OM ni hade haft ekonomin till det, hade ni köpt en splitterny bil?

it_mutt Avstängd
26 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Deception skrev:
Behåller jag den tills den ska skrotas så drabbar ju aldrig värdeminskningen mig på samma sätt då den som kör med gamla bilar säkerligen har fått byta bil ett par ggr under tiden samt lagt åtskilliga kronor på reparationer.

Ehm...så att förlora 220k är inte att drabbas av värdeminskningen? Hur tänkte du nu då?

Och om du köper en HELT ny bil och behåller den till den dagen den ska skrotas, så har inte DU några reparationskostnader menar du?

Där är det nog faktiskt snarare tvärt om, kör du en 15 år gammal volvo, så kan "var och varannan kotte" skruva på den. Kör du en -11 så lär inte potentiella skruvare vara lika många till antalet, vilket i sin tur gör att reparationskostnaderna, som du också har, bli högre.

Så, reparationskostnader och servicekostnader är sannolikt lägre på en äldre bil, per sak, men även om vi slår detta på ett ut. Du har köpt en bil för 220k, det får man ex.,vis rätt många "10-15 år gamla bilar för"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Andromeda Rumpmas
26 maj 2011 · 3 860 Inlägg

it_mutt skrev:

Deception skrev:
Behåller jag den tills den ska skrotas så drabbar ju aldrig värdeminskningen mig på samma sätt då den som kör med gamla bilar säkerligen har fått byta bil ett par ggr under tiden samt lagt åtskilliga kronor på reparationer.

Ehm...så att förlora 220k är inte att drabbas av värdeminskningen? Hur tänkte du nu då?

Och om du köper en HELT ny bil och behåller den till den dagen den ska skrotas, så har inte DU några reparationskostnader menar du?

Där är det nog faktiskt snarare tvärt om, kör du en 15 år gammal volvo, så kan "var och varannan kotte" skruva på den. Kör du en -11 så lär inte potentiella skruvare vara lika många till antalet, vilket i sin tur gör att reparationskostnaderna, som du också har, bli högre.

Så, reparationskostnader och servicekostnader är sannolikt lägre på en äldre bil, per sak, men även om vi slår detta på ett ut. Du har köpt en bil för 220k, det får man ex.,vis rätt många "10-15 år gamla bilar för"

Håller med litegrann. Jag tycker att det låter säkrare att köpa en bilmodell som inte är känd för mystiska elfel som är ett par-tre år gammal och har gått typ 4k mil. Priset borde då vara nere i strax över hälften av nypriset. Sedan kör man den tills den gått 10k mil. Då bör man med all rimlighet slippa göra något vid bilen utöver service. Hjulupphängning, bussningar, växellåda, avgasrör, motor osv ska definitivt hålla 10k mil. Man har ju även maskinskadegaranti tills bilen fyller 8 år, och då har man redan hunnit sälja den ett par år tidigare till cirkus hälften av vad man gav.

Köper man däremot en ny bil och behåller den tills den bärgas till skroten 30k mil senare har man ju fått byta hjulupphängning och bussningar runt om, avgasrör kanske mer än en gång, kanske växellådan osv osv. Man får byta alla slitdelar.

Värdeminskningen blir 55k på tre-fyra år + förmodat 0 kr i oväntade reparationer ställt mot nybilens säg 11k per år men där man åker på alla slitdelar och de oväntade haverier som brukar kunna börja komma uppåt 15-20k mil. För att nybilen skall löna sig gäller det att hålla sig undan dyra fel då brytpunkten går vid när man blir tvungen att reparera den för 3-4k per år utslaget över dess livslängd.

Med den nybegagnade har man ju dessutom den fördelen att alltid ha en hyffsat modern och säker bil, och rostfri så länge man inte köper en Merca wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Cupra_
26 maj 2011 ·

Jo men om jag köper en ny bil "Cash" så lider jag inte av någon värdeförlust så länge jag har den. Jag vet såklart att bilen tappar värde och det är nog därför det verkar konstigt det jag skriver. Jag menar såhär:
Betalar jag bilen kontant, så är det enda som kostar per månad service och soppa samt försäkring. Den ska inte gå sönder men OM den gör det finns garantier. Du känner ju inte av värdefallet för än den dagen du säljer den.

Köper du en beggad så kan du ju ha tur o hitta en felfri och bra men har du osis så har du Service, soppa, försäkring och reparationer, som inte allt för sällan blir dyra om man köper en risig/gammal bil.. Dessa pengar "spar" du in om du har ny bil. Men då har vi ju värdeminskningen och de troliga kommande reparationerna efter garantitiden såklart. Men halva grejen med ny bil för mig är att alltid kunna lita på den och inte behöva tänka på service och reparationer.

Som jag skrev så anser jag mig ha råd med en ny bil så när garantitiden börjar närma sig sitt slut så byter jag bara bil.. Min första ibiza och leonen jag hade (köptes nya) byttes in mot ny och den jag har nu kommer även den bytas in med tiden mot en ny. Jag tror vårt synsätt skiljer sig åt just eftersom jag anser mig ha råd med detta även om andra tycker det är galenskap..

Som jag skrev så fattar jag ju att bilen tappar värde, menade bara att jag inte lider av det till vardags. Jag sitter inte och tänker "Nej, vi tar inte seaten för då blir det mer mil på den och den tappar värde". Tänker man så, så har man inte råd med ny bil.

zoopåse
26 maj 2011 · 1 171 Inlägg

Min erfarenhet av garantier är att det mest blir väldigt jobbigt när (inte om) det blir något fel. Istället för att fixa det själv eller lämna in bilen för någon tusenlapp vart man vill så måste man jobba och försöka prata sig till att det för det första är ett fel, sedan att, hur och när det ska fixas är nästa problem osv. Kvällar av ångest och oro och illamående över att behöva vara otrevlig för att få det man har rätt till. I princip. Man är i händerna på någon annan. Därför om jag kan välja så köper jag hellre något utan garanti men billigare eller undersöker grundligare vad det är man köper. Räknar med att något kanske kommer gå sönder osv. Bättre positivt överraskad än besviken menar jag.

Du känner ju inte av värdefallet för än den dagen du säljer den.

Är inte det där lite som att lura sig själv? Vad tjänar man på det?

Senast redigerat av zoopåse (26 maj 2011)

RD_87 Skrotsamlare
27 maj 2011 · 4 031 Inlägg

zoopåse skrev:
Min erfarenhet av garantier är att det mest blir väldigt jobbigt när (inte om) det blir något fel. Istället för att fixa det själv eller lämna in bilen för någon tusenlapp vart man vill så måste man jobba och försöka prata sig till att det för det första är ett fel, sedan att, hur och när det ska fixas är nästa problem osv. Kvällar av ångest och oro och illamående över att behöva vara otrevlig för att få det man har rätt till. I princip. Man är i händerna på någon annan. Därför om jag kan välja så köper jag hellre något utan garanti men billigare eller undersöker grundligare vad det är man köper. Räknar med att något kanske kommer gå sönder osv. Bättre positivt överraskad än besviken menar jag.

Du känner ju inte av värdefallet för än den dagen du säljer den.

Är inte det där lite som att lura sig själv? Vad tjänar man på det?

Jag har sett mina arbetskamraters ångest kring service, garantier & stenskott. Min kollega var skiträdd att hans bil skulle råka gå några mil över intervallen och sabba hans garantier. Han frågade om jag kunde tänka mig att åka en omväg på ~3 mil i min 164 för att hämta honom tre dagar. Vad glad jag är att slippa sånt. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Masquerade Aldrig nöjd
27 maj 2011 · 804 Inlägg

Det beror helt på. Det finns inte en enda ny bil under 400 000kr (inkl. utrustning) som jag finner intressant. Redan när man kommer upp i 200 000-300 000 kr så kan man hitta förra generationens sport-och komfortbilar (t.ex. Mercedes) i fint skick. Nu har jag aldrig stått inför det valet, men när jag väl står där och kollar på en ny bil utrustad efter min ekonomi och till ett svinhögt pris så tror jag att jag skull ha svårt att motstå den där välutrustade lågmils-SL:en som kostar 100 000kr mindre.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Cupra_
27 maj 2011 ·

zoopåse skrev:
Min erfarenhet av garantier är att det mest blir väldigt jobbigt när (inte om) det blir något fel. Istället för att fixa det själv eller lämna in bilen för någon tusenlapp vart man vill så måste man jobba och försöka prata sig till att det för det första är ett fel, sedan att, hur och när det ska fixas är nästa problem osv. Kvällar av ångest och oro och illamående över att behöva vara otrevlig för att få det man har rätt till. I princip. Man är i händerna på någon annan. Därför om jag kan välja så köper jag hellre något utan garanti men billigare eller undersöker grundligare vad det är man köper. Räknar med att något kanske kommer gå sönder osv. Bättre positivt överraskad än besviken menar jag.

Du känner ju inte av värdefallet för än den dagen du säljer den.

Är inte det där lite som att lura sig själv? Vad tjänar man på det?

Just det jag sa, att jag anser mig ha råd med det och jag anser att det är värt det för att få åka ny bil, sen om du håller med eller inte är upp till dig. Som du ser så skrev jag också att jag inser att den förlorar värde såklart, således "lurar" jag inte mig själv. Jag väljer bara att inte ha ångest över värdeminskningen då jag anser mig ha råd med den.

Valet är fritt och såhär känner jag.

master_lars
27 maj 2011 · 1 160 Inlägg

Det beror väl helt och hållet på vad det är för bil man tänker köpa! Personligen skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en sprillans ny bruksbil, men absolut inte ngn sommar/sport/racing bil. Detta av den enkla anledningen till att de kostar en hel del i inköp, körs inte speciellt mycket, och framförallt är väl omhändertagna. Säg tex en Porsche 911, köper jag den ngra år gammal så är det fortfarande en jäkla fin och rolig bil, men jag slipper ett värefall som heter duga och den begagnade bilen jag köper är servad enligt boken och väldigt väl omhändertagen. För vem slarvar med service på en bil för över miljonen? Samma gäller för billigare varianter, tex Miata, en sådan som till största delen rullar sommartid finns det ingen anledning till att köpa helt ny, då den även den är servad enligt bok, väl omhändertagen endast för att den körs så få månader om året.


Bruksbil däremot kan jag köpa sprillans ny. Det är ju ändå den man kör med varje dag, den bilen man skall kunna lita på helt enkelt. Garantier på om ngt händer de första 3 åren (minsta möjliga garantitid), så är det ett ganska bekymmersfritt ägande. Vilket faktiskt är värt en hel del. Visst finns det ett värdefall som heter duga på en brukskärra, men det är vad det kostar, ngn måste ju ta det värdefallet, och personligen tycker jag att det är värt en hel del att vara den som faktiskt ensam använder bilen. Man behöver inte oroa sig för hur bilen är körd, servad m.m., då det de facto är en själv som bestämmer det vid nybilsköp.

Att alla är rädda för värdeminskning har jag lite svårt att förstå. Bilen minskar inte speciellt mycket i värde om man jämnför med andra kapitalvaror. TV:n du har hemma, den är inte värd ngt alls idag, där kan vi snacka om värdeminskning. Köpte tex min tv för 3 år sedan, en Full HD LCD 42" för 11 000kr, vad får jag idag, har jag tur får jag väl en 1500kr. En minskning på 86,36% på 3 år. En bil minskar inte så mycket, visst rör det sig om större summor vid bilköp, men %:en ljuger inte.

Vill man inte ha en speciellet stor värdeminskning, köp en billigare bil.

Senast redigerat av master_lars (27 maj 2011)

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
it_mutt Avstängd
27 maj 2011 · 10 388 Inlägg

master_lars skrev:
... En bil minskar inte så mycket, visst rör det sig om större summor vid bilköp, men %:en ljuger inte.

Det där är ju ett gammalt trick givetvis, att välja det som tilltalar mest bland % och faktiska summor.

Att "förlora" 100.000 eller "förlora" 10.000 ... vilket gör du helst själv? Att sen jämföra en bil med en förbrukningsvara (som elektronik faktiskt blivit idag) är väl kanske inte heller riktigt "rätt".

Det finns också en markant skillnad i ditt exempel. Köper man en tv (säger vi för sakens skull) precis när tekniken är ny, så är den märkbart dyrare givetvis.

Men, idag köper du utan några större problem en ny 42" full-hd för under 5000:- (under 4000:- också om du nu inte ser till märkesmarknaden). Men, samma tv kostade, ny, för ett år sedan, kanske det dubbla.

Du har ju inte riktigt samma "problem" där med bilar. En bil blir inte dyrare för att den har, ptja, adaptiva strålkastare (drar vi till med). Nästa problem är att det inte fungerar lika. En tv kan finnas i samma modell i 2 år (inte det vanligaste, men det händer), och blir bara billigare och billigare. Givetvis får man betala MER för en bil av det märket som nu kommer med "det senaste", men allt som oftast går det där hand i hand med vilket bilmärke det handlar om. Audi är dyrare än Skoda, av den enkla anledningen att det handlar om olika bilklasser, och skodan i sig får mycket "gamla" audi o passat-delar, ergo lägre utvecklingskostnad. Men, det är en helt annan femma.

Allt som oftast, så ändras det småsaker på bilen, år för år, alltså är det inte heller samma modell.

-- --

Personligen bryr jag mig inte, vill folk köra nytt så absolut. Det jag där emot tycker är lite lustigt är hur folk motiverar det. Personligen skulle jag säga; Säg att ni skiter i värdeminskningen, och att ni helt enkelt vill ha en helt ny kärra. Då slipper man helt enkelt "försvara sig" wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
27 maj 2011 · 1 418 Inlägg

En? Jag hade köpt 2. Först en helt ny Chrystal Red Cadillac CTS-V

Och sen en Corvette ZR-1 Blue Devil
http://www.carpictures.com/media/images … 387AA.jpeg

Senast redigerat av _night_stalker_ (27 maj 2011)

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
28 maj 2011 · 5 092 Inlägg

LÄTT! har man råd med bilen + att äga den så absolut. en sprillans ny rs5 skulle det få bli först & främst wink

trocade
28 maj 2011 · 194 Inlägg

Har köpt splitterny bil en gång, och skulle lätt göra om det.

Visst man förlorar en massa på det, men känslan av nybil var värt det smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 maj 2011 · 13 746 Inlägg

master_lars skrev:
Det beror väl helt och hållet på vad det är för bil man tänker köpa! Personligen skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en sprillans ny bruksbil, men absolut inte ngn sommar/sport/racing bil. Detta av den enkla anledningen till att de kostar en hel del i inköp, körs inte speciellt mycket, och framförallt är väl omhändertagna. Säg tex en Porsche 911, köper jag den ngra år gammal så är det fortfarande en jäkla fin och rolig bil, men jag slipper ett värefall som heter duga och den begagnade bilen jag köper är servad enligt boken och väldigt väl omhändertagen. För vem slarvar med service på en bil för över miljonen? Samma gäller för billigare varianter, tex Miata, en sådan som till största delen rullar sommartid finns det ingen anledning till att köpa helt ny, då den även den är servad enligt bok, väl omhändertagen endast för att den körs så få månader om året.


Bruksbil däremot kan jag köpa sprillans ny. Det är ju ändå den man kör med varje dag, den bilen man skall kunna lita på helt enkelt. Garantier på om ngt händer de första 3 åren (minsta möjliga garantitid), så är det ett ganska bekymmersfritt ägande. Vilket faktiskt är värt en hel del. Visst finns det ett värdefall som heter duga på en brukskärra, men det är vad det kostar, ngn måste ju ta det värdefallet, och personligen tycker jag att det är värt en hel del att vara den som faktiskt ensam använder bilen. Man behöver inte oroa sig för hur bilen är körd, servad m.m., då det de facto är en själv som bestämmer det vid nybilsköp.

Att alla är rädda för värdeminskning har jag lite svårt att förstå. Bilen minskar inte speciellt mycket i värde om man jämnför med andra kapitalvaror. TV:n du har hemma, den är inte värd ngt alls idag, där kan vi snacka om värdeminskning. Köpte tex min tv för 3 år sedan, en Full HD LCD 42" för 11 000kr, vad får jag idag, har jag tur får jag väl en 1500kr. En minskning på 86,36% på 3 år. En bil minskar inte så mycket, visst rör det sig om större summor vid bilköp, men %:en ljuger inte.

Vill man inte ha en speciellet stor värdeminskning, köp en billigare bil.

helt ärligt så betvivlar jag att en ny bil är drifsäkrare än en lite äldre bil

har under mina år med körkort aldrig haft speciellt nya bilar
och ingen gång har jag blivit stånde efter vägen då har bilarna kostat allt från 0:- till 30K den sistnämnda körde jag inte med då jag inte hade körkort

min nuvarande bruks bil fick jag av en polare till morsan la ut 1000kr på plåt+avgassystem och en snäll polare besiktade den och sen dess har den inte krånglat något den startar och går jag har knappt öppnat huven fyllt på olja någon gång bara
på 1månad rullade bilen 250mil och nu drygt 2månader in har den nog rullat 500mil om inte mer
visst det är inte mycket men på 2månader är ganska många mil på en bil som stått avställd 1år och bara fått lite rosthål lagade har inte ens rört bromsarna eller något
för dom pengarna bilen kostat mig hitils så är det svårt att se någon ekonomi att köpa en ny bil ens kontant
när du kör ut en ny bil från bilfirman så har du redan där förlorat ungefär 30.000kr
sen har du snart en serivce kostnad på ett antal tusen vid första servicen

att köpa en ny bil som pendlar bil måste vara bland det dummaste man kan göra
eftersom kostnaden äts upp väldigt fort för Drifsäkerhet som helt ärligt inte finns på en ny bil
på en gammal bil har det mesta skit fel redan gått sönder

skulle bilen mot förmodan gå sönder har man råd att beställa en taxi till jobbet surfa lite på blocket köpa något lik be personen hämta på jobbet och man köper bilen direkt vips så tar man sig hem oxå

det tar en stund innan man ens närmar sig dom där 30K som man förlorade när man startade den nya bilen

på 10 år har man förlorat 60-80% av nyprisvärdet blir en massa gammla skrotbilar
och då räknar man inte in skrotvärdet och ibland har man tur och får tag i en skrothög som faktist fungerar klockrent och inte kommer gå sönder på 10år smile

men visst ger chefen mig en tjänstebil som är helt ny tackar jag inte nej men skulle ALDRIG göra mig av med mina skrothögar endå finns inget skönare att ha en bil man aldrig behöver vara rädd om
bara bränna in på någon skogsväg och köra skiten ur bilen och kör man av så kvittar det
helt underbar känsla att bara ha en rövtransport när idioten i sin fina merca låter sin kärring slå upp dörren i sidan..och fråga dom om det var så bra? och få till svar att en sån där skrot bil är väll inget att bry sig om
och ta sin dörr och dunka upp den 10gånger i deras och skratta lite smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
RD_87 Skrotsamlare
28 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Growe skrev:

master_lars skrev:
Det beror väl helt och hållet på vad det är för bil man tänker köpa! Personligen skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en sprillans ny bruksbil, men absolut inte ngn sommar/sport/racing bil. Detta av den enkla anledningen till att de kostar en hel del i inköp, körs inte speciellt mycket, och framförallt är väl omhändertagna. Säg tex en Porsche 911, köper jag den ngra år gammal så är det fortfarande en jäkla fin och rolig bil, men jag slipper ett värefall som heter duga och den begagnade bilen jag köper är servad enligt boken och väldigt väl omhändertagen. För vem slarvar med service på en bil för över miljonen? Samma gäller för billigare varianter, tex Miata, en sådan som till största delen rullar sommartid finns det ingen anledning till att köpa helt ny, då den även den är servad enligt bok, väl omhändertagen endast för att den körs så få månader om året.


Bruksbil däremot kan jag köpa sprillans ny. Det är ju ändå den man kör med varje dag, den bilen man skall kunna lita på helt enkelt. Garantier på om ngt händer de första 3 åren (minsta möjliga garantitid), så är det ett ganska bekymmersfritt ägande. Vilket faktiskt är värt en hel del. Visst finns det ett värdefall som heter duga på en brukskärra, men det är vad det kostar, ngn måste ju ta det värdefallet, och personligen tycker jag att det är värt en hel del att vara den som faktiskt ensam använder bilen. Man behöver inte oroa sig för hur bilen är körd, servad m.m., då det de facto är en själv som bestämmer det vid nybilsköp.

Att alla är rädda för värdeminskning har jag lite svårt att förstå. Bilen minskar inte speciellt mycket i värde om man jämnför med andra kapitalvaror. TV:n du har hemma, den är inte värd ngt alls idag, där kan vi snacka om värdeminskning. Köpte tex min tv för 3 år sedan, en Full HD LCD 42" för 11 000kr, vad får jag idag, har jag tur får jag väl en 1500kr. En minskning på 86,36% på 3 år. En bil minskar inte så mycket, visst rör det sig om större summor vid bilköp, men %:en ljuger inte.

Vill man inte ha en speciellet stor värdeminskning, köp en billigare bil.

helt ärligt så betvivlar jag att en ny bil är drifsäkrare än en lite äldre bil

har under mina år med körkort aldrig haft speciellt nya bilar
och ingen gång har jag blivit stånde efter vägen då har bilarna kostat allt från 0:- till 30K den sistnämnda körde jag inte med då jag inte hade körkort

min nuvarande bruks bil fick jag av en polare till morsan la ut 1000kr på plåt+avgassystem och en snäll polare besiktade den och sen dess har den inte krånglat något den startar och går jag har knappt öppnat huven fyllt på olja någon gång bara
på 1månad rullade bilen 250mil och nu drygt 2månader in har den nog rullat 500mil om inte mer
visst det är inte mycket men på 2månader är ganska många mil på en bil som stått avställd 1år och bara fått lite rosthål lagade har inte ens rört bromsarna eller något
för dom pengarna bilen kostat mig hitils så är det svårt att se någon ekonomi att köpa en ny bil ens kontant
när du kör ut en ny bil från bilfirman så har du redan där förlorat ungefär 30.000kr
sen har du snart en serivce kostnad på ett antal tusen vid första servicen

att köpa en ny bil som pendlar bil måste vara bland det dummaste man kan göra
eftersom kostnaden äts upp väldigt fort för Drifsäkerhet som helt ärligt inte finns på en ny bil
på en gammal bil har det mesta skit fel redan gått sönder

skulle bilen mot förmodan gå sönder har man råd att beställa en taxi till jobbet surfa lite på blocket köpa något lik be personen hämta på jobbet och man köper bilen direkt vips så tar man sig hem oxå

det tar en stund innan man ens närmar sig dom där 30K som man förlorade när man startade den nya bilen

på 10 år har man förlorat 60-80% av nyprisvärdet blir en massa gammla skrotbilar
och då räknar man inte in skrotvärdet och ibland har man tur och får tag i en skrothög som faktist fungerar klockrent och inte kommer gå sönder på 10år smile

men visst ger chefen mig en tjänstebil som är helt ny tackar jag inte nej men skulle ALDRIG göra mig av med mina skrothögar endå finns inget skönare att ha en bil man aldrig behöver vara rädd om
bara bränna in på någon skogsväg och köra skiten ur bilen och kör man av så kvittar det
helt underbar känsla att bara ha en rövtransport när idioten i sin fina merca låter sin kärring slå upp dörren i sidan..och fråga dom om det var så bra? och få till svar att en sån där skrot bil är väll inget att bry sig om
och ta sin dörr och dunka upp den 10gånger i deras och skratta lite smile

Det härliga med att ha en bil med maxvärde på 5K, stannar den i uppsala ringer man skroten & tar tåget hem. smile Jag har konstaterat att ju mindre det finns på bilen ju mindre strular den, Amazoner & gamla MB dieslar verkar kunna gå hur långt som helst. Kan ha att göra med den totala bristen på elektronik.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 maj 2011 · 2 307 Inlägg

Njae det beror på. Jag har egentligen ekonomi att köpa en ny bil men dom bilarna jag gillar å vill ha sniffar på miljonen å sjunker sjukt snappt i värde så då köper jag hellre en begagnad bil av kaliber en en ny plastig plåtburk utan motor...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Emilius Avstängd
28 maj 2011 · 1 714 Inlägg

Det skulle jag absolut göra.
Men inte vilken som helst, det finns väldigt få nya bilar som tilltalar mig.

Men utan att tveka en sekund hade jag handlat en sån här om jag haft 800 tusen:

http://www.autospectator.com/cars/files/images/2008-Dodge-Ram-Mega-Cab-02.jpg

NiKeMaN Entreprenör
28 maj 2011 · 1 286 Inlägg

Lite kul, med samtidigt lite tragiskt att läsa hur en del människor skriver....

Självklart vill jag köpa en ny bil om man har råd till det. Jag har själv tagit ut två nya BMW 3-serier under tre års tid, och lär göra det igen såfort jag får in några vettiga uppdrag igen.

Att köpa en ny bil ger SÅÅÅ många fördelar:

* Det är en speciell känsla att köra en NYY bil. Så jävla skönt.
*Allt luktar gott, är rent fräscht och helt.
*Bilen är oftast billig som fan i skatt (skattefri om man köper miljöbil)
*"Gratis" försäkring i två år... Vagnskadegaranti innebär att man bara betalar för halvförsäkring.
*Behöver inte köpa en endaste reservdel eller skruva med något ALLS på normalt sett två års tid. Ja, sen byter man ju till en ny kärra iallafall.
*Inga märken, inga stenskott, inga bucklor, inga motkörningar, inga som helst märken på bilen! Den är ny, och fortsätter att vara ny om jag behandlar den väl.
*Köper man t.ex. en BMW så har man även fri service i 3 år.

En nackdel dock... Värdeminskningen. Dock är den inte lika kraftig som folk tror. Och om man dessutom räknar med att man "sparar" 3000:- per år på skatten, 5-6000 per år på försäkringen, 300 per år på bilbesiktningen, 2-3000 per år på att man slipper att serva bilen.... Så ja. Att köpa en ny bil är nog bland det bästa man kan göra.

// Niklas Johansson
xXSammy
28 maj 2011 · 6 577 Inlägg

Är inget fel på nya bilar..bara generationen som inte kan ta hand om bilarna som de gjordes på 80 talet.. hur många 90tals bilar är inte "skit" emot 80talare?

De/Dem
it_mutt Avstängd
28 maj 2011 · 10 388 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Lite kul, med samtidigt lite tragiskt att läsa hur en del människor skriver....

Självklart vill jag köpa en ny bil om man har råd till det. Jag har själv tagit ut två nya BMW 3-serier under tre års tid, och lär göra det igen såfort jag får in några vettiga uppdrag igen.

Att köpa en ny bil ger SÅÅÅ många fördelar:

* Det är en speciell känsla att köra en NYY bil. Så jävla skönt.
*Allt luktar gott, är rent fräscht och helt.
*Bilen är oftast billig som fan i skatt (skattefri om man köper miljöbil)
*"Gratis" försäkring i två år... Vagnskadegaranti innebär att man bara betalar för halvförsäkring.
*Behöver inte köpa en endaste reservdel eller skruva med något ALLS på normalt sett två års tid. Ja, sen byter man ju till en ny kärra iallafall.
*Inga märken, inga stenskott, inga bucklor, inga motkörningar, inga som helst märken på bilen! Den är ny, och fortsätter att vara ny om jag behandlar den väl.
*Köper man t.ex. en BMW så har man även fri service i 3 år.

En nackdel dock... Värdeminskningen. Dock är den inte lika kraftig som folk tror. Och om man dessutom räknar med att man "sparar" 3000:- per år på skatten, 5-6000 per år på försäkringen, 300 per år på bilbesiktningen, 2-3000 per år på att man slipper att serva bilen.... Så ja. Att köpa en ny bil är nog bland det bästa man kan göra.

Ja visst är det tragiskt att läsa hur folk skriver...

2år sen byter du... vi lägger ihop de faktorer du har (som jag inte håller med om stämmer kostnadsmässigt, men vi använder dina siffror) 2*3000 + 2*5000 + 2*300 + 2*3000 = 22600:-

Den billigaste BMW:n idag, på blocket, är då en 09a....318i 142hk ... 179.800:- (hos en handlare)

Denna kostar, som 11:a ... 265.300:- i grundutförande.

Det ger en förlust på 62900:- på två år när man räknat bort dina 22600:-...nej, 60000+ på två år är inte så farligt som folk verkar tro...eller jo, kanske.

Lägger man sen till ett PAR av options:en som den på blocket har, så blir istället nypriset 316.400 .. vilket då ger en förlust på 114.000:- på två år (med dina "fasta kostnader" borträknade)

Men nästan -5000:- per månad är väl inte så farligt wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 maj 2011 · 2 307 Inlägg

Gilla knappen på inlägget ovanför

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang