Skrotnisses Volvo V70 Tdi -97 uppdaterat 19mars

Andyxa
8 augusti 2011 · 161 Inlägg

Är lite orolig över att min hx35 kommer bli seg driven, Så funderar på gå ner lite så får man tidigt ladd så man kan ha båda som brukis,

unpatterned
8 augusti 2011 · 294 Inlägg

Andyxa skrev:
Är lite orolig över att min hx35 kommer bli seg driven, Så funderar på gå ner lite så får man tidigt ladd så man kan ha båda som brukis,

Ja, för hur det än är så vill du inte dra den längre än till högst 5000rpm, du vill ju inte åka på kamremsbrott igen direkt wink
Du kan ju försöka hitta en HX35 med VNT istället, finns på nån version av cummins t ex.
Vnt i största allmänhet är rätt funkis.

men om du redan har alla grejer så testa med det du har.
Jag har ju som sagt 2 agg i serie vilket ger ännu senare spoolup, så det kanske funkar bra för dig.

Senast redigerat av unpatterned (8 augusti 2011)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Andyxa
8 augusti 2011 · 161 Inlägg

Ja har vart inne på att fixa något vnt agg och testa mig fram i storlek, Hamnar jag på 300hk i motor är jag nöjd, Allt därtill är bara ett mål som ska försökas uppnås, Blir lite experiment att testa sig fram, Men intressant som tusan !


Mvh Andreas

unpatterned
8 augusti 2011 · 294 Inlägg

Kör hårt, ska bli kul å se vad du får för siffror, min motor kan ju vara nästintill okörbar bara för att jag inte har uppgraderat bränslet.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
PMPerformance
8 augusti 2011 · 2 266 Inlägg

http://forum.turboperformanceclub.com/v … p;t=227305 vet inte om du kan se denna tråd om en finne som har dryga 300hk i diesel

svetsdiff !!!
unpatterned
8 augusti 2011 · 294 Inlägg

Känns ju rätt gött att han har de effeksiffrorna och han laddar 1.8 wink

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Andyxa
9 augusti 2011 · 161 Inlägg

Jopp det är en kille jag har kontakt med det där, Hans kompis ska slipa om min kam, Sen ska jag beställa samma spriddare som han har fast snäppet värre och lite större turbo än den han har så får se smile

Andyxa
9 augusti 2011 · 161 Inlägg

Uppdatering då

Verkar som oljepump skurit eller så, För har gått torrt i toppen ser det ut som på kammen hmm Oljetrycksmätare ska i efter detta . Jävla runk hoppas att något går att rädda i maskineriet!

Bilder

Bild på kammen
http://forumbilder.se/images/dd201171451PM912c.jpg

Passade även på att riva ur inredningen till stor del
http://forumbilder.se/images/1a201171536PMdce7.jpg

Monterade i Träpaneler sen dit med panel igen, Ska ju dit med båge så får se ut såhär så länge, Drog även ur isoleringen från golvet, Ska nog skippa att köra med det , får se hur jag gör,

http://forumbilder.se/images/8d201171735PMdcf7.jpg

Ska leta tag på en instrument överdel från stora ljudpaketet med basen,


Får Hem ipd kränghämmare nästa vecka, Sen även beställt r-Bromsok adaptrar, Sen lite delar på blästring som får nästa vecka smile



Mvh Andreas

Andyxa
22 september 2011 · 161 Inlägg

Liten update då, Har legat låg profil ett tag nu då jag vart arbetslös men det är nu löst så nu ska det igång igen!, Inte hänt så mycket förutom att hela inredningen är ur bilen, Ska bygga bur så wink.

Sen så är bromsar beställt till fram blev 356mm skivor ihop med Willwood ok samt stålomspunna slangar fram och bak, Nu bara hyudralisk handbroms och Bromsskivor bak som saknas så är bromsbiten klar!

Sen ska motorn se till att bli klar den med förstås,

Kommer med bilder så fort bromsar är hemma wink

Mvh Andreas

cheva_raggare
23 september 2011 · 534 Inlägg

man får inte ha hydralisk handbroms !

Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
titum
23 september 2011 · 164 Inlägg

cheva_raggare skrev:
man får inte ha hydralisk handbroms !

jasså? vart står det att hydralisk handbroms inte är tillåtet?

vet att de står typ "fordonet skall ha 2 av varandra oberoende bromsystem"

har inte sett ordet hydralisk där nånstans

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
Andyxa
23 september 2011 · 161 Inlägg

Så fall får jag väl ta bort det för besiktning wink

Skruvbur lär man ju ha med så smile

titum
23 september 2011 · 164 Inlägg

är ju bara att ha vanliga i hela tiden å ha den hydraliska brevid å bortplockad vid bes

haha ja ska du skruva ur bur å så blir det inte mycke mer jobb så att säga

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
cheva_raggare
23 september 2011 · 534 Inlägg

om du ska ha den för sladdning kan det nog vara godkänt men inte använda den som "handbroms" då oljan tydligen krymper när dne blir kall och på så viss så släpper handbromsen wink

Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
titum
23 september 2011 · 164 Inlägg

jo fast har du en separat handbromskrets (som den måste vara) blir den ju aldrig varm........ det du pratar om är från typ 200c till 20c

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
cheva_raggare
23 september 2011 · 534 Inlägg

kan gå med helt separat då blir den ju inte varm men om han kör med samma

Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
TurbOla Reservdansk
24 september 2011 · 6 271 Inlägg

Det är nog inte enbart därför det inte är tillåtet, men det har definitivt med saken att göra.

Oljan börjar förr eller senare att krypa genom o-ringen som tätar kolven och då släpper handbromsen sakta trycket.

Det kan dröja år, och ske mycket långsamt, men tydligen vill man inte ta risken att tillåta hydraulisk handbroms.
Det är inget unikt, utan gäller alla maskiner med hydraulik.

Men som sagt, har man hydraulisk handbroms parallellt med vanlig vajerpåverkad handbroms kan jag inte se varför det inte skulle bli godkänt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
titum
24 september 2011 · 164 Inlägg

TurbOla skrev:
Det är nog inte enbart därför det inte är tillåtet, men det har definitivt med saken att göra.

Oljan börjar förr eller senare att krypa genom o-ringen som tätar kolven och då släpper handbromsen sakta trycket.

Det kan dröja år, och ske mycket långsamt, men tydligen vill man inte ta risken att tillåta hydraulisk handbroms.
Det är inget unikt, utan gäller alla maskiner med hydraulik.

Men som sagt, har man hydraulisk handbroms parallellt med vanlig vajerpåverkad handbroms kan jag inte se varför det inte skulle bli godkänt.

tar du fram vart det står att just hydralisk handbroms inte är tillåtet? tex är ju nya passater och audi utrustade med hydralisk nödbroms (som dessutom går på abs-blocket= samma bromssystem som färdbromsen)

problemet är i vanliga fall att folk kopplar den hydraliska handbromsen på bakre färdbromsarna somsagt..

men hursom är det rent hypotetiskt allting då dem kan slå ner på alla modifieringar på bromsar som frångår orginal

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
TurbOla Reservdansk
24 september 2011 · 6 271 Inlägg

titum skrev:
problemet är i vanliga fall att folk kopplar den hydraliska handbromsen på bakre färdbromsarna somsagt..

Nissan Primera har ju vajer som påverkar färdbromsen som original?

Det enda jag hittar är faktiskt att hydraulisk handbroms kan godkännas på amatör/ombyggda fordon, men kravet är att det ska vara skilt från övriga bromssystemet.
Och det får inte förlora trycket.

Det sitter en vinsch på farsans lastbilssläp undertill, där man spänner handbromsen med hjälp av den.
Det är dock en äldre modell, men tror fortfarande att lastbilarna idag har mekanisk handbroms på sina släp om de ställer av dem?

Senast redigerat av TurbOla (24 september 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
titum
24 september 2011 · 164 Inlägg

dem påverkar oket oberoende av hydraliken. men då är det fristående så att säga, många bilar använder samma ok/belägg men inte samma "kraft överföring", somsagt vajer är vanligast.

jo lastbilar har en fjäder som lägger i bromsarna konstant, när man sen kopplar på luften övervinner lufttrycket fjädern å bromsarna släpper, försvinner trycket bromsar släpet, detta system är även på dragbilen

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang