855 Turbo: Gul pil lyser i instrumenthuset, Sport & Eco funkar ej, endast Winter **LÖST**

Westergren Large Cap
19 maj 2011 · 1 816 Inlägg

Bimiss skrev:
Jag bytte olja på min iförrgår, oljan luktar INGET i flaskan/dunken, nu luktar den lite lite, sött kanske?

Men innan luktade den nästan piss/ som energidricka smile.
Men den hade bränt, 17l gick åt tills jag hade en fin färg på oljan smile

Haha ja, det kan nog stämma det! Luktar lite bränt socker nu typ haha..
Okej, märkte du någon skillnad på lådans gång efter oljebytet? smile

Bimiss
19 maj 2011 · 154 Inlägg

Nej det gjorde jag inte, tyvärr! Tidigare har jag kunnat trycka plattan i mattan från stillastående och få hjulspinn, men icke. Är väl pumpen i växellådan (sa en klasskompis iaf) som börjar ge upp..

Men kan knappast bli sämre med nubytt växellådsolja, det som skett har redan skett.. Har ju nästan gått 30k mil ;(

Westergren Large Cap
19 maj 2011 · 1 816 Inlägg

Bimiss skrev:
Nej det gjorde jag inte, tyvärr! Tidigare har jag kunnat trycka plattan i mattan från stillastående och få hjulspinn, men icke. Är väl pumpen i växellådan (sa en klasskompis iaf) som börjar ge upp..

Men kan knappast bli sämre med nubytt växellådsolja, det som skett har redan skett.. Har ju nästan gått 30k mil ;(

Okej! nä det är sant smile

MarcusL #2573
19 maj 2011 · 1 489 Inlägg

Bimiss skrev:
Jag bytte olja på min iförrgår, oljan luktar INGET i flaskan/dunken, nu luktar den lite lite, sött kanske?

Men innan luktade den nästan piss/ som energidricka smile.
Men den hade bränt, 17l gick åt tills jag hade en fin färg på oljan smile

Funkade det?

Jag har samma bekymmer på min gula, fast min låda är torr :S

• Även den starka måste ta i när han skiter
P-G Säl-Tämjare...
19 maj 2011 · 1 024 Inlägg

att dra spaken fram och tillbaka typ 10 gånger fort sabbar bara växellägesgivaren ännu mer, och även lådan. så jag rekomenderar det INTE!

Plocka ur kontakten från VLG blås rent alt. torka rent och sätt i den igen. funkar det inte då så beställ en ny.

Vilket jävla drag :)
Westergren Large Cap
19 maj 2011 · 1 816 Inlägg

P-G skrev:
att dra spaken fram och tillbaka typ 10 gånger fort sabbar bara växellägesgivaren ännu mer, och även lådan. så jag rekomenderar det INTE!

Plocka ur kontakten från VLG blås rent alt. torka rent och sätt i den igen. funkar det inte då så beställ en ny.

Vart exakt sitter växellägesgivaren? smile

MarcusL #2573
19 maj 2011 · 1 489 Inlägg

Westergren skrev:

P-G skrev:
att dra spaken fram och tillbaka typ 10 gånger fort sabbar bara växellägesgivaren ännu mer, och även lådan. så jag rekomenderar det INTE!

Plocka ur kontakten från VLG blås rent alt. torka rent och sätt i den igen. funkar det inte då så beställ en ny.

Vart exakt sitter växellägesgivaren? smile

Uppe på lådan, bort med batteriet och batterihyllan så ser du den rakt ner smile

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
P-G Säl-Tämjare...
19 maj 2011 · 1 024 Inlägg

Westergren skrev:

P-G skrev:
att dra spaken fram och tillbaka typ 10 gånger fort sabbar bara växellägesgivaren ännu mer, och även lådan. så jag rekomenderar det INTE!

Plocka ur kontakten från VLG blås rent alt. torka rent och sätt i den igen. funkar det inte då så beställ en ny.

Vart exakt sitter växellägesgivaren? smile

Den sitter på lådan med 3 bult.

Vilket jävla drag :)
Skaune
20 maj 2011 ·

om du nu bytte olja så hoppas jag du spola den o inte bara bytte de 3 literna i tråget? All olja måste ut! Och sen ska lådan spolas med en 12-20 liter atf olja beroende på hur skitig den är.
Sen att chippa en bil med AW50-42 låda är egentligen inte så bra, den behöver en extra oljekylare för att inte dö av värmen som bildas om du kör hårt med bilen.
Min gissning är också VLGen, för övrigt till den som nämnde nåt med en OBD läsare, 94orna, har OBDI så de fixar man utan! wink

Westergren Large Cap
21 maj 2011 · 1 816 Inlägg

MarcusL skrev:

Westergren skrev:

P-G skrev:
att dra spaken fram och tillbaka typ 10 gånger fort sabbar bara växellägesgivaren ännu mer, och även lådan. så jag rekomenderar det INTE!

Plocka ur kontakten från VLG blås rent alt. torka rent och sätt i den igen. funkar det inte då så beställ en ny.

Vart exakt sitter växellägesgivaren? smile

Uppe på lådan, bort med batteriet och batterihyllan så ser du den rakt ner smile

Mvh

Okej, ska kika på det i morgon smile

Polestar skrev:
om du nu bytte olja så hoppas jag du spola den o inte bara bytte de 3 literna i tråget? All olja måste ut! Och sen ska lådan spolas med en 12-20 liter atf olja beroende på hur skitig den är.
Sen att chippa en bil med AW50-42 låda är egentligen inte så bra, den behöver en extra oljekylare för att inte dö av värmen som bildas om du kör hårt med bilen.
Min gissning är också VLGen, för övrigt till den som nämnde nåt med en OBD läsare, 94orna, har OBDI så de fixar man utan! wink

Har inte bytt än, men tänkte höra på Volvo under nästa vecka vad dom tar där för att spola lådan samt i med ny olja. Någon som vet på ett ungefär vad det kalaset kan gå på?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2011 · 13 674 Inlägg

dom gångerna jag hade problem med växeläges givaren så blinkade bilen INTE lös

tror det är något annat knas

börja med att kolla om du ens har spänning fram till boxen..

har kollat på vadis och där är den antingen släkt eller blinkar inget fel ska normatl visa sig genom att lampan lyser förutsatt att du inte spärrar lådan

Senast redigerat av Growe (21 maj 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Maikel
21 maj 2011 · 161 Inlägg

Detta hände min T5R. Det är din låda som börjar ge upp. jag fick felkod "Växellägesgivare"
Det började med att det hände 1 gång när jag skulle kicka att den vägrade att göra det och gick över på vinterläge. Därefter lät jag bilen stå i 2 timmar och sen fungerade den som vanligt igen. Lampan slutade lysa efter 3-4 dagar.. Men efter ett tag så upprepades felet ett antal gånger innan jag sålde den till en kille som hade en växellåda liggandes hemma.

Westergren Large Cap
21 maj 2011 · 1 816 Inlägg

Growe skrev:
dom gångerna jag hade problem med växeläges givaren så blinkade bilen INTE lös

tror det är något annat knas

börja med att kolla om du ens har spänning fram till boxen..

har kollat på vadis och där är den antingen släkt eller blinkar inget fel ska normatl visa sig genom att lampan lyser förutsatt att du inte spärrar lådan

Okej! Hur kollar jag så att det finns spänning fram till boxen?

Maikel skrev:
Detta hände min T5R. Det är din låda som börjar ge upp. jag fick felkod "Växellägesgivare"
Det började med att det hände 1 gång när jag skulle kicka att den vägrade att göra det och gick över på vinterläge. Därefter lät jag bilen stå i 2 timmar och sen fungerade den som vanligt igen. Lampan slutade lysa efter 3-4 dagar.. Men efter ett tag så upprepades felet ett antal gånger innan jag sålde den till en kille som hade en växellåda liggandes hemma.

Fast jag får ju inga felkoder alls, diodrarna visar bara 1-1-1.
Dock har jag märkt att lådan växlar sämre och sämre, att den "kastar" i växlarna ibland, inte alls mjukt och fint så det lutar ju åt oljan eller vad tror ni? Pratade även med en kompis farsa som jobbar som mek hos polisen och är rätt van med att skruva just automat då de flesta polisbilar är automatare och han sa att pilen kunde slockna av att byta olja, kan det stämma? smile

Senast redigerat av Westergren (21 maj 2011)

Westergren Large Cap
21 maj 2011 · 1 816 Inlägg

Problemet med den gula pilen är löst!
Lyckades lokalisera ett par kabelbrott i kabelhärvan som går vid höger innerskärm/expantionskärl. Så nu är den gula, lysande pilen borta och diverse lägen till automatlådan fungerar som dom ska (och diodrarna lyser!)
Ska hur som helst göra en spolning och oljebyte på lådan. Skadar ju inte om man säger så!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2011 · 13 674 Inlägg

Westergren skrev:
Problemet med den gula pilen är löst!
Lyckades lokalisera ett par kabelbrott i kabelhärvan som går vid höger innerskärm/expantionskärl. Så nu är den gula, lysande pilen borta och diverse lägen till automatlådan fungerar som dom ska (och diodrarna lyser!)
Ska hur som helst göra en spolning och oljebyte på lådan. Skadar ju inte om man säger så!

skönt..känndes verkligen inte som dom normala problemen med dessa lådor faktist första gången jag hör talas om att den lyser konstant..så jag scannade Vadis innan jag drog till jobbet och hittade inget problem som skulle orsak detta felet

skölj lådan så håller den nog ett tag till...
men undvik hjulspinn dödade min låda som gått 14.000mil genom att leka skiten ur lådan det slutade med att den vänstra drivaxeln gick att ruckla flera cm inne i lådan och sen gick det fort sen blev den helt livsfarlig smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bimiss
21 maj 2011 · 154 Inlägg

Skönt det smile.

Men om du från stillastående, trampar plattan i mattan spinner bilen iväg då?

Vad är orsaken till att det inte gör det om det nu är så? smile

Westergren Large Cap
21 maj 2011 · 1 816 Inlägg

Growe skrev:

Westergren skrev:
Problemet med den gula pilen är löst!
Lyckades lokalisera ett par kabelbrott i kabelhärvan som går vid höger innerskärm/expantionskärl. Så nu är den gula, lysande pilen borta och diverse lägen till automatlådan fungerar som dom ska (och diodrarna lyser!)
Ska hur som helst göra en spolning och oljebyte på lådan. Skadar ju inte om man säger så!

skönt..känndes verkligen inte som dom normala problemen med dessa lådor faktist första gången jag hör talas om att den lyser konstant..så jag scannade Vadis innan jag drog till jobbet och hittade inget problem som skulle orsak detta felet

skölj lådan så håller den nog ett tag till...
men undvik hjulspinn dödade min låda som gått 14.000mil genom att leka skiten ur lådan det slutade med att den vänstra drivaxeln gick att ruckla flera cm inne i lådan och sen gick det fort sen blev den helt livsfarlig smile

Riktigt snällt att du kollade upp på Vadis! Hehe nädå, tänker inte plåga lådan smile

Bimiss skrev:
Skönt det smile.

Men om du från stillastående, trampar plattan i mattan spinner bilen iväg då?

Vad är orsaken till att det inte gör det om det nu är så? smile

Står jag stilla och trampar plattan i mattan så släpper den så fort turbon laddar på så att säga, inte exakt direkt när man nuddar pedalen men den släpper, iaf på första växeln smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2011 · 13 674 Inlägg

Westergren skrev:

Growe skrev:

Westergren skrev:
Problemet med den gula pilen är löst!
Lyckades lokalisera ett par kabelbrott i kabelhärvan som går vid höger innerskärm/expantionskärl. Så nu är den gula, lysande pilen borta och diverse lägen till automatlådan fungerar som dom ska (och diodrarna lyser!)
Ska hur som helst göra en spolning och oljebyte på lådan. Skadar ju inte om man säger så!

skönt..känndes verkligen inte som dom normala problemen med dessa lådor faktist första gången jag hör talas om att den lyser konstant..så jag scannade Vadis innan jag drog till jobbet och hittade inget problem som skulle orsak detta felet

skölj lådan så håller den nog ett tag till...
men undvik hjulspinn dödade min låda som gått 14.000mil genom att leka skiten ur lådan det slutade med att den vänstra drivaxeln gick att ruckla flera cm inne i lådan och sen gick det fort sen blev den helt livsfarlig smile

Riktigt snällt att du kollade upp på Vadis! Hehe nädå, tänker inte plåga lådan smile

Bimiss skrev:
Skönt det smile.

Men om du från stillastående, trampar plattan i mattan spinner bilen iväg då?

Vad är orsaken till att det inte gör det om det nu är så? smile

Står jag stilla och trampar plattan i mattan så släpper den så fort turbon laddar på så att säga, inte exakt direkt när man nuddar pedalen men den släpper, iaf på första växeln smile

min brukade gå ut på varvstoppet på 1:an den hann aldrig växla när man tryckte fullt..bäst blev det om man körde på eco läget tills 2:an hoppat i sen kunde man ha sport läget i
körde autotech steg3 3" downpipe racekat och 3" system gick inte att göra en kickdown under 70 utan att man hade problem med greppet lite jobbigt vid rödljusrejs antingen åkta man iväg som en 70årig gubbe eller med ett hjulspinn utan dess like

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang