Saab 9-3 Turbo/Ladd Problem

z0uL-
31 maj 2011 · 131 Inlägg

Hallå gott folk. har stött på ett problem med turbon på saaben. den lixom som den tappar turbo trycket när man gasar fullt sen kommer de till bax igen å så håller de på.. har bytt magnetventil, och tänd stifft och de sitter steg 2 cipp i, någon som e kunnig vore kanon om ni undrar något å e de bara fråga på. kanske inte va bästa förklaringen men. lägger upp en film så kanske ni förstår bättre...
[video]http://www.garaget.org/video/105350[/video] Mvh robin

Senast redigerat av z0uL- (31 maj 2011)

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
Janneutanb
31 maj 2011 · 7 271 Inlägg

Trasig dump?

z0uL-
31 maj 2011 · 131 Inlägg

Brains skrev:
Trasig dump?

nae.. den e ju ny..

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
Poppsey
31 maj 2011 · 479 Inlägg

Vakumslangarna ?

I´m living my life a quarter mile at the time!
z0uL-
31 maj 2011 · 131 Inlägg

tack för att ni svarar.. måste ut å felsöka..  de kan inte vara turbon som spökar?

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
jimb_o TSR
31 maj 2011 · 100 Inlägg

kör du på 95 soppa?

Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
z0uL-
31 maj 2011 · 131 Inlägg

jimb_o skrev:
kör du på 95 soppa?

japp.. å tycker inte den spickar direkt?

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
jimb_o TSR
31 maj 2011 · 100 Inlägg

åfan prova 98 så ska du se att det blir bättre smile
spikar den så parerar den ju laddet efter det.

Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
z0uL-
31 maj 2011 · 131 Inlägg

jimb_o skrev:
åfan prova 98 så ska du se att det blir bättre smile
spikar den så parerar den ju laddet efter det.

hmm aa jag upplever de inte som spikning men har haft fel förr smile. men får prova smile.. tack för tippset..

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
z0uL-
31 maj 2011 · 131 Inlägg

Felplacerad skrev:

z0uL- skrev:
tack för att ni svarar.. måste ut å felsöka..  de kan inte vara turbon som spökar?

Det är sällan själva aggregatet som spökar när laddet är kasst. I alla fall vad jag upplevt.

okay tur de smile

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
jimb_o TSR
31 maj 2011 · 100 Inlägg

Felplacerad skrev:

åfan prova 98 så ska du se att det blir bättre smile

Känns som lite önsketänkande wink

Det gjorde skillnad på min den höll på liknande när jag råka tanka 95
sen när det blev 98 blev d fint tongue
och sen om man kör ett steg 2 chipp med 95oktan e inge vidare det säger väl sig själv?

Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
Henka_ Slav
1 juni 2011 · 1 454 Inlägg

Eftersom han kör med trionic så ska inte 95 el 98 spela någon roll då boxen känner av vad det är för kvalité på soppan och reglerar tändning därefter. jag skulle tippapå att de e pga öppendump som sedan resulterat i kass lmm.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
D. Runbom
1 juni 2011 · 148 Inlägg

Magnetventilen eller vacuumslangar, hoppas du löser det. Mvh Daniel

z0uL-
1 juni 2011 · 131 Inlägg

D. Runbom skrev:
Magnetventilen eller vacuumslangar, hoppas du löser det. Mvh Daniel

Mvn har jag bytt.. Ingen skillnad. Ska kolla alla slangar. Tack för svar

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
J_Erixzzon
1 juni 2011 · 1 270 Inlägg

Om man ska byta alla vacuumslangar, hur många meter kommer det gå åt då? smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
jimb_o TSR
1 juni 2011 · 100 Inlägg

Henka_ skrev:
Eftersom han kör med trionic så ska inte 95 el 98 spela någon roll då boxen känner av vad det är för kvalité på soppan och reglerar tändning därefter. jag skulle tippapå att de e pga öppendump som sedan resulterat i kass lmm.

Det tar ju ett tag innan den ställer in sig på 95
och fortf köra med 95 när man har steg 2 chipp känns lite snålt då du förlorar en hel del effekt.

Volvo V70 2,4t "TSR" (2000)
Volvo 945 Classic "TSR" (1998)
SebastianA
1 juni 2011 · 33 Inlägg

Såg att du hade T7 motor? Du kör med öppen avlastningsventil?

Henka_ Slav
1 juni 2011 · 1 454 Inlägg

jimb_o skrev:

Henka_ skrev:
Eftersom han kör med trionic så ska inte 95 el 98 spela någon roll då boxen känner av vad det är för kvalité på soppan och reglerar tändning därefter. jag skulle tippapå att de e pga öppendump som sedan resulterat i kass lmm.

Det tar ju ett tag innan den ställer in sig på 95
och fortf köra med 95 när man har steg 2 chipp känns lite snålt då du förlorar en hel del effekt.

Jo eftersom det tar en stund innan den blandar ut det till ren 95 med, så det är inte problemet i detta fall,
Jag skulle tro att det är lmm som är felet. om TS har vägarna förbi gävle kan ja kolla felkoder åt denne då kommer även spikningar att avslöjas etc.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
mateart
1 juni 2011 · 246 Inlägg

pröva sänk laddtrycket lite och se om de "laggar" då med för de laddar lite ojämnare om du har högt laddtryck (inte alla bilar men vissa är känsligare för de)

www.facebook.com/motivlack
följ gärna min projekt tråd som kommer bli den fetaste och galnaste g35an i sverige http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308976
gå gärna in på bilen o rösta vad du tycker med;)
Infiniti g35 "project-stance" (2005)
Henka_ Slav
1 juni 2011 · 1 454 Inlägg

Han kan inte sänka laddet mateart eftersom det är chip.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang