Import Dodge Ram SRT-10 från USA. Krävs C-kort för att bruka bilen?

evil-knievel
1 juni 2011 · 7 Inlägg

Funderar på importera en Dodge Ram SRT-10, år 2006 (Dubbelhytt) från USA men jag har fått olika direktiv om vilken körkorts typ som krävs.

Tydligen har det med kvarvarande lastvagnsvikt att göra, de räknar med att vikten på antal passagerare överstiger bilens maxlast och då krävs C-kort vilket jag inte har. Men jag har fått väldigt olika direktiv om detta, vissa säger att det endast krävs B-kort & andra säger att det krävs C. Har även pratat med några importfirmor. Vågar inte importera bilen innan jag vet till 100%. Någon som kan bringa klarhet i min fråga?

Bilens tjänstevikt: ca 2 720 kg
Max last: ca 320
Totalvikt: ca 3 040 kg

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
1 juni 2011 · 3 929 Inlägg

Den är inte över 3500kg så borde väl gå som lätt lastbil, vilket är B kort.
Så som jag förstått det hmm

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
evil-knievel
1 juni 2011 · 7 Inlägg

Yes det borde vara så men tydligen så har de nyligen ändrat reglerna när det gäller detta.

volvoentusiasten
1 juni 2011 · 4 005 Inlägg

Reglerna har inte ändrats än, de ändrats 2012, och då ser det ut som om det kommer bli 4250kg som maxvikt, vilket är en fördel för dig.

aha_100
1 juni 2011 · 535 Inlägg

Vad spelar det blir C korts reggat då?

Eftersom det är en själv som tillhandahåller fordon vid uppkörning för C och CE så borde du ju kunna köra upp för C i dodgen. 1500 kostar en uppkörning för C.

volvoentusiasten
1 juni 2011 · 4 005 Inlägg

aha_100 skrev:
Vad spelar det blir C korts reggat då?

Eftersom det är en själv som tillhandahåller fordon vid uppkörning för C och CE så borde du ju kunna köra upp för C i dodgen. 1500 kostar en uppkörning för C.

Fast sen ska du ha körkortstillverkning, teoriprov, läkarundersökning osv så det brukar hamna runt 2500-3000kr.

aha_100
1 juni 2011 · 535 Inlägg

linuslinje skrev:

aha_100 skrev:
Vad spelar det blir C korts reggat då?

Eftersom det är en själv som tillhandahåller fordon vid uppkörning för C och CE så borde du ju kunna köra upp för C i dodgen. 1500 kostar en uppkörning för C.

Fast sen ska du ha körkortstillverkning, teoriprov, läkarundersökning osv så det brukar hamna runt 2500-3000kr.

ja jo justja. Men sen har du ju C kort och kan köra en fullstor lastbil, fastän du kört upp i en pickupp smile

NoCooL
1 juni 2011 · 215 Inlägg

Kontakta www.miradena.com Dom importerar dodge rams och har alla intyg kfärdiga till din ram. Dom kan även bygga om din bil för gällande svenska regler. Så som E-märkta lysen osv

Eller så kan dom svara på din fråga mer specefikt.

BudgetDunkaren Osponsrad
1 juni 2011 · 1 631 Inlägg

En kompis till mig köpte en srt-10 och han fick köra den hur mkt han ville, där va aldrig ngn som frågade om c-kort när han blev tagen i kontroller osv.

Kostar det verkligen inte mer för c-kort ? tycker det verkar billigt wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
NoCooL
1 juni 2011 · 215 Inlägg

Även http://bilintyg.nu/ kanske är något för dej ?

Jimmu
1 juni 2011 · 744 Inlägg

aha_100 skrev:

linuslinje skrev:

aha_100 skrev:
Vad spelar det blir C korts reggat då?

Eftersom det är en själv som tillhandahåller fordon vid uppkörning för C och CE så borde du ju kunna köra upp för C i dodgen. 1500 kostar en uppkörning för C.

Fast sen ska du ha körkortstillverkning, teoriprov, läkarundersökning osv så det brukar hamna runt 2500-3000kr.

ja jo justja. Men sen har du ju C kort och kan köra en fullstor lastbil, fastän du kört upp i en pickupp smile

Måste fråga en sak nu. Vilken körskola har en ram då? För man måste väl ha dubbelkommando i uppkörningbilen?

Charles_ Är nog fan bara bitter..
1 juni 2011 · 365 Inlägg

Jimmu skrev:

aha_100 skrev:

linuslinje skrev:

Fast sen ska du ha körkortstillverkning, teoriprov, läkarundersökning osv så det brukar hamna runt 2500-3000kr.

ja jo justja. Men sen har du ju C kort och kan köra en fullstor lastbil, fastän du kört upp i en pickupp smile

Måste fråga en sak nu. Vilken körskola har en ram då? För man måste väl ha dubbelkommando i uppkörningbilen?

Inte i lastbilar!

Pain is temporary, Glory last forever.
aha_100
1 juni 2011 · 535 Inlägg

Charles_ skrev:

Jimmu skrev:

aha_100 skrev:

ja jo justja. Men sen har du ju C kort och kan köra en fullstor lastbil, fastän du kört upp i en pickupp smile

Måste fråga en sak nu. Vilken körskola har en ram då? För man måste väl ha dubbelkommando i uppkörningbilen?

Inte i lastbilar!

Inte i bussar heller

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2011 · 13 749 Inlägg

aha_100 skrev:

Charles_ skrev:

Jimmu skrev:

Måste fråga en sak nu. Vilken körskola har en ram då? För man måste väl ha dubbelkommando i uppkörningbilen?

Inte i lastbilar!

Inte i bussar heller

skulle behövas!! fy f-n vilka resor man fick när jag tog mitt D kort

vissa ansåg att man är en erfaren bilförare om man har ett B körkort och derför släpptes folk ut i en stor buss när dom inte ens kunde köra bil bevisligen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
aha_100
1 juni 2011 · 535 Inlägg

Growe skrev:

aha_100 skrev:

Charles_ skrev:

Inte i lastbilar!

Inte i bussar heller

skulle behövas!! fy f-n vilka resor man fick när jag tog mitt D kort

vissa ansåg att man är en erfaren bilförare om man har ett B körkort och derför släpptes folk ut i en stor buss när dom inte ens kunde köra bil bevisligen

Hehe sant, men så är det.

Lika bra att nyttja situationen. Borde man inte tillomed kunna köra upp för CE i en dodge pickup med släpvagn? för att sedan ut och snurra med ett 25 meters långtradar ekipage.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2011 · 13 749 Inlägg

aha_100 skrev:

Growe skrev:

aha_100 skrev:
Inte i bussar heller

skulle behövas!! fy f-n vilka resor man fick när jag tog mitt D kort

vissa ansåg att man är en erfaren bilförare om man har ett B körkort och derför släpptes folk ut i en stor buss när dom inte ens kunde köra bil bevisligen

Hehe sant, men så är det.

Lika bra att nyttja situationen. Borde man inte tillomed kunna köra upp för CE i en dodge pickup med släpvagn? för att sedan ut och snurra med ett 25 meters långtradar ekipage.

tror helt ärligt inte ens att man får köra upp med en pickis det finns vissa saker som måste uppfyllas för att det ska vara godkänt


från körkortsportalen:

Provfordon
Du måste själv tillhandahålla ett lämpligt fordon för provet enligt något av följande alternativ.

Alternativ 1
Lastbilens totalvikt ska vara minst 16 000 kg, den ska vara minst 8 meter lång och minst 2,4 meter bred och axelavståndet ska vara minst 4 meter. Den ska kunna köras med en hastighet av minst 80 km/tim. Den ska vara utrustad med ABS-bromsar och ha en växellåda med minst 8 framåtväxlar. Lastbilen ska ha en installerad färdskrivare som uppfyller kraven på färdskrivare för vägtransporter.

Alternativ 2 (Gäller fordon som tagits i bruk före 30 september 2003)
Lastbilen ska ha en totalvikt på minst 10 000 kg och vara minst 7 meter lång. Den ska kunna köras med en hastighet av 80 km/tim och ha en installerad färdskrivare som uppfyller kraven på färdskrivare för vägtransporter.

För bägge alternativen gäller dessutom:
Skatt och försäkring ska vara betalda. I övrigt ska lastbilen vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt. Lastbilen måste vara registrerade i Sverige och du ska kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset vid körprovet.

Godkända bilbälten ska finnas på de platser som används.

Lastbilen ska vara utrustad med kopplingspedal och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad lastbil. Med automatiskt växlad lastbil avses en lastbil utan kopplingspedal där växling sker automatiskt. Om lastbilen är tagen i bruk senast den 18 juli 2008, gäller de tidigare reglerna till och med den 30 september 2013.

Utdrag ur tidigare föreskrift:
Vägverkets föreskrifter om förarprov, behörighet C (VVFS 2005:110)

Lastbilen ska vara lastad till minst 2/3 av den lastvikt som är tillåten på vägar som tillhör bärighetsklass 1. Lastutrymmet ska ha formen av en sluten lådkonstruktion och vara minst lika hög och bred som förarhytten. Det får dock inte vara lägre än 3,5 meter.

Alternativt kan lastbilen vara lastad  med virkes- eller timmerlast eller vara ett biltransportekipage som uppfyller samma krav på höjd och bredd. Lasten ska bestå av gods som går att förankra. Lastbil lastad med grus, jord, flis eller liknande får inte användas vid körprov. Lastbilen får inte heller vara lastade med farligt gods eller med djur.

Undantag
Om du ska göra ett omprov som enbart omfattar säkerhetskontroll och fuktionsbeskrivning får du använda lastbil med automatisk växellåda.

Transportstyrelsens föreskrifter om förarprov, behörighet C, TSFS 2011:14 (nytt fönster)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
aha_100
1 juni 2011 · 535 Inlägg

Jaha, då sket det sig då.

Märkligt system vi har..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2011 · 13 749 Inlägg

aha_100 skrev:
Jaha, då sket det sig då.

Märkligt system vi har..

det är det vi inte har...annars hade alla setat och rattat runt i en liten cheva eller något för att klara C kortet fast dom i själva verket nätt och jämnt kan hålla en cheva pickis på vägen


dom snackar om att införa andra behörigheter tex d1 d2 osv för att folk som är värdlösa på att ratta större fordon ska kunna köra mindre bussar

fast vilken arbetsgivare anställern en tomte som inte klarar av att köra en fullstor buss

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
aha_100
1 juni 2011 · 535 Inlägg

Growe skrev:

aha_100 skrev:
Jaha, då sket det sig då.

Märkligt system vi har..

det är det vi inte har...annars hade alla setat och rattat runt i en liten cheva eller något för att klara C kortet fast dom i själva verket nätt och jämnt kan hålla en cheva pickis på vägen


dom snackar om att införa andra behörigheter tex d1 d2 osv för att folk som är värdlösa på att ratta större fordon ska kunna köra mindre bussar

fast vilken arbetsgivare anställern en tomte som inte klarar av att köra en fullstor buss

Jo men om det krävs C kort för att kunna köra en liten cheva så borde man kunna köra upp i en liten cheva för C också. Det måste ju stämma överens båda vägarna.

D1 D2 osv låter mer vettigt isf.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2011 · 13 749 Inlägg

aha_100 skrev:

Growe skrev:

aha_100 skrev:
Jaha, då sket det sig då.

Märkligt system vi har..

det är det vi inte har...annars hade alla setat och rattat runt i en liten cheva eller något för att klara C kortet fast dom i själva verket nätt och jämnt kan hålla en cheva pickis på vägen


dom snackar om att införa andra behörigheter tex d1 d2 osv för att folk som är värdlösa på att ratta större fordon ska kunna köra mindre bussar

fast vilken arbetsgivare anställern en tomte som inte klarar av att köra en fullstor buss

Jo men om det krävs C kort för att kunna köra en liten cheva så borde man kunna köra upp i en liten cheva för C också. Det måste ju stämma överens båda vägarna.

D1 D2 osv låter mer vettigt isf.

visst kan det vara om man snackar privat att ta tex c1 för att köra upp till 6.5ton men man får inga jobb med ett sånt körkort det kan jag garantera
jag sitter och kör en buss som garanterat skulle gå under lätta D en liten iveco med 5tons chassi tar 19pass
men hade jag varit låst med det kortet hade jag aldrig fått jobb
inte en chans för det bevisar bara att man inte kan ta något bättre kort mer eller mindre

nu rattar jag iof även stora bussar men 20mil om dagen averkar jag med min lilla fjöns iveco

men ur brukar synpunkt så fungerar det perfekt om nu det blir olika klasser på C oxå vet att d är på gång

förr fick man C när man tog D men av någon anledning tror dom att det är svårare att köra en lastbil utan släp en en buss med 2meter överhäng åt alla håll

samma sak med att jag kan köra en ombyggd buss som är ska reggas till husbuss till reggnignen men inte därifrån men min svärmor får göra det eftersom hon tog körkortet tillräckligt tidigt

så sjuka korkade körkortsregler så att man vill gråta

dom mesta poliserna kommer endå aldrig fattat att man behöver C kort polarn torskade för fortkörning i en C reggad sprint med B kort och dom märkte inte ens något
dom tog dock kortet av andra anledningar..tydligen ska man inte köra i 160 med en sprint ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang