4468
Sök

B230E Start-trubbel! HJÄLP!

490 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Hejsan hejsan!

Glad ägare av en gammal volvo 740 GLE! Bilen har aldrig gått ordentligt i min ägo, fick hem bilen den 8 maj så har inte haft den länge.

Mycket har fixats på den i motorväg och nu står jag som ett frågetecken.

Har varit ute mycket på forumet och läst en del om motorn som sitter i bilen, det sitter en B230E som rubriken lyder. På denna maskin sitter det ju ingen luftmassamätare utan en stor luftmängdsmätare som styr både luft och bensinen.

För att komma till sak då. I mitt fall verkar det inte som att luftmängdsmätaren öppnar ordentligt. Öppnar jag och spärrar så att mängdskivan ligger i öppet läge så startar bilen och går fint! Men annars är det VÄLDIGT svårstartad. Känns som att det är något med trycket.

Någon som kan ha en idé hur jag kan lösa det? smile

Luftmängdsmätaren är bytt sen innan och köpt från bildelsbasen. Den kärvar ingenting nånstans.

Jag behöver alltså lite tips och råd vad som kan vara fel!

1 814 Inlägg
13 maj 2011
Kolla kallstartsluftsliden så att den öppnar/stänger som den ska, sitter uppe vid ventilkåpan.
Kolla också kallstartsventilen att denna öppnar, sitter mitt på insuget.
Mät upp bränsletrycket från pumpen, min erfarenheter utav 740 med E-motor är att dessa har en tendens att sätta igen pump/filter/tryckackumulator.

490 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Hilmer skrev:
Kolla kallstartsluftsliden så att den öppnar/stänger som den ska, sitter uppe vid ventilkåpan.
Kolla också kallstartsventilen att denna öppnar, sitter mitt på insuget.
Mät upp bränsletrycket från pumpen, min erfarenheter utav 740 med E-motor är att dessa har en tendens att sätta igen pump/filter/tryckackumulator.

Hur kollar jag så att kallstartluftsliden öppnad och stänger som den ska?

Hur mäter jag bränsletrycket? Pumpen under förarsätet är okej, tog bort den och kollade över slangar och kollade om något var täppt. Bränsle kommer fram om man lyfter på mängdskivan. Kopplade även om pumpen i tanken så den funkar också smile Sen om dem pumpar i rätt tryck har jag ingen aning om tongue

490 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Hilmer skrev:
http://www.smithimage.com/~fassan/Br%C3%A4nsle_T%C3%A4ndsystem.pdf

Tack så hemskt mycket för länken, kommer nog hjälpa mig om det blir något annat trubbel, mitt problem just nu är att mängdskivan inte öppnar sig ordentligt.

Sen så får styrtrycksgivaren ingen ström, följde kabeln in och den går till bränslepumpsrelät, reläet fungerar till pumparna men är det bara att byta det och hoppas på att styrtrycksventilen hoppar igång.

Ska kallstartsventilen klicka när man sätter på tändningen? För kablarna var lösa inne i själva kontakten innan. Kabeln från kallstartsventilen som går till startmotorn sitter som den ska å allt smile

Kör man igång bilen med hjälp av en batteriladdare på startläge så hoppar den igång antagligen för startmotorn går såpass fort så den suger in ordentligt så att mängdskivan öppnar sig. Gick äntligen gasa ur bilen när jag körde på startläget på laddaren hehe :p

21 761 Inlägg
13 maj 2011
Även tillsatsluftsliden får spänning från samma utgång hos pumpreläet, stift 87b. smile

Inga sprickor i gummibälgen?

490 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Även tillsatsluftsliden får spänning från samma utgång hos pumpreläet, stift 87b. smile

Inga sprickor i gummibälgen?

Gummibälgen är hel och fin! då ska ja se om tillsatsluftsliden får nån spänning imorn! Det är på samma sätt man mäter då antar jag? Kör på starten samtidigt som någon mäter?

Om nu det är dött i tillsatsluftsliden också så borde problemet vara i pumprelät intesant?

21 761 Inlägg
13 maj 2011
Jag vet inte om kabeln går direkt från relät till dessa saker eller om det sitter någon skarv på vägen, men om du mäter på utgång 87b så ser du ju ifall det kommer ut spänning där. smile

Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut inuti relät på kretskortet om båda utgångarna hade samma anslutning eller om det var separata lödningar. Glappande lödningar är iaf ett vanligt problem, har själv fått löda om på relät till min 240 GLT när den fick för sig att sporadiskt vägra starta för ett antal år sedan.

490 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag vet inte om kabeln går direkt från relät till dessa saker eller om det sitter någon skarv på vägen, men om du mäter på utgång 87b så ser du ju ifall det kommer ut spänning där. smile

Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut inuti relät på kretskortet om båda utgångarna hade samma anslutning eller om det var separata lödningar. Glappande lödningar är iaf ett vanligt problem, har själv fått löda om på relät till min 240 GLT när den fick för sig att sporadiskt vägra starta för ett antal år sedan.

Det sitter ju en stor svart kontaktdosa precis där kabelhärvan kommer in i bilen, men det är kontakt där emellan och kontakt ända fram till reläet men ändå ingen spänning när man kör på startmotorn. Men har somsagt inte kollat upp luftspaltsliden än om det är samma vajsing där att det är helt utan spänning!

känns som man grejat med bilen ett helt år typ men fick den somsagt i söndags HAHA big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 maj 2011
Reläet är ju nästan universallösning på Rwd Volvo, känn som att det är där skon klämmer i 9 fall av 10. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

490 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Reläet är ju nästan universallösning på Rwd Volvo, känn som att det är där skon klämmer i 9 fall av 10. smile

Vaknade till här så ska alldeles strax ut å hinka i det nyladdade batteriet och mäta upp lite, går det mäta direkt när man har tändningen på eller måste man köra bilen på starten för att få ut någon spänning till luftspaltsliden eller styrtrycksventilen? smile

21 761 Inlägg
14 maj 2011
Kollade alldeles nyss på min bil, relät drog inte när jag vred nyckeln i tändläge. Mätte på båda utgångarna. smile

490 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kollade alldeles nyss på min bil, relät drog inte när jag vred nyckeln i tändläge. Mätte på båda utgångarna. smile

Nej det gör ju inte det utan bara när man kör på starten smile

Har satt dit pumpreläet ordentligt nu och sedan testat att mäta upp kablarna igen till tillsatsluftsliden och till styrtrycksregulatorn. Rätta mig om jag skriver fel benämning på sakerna haha:P

Denna gången med lyckat resultat! big_smile ungefär 12.5 volt på båda 2 när jag kör på starten och kallstartsventilen är testad och fungerar också! Glad jag är att alt funkar hahahhaaha även fast bilen inte startar, obotlig optimist det är jag det big_smile

Nu till det roliga!

Har nog konstaterat vad felet är! Det verkar vara så lätt att mängdskivan går ner för långt då vakumet som blir är för svagt för att dra upp den, så ska ställa in den på den lilla ståltråden som sitter under skivan som sköter skivans undre läge! big_smile

Verkar inte vara svårare!

På min motor sitter det både EGR och pulsair system original, pulsair systemet är borttaget med EGR är kvar, har pulsair och EGR något sammarbete så jag borde plugga EGR:en också eller kvittar det om EGR:en är kvar?

21 761 Inlägg
15 maj 2011
Jag tror att många brukar plocka bort pulsairventilerna och plugga igen hålen, men EGR-ventilen måste väl sitta kvar och funka vad jag vet. Det är iaf två skilda system, har inte med varandra att göra. Pulsairsystemet är lite av "snikavgasrening" kan man nog säga, tror det bara är Volvo som har använt sånt. smile

490 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tror att många brukar plocka bort pulsairventilerna och plugga igen hålen, men EGR-ventilen måste väl sitta kvar och funka vad jag vet. Det är iaf två skilda system, har inte med varandra att göra. Pulsairsystemet är lite av "snikavgasrening" kan man nog säga, tror det bara är Volvo som har använt sånt. smile

Volvo och derbi senda haha big_smile

Ska strax ut och se om jag får mängdskivan i rätt läge! spännande som attans ifall det är så jävla lätt big_smile

21 761 Inlägg
15 maj 2011
Så här står det i Haynes (till 240): "Då mätskivan vilar i sitt understa läge ska plattan vara inom 0,3 mm från nedre kanten på huset"

Mätskivan ska alltså i princip ligga jäms med kanten, dessutom är centreringen viktig så att den inte kärvar. smile

490 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Så här står det i Haynes (till 240): "Då mätskivan vilar i sitt understa läge ska plattan vara inom 0,3 mm från nedre kanten på huset"

Mätskivan ska alltså i princip ligga jäms med kanten, dessutom är centreringen viktig så att den inte kärvar. smile

Den kärvar ingenting, och utifrån det man läser i boken så fattar iaf inte jag om det är översidan eller undersidan av plattan som ska vara inom 0,3 mm från nedre kanten på huset. VÄLDIGT luddigt förklarat må ja säga! smile men så fort det slutar regna ska ja testa lite med den här plattan å se om ja får igång han smile

490 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Bilen startar om man lyfter på mängdskivan. Men den skapar inte tillräckligt mycket tryck för att dra upp den själv ifrån bottenläge, vad är det som gör att den inte själv orkar dra upp plattan?

Fick också en läckanda bränsleretur när vi höll på men den är fixad nu mot en ny slang.

Ska tillsatsluftsliden se ut så här?

http://img690.imageshack.us/img690/6262/20110516522.th.jpg

Klicka på bilden för att se en större!

All hjälp är guld värd då jag vill få igång bilen! big_smile

1 814 Inlägg
16 maj 2011
Om den inte orkar dra upp mätskivan så tyder det ju på tjuvluft någonstans.
Tillsatsluftsliden tillåter luft att passera då motorn är kall, har för mig att den ska vara helt stängd vid +30°

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 maj 2011
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=202083 i den tråden avhandlas stora delar av B230E, men som dom säger tjuvluft.
Om den inte klarar att lyfta skivan så finns det väl bara tre möjligheter:
1, Skivan går för trögt.
2, Det tjuvluftar.
3, Motorn är så in i helvete slut att den knappt klarar att bygga något vakum.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök