855 Turbo: Gul pil lyser i instrumenthuset, Sport & Eco funkar ej, endast Winter **LÖST**

Westergren Large Cap
17 maj 2011 · 1 816 Inlägg

Chippad Volvo 855 Turbo (T5) automat 1994.
Skulle göra en helt vanlig omkörning på vägen hem så jag trampade på och precis när växellådan (aut) senare skulle växla upp vid ca 5000 rpm efter mitt gaspådrag så tändes en gul pil i instrumenthuset. Jag stannade till en bit bort och startade om bilen, men inget förändrades. Testade att trycka in Winter-knappen och såg då att diodrarna som indikerar vilket av lägena Sport och Eco inte lös. Men testade som sagt att trycka på Winter-knappen och körde en bit, den verkar fungera som den ska iaf, liksom börjar på en högre växel dock lyser lampan fortfarande (vilket den ska göra vid detta tillfälle då den gula pilen ska lysa när man har Winter-läget i tryckt). Tryckte på Winter igen för att stänga av det läget och körde iväg och då märkte man tydligt att den gick som vanligt, alltså inte började på en högre växel som med Winter-läget i. Men lampan lyser fortfarande och Sport och Eco diodrarna lyser inte. Men så länge man inte har Winter i tryckt så växlar lådan som den ska.

La även märke till att lådan viner lite mer än tidigare, inte något extremt, men tillräckligt att man ska lägga märke till det lite svagt. Kollade även på oljestickan till lådan och den är ljusbrun och ligger på rätt nivå (HOT). Har även testat att byta automatstyrbox till en annan utan resultat samt kollat felkoder men den visar bara 1-1-1.

Någon som har nån idé om vad felet kan vara? smile

Senast redigerat av Westergren (21 maj 2011)

Bimiss
18 maj 2011 · 154 Inlägg

Kass växellåda!

Den tänds som en felkod på växellådan har jag för mig.

Vilka växlar går den på?



När växellådan blir sämre och sämre ställer den om sig, för du måste ju kunna komma någonstans med bilen, säkerhets grej typ smile.

Då har du väl bara 3 växlar som fungerar nu då?

Westergren Large Cap
18 maj 2011 · 1 816 Inlägg

Bimiss skrev:
Kass växellåda!

Den tänds som en felkod på växellådan har jag för mig.

Vilka växlar går den på?



När växellådan blir sämre och sämre ställer den om sig, för du måste ju kunna komma någonstans med bilen, säkerhets grej typ :).

Då har du väl bara 3 växlar som fungerar nu då?

Va ute och testade nu och den går på 1an, 2an, 3an och 4an. Kickdown fungerar som den ska. Även R(backen), P(parkering), L(low) och 3(endast 1an, 2an och 3an). Allt är som det "ska" vara, förutom att den gula pilen lyser och diodrarna för Sport och Eco inte lyser...

ajonasson
18 maj 2011 · 583 Inlägg

Nolla datorn och se ifall problemt är tillfälligt eller ifall det kommer tillbaka.

Kommer problemet tillbaka bör du åka till någon som kan läsa ut felkoderna villket inte är dyrt och väldigt ofta görs direkt på plats ifall du inte lämnar in den på en snordyr märkesverkstad där de ska rulla tummarna i en vecka innan.

Ignoreras problemet finns alltid en risk för allvarliga skador.
Då fellampor inte lyser för skojjs skull bör det åtminstonne kollas upp vad det kan vara.
Att växellådan går in i "limp-home-mode" menas att den är skadad och försöker "halta sig hem" för att du skall då kunna kolla upp vad som är fel.

Sedan är det med en övervägningsfaktor vad bilen är värd, skick osv.
Skiter du ifall något skulle hända så kör på. Kompisen hade en E34 540ia där bilen alltid visade "Transmision failsafe". Gick som ett skott ändå tills nästa ägare voltade med bilen nån timme efter han sålt den =/.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (18 maj 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.
Westergren Large Cap
18 maj 2011 · 1 816 Inlägg

ajonasson skrev:
Nolla datorn och se ifall problemt är tillfälligt eller ifall det kommer tillbaka.

Kommer problemet tillbaka bör du åka till någon som kan läsa ut felkoderna villket inte är dyrt och väldigt ofta görs direkt på plats ifall du inte lämnar in den på en snordyr märkesverkstad där de ska rulla tummarna i en vecka innan.

Ignoreras problemet finns alltid en risk för allvarliga skador.
Då fellampor inte lyser för skojjs skull bör det åtminstonne kollas upp vad det kan vara.
Att växellådan går in i "limp-home-mode" menas att den är skadad och försöker "halta sig hem" för att du skall då kunna kolla upp vad som är fel.

Sedan är det med en övervägningsfaktor vad bilen är värd, skick osv.
Skiter du ifall något skulle hända så kör på. Kompisen hade en E34 540ia där bilen alltid visade "Transmision failsafe". Gick som ett skott ändå tills nästa ägare voltade med bilen nån timme efter han sålt den =/.

Mvh
Anders

Tack för ditt svar.

Jag kan meddela att jag gjorde bilen strömlös under ca 15 min idag och bytte samtidigt styrbox (från steg 3 boxen till T-5R boxen) undertiden bilen var strömlös, sedan satte jag dit minus på batteriet igen och startade den men pilen lös fortfarande... åkte iväg en sväng för att "adaptera" styrboxen men pilen lyser fortfarande, men den lådan växlar precis som den ska osv. Kollade även felkoder igen, samt olja utan något resultat där hmm

turbodeath
18 maj 2011 · 2 452 Inlägg

är inte alltid det räcker med att strömmen är bryten så kort tid...ut med boxarna samnt låt den stå strömlös över natten....har med haft dom problemen ibland då har jag bara bytt chip till orginal sen har jag satt tillbaka efter några timmar trimmchipet o då har det funkat

döden kommer tillbaka
twin_cam Smålänning
18 maj 2011 · 7 877 Inlägg

Kolla så du inte har någon OD eller Lockup-knapp som du kommit åt.
Vet att gul pil betyder det i äldre volvo och många andra bilar.

Står i instruktionsboken annars vad det betyder.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Westergren Large Cap
18 maj 2011 · 1 816 Inlägg

turbodeath skrev:
är inte alltid det räcker med att strömmen är bryten så kort tid...ut med boxarna samnt låt den stå strömlös över natten....har med haft dom problemen ibland då har jag bara bytt chip till orginal sen har jag satt tillbaka efter några timmar trimmchipet o då har det funkat

Okej, får göra den strömlös under natten samt ta ut boxarna också smile men om nu detta inte skulle funka, vad kan man då göra? Den sista (dyra) utvägen är att ta den till en Volvo verkstad givetvis, men det vill man helst undvika hehe...

ajonasson
18 maj 2011 · 583 Inlägg

Westergren skrev:

turbodeath skrev:
är inte alltid det räcker med att strömmen är bryten så kort tid...ut med boxarna samnt låt den stå strömlös över natten....har med haft dom problemen ibland då har jag bara bytt chip till orginal sen har jag satt tillbaka efter några timmar trimmchipet o då har det funkat

Okej, får göra den strömlös under natten samt ta ut boxarna också smile men om nu detta inte skulle funka, vad kan man då göra? Den sista (dyra) utvägen är att ta den till en Volvo verkstad givetvis, men det vill man helst undvika hehe...

Beroende på hur det ser ut på volvobilarna, kan nästan villken småverkstad som hellst felsöka bilen med en OBD2 felkodsläsare och de brukar ta 300-500kr och göra det på 5-15minuter medans du är med. De brukar även nolla koden.

Ifall det är något väldigt speciellt verktyg som behövs måste du vända dig till volvo.
Skaffa dock en offert först för felsökningen annars har du risk att priset skenariväg.
Det är det första folk gör fel när de lämnar in bilen.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Westergren Large Cap
18 maj 2011 · 1 816 Inlägg

ajonasson skrev:

Westergren skrev:

turbodeath skrev:
är inte alltid det räcker med att strömmen är bryten så kort tid...ut med boxarna samnt låt den stå strömlös över natten....har med haft dom problemen ibland då har jag bara bytt chip till orginal sen har jag satt tillbaka efter några timmar trimmchipet o då har det funkat

Okej, får göra den strömlös under natten samt ta ut boxarna också smile men om nu detta inte skulle funka, vad kan man då göra? Den sista (dyra) utvägen är att ta den till en Volvo verkstad givetvis, men det vill man helst undvika hehe...

Beroende på hur det ser ut på volvobilarna, kan nästan villken småverkstad som hellst felsöka bilen med en OBD2 felkodsläsare och de brukar ta 300-500kr och göra det på 5-15minuter medans du är med. De brukar även nolla koden.

Ifall det är något väldigt speciellt verktyg som behövs måste du vända dig till volvo.
Skaffa dock en offert först för felsökningen annars har du risk att priset skenariväg.
Det är det första folk gör fel när de lämnar in bilen.

Mvh
Anders

Tänkte åka in till Volvo i morgon och skaffa fram en offert/prisförslag för felsökning av detta problem + växellådsoljebyte eller spolning, ska höra vilket som dom rekomenderar. Känns som att lådan är värd en liten uppfräschning efter nästan 32.000 mil. Men hade hoppats på att kunna fixa detta själv, men ska som sagt testa de här med att göra den strömlös under natten med boxarna borttagna smile

Westergren Large Cap
18 maj 2011 · 1 816 Inlägg

twin_cam skrev:
Kolla så du inte har någon OD eller Lockup-knapp som du kommit åt.
Vet att gul pil betyder det i äldre volvo och många andra bilar.

Står i instruktionsboken annars vad det betyder.

Ska kolla upp det i instruktionsboken, tack för svaret smile

ajonasson
18 maj 2011 · 583 Inlägg

Vad jag har hört är att det vanligaste problemet med automatlåder är inte att de fysiskt går sönder (ifall nu inga missljud hörs). Utan antingen att den läcker och man behöver byta packningen på den villket tydligen skall vara ganska lätt igall man är lite noggran, eller att filtret är tätt och behövs bytas.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
P-G Säl-Tämjare...
18 maj 2011 · 1 024 Inlägg

När den gula pilen lyser är lådan i lågväxel/vinterläge. Har haft samma fel på 2 utav mina aut 855 turbos och det är "VÄXELLÄGESGIVAREN" som är paj.

Kostar runt en tusenlapp på www.skruvat.se och är inte så svår att byta

Vilket jävla drag :)
Westergren Large Cap
19 maj 2011 · 1 816 Inlägg

ajonasson skrev:
Vad jag har hört är att det vanligaste problemet med automatlåder är inte att de fysiskt går sönder (ifall nu inga missljud hörs). Utan antingen att den läcker och man behöver byta packningen på den villket tydligen skall vara ganska lätt igall man är lite noggran, eller att filtret är tätt och behövs bytas.

Mvh
Anders

Okej. Inga missljud hörs, skulle väl vara det där lilla vinet men det kan lika bra ha hörts tidigare, bara att jag la märke till det extra noga just nu när pilen började lysa. Ska ta en titt underfrån i morgon om det är oljigt mellan låda och motor.


P-G skrev:
När den gula pilen lyser är lådan i lågväxel/vinterläge. Har haft samma fel på 2 utav mina aut 855 turbos och det är "VÄXELLÄGESGIVAREN" som är paj.

Kostar runt en tusenlapp på www.skruvat.se och är inte så svår att byta

Se där ja. Men kan det fortfarande vara växellägesgivaren trots att den växlar som den ska?

MarcusL #2573
19 maj 2011 · 1 489 Inlägg

Westergren skrev:
Se där ja. Men kan det fortfarande vara växellägesgivaren trots att den växlar som den ska?

Svar ja, bara ett gott tecken att den växlar som den ska. Har fått byta växelväljaren på min gula och kompisen också då dom gärna ger upp. Ett enkelt sätt och se om det är den är och lägga i backen, har du backlyse?

Du har inte OBD uttag på din bil? Du får blinka ut felkoderna (sök på google om hur och vad det innebär).

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter
Westergren Large Cap
19 maj 2011 · 1 816 Inlägg

MarcusL skrev:

Westergren skrev:
Se där ja. Men kan det fortfarande vara växellägesgivaren trots att den växlar som den ska?

Svar ja, bara ett gott tecken att den växlar som den ska. Har fått byta växelväljaren på min gula och kompisen också då dom gärna ger upp. Ett enkelt sätt och se om det är den är och lägga i backen, har du backlyse?

Du har inte OBD uttag på din bil? Du får blinka ut felkoderna (sök på google om hur och vad det innebär).

Mvh Marcus

Yes, jag har backlyse. Har kollat felkoder (diodblink) ett antal gånger och jag får bara 1-1-1...

volvo-racer
19 maj 2011 · 724 Inlägg

Jag har en låda om du behöver sen wink bara att pm:a om det blir aktuellt. hur luktar oljan?

DJ_Philip
19 maj 2011 · 129 Inlägg

Kännt på automatarna
Gör så här
stäng av bilen dra växelföraren fram o tillbaka snabbt typ 10 gånger sen prova starta igen. Funkar för mig

Westergren Large Cap
19 maj 2011 · 1 816 Inlägg

volvo-racer skrev:
Jag har en låda om du behöver sen wink bara att pm:a om det blir aktuellt. hur luktar oljan?

Hehe...
Jadu, den luktar inte gott om man säger så! Vet inte riktigt hur den ska lukta så svårt att avgöra.

DJ_Philip skrev:
Kännt på automatarna
Gör så här
stäng av bilen dra växelföraren fram o tillbaka snabbt typ 10 gånger sen prova starta igen. Funkar för mig

Testade det men pilen lyser fortfarande hmm tack iaf!

Bimiss
19 maj 2011 · 154 Inlägg

Jag bytte olja på min iförrgår, oljan luktar INGET i flaskan/dunken, nu luktar den lite lite, sött kanske?

Men innan luktade den nästan piss/ som energidricka smile.
Men den hade bränt, 17l gick åt tills jag hade en fin färg på oljan smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang