Bmw 520i blir varm

Pryllan
3 maj 2011 · 82 Inlägg

Tjena. köpte en Bmw 520i-93 i söndags.
Har kört ca 15 mil med den och allt har varit tipptopp. ända tills för ca 1 timma sedan. då jag stod i kön till donken. så helt plötsligt var tempen på röd. har haft hundra koll på tempen hela tiden så den han inte va varm länge.
jag satte bilen i rullning upp på närmsta p plats. ca 10 meter. o stängde motorn. den va alltså varm i max 3 min.
Öppnade motorhuven o det rök ingenting elller liknande. så började jag försiktigt öppna kylaren för o släppa ut eventuellt övertryck. mycket riktigt det pös o vattnet (som innan va under halvfull) kom upp till kanten av expantionskärlet. så lät jag den svalna i 10 min. vred nyckeln så bilen fick ström, o då sjönk trycket. öppnade igen o trycket va borta tillsammans med nästan allt kylarvatten.
då lät jag den kyla sig i ca 30 min. sedan fyllde jag på med ny kylarvätska till mer lite mer än halvfull.
och sedan startade motorn o den va på normal temp. o körde hem, ca 5 km

när jag kom hem öppnade jag kylaren igen o vattnet var nästan slut igen.
Vad ska jag göra? vad är fel? får en känsla av att det bara är ngn läcka i kylsystemet. Kan det stämma?
Vad bör jag kolla?

HJÄLP??!! yikes
Tacksam för all hjälp smile

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
Batta
3 maj 2011 · 1 353 Inlägg

Väldigt vanligt att vattenpumpen ger upp på dom där motorerna, impellrarna släpper och/eller går av ifrån själva pumpen så den pumpar dåligt, men ändå lite.  varför vattnet försvinner får du ta reda på själv, borde synas om det är läckage någonstans, leta efter nåt ställe där det är blött eller typ vitt / kristallaktigt men torrt, brukar se ut så när glykol har dunstat bort någonstans på motorn, om det läcker där det är varmt.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Pryllan
4 maj 2011 · 82 Inlägg

Okey. då får det bli o byta pump nu innan det blir varmt ute så den inte kokar igen då. är de lätt o byta själv? smile eller är de värt o lämna in den o låta dom byta den?

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
tuomas Santa's little helper
4 maj 2011 · 245 Inlägg

Inte så svårt å byta dom själv faktiskt (om du har någon erfarenhet i garaget alltså), om jag minns rätt var det denna maskin du lättast bytte underifrån? kanske blandar men iallafall är dom hyfsat lätta å byta nog oavsett om det är ovanifrån elr under.. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 maj 2011 · 17 509 Inlägg

Pryllan skrev:
när jag kom hem öppnade jag kylaren igen o vattnet var nästan slut igen.
Vad ska jag göra? vad är fel? får en känsla av att det bara är ngn läcka i kylsystemet. Kan det stämma?
Vad bör jag kolla?

HJÄLP??!! yikes
Tacksam för all hjälp smile

Det kan ju ha varit så att det var slut på vatten när du köpte den och McD-kön blev spiken i kistan för kylsystemet. Att du sen kör  ca 5km och det behövdes fyllas på mer skulle ju kunna vara allt luft i systemet som kommit upp och således inget egentligt fel.

Går elfläkten igång ordentligt( Om det är nån)? Dum fråga kanske men gör den inte det så kokar bilfan...

Jag hade nog fyllt på med kylvätska och ställt mig på ett bra ställe där man kan se under bilen om det läcker nånstans. Stå och gasa en stund. Kanske läcker det först under redigt tryck i systemet? Hittar du en läcka är det ju bra. Gör du inte det men vatten har försvunnit är det mindre bra. Ser oljan ok ut?

Mvh
Alexander

Senast redigerat av Dieselsmurfen (4 maj 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RD_87 Skrotsamlare
4 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Kass viscokopplig och läcka på en slang? Luft i systemet? Jag har inte riktig pejl på den motorn men Bmw brukar kräva riktig luftning av systemet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
discokapten Kapten på disco!
4 maj 2011 · 1 729 Inlägg

Är inte pumpen bytt, gör det, passa på att byta rem och sträckare när du ändå har det nere, det är inte svårt alls, bara man har verktygen, sen se till att lufta den ordentligt...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Piilola
4 maj 2011 · 19 Inlägg

det finns många faktorere men dessa kan det vara. men kolla dessa förslag.

1. pumpen kan läcka
2. Lufta systemet mer, för om kylarvattnet tagit hel slut, så ja då kommer det behövas mer kylarvätska och luftning.
3.Topplockpackningen kan ha farit(kolla om den är hel eller ej).
4. Kylarn kan läcka.

som skrev innan så finns det många faktorer men dessa är det mest troliga tror jag.
detta hände mig med fast med en 325 e36, då tog alla vätska slut när man lekte på isen, var då bara fylla på med vätskan köra litec lufta systemet och hålla på så tills det sluta.
Får hoppas att det bara är ett simpel fel som med luftning  och det smile. lycka till

Senast redigerat av Piilola92 (4 maj 2011)

Pryllan
4 maj 2011 · 82 Inlägg

Absolut. ska kolla på det idag. tack för alla svar.
idag ska jag fylla på med mera vatten och leta läcka. kan dock bli svårt eftersom att det är blött ute. men iaf.
Ska också försöka se hur pumpen mår.
Hittar jag inget får jag väl ta o byta alltihoppa. verkar inte va hur svårt som helst. o dyrt va de inte heller iaf. typ 1300 för allt. då pump, ny termostat. lite packningar och expansionskärl.
Men vi får se vad som händer idag smile återkommer med nyheter smile
Tack för alll hjälp iaf än sålänge smile

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
Pryllan
4 maj 2011 · 82 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Pryllan skrev:
när jag kom hem öppnade jag kylaren igen o vattnet var nästan slut igen.
Vad ska jag göra? vad är fel? får en känsla av att det bara är ngn läcka i kylsystemet. Kan det stämma?
Vad bör jag kolla?

HJÄLP??!! yikes
Tacksam för all hjälp smile

Det kan ju ha varit så att det var slut på vatten när du köpte den och McD-kön blev spiken i kistan för kylsystemet. Att du sen kör  ca 5km och det behövdes fyllas på mer skulle ju kunna vara allt luft i systemet som kommit upp och således inget egentligt fel.

Går elfläkten igång ordentligt( Om det är nån)? Dum fråga kanske men gör den inte det så kokar bilfan...

Jag hade nog fyllt på med kylvätska och ställt mig på ett bra ställe där man kan se under bilen om det läcker nånstans. Stå och gasa en stund. Kanske läcker det först under redigt tryck i systemet? Hittar du en läcka är det ju bra. Gör du inte det men vatten har försvunnit är det mindre bra. Ser oljan ok ut?

Mvh
Alexander

Ja finns ju en risk att det iaf var lite vatten i innan. fläkten går igång. är dock en viskofläkt men den har jag kollat så den ska va sjysst. inget glapp i den o lite motstånd när man drar den med handen.

ska kolla oljan idag igen samt leta läcka.

Ingen som vet vilken haynes repbok som finns till 520i-93???? hittar bara till -91(då de va m20 motorn) och 96-03.
Vadå finns det ingen där imellan?? yikes o isf vilken annan är mest lik?

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 maj 2011 · 3 585 Inlägg

Motorn kan du kolla i e36ans bok.

Viskofläkten är felgängad om du nu ska skruva bort den smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Pryllan
4 maj 2011 · 82 Inlägg

ToTTeN skrev:
Motorn kan du kolla i e36ans bok.

Viskofläkten är felgängad om du nu ska skruva bort den smile

Det är alltså samma motor i dom? nej den ska jag nog låta va. tror inte att de e den som e problemet. tongue

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 maj 2011 · 3 585 Inlägg

Pryllan skrev:

ToTTeN skrev:
Motorn kan du kolla i e36ans bok.

Viskofläkten är felgängad om du nu ska skruva bort den smile

Det är alltså samma motor i dom? nej den ska jag nog låta va. tror inte att de e den som e problemet. tongue

Yess!. M50 motorn.

Jo det behöver du om du ska kolla pumpen!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
Pryllan
4 maj 2011 · 82 Inlägg

Nu har jag varit ute i 3 timmar o letat fel. fyllde på med liite vatten igen o stod på tomgång i 2 minuter. å det försvann in i systemet men läckte ingen stanns under.
Fyllde sedan på med 1.5 liter vatten o stod på tomgång i 5 min. kollade o det läckte ingenstanns o när jag sedan kollade nivån så va det lika mycket som när jag fyllde på.
Körde bilen varm o höll koll på värmen o den stannade på mitten. Toppen tänkte jag big_smile o började pressa motorn lite på höga varv i en rejäl backe för o se om tempen gick upp. o den rörde sig inte en millimeter.
Stannade o kollade nivån på vattnet. o det va exakt lika mycket som innan .

Så felet är troligtvis att när man kör värme i bilen så läcker det in i kupén. med tanke på att det är fuktigt på golvet. så ska suga upp överallt med tidningar o sedan kolla om det blir blött igen. sen ska jag prova köra ett sådant där medel som lagar läckor i systemet. håller tummarna för att det funkar smile

Men nu vet jag iaf varför den läcker och vet också vad jag inte ska göra(Köra värmen) tongue

Tack för alla svar o hjälp. smile ¨
Btw så ska jag nu ladda upp 2 bilder på bilen från första dagen den kom hem smile mobilbilder dock men vafan. blir bättre bilder när jag fixat kameran smile Ta gärna er en titt smile
Pussokram!

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
RD_87 Skrotsamlare
4 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Vattnet på golvet är troligen inte kylarvatten, de flesta äldre BMW tar in vatten någonstans vid framrutan. Detta gäller E23, E24, E28 & E30, säkert fler ändå.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Pryllan
4 maj 2011 · 82 Inlägg

RD_87 skrev:
Vattnet på golvet är troligen inte kylarvatten, de flesta äldre BMW tar in vatten någonstans vid framrutan. Detta gäller E23, E24, E28 & E30, säkert fler ändå.

Vart tar isånnafall kylarvattnet vägen när man kör värmen i bilen??? hmm Blir inte klok på detta sad hmm

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
RD_87 Skrotsamlare
4 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Pryllan skrev:

RD_87 skrev:
Vattnet på golvet är troligen inte kylarvatten, de flesta äldre BMW tar in vatten någonstans vid framrutan. Detta gäller E23, E24, E28 & E30, säkert fler ändå.

Vart tar isånnafall kylarvattnet vägen när man kör värmen i bilen??? hmm Blir inte klok på detta sad hmm

Det kan såklart vara kylarvatten, men det tar du ju reda på med tungan. Smakar det söt-äckligt är det kylarvatten, smakar det gammal matta kommer det utifrån. Försäkra dig om att du verklign fått ur all luft, försvinner vattnet när du luftat utan att det blir pölar så blir det ju svårt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Pryllan
4 maj 2011 · 82 Inlägg

Jag hade tänkt försöka lufta systemet nu i helgen. är dock osäker på hur man gör de då jag aldrig gjort de förut.

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
Piilola
5 maj 2011 · 19 Inlägg

Jag gjorde detta när jag lufta systemet.
Ställde mig i en backe med lut på så kylarn står hyfsat högt. skruva upp luftskruven och hade en kompis som kolla temp ifall något skulle gå fel. och kunde stänga av motorn. sedan skruva jag ner skruven igen.

Annars bara säkert söka på google eller något och få reda på hur du kan göra luftningen.
Men gör en luftning och kör och håll koll på temp mätare bara hela tiden då du kör smile
Lycka till smile

Pryllan
5 maj 2011 · 82 Inlägg

Men fattar inte vilken skruv som e luftskruven tongue är det den som sitter precis bredvid mitt expansionskärl? i plast? alltså ''på'' kylaren.
ska man varva samtidigt?

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang