Bytte bil min jag bytte bort rasade, måste jag ta tillbaka den?

SImpedimp
6 maj 2011 · 35 Inlägg

Hej!

Igår bytte jag min Volvo rakt av mot en Saab 900. Vi har kikat på bilarna, provkört och sagt småfix vi vet om. Men igår en timme efter vi bytt så hade all motorolja runnit ur min volvo jag bytte bort och fortsätter göra så. DÅ ringde killen mig och sa att vi ska byta tillbaka och han har rätt till det i åtta dagar.

Vi gav varandra de gula pappret och jag har redan skickat in så saaben är min nu men han vägrar skicka in pappret på volvon då han vill byta tillbaka. Vi skrev kvitto : blabla bytes mot blabla i befintligt skick.

Måste jag byta tillbaka? har dessutom inte en enda oljefläck på min parkering så det har aldrig hänt mig innan!

stoltosmart
6 maj 2011 · 884 Inlägg

SImpedimp skrev:
Hej!

Igår bytte jag min Volvo rakt av mot en Saab 900. Vi har kikat på bilarna, provkört och sagt småfix vi vet om. Men igår en timme efter vi bytt så hade all motorolja runnit ur min volvo jag bytte bort och fortsätter göra så. DÅ ringde killen mig och sa att vi ska byta tillbaka och han har rätt till det i åtta dagar.

Vi gav varandra de gula pappret och jag har redan skickat in så saaben är min nu men han vägrar skicka in pappret på volvon då han vill byta tillbaka. Vi skrev kvitto : blabla bytes mot blabla i befintligt skick.

Måste jag byta tillbaka? har dessutom inte en enda oljefläck på min parkering så det har aldrig hänt mig innan!

Nej det måste du inte, ni hade ju ett skrivet kvitto i bifintligt skick, sen kan du beställa nya papper ifrån transportstyrelsen så du kan skicka in dom själv, du kan ju ochså ställa av bilen för han om han inte samarbetar.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

han godkände bilens skick...han har ingen rätt att låta det gå tillbaks,,det du kan göra är att hjälpa han att kolla vad felet är,,troligen har han kört skiten ur bilen. Eller oxå har han bara ångrat sej

Dellan1980 Sir skrotnisse
6 maj 2011 · 191 Inlägg

Ordet befintligt skick avskaffades 2008 numera har alla 10 dagars retur rätt på allt man köper kan vara viktigt att veta Mvh Dennis

bushmyra
6 maj 2011 · 782 Inlägg

vänd på situationen tänk dig in i hans läge.. vad hade du velat.. ??? erbjud dig att hjälpa honom att fixa din gammla bil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Volvo 745 "Epan" (1990)
stoltosmart
6 maj 2011 · 884 Inlägg

Dellan1980 skrev:
Ordet befintligt skick avskaffades 2008 numera har alla 10 dagars retur rätt på allt man köper kan vara viktigt att veta Mvh Dennis

Inte när det är privat personer då gäller överenskommelser som han skrev så hade dom kommit överebs om befintlickt skick

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Dellan1980 Sir skrotnisse
6 maj 2011 · 191 Inlägg

nej det är tvärt om företag har ingen ånger privat personer har 10 dagar

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Dellan1980 skrev:
Ordet befintligt skick avskaffades 2008 numera har alla 10 dagars retur rätt på allt man köper kan vara viktigt att veta Mvh Dennis

Rätt bef skick finns  inte,, men var hittar du det om 10 dagar,,,,  länk...

Dellan1980 Sir skrotnisse
6 maj 2011 · 191 Inlägg

ska dock tillägas att ingen ångerrätt ska tillägas i köpebeviset


Om du köper begagnad bil av en privatperson gäller köplagens regler. Använd gärna Konsumentverkets förslag till köpekontrakt.
Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal. Använd gärna det kontrakt som du hittar längst ned på den här sidan.

Undvik missförstånd

Skriv ut kontraktet i två exemplar så att du och säljaren, när affären är uppgjord, kan ta var sitt. Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

Köpekontrakt
När du säljer eller köper privat: Här finns ett förslag till kontrakt. Du kan fylla i kontraktet på skärmen och skriva ut det i två exemplar för underskrift.
Köpekontraktet hittar du i rutan här till höger.


http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … angerratt/

stoltosmart
6 maj 2011 · 884 Inlägg

gamlingen skrev:

Dellan1980 skrev:
Ordet befintligt skick avskaffades 2008 numera har alla 10 dagars retur rätt på allt man köper kan vara viktigt att veta Mvh Dennis

Rätt bef skick finns  inte,, men var hittar du det om 10 dagar,,,,  länk...

Men det e klart det finns sök på google får du se att ordet existerar har sålt o köpt alla mina bilar i befintligt skick

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Dellan1980 Sir skrotnisse
6 maj 2011 · 191 Inlägg

Jag misstänker att konsumentverket vet mer än dig smile

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

stoltosmart skrev:

gamlingen skrev:

Dellan1980 skrev:
Ordet befintligt skick avskaffades 2008 numera har alla 10 dagars retur rätt på allt man köper kan vara viktigt att veta Mvh Dennis

Rätt bef skick finns  inte,, men var hittar du det om 10 dagar,,,,  länk...

Men det e klart det finns sök på google får du se att ordet existerar har sålt o köpt alla mina bilar i befintligt skick

läs på ang köplagen...ang ånger rätt

Senast redigerat av gamlingen (6 maj 2011)

SImpedimp
6 maj 2011 · 35 Inlägg

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.


vi skrev inget om ångerrätt så då har jag ryggen fri? Japp ska iväg och kolla på bilen men han skulle ta dit sina föräldrar osv så blir väl ett jäkla ståhej..

Dellan1980 Sir skrotnisse
6 maj 2011 · 191 Inlägg

du måste lägga till i kontraktet att Köparen inte har någon ångerrätt annars har han det

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

SImpedimp skrev:
Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.


vi skrev inget om ångerrätt så då har jag ryggen fri? Japp ska iväg och kolla på bilen men han skulle ta dit sina föräldrar osv så blir väl ett jäkla ståhej..

Ta du med din största kompis och ett utdrag ut köplagen...

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Dellan1980 skrev:
du måste lägga till i kontraktet att Köparen inte har någon ångerrätt annars har han det

så här står det i köplagen

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … angerratt/



så du har fel..

Senast redigerat av gamlingen (6 maj 2011)

SImpedimp
6 maj 2011 · 35 Inlägg

Så om man byter bil, han ångrar sig tömmer bilen på motorolja och står på varvstopp tills den skär så kan han alltså byta tillbaka sen för han säger att den pajjade på vägen hem?

Låter ju sjukt att man har ångerrätt..

discokapten Kapten på disco!
6 maj 2011 · 1 729 Inlägg

Dellan1980 skrev:
ska dock tillägas att ingen ångerrätt ska tillägas i köpebeviset


Om du köper begagnad bil av en privatperson gäller köplagens regler. Använd gärna Konsumentverkets förslag till köpekontrakt.
Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal. Använd gärna det kontrakt som du hittar längst ned på den här sidan.

Undvik missförstånd

Skriv ut kontraktet i två exemplar så att du och säljaren, när affären är uppgjord, kan ta var sitt. Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.


Köpekontrakt
När du säljer eller köper privat: Här finns ett förslag till kontrakt. Du kan fylla i kontraktet på skärmen och skriva ut det i två exemplar för underskrift.
Köpekontraktet hittar du i rutan här till höger.


http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … angerratt/

Du skriver själv att vid privatköp så finns det ingen ångerrätt....

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
discokapten Kapten på disco!
6 maj 2011 · 1 729 Inlägg

SImpedimp skrev:
Hej!

Igår bytte jag min Volvo rakt av mot en Saab 900. Vi har kikat på bilarna, provkört och sagt småfix vi vet om. Men igår en timme efter vi bytt så hade all motorolja runnit ur min volvo jag bytte bort och fortsätter göra så. DÅ ringde killen mig och sa att vi ska byta tillbaka och han har rätt till det i åtta dagar.

Vi gav varandra de gula pappret och jag har redan skickat in så saaben är min nu men han vägrar skicka in pappret på volvon då han vill byta tillbaka. Vi skrev kvitto : blabla bytes mot blabla i befintligt skick.

Måste jag byta tillbaka? har dessutom inte en enda oljefläck på min parkering så det har aldrig hänt mig innan!

Erbjud dig att byta tillbaka bilen, mot kostnaden av ett motorbyte, du har ingen aning om vad han har gjort med bilen under den timme han ägt bilen, han kan ffs skruvat ut pluggen själv...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
stoltosmart
6 maj 2011 · 884 Inlägg

SImpedimp skrev:
Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.


vi skrev inget om ångerrätt så då har jag ryggen fri? Japp ska iväg och kolla på bilen men han skulle ta dit sina föräldrar osv så blir väl ett jäkla ståhej..

Men du har rätt att inte byta tbx o sen att du kommer dit ska väl han se som snä'llt gjort av dig blir det massa liv e det bara att ge sig av

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang