AC kyler inte, vad göra?

ephreak
6 augusti 2006 · 22 Inlägg

Hallå!

Det är så att jag har en Saab där AC:n knappt kyler. Min fråga är då, vad skulle det kosta att åtgärda detta? Antar att det är bara att fylla på, eller kan det vara något annat?

Tack i förhand / Adde

LazerHawke
6 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

ephreak skrev:
Hallå!

Det är så att jag har en Saab där AC:n knappt kyler. Min fråga är då, vad skulle det kosta att åtgärda detta? Antar att det är bara att fylla på, eller kan det vara något annat?

Tack i förhand / Adde

låter som den e slut åk in å fyll på.....

ephreak
6 augusti 2006 · 22 Inlägg

LazerHawke skrev:
låter som den e slut åk in å fyll på.....

Okej, vet du vad det kostar och vem/vilka man ska vända sig till? Är det SAAB själva man ska åka till? Eller finns det någon firma som sysslar med sånt här?

Blev kanske lite för många frågor.

Lada Tuning Lada-missbrukare
6 augusti 2006 · 566 Inlägg

Går kompressorn då??? Starta bilen, ha av AC:n, öppna huven å låt en kompis lyssna om det knäpper till när du trycker på AC:n.. om de inte gör de så e de vel för lite kylmedel i systemet å då startar inte kompressorn, för då skulle den behöva gå typ hela tiden å slitas ut.. Då e de vel bara att åka till t.ex. Saab-verkstad å höra om dom servar AC-sytem..dom BORDE göra det.. Vet inte nått exakt pris på en AC-service...Men de kan vel röra sejj om ca 1000kr.. E nått på 100euro i stora drag här i Finland.. Lycka till!! smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
SaNelito Fartdåre
6 augusti 2006 · 286 Inlägg

Min började knasa idag. Vänster sida blåser som om man har en hårfön 5 cm ifrån sig medans höger är som den ska trots att jag lagt allting på LOW. Det ska väl inte behöva vara så? Ska ner till Bilia o kolla me dem.

Volvo S40N (2006)
KarlNilsson Örebroare i exil
6 augusti 2006 · 970 Inlägg

En fyllning brukar gå lös på allt från 1200 till 2000 kr beroende på hur mycket medium systemet rymmer och var du utför fyllningen. Torkfiltret brukar kunna ge sig på Saab. Så var även fallet på min Saab då acn gav upp. Men börja med att kolla om kompressorn funkar som den ska. Fläktarna ska gå hela tiden när kompressorn jobbar. Slår kompressorn till och från hela tiden är det troligen magnetventilen som är kass = Dyrt. Men det troliga är nog att du har en läcka någonstans. Finns det spårmedel i systemet kan du om du har tur (otur kanske man kan säga) se det med blotta ögat där läckan finns. Mitt tips är nog ändå att du tar kontakt med en firma som jobbar med ac (behöver ej vara saab) och boka in en tid för provtryckning av systemet. Kostar rut 700-800 kr. Då ser dom snabbt om det finns en läcka.

Hej FRA!
Mr Lemon Satans Kung
6 augusti 2006 · 467 Inlägg

Min la av igår på väg hem från mantorp..Jättekul med huvudvärk o åka i 110 med nervevad ruta..

Ska åka till en såkallad kille som gör det i sitt garage..Han jobbar med det o har utrustningen i sin firmalastbil..Men det kostar ju ca 1000 felsök o påfyllning + eventuell reparation..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
mrcelica
6 augusti 2006 · 1 639 Inlägg

Om det plötsligt slutar kyla så räcker det inte med att fylla på, det tyder ju på att det finns en läcka.... Fyller man på då så löser man ju bara problemet temporärt..

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
jonTe
7 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Vad är det för SAAB?

MVH Jonas
..............
Saabare Avstängd
7 augusti 2006 · 1 106 Inlägg

jonTe skrev:
Vad är det för SAAB?

Exakt! Vilken modell? Kolla Ac kompressorn. Kolla slangarna till AC.n, kolla oxå AC pumpen.

Livet startar vid 220 km/h
ephreak
7 augusti 2006 · 22 Inlägg

Saabare skrev:

jonTe skrev:
Vad är det för SAAB?

Exakt! Vilken modell? Kolla Ac kompressorn. Kolla slangarna till AC.n, kolla oxå AC pumpen.

Saab 900, usch det där blev för mycket..vet inte var de grejerna ligger då jag inte är så bilkunnig. Det enda jag kan göra är att köra wink (tanka, kolla oljan..det nödvändiga med andra ord=)

Får åka in till BIVA (Saab) och kolla med dom, klarar inte av denna värmen längre..även om den är snart över så bör jag fixa det.

Senast redigerat av ephreak (7 augusti 2006)

Saabare Avstängd
7 augusti 2006 · 1 106 Inlägg

Nya eller gamla modellen.

Livet startar vid 220 km/h
ephreak
7 augusti 2006 · 22 Inlägg

Saabare skrev:
Nya eller gamla modellen.

Nya modellen. Om jag lämnar in bilen på service, bör inte dom fixa AC:n då?

ironhead volvoraggare
7 augusti 2006 · 4 776 Inlägg

klart dom borde fixa ac.en men som verkstäder är så ringer dom och säger detta och det här är trasigt och måste buytas fast saken inte är trasig dom vill bara tjäna pengar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
puff
7 augusti 2006 ·

Jag provtryckte min innan jag fyllde på och det visade sig att den läkte.
Tycker att du borde göra likadant för att vara säker
Mvh

jonTe
8 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Trasiga AC-anläggningar kan bli dyyyrt.
Delarna är dyra, kylmediumet är dyrt och verkstäderna med speciella certefikat är heller inte gratis.
Provtryckning/påfyllning går till 1500-2000 och är någonting trasigt (som det brukar vara när det läcker ut) går det naturligtvis till endel till.

MVH Jonas
..............
jonTe
8 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

ironhead skrev:
klart dom borde fixa ac.en men som verkstäder är så ringer dom och säger detta och det här är trasigt och måste buytas fast saken inte är trasig dom vill bara tjäna pengar

Är det något man generellt kan beskylla verkstäder för.....?
Visste jag inte....

MVH Jonas
..............
killenmac
4 juli 2010 · 94 Inlägg

Jag har en saab 900 från 95. Den blåser inte ut nån kyla i huvudtaget när jag har den på low. När jag köpte den fungerade inte. Så en lätt fråga. Vem kan jag kontakta för att göra ett ac test?

//Det var inte jag!
Drönirettab
4 juli 2010 · 21 761 Inlägg

http://www.i-goteborg.se/foretag/Aircon … arationer/

Kolla där om du hittar någon lämplig verkstad.

Senast redigerat av Drönirettab (4 juli 2010)

T16_AeRo
4 juli 2010 · 712 Inlägg

Har det gradvis blivit sämre kan du ju alltid skjuta på problemet genom att fylla på gas själv
Jag köpte en burk R134 på Tradera smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang