OM ni hade haft ekonomin till det, hade ni köpt en splitterny bil?

Rinnegan Malleus Malificarum
21 maj 2011 · 2 401 Inlägg

Om jag hade ekonomin till det så skulle jag genast inhandla en 2012 Ford Mustang SCJ.

Så fet, har potential till 8'or på strippen med lite tuning bara.




http://zeocars.com/wp-content/uploads/2010/12/2012-Mustang-Super-Cobra-Jet-1.jpg

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
slowSwede
21 maj 2011 · 223 Inlägg

Rinnegan skrev:
Om jag hade ekonomin till det så skulle jag genast inhandla en 2012 Ford Mustang SCJ.

Så fet, har potential till 8'or på strippen med lite tuning bara.




http://zeocars.com/wp-content/uploads/2 … -Jet-1.jpg

Ser ju ut att kunna understyra en hel del...tongue

BMW 335 (2007)
Phaetoon
21 maj 2011 · 8 156 Inlägg

Jag tycker att det är slöseri att skaffa sig en helt ny bil. Bättre att skaffa sig en bil som gått 100 mil eller så. Om jag hade haft ekonomin så hade jag lagt pengarna på en renovering och modernisering av en gammal bil wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Clintan66
21 maj 2011 · 2 011 Inlägg

Hade inte heller köpt ny bil. Gärna en 1 år gammal och mellan 500-1000 mil. Känns onödigt att förlora de 30000-50000:- bara för man kört ut en ny genom porten. Lägger hellre de pengarna så fall på kompressor. smile. Skulle den nya ha eventuella sjukdomar, så får första ägaren ta hand om dem.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Malkurrag
21 maj 2011 · 415 Inlägg

Som många andra så visst en ny bil men inga standard märken då direkt. Då blir det juh något mer exlusivt wink
Fast annars tycker jag nästan mer om lite äldre bilar ^^ mer charm i dom

Rawad C20LET
21 maj 2011 · 1 041 Inlägg

Danyeal skrev:
men den här teorin om att nyare bilar håller och inte går sönder jämfört med lite äldre bilar ... stämmer det? hur ofta går eran bil sönder och hur många mil hade de gått när ni köpte de? Hur mycket pengar har ni lagt ner på reperation?

Alla bilar går sönder, o varför gamla bilar går sönder oftare är ju pga att de är väl körda.

Kan nog ta en Golf att jämföra med, en golf 1.6L av 2011 års går på ca 165-200k
medans en gamal golf som har gått 15k o 96års kostar runt 25k lär väl kunna köras upp till 30k med mindre service o det kostar fortfarande mindre o äga den o använda den på samma sätt som den nya golfen.

Har aldrig gillat denna teorin mellan nya o gamla bilar, visst vissa äldre bilar går sönder men det beror oxå på vilken prisklass på de, jag skulla inte klaga om min bil som jag betalade 5000kr för går sönder, för man får nog tänka lite extra va e det för slags bil man får för 5000kr kanske enbart en vinterbil.

så om ni frågar mig så är det lönsammare att ha en bil som är några år gamal men inte allt för gamal, att köpa helt ny o förlora som mycket pengar på knappt ett år känns hårt.

Som nån annan tidigare skrev, jag skulle ha köpt två begagnade bilar för det priset tongue

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Repson
21 maj 2011 · 126 Inlägg

Aldrig att jag skulle köpa mäj en ny bil.

Andromeda Rumpmas
21 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Nej, inte så länge jag får samma bilmodell, 3-4 år gammal i bra skick med 5-6k mil för halva nypriset.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
jimbon
21 maj 2011 · 711 Inlägg

Om det vore fullt på kontot så skulle jag köpa mig en ny bil,annars en 1-2år gammal bil.

DusanMandick Random Hero
21 maj 2011 · 4 047 Inlägg

om jag skulle köpt mig en normal vardagsbil, nej.

Om jag skulle köpt mig en lekbil som en ferrari, lambo, veyron eller liknande, så ja om ja hade snusikigt mkt pengar

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
da_eddah Sjuksköterska, psykiatri
21 maj 2011 · 149 Inlägg

Ja fast jag kommer nog inte göra det igen. Beställde i januari och väntar fortfarande på leverens och lär nog så få göra i ytterligare någon månad. Värdeminskning värdeschminskning - utslaget på ägande i 4-5-6 år mot att kunna lita på att bilen inte blir stående mitt i rusningstrafik i Sthlm är värd mycket pengar i utbyte mot min sinnesro smile

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"
Volkswagen Golf "TDI 105 DSG" (2012)
christofferedil Yellow bug!
21 maj 2011 · 1 640 Inlägg

Hade väl kunnat gå och köpa en ny bil om jag nu ville det, men det känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart. Värdeminskning och skulle vara allt för rädd om den. Då kör jag hellre några år äldre bil som ändå känns hyfsat ny. Kan man likagärna lägga de pengarna som blir över på att fixa till bilen lite med sänkning, fälgar osv..

Men visst, nybilsdoft är underbart! Och det är ju en speciell känsla att veta att ingen annan haft bilen innan!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
CarpeDiem German Engineering
21 maj 2011 · 9 081 Inlägg

Definitivt wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
THEBADGUY Gorgilus addictus
21 maj 2011 · 4 736 Inlägg

Ny hade jag nog inte riktigt köpt. Hade nog hellre köpt en som gått 1000 mil kanske.
Tråkiga är ju att hitta en som passar en med utrustning och färg.
Men finns ju en hel del tusingar att spara om man gör det.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Phaetoon
21 maj 2011 · 8 156 Inlägg

Jag gillar bilar som är lite inkörda och där alla småbuggar är fixade. Finns det någon ny bil idag i mellansegmentet som är helt buggfri när den lämnar fabriken?
Sen gör det inte om bilen är lite utvädrad så att man slipper andas in en massa kemikalier. Flamskyddsmedel och plast är inte riktigt min grej wink

Men samtidigt så vill man ju ha en bil utan defekter...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
zoopåse
21 maj 2011 · 1 171 Inlägg

Tror inte det. Nya bilar är inte driftssäkrare än några år gamla, tvärtom. Gillar inte tanken på att milen blir så dyra i början heller. Kostar 200kr i värdeminskning bara att köra en sväng till affären.

Som sagt kan man få en bil som känns som ny för under halva priset och då känns det bara onödigt. Då kan man ju köpa en till bil för samma pengar.

Fast det är bra att det finns folk som vill köpa nya bilar.

Cupra_
21 maj 2011 ·

Jag har köpt 3st fabriksnya bilar hittills. Man kan inte sitta och tänka sådär att "Nej fan, en liter mjölk kostar 300kr om man ska räkna med värdeminskningen". Eller, visst kan man räkna med det, men aldrig fattat poängen med det riktigt.

En bil är och kommer alltid vara en förlustaffär, oavsett om man köper nytt eller beggat. Har du otur och köper en bil som är 3-4år som går sönder, så kan det bli lika dyrt som om du skulle köpt en ny från början då garantierna ändå oftast är borta då. Min bror t.ex. fick byta hela motorn på sin V70 som var 5år gammal, han ångrade sig bittert att han inte köpt en nyare/ny bil.. Visst, försäkringen tog en del men långt ifrån allt.

Vad jag menar är att  man gör ju ett val. Jag anser mig ha råd med värdeminskningen. Hur och varför? Jo jag prioriterar att ha en driftsäker bil som alltid startar och går. Om den MOT all förmodan inte skulle göra det, så har man serviceavtal som bjuder på taxi/flyg/tåg/hotell/bärgning m.m. som du annars hade fått stå för själv med en gammal bil. Dessutom så är det en helt unik känsla med en helt ny bil, spelar ingen roll om det är en bil för 100k eller en mille, man är först, man känner lukten, inga märken/skav och liknande.

Jag kan hålla med om att det inte är det mest ekonomiska att köpa en helt ny bil, men det är ju upp till var och en och tråden handlade ju just om ifall man skulle köpa en helt ny bil om man hade råd.
Jag har haft och har begagnade bilar också såklart, och den överlägset enda anledningen jag kan se med att ha en gammal bil är att man kan göra mer själv på dem.

Jämför jag t.ex. min Seat med min 850 så kan jag ju upplysa om att 850 är bra mycket dyrare/månad i drift, underhåll m.m. förutsatt att man inte tar med värdeminskningen i beräkningen. SKa man sedan ha bilen i 10-15år känns inte värdeminskningen så tung..

Danyeal
21 maj 2011 · 420 Inlägg

oj vad stor tråden blev! skönt att få olika respons smile

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Erick
21 maj 2011 · 4 767 Inlägg

Helt sprillans nytt hade jag bara köpt andrabil, typ minibil i prisklassen under 120k.

Mondeon var 6 månader gammal och hade gått knappt 1600 mil när jag fick den, då hade den droppat ca 95k från nypriset.. Känner ju dessutom han som körde den som demobil första halvåret och vet att den var väl omhändertagen.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Kanelbullen
21 maj 2011 · 1 722 Inlägg

Hade då köpt en helt ny bil tongue

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang