1689
Sök

Golf R32 Sedan. (Bora goes R32) Full convert

Att skapa den bil som VW aldrig tillverkade.

329 436 Visningar
Uppdaterades senast 9 september 2019
1 080 Inlägg
22 november 2011
Trevlig update indeed, trist att krångla med myndigheter bara hmm

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

280 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
manne_940 skrev:
synd att du måste gå från planen med originaldelar  rätt sjuka regler egentligen eftersom det är en golf r32 sedan  samma bil fast sedan ju! :o men hoppas du får den besiktad och lycka till i fortsättningen! Mvh

Eller hur... Flexibilitet nolla...

robininfOCUS skrev:
Haha gillar ''svarven'' modell redneck. Måste du regga om den då? Kan det inte vara en Bora? Den var väl 4x4 o med 6a? Ha de!

Absolut. SM i Hill Billy! Men det funkade ju iaf. Huvudsaken. wink

Mjo, det skulle med all säkerhet funka. Tror inte att de ser skillnad på en AUE och en BFH motor, särskillt om jag sätter dit original kåpan. Men det kommer ju en dag när jag vill sälja bilen och det är nog klart enklare om den är godkänd och klar när den dagen kommer.

Så jag ska ge det ett försök.

Mvh
Senast redigerat av T0bbster (22 november 2011)

9 141 Inlägg
22 november 2011
Fälgen ser ut att kunna vara typ 100+ DTM. Angående besiktningen, vad säger VW själva om bygget då? Det går inte skaffa intyg via dom då?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 november 2011
T0bbster skrev:
Jobbar dessutom på att få bilen godkänd genom SFRO. Man kan ju tycka att reglerna för att få en bil som denna godkänd är en smula stelbent och rentav korkad, men det verkar inte vara något annat än att rätta in sig i ledet.

Ge fan i det, det är HELT och hållet onödigt och ej genomförbart din bil är för ny, Du får inga intyg på nånting, jag fattar inte heller varför du vill få dyrare skatt/försäkring.

Din Gammla V6 motor är identisk bort med R32 märket och besiktiga vet flera som kört igen före detta V6 med R32 istället..

280 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Fälgen ser ut att kunna vara typ 100+ DTM. Angående besiktningen, vad säger VW själva om bygget då? Det går inte skaffa intyg via dom då?

Jo jag har varit i kontakt med dem vid flertalet tillfällen. Har blivit slussad till teknikavdelningen i Södertälje och det är tydligen dem som har hand om just dessa frågor. Men det är tyvärr som att köra huvudet i väggen då de bara hänvisar till att bilen är helbilsgodkänd och därför kan de inte lämna ut några som helst intyg på någonting.

Förr godkände man tydligen fordon efter en typ som ex Volvo 240, dessa fanns sedan i olika utföranden. Och därför fanns det papper på hur mycket effekt en viss karosstyp var godkänd för etc. Som just 240 är godkänd för 220hk vad jag vet.
Då kunde man hänvisa till en ex turbo bil ifall man stoppade i en motor med turbo i sin GLT.
Numera godkänner man varje bil för sig och med just det utförandet som just den unika bilen tillverkas i. Därför kan man inte längre hänvisa till något annat fordon för att kunna komma förbi problemet.

Som jag har fattat det iaf.

Därför kan de inte hjälpa mig alls. Väldigt märkligt, men så är det tydligen. VW tyskland svarar inte ens... Skulle behöva en mail adress direkt till någon kunnig där nere, men det har jag inte lyckats att hitta någon. Dock tror jag att det är samma skit där som här. Det är ju ändå EU som kommit fram till de här kanon reglerna om helbilsgodkänande... Jävla sopprötter...

Mvh

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 november 2011
T0bbster skrev:
Har blivit slussad till teknikavdelningen i Södertälje och det är tydligen dem som har hand om just dessa frågor. Men det är tyvärr som att köra huvudet i väggen då de bara hänvisar till att bilen är helbilsgodkänd och därför kan de inte lämna ut några som helst intyg på någonting.

Klart dom kan men dom garvar nog ihjäl sig när du pratar om det för att dom testerna kostar ungefär som 500 nya golf R32 roll

280 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
T0bbster skrev:
Jobbar dessutom på att få bilen godkänd genom SFRO. Man kan ju tycka att reglerna för att få en bil som denna godkänd är en smula stelbent och rentav korkad, men det verkar inte vara något annat än att rätta in sig i ledet.

Ge fan i det, det är HELT och hållet onödigt och ej genomförbart din bil är för ny, Du får inga intyg på nånting, jag fattar inte heller varför du vill få dyrare skatt/försäkring.

Din Gammla V6 motor är identisk bort med R32 märket och besiktiga vet flera som kört igen före detta V6 med R32 istället..

Nja, det är genomförbart. Det har inte så mycket med hur gammal bilen är utan hur mycket man bygger om.
Ombyggt fordon:
Ett exempel på ombyggt fordon är en bil vars drivlina och bromssystem har bytts ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ombyggt_fordon

Motorn är bytt, annan växellåda. Diffen bak skall jag se över. Drivlinan mer eller mindre klar.
Större bromsar fram, blir större bromsar bak samt större huvudbromscylinder. Bara jag bytt dessa detaljer har jag bytt hela bromssystemet. Därför borde min bil som vilken annan som helst gå igenom SFRO.
Effekten är inget problem då med bilens vikt kan jag ha över 300hk.

Anledningen till att jag vill ha den godkänd är bl a just försäkringen. Eftersom den är min bruksbil och jag använder den nästan dagligen vill jag gärna att min försäkring täcker om jag skulle råka kvadda. Det vore ju sådär skoj om jag sätter av bilen och sen får den reparerad som en Bora... Går motorn söder i kollisionen så kommer de ju knappast vilja ge mig en BFH istället för en AUE..
Ett annat exempel är bara plasten som sitter under motorn på Boran kostar 450:- samtidigt som samma del till R32 kostar 5000:-
Försäkringsbolag brukar ju vara duktiga på att hitta anledningar att inte betala...

Typ.

Mvh
Senast redigerat av T0bbster (22 november 2011)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 november 2011
T0bbster skrev:
MeloveGolf skrev:
T0bbster skrev:

Nja, det är genomförbart. Det har inte så mycket med hur gammal bilen är utan hur mycket man bygger om.
Ombyggt fordon:
Ett exempel på ombyggt fordon är en bil vars drivlina och bromssystem har bytts ut.

Motorn är bytt, annan växellåda

Njae jag skulle fråga pinto, Grejjen är ju att du använt orginal delar från en R32 det är samma beteckningar till och med växellådan även om den är från R32 är ju fortfarande en 02M marginella försämringar jämfört med din gammla 02M DRP.
Skulle bli förvånad om dom anser det tillräckligt men är ju bara be sfro titta.

Har svårt att tänka mig att man får en ny motor, är motorn körd är det inlösen i de flesta fall du har ju ingen motorgaranti heller (om det inte finns tillval kanske hos nått bolag?)

Försöker inte trycka ner dig diggar ditt projekt men jag tror fortfarande det är lättare att bara knipa käft om motorn då dom är identiska utvändigt smile

280 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
T0bbster skrev:
MeloveGolf skrev:

Ombyggt fordon:

Motorn är bytt, annan växellåda

Njae jag skulle fråga pinto, Grejjen är ju att du använt orginal delar från en R32 det är samma beteckningar till och med växellådan även om den är från R32 är ju fortfarande en 02M marginella försämringar jämfört med din gammla 02M DRP.
Skulle bli förvånad om dom anser det tillräckligt men är ju bara be sfro titta.

Har svårt att tänka mig att man får en ny motor, är motorn körd är det inlösen i de flesta fall du har ju ingen motorgaranti heller (om det inte finns tillval kanske hos nått bolag?)

Försöker inte trycka ner dig diggar ditt projekt men jag tror fortfarande det är lättare att bara knipa käft om motorn då dom är identiska utvändigt smile

Även om det ibland kan låta som jag pratar i nattmössan, har jag Givetvis redan pratat med TheRealPinto och enl honom ska det vara genomförbart. Har även pratat med andra på SFRO och enl dem ska det inte vara några konstigheter att använda original delar. Men vi får se. SFRO gör ju bara en besiktning och ger ett utlåtande, sen är det upp till SPB och senare Transportstyrelsen att ta beslut.

Vad det gäller motorn så menar jag såklart inte att jag ska bli ersatt om motorn havererar, utan det händer ju att motorn går sönder vid en krock. Då vill jag gärna bli ersatt av något i samma prisklass som en R32 än en vanlig Bora V6 4Motion för 45000.

Men som sagt, vi får se hur det går och funkar det inte utan den fullkomligt idiotiska myndighets maskinen sätter stopp för allt vad registrering heter så kommer den givetvis att rulla som en vanlig V6 4Motion.
Annars finns det andra lösningar på problemet som gör att den kommer gå rakt igenom SFRO utan större konstigheter.

Mvh

9 141 Inlägg
Designer.
1 260 Inlägg
23 november 2011
Putteliten skrev:
Det kan ju också gå att få bilen värderad utav försäkringsbolaget, om det nu inte löser sig SFRO och SBP.

Fast är bilen  olaglig är ju inte försäkringsbolagen så sugna på att betala för nått.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Team Breehäng
1 623 Inlägg
9 januari 2012
Putteliten skrev:
Fälgen ser ut att kunna vara typ 100+ DTM.

Eller nån TSW modell big_smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

280 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
-BASmannen- skrev:
Putteliten skrev:

Tror det stämde ganska bra med 100+ DTM faktiskt. smile

Annars inget nytt att rapportera här tyvärr. hmm

Hoppas det blir sommar snart... Värmen i garaget strular. Aj aj, vad jag frös idag när jag var dit, la ner det ganska snabbt.

Nåja, inte mycket till uppdatering det här...
Jo just det ja. Fick i mitt kluster med Km/h istället för det skiten i Miles. Lite på tiden med tanke på att det nya klustret har legat i garaget sen i våras. Ha ha!
Funkade bra och riktigt skönt att se hur fort man åker. Äh, visst såg jag det tidigare också då det även finns gradering i Km/h på gamla klustret, men det var ju verkligen finstilt. Inget vidare om synen inte är som den en gång var...
Inga bilder dock... Inte så mycket att se heller för den delen.

Har lust att skriva en hel uppsats i ämnet, hur ologiskt imperiska mätsystemet är, men vad hjälper det...?
Jävla korkat hela skiten!!! Nåja...

Lite interna grejor då.

Stort tack till mannen med skägget och hans polare. Du vet vem du är, och det händer ju att du läser här har jag hört. wink
Skön stil och kul att träffas! Fick hjärtat i halsgropen ett tag där, men det löste ju sig till det bästa.
Internet är ju inte bara bra...Trots allt...

God fortsättning på alla!
Senast redigerat av T0bbster (9 januari 2012)

Team Breehäng
1 623 Inlägg
9 januari 2012
T0bbster skrev:
-BASmannen- skrev:
Putteliten skrev:

Tror det stämde ganska bra med 100+ DTM faktiskt. smile
Hoppas det blir sommar snart... Värmen i garaget strular. Aj aj, vad jag frös idag när jag var dit, la ner det ganska snabbt.

Håller med! Vill ha sommar nu!!! cool

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Med lem
768 Inlägg
9 januari 2012

Lite interna grejor då.

Stort tack till mannen med skägget och hans polare. Du vet vem du är, och det händer ju att du läser här har jag hört. wink
Skön stil och kul att träffas! Fick hjärtat i halsgropen ett tag där, men det löste ju sig till det bästa.
Internet är ju inte bara bra...Trots allt...

Haha? Va hände där?

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

when ever - were ever
513 Inlägg
3 mars 2012
Snyggt reportage i BS. Grattis!

280 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
mickefixare skrev:
Snyggt reportage i BS. Grattis!

Tackar. Fick det just mailat till mig då min tidning inte har kommit... sad

Men det var kul att komma med. Trots att det är en bruksbil med avsaknad av puts.

smile

329 Inlägg
3 mars 2012
Såg också repotaget i Bilsport, mycket intressant! Kul för dig att få visa upp ditt fina och tidkrävande projekt! smile  Blir det några träffar i sommar?

280 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
MeRoll88 skrev:
Såg också repotaget i Bilsport, mycket intressant! Kul för dig att få visa upp ditt fina och tidkrävande projekt! smile  Blir det några träffar i sommar?

Tackar. smile

Om den blir kvar så kommer jag såklart till BugRun, då jag missade det förra året. Men vi får se vad som händer.

Mvh

329 Inlägg
3 mars 2012
T0bbster skrev:
MeRoll88 skrev:

Tackar. smile

Om den blir kvar så kommer jag såklart till BugRun, då jag missade det förra året. Men vi får se vad som händer.

Mvh

Är den tillsalu då? tongue

Sök