2397
Sök

Möjlig tät vevhusventilation 855 2,5

Cupra_
22 maj 2011
Hej! Har sökt och hittat en del men inte exakt det jag söker efter.

Jag misstänker att min bil har igensatt vevhusventilation. Symptomen är följande:

Lite vitt klet på oljestickan (längst ned)
Det ryker ur oljestickans hål när motorn är igång och stickan ur.

Motorn i övrigt verkar tät och fin. Misstänkte toppackningen först men det är ingen olja i vattnet, det luktar inga avgaser i vattnet, den går som den ska och den ryker inte mer än normalt. Går på alla cylindrar och startar lätt.
Det är ej heller något klet under oljelocket och inget vatten verkar gå åt.

Bilen är en 2,5 (144Hk) -97.

Den tidigare ägaren hade bilen stående mkt och körde bara korta sträckor så jag misstänkte kondens till en början. Har nu kört långa sträckor utan att kletet har försvunnit helt. Visst, det har blivit bättre, men lite är kvar.

Låter det som vevhusventialtionen tycker ni? Har jämfört med en likadan bil fast -95 som vi vet har fräsch vevhusvent och den kändes något piggare men det kan ju bero på massa saker.
Senast redigerat av Deception (22 maj 2011)

8 276 Inlägg
22 maj 2011
Det låter som om att du ska ut och hatgasa rejält och kanske byta olja så blir du av med kletet och att det ryker när du drar upp stickan säger inte mycket mer än att motorn är igång. Det ryker och kan stänka lite olja där fast ventilationen är i bra skick. Men visst ryker det rejält på tomgång så lär ventilationen vara igensatt, men är det bara lite gran så är det normalt.

Cupra_
22 maj 2011
Ja alltså vad som är lite eller mkt är svårt för mig att avgöra. Den "bolmar" ju inte, men den ryker mer än den andra 850:n vi jämförde med. Oljan skall bytas även den, men om vevhusventilationen är tät så kanske det är "bortkastat" att byta olja innan man rensat den?  Det ryker som sagt en del på tomgång, men såklart mer när man gasar på. Förresten, måste trottelhuset väck från insuget för att kunna lyfta ur insuget ur bilen?

8 276 Inlägg
22 maj 2011
Det är ide att kollaöver ventilationen innan oljan byts. För är undre kanalen igensatt så slutar det oftast med att man lär ta ner tråget för att kunna göra rent ordentligt. Spjällhuset kan sitta kvar på insuget när man lyfter ur det.

Cupra_
22 maj 2011
Okej, nu har vi varit ute och banzai-gasat lite.. Det verkar iaf inte bli mer kladd på stickan än innan om jag säger så utan det har antingen avtagit eller så ligger det på ungefär samma nivå..

Skickade i en flaska STP när vi tankade och har tänkt byta olja imorgon, tror jag börjar med det.. Blev ingen "fin" olja i vilket fall utan Superway delsyntet från statoil. Rev bort ungefär hälften av insuget idag (All skit runt omkring) men kände att jag inte har rätt verktyg här hemma för att få bort alla bultar som sitter skumt till.

Jag ska börja såhär så får vi se sen om det ger med sig eller blir likadant. Bilen har alltså stått typ hela vintern, servats första mars, stått till 23/3 när den besiktades sen stått avställd.. Så med andra ord känns inte kondens som en helt otrolig anledning heller..

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
23 maj 2011
har inte så stor koll på volvomotorer men här har du två olika typer en turbo och en sugis

http://www.pettsson.com/reng-vevhusventilation-t5.html

http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent … motor.html

Cupra_
23 maj 2011
honda1 skrev:
har inte så stor koll på volvomotorer men här har du två olika typer en turbo och en sugis

http://www.pettsson.com/reng-vevhusventilation-t5.html

http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent … motor.html

Tack! Har sett de innan men tack ändå. Jag har gjort rent ventilationen på min S40 jag hade förr så jag vet hur man går till väga på ett ungefär, frågan var väl mer vilka symptom som var tecken på igensatt vevhusventilation. Men som sagt, tack för hjälpen.

Det här är enda gången jag lyssnat på Marlboromannen och det lett till något gott (Hihi).. Kollat idag med och det var så gott som inget kladd på stickan. Ej heller något i locket.

Jag såg däremot idag att soppafiltret såg överjäkligt ut utvändigt (Det mest rostiga jag kunde se under hela bilen typ) så det ska bytas imorgon i vilket fall. Troligtvis gör jag en chansning och byter oljan i vilket fall när jag ändå håller på..

Cupra_
23 maj 2011
Updatering...

Kollade på slangen som går från oljefällan till insugsslangen. Den var helt grisig i anslutningen vid luftburken tyvärr. Detta innebär ju att troligtvis är det dags att rensa vevhusventen. Den går ju sämre än den andra, den ryker mer ur oljestickan och den andra har inget kladd vid samma anslutning. Med andra ord så hoppar jag oljebytet imorgon och försöker fixa detta innan bytet istället. Om inte annat så är det lika bra att ha gjort det så slipper jag sen och man vet att det är schysst.

Imorgon så blir det bromsmeck istället men förhoppningsvis har jag alla saker till ventilationen hemma på onsdag. Ser ju verkligen fram emot att få väck de två skruvarna som går upp under insuget sad
Senast redigerat av Deception (23 maj 2011)

Cupra_
27 maj 2011
Hej igen!

Nu har jag fått hem en ny oljefälla och jag har börjat riva.
Fått väck allt inkl. de dryga skruvarna under insuget. Nu ska jag åka och jobba en vecka så bilen får stå hemma med insugsslangen på och de övre bultarna till insuget fasta så det inte kommer in skit.

Jag bytte olja+filter, körde en bit och vips, ingen vit gegga på stickan längre! Den lyckan höll i sig i typ 20 mil sen hade det kommit nytt klet, gul-vitt.. Inget vatten har gått åt, det luktar inte illa i kylarvattnet och oljan i sig är fin och inget kladd i locket. Det är enbart på stickan det blir lite klet.

Förklaring till det någon?

Nu har jag iaf fixat bromsarna runt om under tiden samt bytt soppafilter och luftfilter också.
Jag byter oljefällan, gör rent i ingångarna i blocket och byter slangar.... Då borde det fan inte komma mer klet.. Det enda jag kan tänka mig då är packningen till oljestickan..

Sök