Hur ska man trimma en B20?!

Jesper90
29 maj 2011 · 55 Inlägg

Hej!

Har fått tag på en gammal relik bil ofc en amazon!
Funderar på att sätta in en B20 med lite klös i vill få upp B20n i ca 200 hk på däcken utan turbo konvertering!
Kom med tips har ingen bunden budget så ge förslag men vill inte ha mera än 200 hp på däcken pga besiktningen måste kunna luras med org förgasaren...

Följande setup hade jag tänkt mig sen får ni göra om den hur ni vill!!:

B20 uppborrad te B22
F kam lr S kam
de största ventilerna man får in i b20 toppen men vet inte vilka de går att få in i den någon som vet?
dubbla WB 45or
ny renoverat block.

Vad tror ni?
Som sagt bygg gärna om den!!!


Mvh Jesper90!

Driving with out brian makes it more like a game! -.-
Bensinskallen P o r s c h e
29 maj 2011 · 1 700 Inlägg

du får inte glömma en tokportning typ 10.000 kronorsklassen, dunderextraktor, plana så mycket det går, racingstötstänger, ventilfjädrar, kanske värre vippbrygga?, balansering, lättat svänghjul, stakar och ståldrev

Var vad jag kunde komma på nu i alla fall wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
RD_87 Skrotsamlare
29 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Dessutom är kammarna du tänkt dig stenålder, S-kam är inte långt ifrån okörbar. Den går helt enkelt bara att ha till strippkörning eftersom den har så odugligt bottenvrid. Det är iaf vad jag fått höra i diskutioner om Volvo kammar.
http://www.kgtrimning.com/ ta en titt, där finns mycket "bra att ha" grejor.
I ditt fall så skulle jag nog överväga överladdning, smärtgränsen för Hk/Kr går kring 150hk.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Jesper90
29 maj 2011 · 55 Inlägg

Tack försvaren ^^, Vill gärna få flera hemsidor!!

Driving with out brian makes it more like a game! -.-
RD_87 Skrotsamlare
29 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Jesper90 skrev:
Tack försvaren ^^, Vill gärna få flera hemsidor!!

Kg är dom med den mest användbara sidan. De flesta B-20 trimmarar har tyvärr gått i pension.
http://www.stahlmotor.se/index.html Sölve Ståhl hade gott rykte innan vi var var födda, kan var värt att kolla lite med honom.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Jesper90
9 juni 2011 · 55 Inlägg

Tack ska kolla med dem smilebig_smile

Driving with out brian makes it more like a game! -.-
Danne_1977
9 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Som alla sagt tidigare.. ska du ha så pass trimmat så blir det att vrålporta och vrålpolera... a´la 10 tusen kroners klassen... hehe.. borrning och sånt är minsann inte gratis heller..

Varför inte bara plana toppen, porta den lite lätt, polera kanalerna såklart.. extraktorgrenrör och dubbla 45:er.. ?  lär ju ska ge bra mycket redan där... för ganska vettiga pengar dessutom..   Vanlig svensson-trimning....

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Glesmark
9 juni 2011 · 1 938 Inlägg

När du spenderat dina 100 000 kr på att fixa en gammel b20 så kommer du tänka efter och undra varför du inte köpte en annan motor från början istället.

amazon122s
13 maj 2012 · 79 Inlägg

förgasare och en topp är runda slängar 8-10 000 =/ jag håller på med en b20 till min amazon de är inte grattis kan jag lova!! men kul äre smile

Volkswagen T2 "dansbands bussen" (1971)
Volvo Amazon 122s "Terroristen" (1965)
ElTacoNacho
13 maj 2012 · 486 Inlägg

Du vet att sugtrimma kostar jävlar, ca 1000kr/hk. Vad har en b20 org? 90hk? då kan du ju räkna med 100 000 i trim. Skaffa en b230ft gör du de lättare på alla sätt och vis wink

TurboTicco
13 maj 2012 · 277 Inlägg

Har lagt ut ungefär i trim och kosmetiskt runt en 30-35 tkr. bara sug hästar smile
Dock är jag väldigt nära 200hästar, men kan med handen på hjärtat säga att jag har då inte överstigit 200hk i btjugaan.

Ska du ha ut den effekten, så får du skaffa mer än extraktorgrenrör, dubbla 45 or och en topp..
varför inte vara seriös och göra en stabil bottendel som lirar med övriga komponenter?
Då har du nog större chans att närma dig 200hk tillochmed över.. men som sagt.. det kostar..

Senast redigerat av TurboTicco (13 maj 2012)

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö
Buick special "Lucie" (1958)
3CSi
15 maj 2012 · 77 Inlägg

Tror att killarna på Sävarturbo plockade 220 hästar med Weber-50:or och 2260 cc. Det är dock väldigt mycket jobb, riktigt fina toppar som gäller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang