En av de två tjocka röda mot rosa/gul och rosa/röd. En av dessa kablar är för tändning varvid alla varningslampor tänds och bilen är redo för start. Den andra handhar kringutrustning som torkare, halvljus, kupéfläkt osv. Skiljer från bil till bil. Bryr du dig inte om att "allt" ska fungera så kolla så alla varningslampor tänds. Då är bilen "Körbar" förutom rattlåset då...
Sitter du på sätet med fötterna på gummimattan utan att röra vare sig pedaler eller annat så får du garanterat ingen stöt. Det ska för övrigt till mycket för att få "en kyss" i en bil.
När du tvinnar som du säger. (Du ska väl inte köra bilen med tvinnade kablar hängande löst?) de rosafärgade mot den tjocka röda kommer det med största sannolikhet att blixtra till lite eller låta "Elektriskt" Ingen fara.
Sockerbitar ska du använda när bilen ska flyttas. Eltejp runt så du kablarna inte kan komma emot nåt. När du skrubvar ihop sockerbitar eller för den del skruvar isär när transporten är gjord är metallen i mejseln plus. Inte röra.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!