3247
Sök

Slutsteget går in i protection läge. under 10.8 volt, HJÄLP!!

119 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, jag har samma problem inu efter satt i 50 och 70 kvadratare i hela bilen, och har 2 batteri, ett 70 amperes med 30% extra kraft och ett orginal me en 64A nått. men när jag spelar så dör steget endån, det går in i protection läge så att lampan lyser rött!. jag vet verkligen inte vad jag ska göra,  jag har jordat under sätet i en tjock skruv i messing som troligtvis går ner i chassit till en balk. Spelar jag vid normal volym så ligger volten runt 13-13,6 men så fort jag drar på lite närmare 140 db så går steget in i protection läge

Vad ska ja göra? akut hjälp!!

Tack på förhand! / Oskar


1 400 Inlägg
25 maj 2011
#2
Hur friska är batterierna och generatorn ?.
Med en frisk generator och batteri och bra pressade kablar så ska man ligga på ca 14v vid normal spelande.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
25 maj 2011
#3
Har du skrapat plåtrent vid jordpunkten? Hur ser jordningen ut till generatorn?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

119 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#4
generatorn är inte den nyaste och desutom bara på en 60 ampere eller 70. men ett av batterierna är hellt nya, och kabelskorna är pressade av firma, riktiga kabelskor man behöver maskin till att pressa.

En sak som jag kom på är de att jag har bara en 1,5 farads kondensator, kan den kanske göra så att den drar mer ström än vad den ger bort eftersom det är så lite farad i den?


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
25 maj 2011
#5
Nej kondingen är inte boven så länge den är hel.

Men i.o.m att spänningen sjunker så lågt så är det något fel med strömförsörjningen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

119 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#6
ExtraKim skrev:
Har du skrapat plåtrent vid jordpunkten? Hur ser jordningen ut till generatorn?

Jag har skrapat plåtrent vid jordningen överallt i pincip. men jordningen till generatorn har jag ingen koll på.

Men jag tycker inte det bör vara generatorn, eftersom jag har 2 batteri?,
Senast redigerat av Bechmds (25 maj 2011)


1 400 Inlägg
25 maj 2011
#7
Prova att koppla bort det gamla batteriet och kör bara med det nya.
Spela på normal volym och mät spänningen och skriv ditt resultat har.

För är ditt gamla batteri dåligt så drar det ut ditt nya.

Och byt laddrelät på generatorn om det laddar dåligt

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

3 187 Inlägg
25 maj 2011
#8
bara jag som hajar till på att 13V låter lågt vid normal lyssning?

testa att mäta vad du har för volt på batterierna när HELA din ljudanläggning är av. (med bilen på)
jag gissar på att generatorn är gången.

vad är det för grejer du har i bilen?


119 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#9
jag har ca 13.6 volt vid normal spelning. och 13.6v utan musik!, så jag förstår inte vad felet är, har både kopplat ut och in olika batteri nu och testat och de är inte de som är felet verkar det som


179 Inlägg
25 maj 2011
#10
big-jepp skrev:
jag gissar på att generatorn är gången.

Som big-jepp skrev, tror jag det lutar åt att generatorn har tröttnat på att leverera. Den borde ladda 14-14.4 volt.

119 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#11
spungeBob skrev:
big-jepp skrev:
jag gissar på att generatorn är gången.

Som big-jepp skrev, tror jag det lutar åt att generatorn har tröttnat på att leverera. Den borde ladda 14-14.4 volt.

Men om batteriet är nytt ska där inte endån vara 14.4?, generatorn håller väl bara uppe volten?, på 14.4


Gladen Audio
2 388 Inlägg
25 maj 2011
#12
Bechmds skrev:
spungeBob skrev:
big-jepp skrev:
jag gissar på att generatorn är gången.

Som big-jepp skrev, tror jag det lutar åt att generatorn har tröttnat på att leverera. Den borde ladda 14-14.4 volt.

Men om batteriet är nytt ska där inte endån vara 14.4?, generatorn håller väl bara uppe volten?, på 14.4

Ett nytt batteri ligger runt 12,9-13,0V i vilospänning, finns dem som håller lite högre och lägre med utan det är "fel" på dem.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

179 Inlägg
25 maj 2011
#13
Bilen i sig behöver ström till allt möjligt, det suger ut ström ur batteriet till den nivån generatorn kan ladda upp det. Kan generatorn inte ladda mer än 13.6 så lägger sig inte batteriet på mer.

3 187 Inlägg
25 maj 2011
#14
har du 13,6 med anläggningen avstängd (fast med bilen på) då är något fel, volten ska ligga på ca 14-14,4V om generatorn är frisk.
så mitt tips är att kolla kolen i generatorn eller skifta den helt och hållet.


2 914 Inlägg
25 maj 2011
#15
vad är det för steg??

119 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#16
kalle_kalle skrev:
vad är det för steg??

ultimate 1000d  på 3500wrms


2 914 Inlägg
25 maj 2011
#17
då behöver du ganska mycket ström, har 2st relativt nya batterier och 13V är då det jag har på mitt 1500Wrms steg.

119 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#18
hmm, min polare hittade problemet, subsonic filtert stog på 20hz, och det var tydligen lite lågt, så vi satt upp det på 30, då gick det att spela högre utan problem. fast det dog en gång så ja satt upp det på 40hz nu tillslut, och då dör den inte, då kan man skruva upp tills Volten sjunker under 12v sen skruvar ja ner.


2 914 Inlägg
25 maj 2011
#19
Bechmds skrev:
hmm, min polare hittade problemet, subsonic filtert stog på 20hz, och det var tydligen lite lågt, så vi satt upp det på 30, då gick det att spela högre utan problem. fast det dog en gång så ja satt upp det på 40hz nu tillslut, och då dör den inte, då kan man skruva upp tills Volten sjunker under 12v sen skruvar ja ner.

3 frächa batterier skulle då jag rekomendera till ditt steg. tongue

119 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#20
var precis ute igen och test spelade, och steget går lika väl in i protection mode. Förstår inte vad de är som gör att steget dör.



Sök