingen anna förns du säljer den? det är väl din ensak om du vill ha dump eller inte... det är ju trotts allt dig själv i första hand som du ska bry dig om när det gäller sådanna saker!

Team Insane Racing
JonHultgren
4 augusti 2006 · 95 Inlägg

För det 1:a ska du absolut sätta tillbaka dumpen. Det finns säkert massa som är avundsjuka när du åker runt å dumpar, men dom låtsas som ingenting för att de är avundsjuka. För det 2:a, allt snack om att dump inte funkar på bil LMM, är bara skitsnack, en sekventiell dump fungerar alldeles utmärkt. Motorn får gott och väl den luft den behöver tillbaka!

Nknn
4 augusti 2006 ·

BERNI skrev:

jonTe skrev:
Min åsikt är att det är OK så länge det inte gör avkall på funktionen (tex dump på en LMM-bil) vilket det inte gör på din bil.

Men visst kan man bli lite trött på att det är så "hypat"....finns inget värre än när det kommer på tal att man kör turbobil och första frågan blir:
-Har du sån där dumpventi? .....suck....

Jag fattar inte varför de flesta (som inte redan har dumpventil) trackar ner på en bara för att man har det?
Det känns nästan som mobbing.
t.ex. Om man sitter på en förfest och snackar lite och som vanligt brukar bilar komma på tal och någon påminner en om att man har dumpventil och alla börjar skratta och snacka skit om ens bil..

haha, fyfan du måste vara på jävligt tråkiga fester om det är sånt dem garvar åt...

terazzi
4 augusti 2006 ·

Kan inte göra mer än och hålla med ovanstående,ta ingen skit från dem!!
Det är ju upp till dig och vad du själv tycker,tycker du om den så självklart ska du ha den..
Tycker du inte om den? ta av den..

Men lyssna inte på andra, gå din egen väg och antagligen är dem bara avundsjuka.
Själv har jag ingen bil ÄN,men jag vet att jag kommer köpa en dump kort där efter.
För det är så sjukt mysigt höra när det dumpar.
Min åsikt iaf..

2jzinside Fartygsingenjör
4 augusti 2006 · 550 Inlägg

De flesta som inte tycker om din dumpventil är garanterat bara avundsjuka så dit med den igen wink

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 augusti 2006 · 3 585 Inlägg

sätt till bax den.. man blir ju kåt när man hör en turbo som börjar ladda lite.. vänder sig om.. föraren gasar lite till.. plattan i botten ner me kopplingen pssssssssssssssst innan man vet ordet av så har han växlat till 2an.. 4.000    5.000,,,, 6000... viiiner i luften.. 7.000 koppling psst.. det är ju underbart.. det är mannligt.. så tillbax med pysen å plattan i botten

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang