HJÄLP! Fick för hög HC och CO på besiktningen! Vad göra?

dawwe ...has left the building...
6 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Disco: Japp, det är jag som är Mr Lambda, äger alla fabriker, i HELA världen...
Jag är inte "på" att byta lambda utan påpekar bara att om man räknar på det så kan man ofta räkna hem ett lambda byte, speciellt om bilen gått kring de 16000 milen som många biltillverkare inofficiellt rekommenderar som "bytes intervall", notera att därmed INTE sagt att lambdan inte kan fungera bra nog mycket längre. Du kan ju jämföra med tändstift, en normal billist med vanliga standardstift byter väl efter typ 5000 mil, men man kan ju lika gärna rulla 10000 mil med stiften eftersom bilen i de allra flesta fall tuffar på som vanligt, dock med kanske en något högre förbrukning. Är precis samma sak med lambdan, den må reglera tillräckligt snabbt men absolut inte lika snabbt som en ny

Anledningen till att jag rekommenderar att kolla live-värden via OBD är att det kan ofta vara svårt att hitta en lätt åtkomlig mätpunkt för lambdan, dessutom bör förbindelsen var god då man mäter en låg spänning, men detta vet ju du så klart....????Men visst vill man krångla med multimeter så går det oxå.
O som sagt börjar man räkna på det lite snabbt så inser man ekonomin i att BYTA lambdan på "chans", speciellt om bilen är en 97:a där lambdan förmodligen aldrig bytts.

Jag hade själv "superkonstiga" avgasvärden på min M för 7 år sedan. BMW sa på den årliga kostnadsfria förbesiktningen "Det kan va vad som helst, men förmodligen kassa kattar eller att den drar olja". I mitt fall var alla värden höga (C01 typ 2,0, CO2 typ 4, HC typ 300, Lambda typ 1.06). BMW trodde INTE på lambda, men efter en massa googlande fick jag fram att det rekommenderades att byta lambdasond om bilen gått mer än 16000 mil. Mitt alternativ var att lämna den för felsök hos BMW (1000kr minst!) eller chansbyta lambdan som gissningsvis suttit där sen ny. Jag valde "chansbytet", o guess what??Alla världen blev klockrena o har förblivit så sedan dess, o detta på en bil som är erkänt strulig med avgasvärden....

Check engine lambdan lyser vid fel på emissionerna, o det kan vara allt från "lambda fel" till läckage, kass LMM eller nåt annat...

Senast redigerat av dawwe (6 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ajonasson
6 maj 2011 · 583 Inlägg

discokapten skrev:

ajonasson skrev:

discokapten skrev:
Mät upp lambdan innan du springer och byter ut den, dumt att bara ge bort pengar för något som kanske fungerar... Är avgassystemet tätt? Byt olja! Oljan mår inte bra av att stå över vintern, jag byter alltid innan jag plockar ut bilar jag vinterförvarar.

Oljan inte mår bra att stå över vintern?. Vad baserar du detta på?. Någon länk? smile
Är bara nyfiken smile. Kan vara väldigt bra att veta för alla som vinterförvarar.

Mvh
Anders

Dels så har du skiten som finns i använd olja som är väldigt surt och kan ge skador på motorn, sen har du kondensbildningen som kommer ifrån växlande temperaturer.

Jag brukar förvisso slå i billig helsyntet innan förvaring, och slå i riktigt olja på vårkanten, bara för att vara på den säkra sidan, men jag är helt övertygad om att just gammal olja är direkt skadlig för motorn.

Växlande temperatur JA, Om den inte står i varmgarage!, då växlar den inte många grader.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
RichiB
6 maj 2011 · 1 866 Inlägg

discokapten skrev:
Check engine lampan lyser inte va? För den ska lysa vid felaktig lambdareglering...

lyser ej!

RichiB
6 maj 2011 · 1 866 Inlägg

har funderat på en annan sak...
misstänker att bilen kan behöva en mappning eftersom jag har bytat hela avgassystemet till större rör, ny universal kat, öppet filter, extraktorgrenrör...  Kan det inte vara så att man måste ställa in bilen efter allt nytt och därav blir värdena fel som det är nu??

dawwe ...has left the building...
6 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Ja det var en hel del "upgrades". En seriös mappning är nog på sin plats, o kanske till o med en "besiktnings mapp"... Sen är jag väl liiite tveksam till att de ändringar du gjort skulle vara orsaken, men helt klart ett lite "för" voluminöst avgassystem kan kanske leda till att katten har svårt att tända....

De ändringar du gjort kräver väl egentligen ingen mappning för avgasvärdenas skull utan mer för att optimera effekt stegringen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RichiB
6 maj 2011 · 1 866 Inlägg

dawwe skrev:
Ja det var en hel del "upgrades". En seriös mappning är nog på sin plats, o kanske till o med en "besiktnings mapp"... Sen är jag väl liiite tveksam till att de ändringar du gjort skulle vara orsaken, men helt klart ett lite "för" voluminöst avgassystem kan kanske leda till att katten har svårt att tända....

De ändringar du gjort kräver väl egentligen ingen mappning för avgasvärdenas skull utan mer för att optimera effekt stegringen...

okej men var kan man mappa bilen till ett bra pris runt helsingborgs regionen?

dawwe ...has left the building...
6 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Bra pris är väl inte det primära utan att det blir bra GJORT! En mappning brukar kosta från 6-7000 och uppåt. Har för mig att TS-Motor ligger i dina trakter, eller så minns jag helt fel, osäker på om de kan mappa dock...

http://www.tsmotor.com/sida.php?id=39

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RichiB
9 maj 2011 · 1 866 Inlägg

såja... idag var jag på ny mätning och nu var det nästan bra!
Alla värden var bra förutom HC som var ca 130-140! och det får vara 100!
Fick ett tips att jag skulle ta bort en skarv jag har mellan downpipen och nästa rör bakåt... Det skulle kunna läcka där ( igen ) trotts jag har  lappat ihop skarven med avgaspasta! ( känns och syns dock inget )Detta  är en kulleds-skarv som egentligen bara ska pressas samman men då höll den inte alls tätt så jag täppte till runt hela skarven med avgaspasta.
Nu har jag istället köpt ett flex rör som jag svetsar dit så det blir 100% tätt!

Tror ni detta kommer ge mig det sista lilla jag behöver för att klara bes...?

RichiB
11 maj 2011 · 1 866 Inlägg

Weee nu var problemet löst! Idag blev HC -4!!
Så nu är det bilprovningen nästa!
Tack all för tipsen ni gav :-)

windox
10 juli 2011 · 1 Inlägg

RichiB skrev:

gamlingen skrev:

RichiB skrev:
japp det är första gången med den nya katen?
Men kan det verkligen ha med den att göra?
Den andra var riktigt gamal o sleten hehe

Då vet du med andra ord inte om den funkar som den ska..

hur får jag reda på det då? :-)
en ny kat borde ju fungera...

Hej,

Jag går direkt på sak. Jag har nu läst tråden igenom och vad jag kan se el tror efter vad jag själv har trådat igenom och fått lov att göra med min Passat Varriant ADZ motor 1.8i -1996, så finns det väl lite referenser av det att gå på.

Jag besiktade bilen och hade skyhöga höga CO HC värden som om bilen borde skrotas. Men jag visst att det var något "simpelt" fel, men vilket, det var frågan.

Hade innan varit till 3 bilverkstäder och fått ett gemensamt svar "Rör inte tomgångskruven om du hitta den, då ändrar du all fabriksvärden som i sin tur kan ge livslång kedjeverka så felsökande kanske inte tar slut.."

Innan jag var o besiktade bilen då hade jag gjort följande:

Bytt impulsgivare
Bytt bränslefilter bak intill bränsletanken
Bytt tändstift
Bytt luftfilter ( standard byte )
Bytt fördelarlock
Bytt rotorvinge
Bytt vattenpump, termostat ( var i behov av byte )
Bytt bakre, mittre ljuddämparen ( var i behov av byte )
Svetsat på nytt flexrör på främre avgasröret ( var nödvändigt att byta flexrör )

Och fortfarande var "huvudproblemet" inte löst

Vid det laget då sade VAG el Meca som de heter numera..dem skulle ha bytt ut stort sett allt detta innan de gav sig in på tomgångskruven. Om jag det hade låtit dem fått gjort det då hade kostnadläget varit garanterat över 10-12 000 och inget har de löst...Vilken bilägare är glad då? Är man normal ägare då ställer man lite krav på de och därför slog jag snabbt ifrån och skulle lösa det själv.

Nu kommer vi tillbaka till "huvudproblemet"

Ja, just det, nu kom jag på att jag har ju glömt bort och nämna att jag har dessutom gjort en ordentlig motortvätt med hjälp av Wynnsbutikens motoroljeprodukter kika gärna in på wynnsbutiken.com

Då tvättade jag insprutarenheten och det gav Positiva svar, trodde faktum ett tag att det var något fel på mina öron :-) men så inte fallet var. bilen drog hemskt mycket soppa ( 1 liter lekande ) efter denna tvätt av EGR ventil, förgasar, insprutarmunstycken, alla enheter i föbränningsrummet ) då sjönk förbrukningen ned till faktum 0.68/litern

Vidare då körde jag motortvätt och 20 minuter senare tömde jag ut motorolja och bytte oljefilter. Hällde i en billig olja och körde ca 90-120 sek och sedan tömde ut oljan....Ursäkta uppehållet, det finns en orsak; Jag höll på tappa fattning ( i positiv mening ) när jag tömde ut oljan. Den var ju Klinisk ren - lika ren som innan jag hällde i motorn och fortfarande 20-25 minuter senare så rann det ut olja, den var liksom följsam fastspunnen på nå vis, inte att det droppade som en gammal "geggamoja olja" oftare gör utan rann o rann oj vilken underbar super Kvalitet.

Då det var utfört och klart, det var då jag besiktade.

Och då erhöll de sköhöga CO HC värden, då visste jag att det var något inställningsvärde som var helt fel från fabriken i Tyskland. Som många där redan hade sagt, så hade de svårt att se annat än det rimligt kunde vara lamndasonden. Jag bytte den ( för 400 kr ) Bilen funkade väsentligt bättre men dock inte ända ut. Det var då Jag gav mig in på den fastlimmade tomgångskruven ( är ju trots allt en insprutar förgasarenhet ) det skall man ju "normalt" inte behöva göra. Men nu var det nödvändigt. Och efter 1.5 varv hade ännu inget hänt, vad hände tro i.o.m. nästa 0.5 varv?...jag var tvungen lämna garaget, kuta runt sjunga national sången YIPPIE haha...
då insåg jag att allt vad bil verkstäder hade sagt var ett "skit" ett affärsargument till att grundlura kunder på pengar.

Hur som så fortsatte jag justera in tomgångskruven ( ca 3 varv från start ) sedan började jag också justera in tändningen och väl klar då var tomgången 935 varv (normalt var 950 )

Då tankade 10 liter Etanol 85, vad tror ni jag ännu mer glad blev av det? Den gick ju som en klocka!

Dagen efter då kollade jag värden på bilprovningen ( för att vara trygg o säker att bilen skulle gå igenom bilprovningen.

Bilprovningen frågade om det var en miljöbil - bilen gick renare än en klassad miljöbil

Före kontrollbesiktning och Efter kontrollbesiktning:

Före CO värde 234 och Efter CO värde 0.01 (50)
Före HC värde 662 och efter HC värde 20 (100)
Före CO 2500 värde  74 och efter CO2500 värde 0,00 (30)
Före Lamnda värde 0,93 och efter Lamnda värde 1,054

(lågt värde betyder fet bränsle blandning och högre än toppvärde då får den för mycket luft )

m a o erhöll min Passat Varriant ADZ motor 1.8i 5 dörrars - 1996.....toppvärden rakt igenom!

*************************************************************************************
För att göra en kort sammanfattning om när det är höga CO HC värden och få ordning på det:


Kolla tomgångvärde (varvtalet är ca 950 varv och det ligger still och inte svajar  upp o ner i olika varvtal) Måste du justera väldigt mycket på tomgångskruven, kolla då så att tändningen är också korrekt inställt ( är bilen lättstartad, ändra inget som inledning,  "om bilen är 'något' trögstartad då är tändningen gissningsvis lite väl högställt ( för lite bränsle o för mycket luft ) och därför då justera ned den och sedan justera in tomgången efter det. Då brukar väldigt många CO HC bränsle problem tyna bort. Bilägare blir glad i plånboken :-)

( vid det laget då är tomgången jämn i varvtalet 950 varv )

Vill problemet fortfarande inte vara löst då är det rimligtvis lamndasonden som kan avge felinformation ( bränsle/luft blandning ) och därför visar höga värden, Därför då byt ut den.
**************************************************************************************

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang