Bytte bil min jag bytte bort rasade, måste jag ta tillbaka den?

stoltosmart
6 maj 2011 · 884 Inlägg

Dellan1980 skrev:
du måste lägga till i kontraktet att Köparen inte har någon ångerrätt annars har han det

Men för helvete jag läste om detta på gymnasiumet o då jävlar fanss befintligt skcik

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
RoberthR
6 maj 2011 · 345 Inlägg

manligt av han att ta med sig sina föräldrar ^^, du har rätten på din sida, dubbelkolla bara så du inte försäger dig på saker som du egentligen är osäker på. smile

Supra Club Sweden
gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

* men han skulle ta dit sina föräldrar osv så blir väl ett jäkla ståhej.*

Är man vuxen nog att göra bilaffärer så är det bara löjligt å ta dit sina föräldrar,, lagen ändras ju inte för det.. tänk om folk kunde ta reda på vad som gäller innan de börjar gnälla..

Crille88
6 maj 2011 · 1 353 Inlägg

är de ingen som kan läsa eller?
Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

detta betyder att han kan endast ångra sig OM NI HAR SKRIVIT I KONTRAKTET ATT NI KOMMER ÖVERENS OM TEX 10 DAGAR ÅNGERRÄTT..
har ni inte skrivit nåt om detta så går de inte ångra sig. visa han jävla föräldrar detta om han är en tönt o måste ta med sig dom för att göra affär, kolla även på bilen för att se vart oljan kommit ut ifrån..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
stoltosmart
6 maj 2011 · 884 Inlägg

Crille88 skrev:
är de ingen som kan läsa eller?
Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

detta betyder att han kan endast ångra sig OM NI HAR SKRIVIT I KONTRAKTET ATT NI KOMMER ÖVERENS OM TEX 10 DAGAR ÅNGERRÄTT..
har ni inte skrivit nåt om detta så går de inte ångra sig. visa han jävla föräldrar detta om han är en tönt o måste ta med sig dom för att göra affär, kolla även på bilen för att se vart oljan kommit ut ifrån..

Jodå jag kan i alla fall men detta var de första jag skrev till killen

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

stoltosmart skrev:

Crille88 skrev:
är de ingen som kan läsa eller?
Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

detta betyder att han kan endast ångra sig OM NI HAR SKRIVIT I KONTRAKTET ATT NI KOMMER ÖVERENS OM TEX 10 DAGAR ÅNGERRÄTT..
har ni inte skrivit nåt om detta så går de inte ångra sig. visa han jävla föräldrar detta om han är en tönt o måste ta med sig dom för att göra affär, kolla även på bilen för att se vart oljan kommit ut ifrån..

Jodå jag kan i alla fall men detta var de första jag skrev till killen

Tyvärr så är MÅNGA här inne inte läskunniga

Crille88
6 maj 2011 · 1 353 Inlägg

jo man har juh sett det. antingen är det de, eller så misshandlar dom de svenska språket rejält i skrift..

EDIT: btw, lycka till ts! hoppas allt löser sig, o kom ihåg, rätten är på din sida, men kika ändå på hans bil o konstatera att han har rasat den wink

Senast redigerat av Crille88 (6 maj 2011)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
peegee Forummoderator
6 maj 2011 · 2 924 Inlägg

Jag hade primärt inte brytt mig om att titta efter felorsaken när jag uppenbarligen har rätten på min sida med motiveringen att det skapar ännu mer irritation/ utdragen tvist.


I värsta fall kan du ju rensa gängorna på oljepluggen på Saab:en och säga att du har samma problem, snacka om dödläge... skämt åsido wink

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 maj 2011 · 17 486 Inlägg

Som privatperson till privatperson gäller inga lagar. Hur hade det sett ut om alla bilar som köps och säljs bara via Blocket varje dag hade ångerrätt och returätt. Det faller på sin egen orimlighet.

Som peegee säger. Bry dig inte och ge dig inte in i några disskussioner. Bytt är bytt. Du hade tur denna gången helt enkelt.

Mvh
Alexander
Fd. Bilhandlare i både privat regi och hos sveriges största Citroenhandlare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
careau
6 maj 2011 · 1 624 Inlägg

*bytt Är Bytt Och Kommer Aldrig Mer Tillbaka*

Edit: Sorry för fjortisstavningen, fick tydligen inte skriva med stora bokstäver, hej.

Senast redigerat av careau (6 maj 2011)

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Felplacerad skrev:

SImpedimp skrev:
Hej!

Igår bytte jag min Volvo rakt av mot en Saab 900. Vi har kikat på bilarna, provkört och sagt småfix vi vet om. Men igår en timme efter vi bytt så hade all motorolja runnit ur min volvo jag bytte bort och fortsätter göra så. DÅ ringde killen mig och sa att vi ska byta tillbaka och han har rätt till det i åtta dagar.

Vi gav varandra de gula pappret och jag har redan skickat in så saaben är min nu men han vägrar skicka in pappret på volvon då han vill byta tillbaka. Vi skrev kvitto : blabla bytes mot blabla i befintligt skick.

Måste jag byta tillbaka? har dessutom inte en enda oljefläck på min parkering så det har aldrig hänt mig innan!

Du äger ju Saaben OCH Volvon om han inte vill skicka in pappret..... anmäl han för stöld av din Volvo om han inte skickar in det och accepterar faktum.
Hans val är ju att behålla en defekt Volvo, eller bli utan bil.

Stöld kan han inte anmäla han för.. men däremot kan ju obehörigt uttnytjanda av fordon fungera.

pappren behöver inte skickas in på stört,man har ju visst antal dagar på sej om jag inte minns fel. Annars skrivs ägarbytet från det datum som pappret kommer in till transportstyrelsen

Senast redigerat av gamlingen (6 maj 2011)

KHRacing
6 maj 2011 ·

Felplacerad skrev:
Du äger ju Saaben OCH Volvon om han inte vill skicka in pappret..... anmäl han för stöld av din Volvo om han inte skickar in det och accepterar faktum.
Hans val är ju att behålla en defekt Volvo, eller bli utan bil.

Går inte att att stöldanmäla bilen.

även om papprena inte skickats in ännu så är TS inte ägare till volvon längre då ett avtal slutits.

Han har ju lämnat ifrån sig volvon frivilligt.

Senast redigerat av KHRacing (6 maj 2011)

LeafBox Lat Perfektionist
6 maj 2011 · 6 359 Inlägg

Jag _HATAR_ folk som tror att dom kan göra sådär. mad
Visst, det var oturligt att bilen gick sönder, men inte fan är det säljarens fel? biljäveln är ju 20 år gammal, vad som helst kan ju hända när som helst! Jag tror inte säljaren diaboliskt planerar det hela?

Som sagt, du har rätt, så du behöver inte göra ett piss smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
M5kung3n Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
6 maj 2011 · 36 Inlägg

Be han dra åt He***te bytt är bytt sålt är sålt.. finns ínga garantier när det gäller gamla bilar shit skärp är allihop... köper man gammalt kan man inte räkna med annat..........

Bmw tok
SImpedimp
6 maj 2011 · 35 Inlägg

Jag pratade nyss med advokat och det finns inget som heter befintligt skick och han kan inte ångra sig heller om vi inte gjort speciellt avtal för det!

Nu hade volvon slutat läcka så allt löste sig!

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

SImpedimp skrev:
Jag pratade nyss med advokat och det finns inget som heter befintligt skick och han kan inte ångra sig heller om vi inte gjort speciellt avtal för det!

Nu hade volvon slutat läcka så allt löste sig!

Va det jag hade för mej ang bef skick.. men däremot fungerar *Undersökt och godkänt skick* Då finns det inga tvivel

LeafBox Lat Perfektionist
6 maj 2011 · 6 359 Inlägg

Va vare som hade hänt då?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
RoberthR
6 maj 2011 · 345 Inlägg

Hur mycket tog advokaten i betalt för det samtalet? ;P

Supra Club Sweden
Muttley
6 maj 2011 ·

Du behöver ju inte uppträda dig på de viset som alla här. Be han inte dra åt helvete. Utan förklara lugnt och fint det kommer att reta honom mer än om du stirrar upp dig

SImpedimp
6 maj 2011 · 35 Inlägg

LeafBox skrev:
Va vare som hade hänt då?

ingen vet men den funkar nu och han är nöjd så jag skiter i det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang