Taklucka går ej. Audi 100 C4

Andex
2 maj 2011 · 53 Inlägg

Tråd från 2011 som vaknat. /Mod

Hejsan!

Undrar om det är någon som kan svara på varför inte min taklucka fungerar mera? Den fungerade hur bra som helst just innan vi börja med att fixa mitt centralås..Vi fixade även min kupebelysning så vi tog bort luckan till innerbelysningen vart även knapparna till taklucklan sitter ( om ni förstår ) Kan kanske vara något relä/säkring som gått?? Men vart ska man hitta dom? Allt står ju på tyska :S

Tack för all info!

/ Andex

Brinka Meus ipsius Deus sum
2 maj 2011 · 636 Inlägg

Jag skulle nog ta bort den luckan igen, å kolla noga så att inget är skadat till takluckeknapparna..

Andex
2 maj 2011 · 53 Inlägg

Brinka skrev:
Jag skulle nog ta bort den luckan igen, å kolla noga så att inget är skadat till takluckeknapparna..

Vi har haft borta luckan iofs bara en snabb sväng...Jag ska kolla upp de för något stort fel kan det inte vara.

Andex
2 maj 2011 · 53 Inlägg

StyX_ skrev:
klickar det inte ur takluckan eller något?
kolla på säkringen, kan vara den som gått sönder.
vet på min taklucka, jag var upp med luckan som döljer motorn, motorn bara klickade, och då var det en plastbricka som döljde en skruv som man kan dra upp takluckan manuellt, om den plastbrickan var vriden så klicka det bara, som en säkerhet.
Tyska ord är ganska likt svenska ord om man tänker lite, om du kollar på orden så hittar du nog, tror takluckan går på samma säkring som andra delar, i alla fall venton, tror det var belysningen i bilen eller liknande.

klickar inget alls ( stendöd ) Även när vi testa att öppna den manuellt så var den överdrivet trög ärligt talat man fick inte upp den ville inte vålda sönder den..Hmm plastbricka låter intressant det här tror nog jag lär öppna upp luckan och kika bättre. Jag ska kolla igenom alla säkringar oxå för något stort fel kan det inte vara när den fungerade just innan vi börja fixa med centrallåset + kupebelysningen.

te_wik Forummoderator
4 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Är du säker på att ni inte skadat knappen eller kablarna till takluckan då? Låter ju konstigt om det bara lägger av sådär.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Andex
5 maj 2011 · 53 Inlägg

te_wik skrev:
Är du säker på att ni inte skadat knappen eller kablarna till takluckan då? Låter ju konstigt om det bara lägger av sådär.



Mvh Tommy

Jag vet det låter hur konstigt som helst..alla kablar ser då ut att vara hela..som sagt vi gjorde ju inget speciellt hade bara bort luckan för att komma åt kupebelysnings lampan..Nå jag tror det är ett relä som kraschat..alla säkringar är ju hela iaf. Nå jag ska se när jag känner mig redo att ligga i trångt utrymme och kolla under ratten.

Andex
5 maj 2011 · 53 Inlägg

StyX_ skrev:

Andex skrev:

te_wik skrev:
Är du säker på att ni inte skadat knappen eller kablarna till takluckan då? Låter ju konstigt om det bara lägger av sådär.



Mvh Tommy

Jag vet det låter hur konstigt som helst..alla kablar ser då ut att vara hela..som sagt vi gjorde ju inget speciellt hade bara bort luckan för att komma åt kupebelysnings lampan..Nå jag tror det är ett relä som kraschat..alla säkringar är ju hela iaf. Nå jag ska se när jag känner mig redo att ligga i trångt utrymme och kolla under ratten.

Kollat så kontakter sitter fast etc?

Ja kommer just från bilen ja gick igenom allt 1 gång till Säkringar,tog lös alla kablar som går till takluckan satte fast dom ordentligt. Men det är ju så att audi har ju även säkringar under huven.Jag var där och kolla men som sagt allt står ju på tyska så det är inte det lättaste..blir smått galen på det här snart..Vill inte föra den på verkstad för då tar dom typ 600 kr och det var ett hur enkelt fel som helt sad

Andex
5 maj 2011 · 53 Inlägg

StyX_ skrev:

Andex skrev:

StyX_ skrev:

Kollat så kontakter sitter fast etc?

Ja kommer just från bilen ja gick igenom allt 1 gång till Säkringar,tog lös alla kablar som går till takluckan satte fast dom ordentligt. Men det är ju så att audi har ju även säkringar under huven.Jag var där och kolla men som sagt allt står ju på tyska så det är inte det lättaste..blir smått galen på det här snart..Vill inte föra den på verkstad för då tar dom typ 600 kr och det var ett hur enkelt fel som helt sad

Jo men vissa ord i tyska är ganska lätt om man tänker efter, mena som i bubblan jag har, är det ju vissa tyska ord och dom orden var ganska lätta faktiskt.

Ja det är sant..nå jag ska upp locket och se om jag kan googla fram och översatta wink

Andex
5 maj 2011 · 53 Inlägg

Andex skrev:

StyX_ skrev:

Andex skrev:

Ja kommer just från bilen ja gick igenom allt 1 gång till Säkringar,tog lös alla kablar som går till takluckan satte fast dom ordentligt. Men det är ju så att audi har ju även säkringar under huven.Jag var där och kolla men som sagt allt står ju på tyska så det är inte det lättaste..blir smått galen på det här snart..Vill inte föra den på verkstad för då tar dom typ 600 kr och det var ett hur enkelt fel som helt sad

Jo men vissa ord i tyska är ganska lätt om man tänker efter, mena som i bubblan jag har, är det ju vissa tyska ord och dom orden var ganska lätta faktiskt.

Ja det är sant..nå jag ska upp locket och se om jag kan googla fram och översatta wink

Jag hitta en sak en säkring vart det stod schiebedach = taklucka men den var ju hel den med..sad

lukas72
30 december 2019 · 36 Inlägg

Bumpar en gammal tråd. Hittade du någon lösning? Jag har en likadan bil med precis samma fel, den klickar inte ens.

jaka54
30 december 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Så fort en "elgrej" inte funkar så börja med att kolla säkringen för för just den grejen.
Är säkringen hel så kolla(ta loss och spraya på elspray) elanlutningarna. Oxid på kontakter är ett vanligt fel.
Kolla också att takluckan går lätt, om inte smörj upp ledskenorna.Har själv en C3:a (Audi 100 -89) där ledskenorna eftersmörjning gjorde att takluckan gick mycket lättare, har en handvevad lucka.
Funkar det fortfarande inte fast du smörjt upp allting  så kolla att du har spänning (12V) fram till takluckans elmotor.
Har du spänning vet du att det är fel på elmotorn.
Ta isär motorn och gör ren kollektorn med elspray! Koppla sedan på 12V direkt på motorn och kolla att den funkar...

Cuefa Ain't no place like home...
30 december 2019 · 4 628 Inlägg

Desssa bilar har ju ett komfortstyrdon (som tar 2 säkringsplatser, en riktig koloss), det är väl inte världens vanligaste att dessa går sönder men det är heller inte något man aldrig hört talas om.
Jag skulle kolla så det reläet faktiskt drar.
På en 100 C4 borde detta relä sitta där passageraren har sina fötter, under mattan.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
lukas72
31 december 2019 · 36 Inlägg

Tackar hörni, får pröva detta.

Cuefa Ain't no place like home...
2 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Återkom gärna med resultatet av din felsökning smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
lukas72
5 januari 2020 · 36 Inlägg

Cuefa skrev:
Återkom gärna med resultatet av din felsökning smile

Ska försöka komma ihåg, annars får du påminna mig 😁

lukas72
9 maj 2020 · 36 Inlägg

Börjat felsöka nu. Hittade också taklucke-säkringen och kommit fram till att nån bytt plats på saker o ting där. Tex fönsterhissen fram vänster var inte där klisterlappen sa att den skulle vara.

Hur som helst så verkar kablarna som ska gå till takluckan vara borta 🙄 ska riva facket under ratten och kolla nu, är det nån som vet vilken färg kablarna som går till relä/motor har? Skulle uppskattas väldigt mycket!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang