.

MercedesJonnie
17 maj 2011 · 3 268 Inlägg

.

Senast redigerat av JonnieLahti (11 augusti 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 maj 2011 · 17 512 Inlägg

Ratade själv igår en Audi 80 2.0E -94. Tycker de ofta är behäftade med fel. Förr i tiden kunde man hålla för insuget så bilen får mer soppa. Men då får väl LMM ett spel kanske. En tanke bara...

Är det kallstartsventilen så är det ju bara att straffa den med gas tills den blir lite varm. Sen ska den ju gå som vanligt.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj 2011 · 13 749 Inlägg

en fråga hade du oljelocket borta när den är svårstartad..för det skulle förklara en hel del smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj 2011 · 13 749 Inlägg

det tipset jag kan komma med är att kolla efter ställen där det kan dra tjuvluft
dessa sprut är SUPER känsliga för minsta lilla tjuvläcka det måste vara 100% tätt mellan vågen och toppen annars går dom dåligt eller inte alls blir svårstartade osv

första jag skulle göra är att byta samtliga spridartätningar kolla igenom samtliga vakumslangar
glöm inte bort att det måste vara tätt vid vevhusventilationen oxå..så i princip kan ett läckande oljelock skapa problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj 2011 · 13 749 Inlägg

testa och tanka lite 2takts olja och kör en stund och kolla om det blir bättre
annars kan man ta ur kolven i bränslevågen och smörja in den med lite 2takts olja den kan kärva då kan det knasa lite

med k-jet bör man köra lite 2takts olja i någon gång ibland för att försäkra sig om att inte kolven fastnar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
te_wik Forummoderator
17 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Har pillat en hel del med dessa bilar och mitt tips är som redan skrivits att kolla igenom alla slangar, dom är som sagt mycket känsliga.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
custombuilder
1 september 2011 · 86 Inlägg

Troligtvis inte det här som är felet men du kan ju iallafall kolla på de.
Fördelaren är felställd smile

när min brors bil bara starta på fullgas 5-900 rpm så var det just bara fördelaren som låg lite fel.

testa att snurra på den medans bilen är igång så märker du direkt om de blir någon förbättring smile

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend
Volkswagen Bubbla 1500 Lim "1.8 Snurrbo" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang