Tjo!
Ja, det var ju inte igår man skrev något i den här tråden.
Nåja, kanske dags att man gör en liten update... Inte för att det har hänt något direkt jätte-avgörande under de senaste månaderna.
Well så här ligger det till iaf.
Eftersom detta är min bruksis behöver jag såklart vinterdäck, nu när det ska till att bli halt. Om det nu blir det dvs, det har ju varit hyggligt milt för årstiden så långt.
Gick ut på Blocket för att hitta några fälgar som skulle passa. Hittade ett par lagom skamfilade av okänt märke som såg ut att passa hyggligt. Priset var helrätt, men skicket hade en hel del att önska.
Dessa fina reliker i storlek 17" fanns i Västerås, vilket var tillräckligt nära för att köra och hämta. Hyggligt skamfilad kant med många skrapmärken från olika närkontakter med trottoaren annars bra skick.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-1d4ee1b5f7c3a0750e2bba4668c36b5a_large.jpg]()
Kollade runt en del för att få kanterna fixade hos någon med en svarv modell större, men det kostade en aning för mycket än vad jag var villig att lägga på dem. Nu hade jag ju köpt billiga fälgar och ville inte lägga pengar så det blev dyra. Ganska kunglig uträkning av mig där...
Därför funderade jag på vad skulle MacGyver göra? Han skulle ju såklart bygga en fin svarv av en penna och lite häftmassa plus i bästa fall några överblivna bultar eller lite bambu. Men jag kom på en annan lösning.
Jag gjorde helt enkelt superbudget och bonde varianten... Monterade fälgarna på bilen, som vid tillfället stod på pallbockar, la i sexan och lät transmissionen snurra på tomgången. Körde sedan av kanterna med rondellen och en flappyskiva tills det blev bra. Var noga med att inte få slipstänk på bilen bara, det är ju viktigt.
Efter detta var det bara till att slipa resten av fälgarna, grunda och spruta på ny färg. Uj uj vad enkelt det låter nu...
Slipningen av kanten var busenkel och resultatet blev bra, men slipningen av resten av fälgen är nog fan det tråkigaste jag gjort... frågan om jag någonsin kommer att göra om det äver ögenn... Urk.
Nåja, så här blev tillslut. Måste säga att jag blev hyggligt nöjd med resultatet. Observera de fina kanterna.
Hade lite grafitgrå färg i garaget, därför blev det just grafitgrå.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-20d5506df5312504983a526c9155e322_large.jpg]()
Här sitter de på bilen. Ser helt ok ut trots allt. Och ja, det är en bruksis med skit på sidorna.
Det var ju faktiskt halt när jag monterade hjulen och därför invigde jag däcken genom att gå sideways ut på E4an. Naaajs! Tänkte jag, mindre najs tyckte nog kärringen som låg efter...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-95bcfa509e23920b304b3fbbf8b3627a_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-12a42addf676386936a72345e4cfbb23_large.jpg]()
Jobbar dessutom på att få bilen godkänd genom SFRO. Man kan ju tycka att reglerna för att få en bil som denna godkänd är en smula stelbent och rentav korkad, men det verkar inte vara något annat än att rätta in sig i ledet.
Min bil är en originalbil med utrustning som är exakt identisk med vad VW själva har tyckt varit tillräckligt för biltypen. Bromsarna är dimensionerade efter effekten, utsläppskraven är uppmätta och godkända.
Ingenting är ändrat vad det gäller bromsar, effekt och avgasrening från en original R32. I princip den enda skillnaden mellan min bil och en riktigt är att jag har skuff. Hade det funnits en smula flexibilitet i systemet hade man kunnat peka på att det är en originalbil som överensstämmer med hur det skulle se ut om VW byggt bilen själv, men icke... Det är ett annat chassie nr och iom att bilen är helbilsgodkänd så går det inte att göra något åt det hållet alls. Därför är det i mitt fall egentligen bara en massa paragrafrytteri och teknikaliteter som gör att man inte kan godkänna den som den är utan den skall alltså byggas om mer för att det skall vara möjligt.
Därför måste jag alltså gå ifrån själva grundtanken med att bygga bilen VW aldrig byggde och utrusta den med större bromsar bak och annan större huvudbromscylinder. Dessutom måste jag kolla närmare på diffen bak. Visst, det kunde ha varit värre, men det känns ändå helt galet att man skall behöva gå ifrån något som en av världens största tillverkare av bilar har tyckt varit tillräckligt för biltypen vad det gäller säkerhet och miljö, för att montera något hemmabyggt på den så det kan räknas som "ombyggt fordon".
Visst, allt detta visste jag om innan jag började bygga och det är ju såklart bara att vända kappan efter vinden och göra som de vill, men jag kan inte annat än att ta mig för pannan och tänka på hur dumt allt är...
Jag trodde i min enfald att SBP största uppgift med sin verksamhet var att kolla om bilarna är så pass trafiksäkra att de får framföras på allmänväg, och det vill jag nog påstå att min är. Den klarar alla miljökrav satta för årsmodellen, bromsarna är inte heller några problem... Men inte. Och helbilsgodkänande??? Vem fan hittade på det?
Det är bara att ta tjuren vid hornen och köra på.
Här är iaf en lösning på bromsarna bak. Nu återstår det att se om det blir godkänt med att bara byta skivorna. Annars blir det att montera större ok också. Vore ju trevligt att få behålla de blå orginalarna iaf.
Köpte 280mm främre bromskivor från en Golf 3 VR6 och smäckade på bak. Fina med den var att det är en annan offset på själva rotorn så jag behövde inte modda bromsskölden som hamnade fint precis bakom skivan.
Nu har jag fått tillverkat distanser som flyttar ut oket både bakåt och utåt. Ganska najs uppgradering trots allt på en Golf 4. Bolt on för större skiva utan modifieringar av varken bromsrör eller handbromsvire.
Nya skivan monterad. Kanske svårt att se bromsskölden på bilden, men den finns där innanför kanten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-76f9d081975dabd525b2c6470eeeccf7_large.jpg]()
Här ser man lite hur mycket det diffar från gamla infästningen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-e780031140c53e50b58cf234bfc5cd61_large.jpg]()
Lite skillnad i storlek mellan gamla 256mm skivan och den nya 280mm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-24a390418ad98b7a3b0d5735707f08e5_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-5427f667b94adcb5727f9098cb0a446d_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-1377496e5662984da1c857c194eb4c76_large.jpg]()
Huvudbromscylindern hade jag tänkt att ta från en Touareg som till skillnad från R32an och Boran med 23,8mm, har 26,99mm på sin. Det blir att beställa en sådan så snart fattigknuffen har kommit in på kontot.

Dessutom har jag äntligen fått rumpan ur vagnen och monterat mitt fjäderbensstag. Det tog ett tag, men nu sitter det där.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-e7e5274e25a586b519eaca1914bbbc96_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-fec63aba1a381b45b0f9b4e12a407560_large.jpg]()
Blev tvungen att tillverka distanser för staget så det skulle gå fritt mot diverse detaljer i motorutrymmet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-22fe5ba700128ad70983ee1c62df0573_large.jpg]()
Lagom tajt...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-7f790905616e5e8355dda2297c71af36_large.jpg]()
Mja, sådär ja. Nu har det blivit en liten update.
Ska ta och följa upp jobbet med SFRO få se hur det går med den soppan.
Den som lever får se...
Tack till Anders Woungerecht på Hjulservice för montering av vinterdäcken!
Mvh