3853
Sök

Hjälp att tjuvkoppla en MB 260E -92

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Problemet är att nyckeln har gått av i tändningslåset och jag behöver nu hjälp att starta bilen! Vi har tagit bort kåpan under ratten och försöker få bort rosen på baksidan av tändningslåset. Problemet är att den sitter som fan! Vad kan man göra?

1 587 Inlägg
11 maj 2011
Ring mercedes o kolla det är mitt tips

fälg fantast
1 086 Inlägg
11 maj 2011
stor tjock röd kabel mot en lite mindre röd kabel , skall finnas en gul med, brygga dessa smile, rattlåset, ja är du man nog så vet du hur du gör med det

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Två röda finns men ingen gul! Du menar kablarna som sitter i rosen?

Forummoderator
18 329 Inlägg
11 maj 2011
Lägg plus på de som är rosa/gul och rosa/röd. Nu ska tändningen slås på.
Den som är lila/vit är startmotorn. Dutta lite plus på den så ska det hända grejer under huven.

Detta gäller för min 93:a men kanske det är samma?

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Vad menar du med "lägg plus" på de?

Forummoderator
18 329 Inlägg
11 maj 2011
n3tx skrev:
Vad menar du med "lägg plus" på de?

Sluta jiddra med tändningslåset och försök koppla in dig på ovan kablar och mata dessa med plus från batteriet, ciggutaget eller nåt.Borra ut ett tändningslås är lite tidskrävande och kan du köra så ta den till en MB-verkstad så tar de ut det på nolltid utan att förstöra nåt. är låset ändå kört som det verkar så koppla först in spänning (plus) och kolla så det är rätt och sen kan du kapa kablarna så nära låset som möjligt och göra en bra "tillfällig lösning" så bilen går att använda. Kablarna brukar räcka för att installera ett nytt lås senare. Kolla det..!

Alternativt kan du med våld försöka få in en redig spårskruvmejsel och vrida runt till den startar. Kan dock skada rosen bakom.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Ok, så jag måste gå in bakom panelen för att få fram plus från cigguttaget? Hur ser man vilken kabel som är plus från batteriet? Det finns hur många kablar som helst under kåpan?
Låset är helt kört så hur menar du med att koppla först in spänning? Var kopplar jAg spääning? Sorry om ställer konstiga frågor, men jag är ingen bilfantast tyvärr.

Forummoderator
18 329 Inlägg
11 maj 2011
n3tx skrev:
Ok, så jag måste gå in bakom panelen för att få fram plus från cigguttaget? Hur ser man vilken kabel som är plus från batteriet? Det finns hur många kablar som helst under kåpan?
Låset är helt kört så hur menar du med att koppla först in spänning? Var kopplar jAg spääning? Sorry om ställer konstiga frågor, men jag är ingen bilfantast tyvärr.

Nej, jag förstår att du inte har bilar som främsta intresse... Inget ont i det. Har en son som inte kan se skillnad på en BMW och en Saab... (Förvisso skitbilar bägge 2)

Jag garanterar inte att min beskrivning av kablarnas färg är rätt. Men plus tar man från batteriet lättast och tjuvkopplar sig in på den kabel som avses ovan. Detta gör man enklast med en "strömtjuv" som finns på alla biltillbehörsaffärer för en billig peng (typ 10 för 50:- eller nåt) Man ska aldrig använda dessa missfoster igentligen men till sådant här är det utmärkta då man inte behöver göra någon åverkan på kabeln.

Cigguttag: Tänkte bara om du hade nån cigghane liggande att prova med om det nu ens är ström på det i 0-läge.
Jag hade nog i dina kläder lagt ner felsökningen och anlitat en kompis eller verkstad. Gör man fel eldar man lätt upp ett elsystem. Gör man det på din bil är det skroten som gäller. Vill inte skrämma dig men så är det.

Mvh
Alexander

Klantarsel
158 Inlägg
11 maj 2011
Du kan inte använda lilla biten av nyckeln som är kvar och vrida runt med? Efterssom resten av den sitter i låset

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Nu har vi fått lös rosen men där finns inget som jag kan vrida om, bara kablar med metallhölje! Vilka ska jag tvinna? Får man en kyss om man rör kablarna?

Forummoderator
18 329 Inlägg
11 maj 2011
En av de två tjocka röda mot rosa/gul och rosa/röd. En av dessa kablar är för tändning varvid alla varningslampor tänds och bilen är redo för start. Den andra handhar kringutrustning som torkare, halvljus, kupéfläkt osv. Skiljer från bil till bil. Bryr du dig inte om att "allt" ska fungera så kolla så alla varningslampor tänds. Då är bilen "Körbar" förutom rattlåset då...

Sitter du på sätet med fötterna på gummimattan utan att röra vare sig pedaler eller annat så får du garanterat ingen stöt. Det ska för övrigt till mycket för att få "en kyss" i en bil.

När du tvinnar som du säger. (Du ska väl inte köra bilen med tvinnade kablar hängande löst?) de rosafärgade mot den tjocka röda kommer det med största sannolikhet att blixtra till lite eller låta "Elektriskt" Ingen fara.

Sockerbitar ska du använda när bilen ska flyttas. Eltejp runt så du kablarna inte kan komma emot nåt. När du skrubvar ihop sockerbitar eller för den del skruvar isär när transporten är gjord är metallen i mejseln plus. Inte röra.

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Vi lyckas få bilen att försöka starta men den står bara och tuggar, den kommer inte igång.  Röd + lila startar bilen, förslag?

Forummoderator
18 329 Inlägg
11 maj 2011
n3tx skrev:
Vi lyckas få bilen att försöka starta men den står bara och tuggar, den kommer inte igång.  Röd + lila startar bilen, förslag?

Då "Vettefan" sorry. prova er fram. Vad menar du med tuggar?

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Tuggar = försöker starta

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Som om startmotorn är sönder den bara försöker starta men den går inte hela vägen

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Om man kopplar lila o röd så tuggar den och sen när man lägger till ex röd/gul då fungerar ingenting

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Nät man har tänd ingen igång, dvs när alla lampor lyser och sen lägger till startmotrn så händer ingenting

17 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Vi har lyckats starta bilen! Men rattlåaet vill inte knäckas! Vi vrider åt höger men bilen börjar tuta när vi drar. Ska vi dra den åt vänster i stället?

Forummoderator
18 329 Inlägg
11 maj 2011
n3tx skrev:
Vi har lyckats starta bilen! Men rattlåaet vill inte knäckas! Vi vrider åt höger men bilen börjar tuta när vi drar. Ska vi dra den åt vänster i stället?

Rattlåset är just rattlås. Vadå tuta, larm? En ordentlig kraft i ratten (Typ hävstång i kransen och dra ordentligt) knäcker låset. Sen är det bara att tuta och köra.

Mvh
Alexander

Sök