4395
Sök

B230E Start-trubbel! HJÄLP!

490 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Tack för tipsen, har inhandlat insug och förgasare idag, ska sätta på det istället, hoppas bara returen på förgasaren räcker så att han inte flödar över tongue Finns ju ingen axel till mekanisk bränslepump på E motorn original tongue

Insug och luftmängdsmätare till salu! har tagit isär hela luftmängdsmätaren och gjort rent och smörjat upp allt, den är i bra skick!

1 814 Inlägg
17 maj 2011
Du kan INTE köra originalpumparna till förgasaren, du måste ha en ställbar BTR i så fall.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 maj 2011
Hilmer skrev:
Du kan INTE köra originalpumparna till förgasaren, du måste ha en ställbar BTR i så fall.

Absolut, annars kommer den att flöda eller trycka sönder något. Varför förgasare överhuvudtaget? Mindre hk, högre förbrukning och sämre vinteregenskaper...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

490 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Hilmer skrev:

Absolut, annars kommer den att flöda eller trycka sönder något. Varför förgasare överhuvudtaget? Mindre hk, högre förbrukning och sämre vinteregenskaper...

För att motorn inte går med originalsystemet. Får inte igång den hur jag än gör, motorn orkar inte lyfta mängdskivan

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 maj 2011
UniCross skrev:
RD_87 skrev:
Hilmer skrev:

För att motorn inte går med originalsystemet. Får inte igång den hur jag än gör, motorn orkar inte lyfta mängdskivan

Då är det nog ingen större ide att hålla på, gör en vakummätning på insuget. Om du är helt säker på att skivan inte går för trögt så lär inte förgasare hjälpa.

490 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
UniCross skrev:
RD_87 skrev:

Då är det nog ingen större ide att hålla på, gör en vakummätning på insuget. Om du är helt säker på att skivan inte går för trögt så lär inte förgasare hjälpa.

Skivan går inte alls trögt. Trycker man upp skivan så startar bilen å allt så. Men den orkar inte lyfta skivan själv.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 maj 2011
Det kan ju kanske vara en god idé att mäta vakumet, är det för lågt så lär den inte gå med förgasare heller. Dåligt vakum beror på tjuvluft eller motorras, typ kass topp, ständigt öppna ventiler eller kolvringar som sitter fast.
Antingen så gör du ett kompprov eller en vakummätning, mätare finns på biltema om du inte har i garaget
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … nsprovare/ & http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … yckmatare/
Till det totala priset av 300:-, det är ju verktyg man använder fler gånger under en livstid och de duger bra till hobbybruk.

490 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Det kan ju kanske vara en god idé att mäta vakumet, är det för lågt så lär den inte gå med förgasare heller. Dåligt vakum beror på tjuvluft eller motorras, typ kass topp, ständigt öppna ventiler eller kolvringar som sitter fast.
Antingen så gör du ett kompprov eller en vakummätning, mätare finns på biltema om du inte har i garaget
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … nsprovare/ & http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … yckmatare/
Till det totala priset av 300:-, det är ju verktyg man använder fler gånger under en livstid och de duger bra till hobbybruk.

Ska ta å köpa kompmätare. Men kan jag göra kompprov när insuget är avskruvat? eller måste jag skruva dit allt igen?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 maj 2011
Kompprov kan du göra andå. Kan vara en god idé innan du skruvar ihop allt, tråkigt om det visar sig att något är helt åt helvete när man lagt en massa jobb.

490 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
ja precis, ska kolla kompet imorn somsagt. Är ändå i jönköping och jobbar imorn så kan lika gärna svänga förbi och köpa en kompmätare!

490 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
När jag ändå skriver!

Jag har haft isär och gjort rent hela luftmängdsmätaren och nu undrar jag var noll läge av CO halten är? alltså vilket läge ska man utgå ifrån när man ställer in den?

Just nu står den så att övre kant av den skruven man skruvar på är i samma höjd som kanten på den som höjer och sänker kolven i bränslefördelaren!

Skivan ligger nu 0.3 mm under kanten exakt som den ska och den är riktigt centrerat. Den kärvar inte eller så.

Bilden jag la upp ang min tillsatsluftslid: är den kass eller är den som den ska?

Vilket läge på tomgångsskruven ska man utgå ifrån? den stora plastbulten vid spjällhuset alltså.
Senast redigerat av UniCross (17 maj 2011)

490 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Tjenare alla glada!

Nu har jag köpt mig en kompmätare och gjort komptest på min kära b230E

Kompet är såhär :

Cylinder 1 : 13.8 bar
Cylinder 2 : 14.0 bar
Cylinder 3 : 13.4 bar
Cylinder 4 : 10.9 bar

Cylinder 1 är den närmast kylaren om det har någon betydelse.

Cylinder 4 svackar alltså emot vad dem andra har i värde. Vad gör jag nu?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 maj 2011
Det var ju inga hemskt dåliga siffror men det tyder ju på att något är betydligt mycket sämre på fyrans burk. Mer än 25% brukar märkas tydligt på gången i motorn, trolig orsak är väl taskiga ringar, men detta sak inte påverka så mycket att du får för dåligt vakum eller startproblem. Det kan däremot leda till orolig tomgång.

490 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Det var ju inga hemskt dåliga siffror men det tyder ju på att något är betydligt mycket sämre på fyrans burk. Mer än 25% brukar märkas tydligt på gången i motorn, trolig orsak är väl taskiga ringar, men detta sak inte påverka så mycket att du får för dåligt vakum eller startproblem. Det kan däremot leda till orolig tomgång.

Nu sitter det förgasare på bilen och den startar och varvar som ett as utan problem. bara att den flödar över så ska skaffa btr tongue

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 maj 2011
Då är det mängdskivan som spökade, troligen stopp någonstans eller för trög. Handhavandefel wink

490 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Då är det mängdskivan som spökade, troligen stopp någonstans eller för trög. Handhavandefel wink

Förmodligen eller något vacumfel. Men men! Bilen är för övrigt till salu! Allt som hör till GLE sprutet fås med. Inte mycket rost endast ytrost!

4000 vill jag ha för bilen smile Den är 189-2 vit!

490 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
Tjaa! nu sitter det en ställbar btr på bilen! men kan inte strypa den tillräckligt mycket för då trycker den ut packningen för det blir för högt tryck i behållaren i btr:en. Någon som har något tips på hur man kan göra? startar man bilen och sen rycker ur säkringen till pumpen så går den någon minut på trycket ifrån tankpumpen men sen dör den och det går inte varva ur fullt på tankpumpen. Pumpen under förarstolen är för stark alltså tongue

21 761 Inlägg
22 maj 2011
Huvudpumpen till E-motorn är ju kraftigare än till F-motorn, det kanske funkar med en pump från B230F. smile

490 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Huvudpumpen till E-motorn är ju kraftigare än till F-motorn, det kanske funkar med en pump från B230F. smile

Håller på å fipplar med en biltema pump. men den sa upp sig igår kväll men bilen gick jättefint med den. så ska kirra ny pumpalainen imorn så ska vi se hur det går. Så kopplar jag den på tändningsström så är det bara att tuta å köra sen! big_smile

Sök